Fritz Inlagd November 10, 2016 Dela Inlagd November 10, 2016 1 timme sedan, skrev Isan Lover: Hej Jag har jobbat vitt hela livet och haft en relativt bra lön, men det är bara att konstatera att vi som kommer att få vår pension i det nya systemet är förlorare jämfört med dom som får pension ur det gamla systemet. Men som tur är har jag ju pension ifrån fack, företag och privat pensionssparande stt plussa på med men det är det ju kanske inte alla som har. Nu talar man om att vi som inte har blivit pensionärer ska räkna med att få leva på 50% av vår lön, när min far gick i pension var pensionen nästan exakt det samma som lönen, samma var det när farfar gick i pension. Mvh isan lover Det var som tusan. När gick han i pension ? ATP infördes inte förrän 1960 och innan dess var väl pensionen riktigt urusel har jag fått för mig. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 10, 2016 Dela Inlagd November 10, 2016 (ändrad) 2 timmar sedan, skrev Fritz: Det var som tusan. När gick han i pension ? ATP infördes inte förrän 1960 och innan dess var väl pensionen riktigt urusel har jag fått för mig. Fritz.. Hej Med farfar var det lite annorlunda han började i en smedja på ortens största företag (även ett av Sveriges största på den tiden) redan som 10 åring, han gick vidare till en maskin i verkstaden och en förman tyckte att han hade förutsättningar för att bli något bättre, så denne förman hjälpte honom att komma igång med studier till ingenjör, han blev verktyskonstruktör, han avancerade sedan till verkstadschef och vidare till personalkontoret, sedan fortsatte han jobba som konsult åt olika företag även som pensionär. Så han fick väldigt bra pension tack vare hans tjänster som chef och konsult. Mvh isan lover Ändrades November 10, 2016 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd November 10, 2016 Dela Inlagd November 10, 2016 1 timme sedan, skrev Isan Lover: sedan fortsatte han jobba som konsult åt olika företag även som pensionär. Så han fick väldigt bra pension tack vare hans tjänster som chef och konsult. Ja ja, jag konstaterar att vi har olika syn på vad pension är men jag tänker inte ge mig in i en debatt med dig om den saken. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 10, 2016 Dela Inlagd November 10, 2016 15 minuter sedan, skrev Fritz: Ja ja, jag konstaterar att vi har olika syn på vad pension är men jag tänker inte ge mig in i en debatt med dig om den saken. Fritz.. Hej Ja pension kan man få både på olika sätt och olika mycet beroende på vad man har jobbat med och haft för tjänster. Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krille Inlagd November 10, 2016 Dela Inlagd November 10, 2016 5 timmar sedan, skrev Isan Lover: Hej Ja pension kan man få både på olika sätt och olika mycet beroende på vad man har jobbat med och haft för tjänster. Mvh Tror snarare att han syftar på att de flesta inte räknar lön som pension. Fortsätter man att jobba som (t ex konsult) samtidigt som man tar ut pension räknar nog de flesta inte lönen som en del av pensionen. /Krille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 10, 2016 Dela Inlagd November 10, 2016 5 minuter sedan, skrev Krille: Tror snarare att han syftar på att de flesta inte räknar lön som pension. Fortsätter man att jobba som (t ex konsult) samtidigt som man tar ut pension räknar nog de flesta inte lönen som en del av pensionen. /Krille Hej Då tänkte han nog lite fel, jag avsåg aldrig lönen utan den pension som företagen gav honom för sin tid i deras tjänst, enbart pensioner ifrån stat och f.d arbetsgivare gav honom en mycket bra pension, vad jag förstår satte företagen in pengar på olika försäkringsbolag åt honom som en framtida privat pension, förmodligen en del i anställningsvillkoren. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd November 11, 2016 Dela Inlagd November 11, 2016 10 timmar sedan, skrev Isan Lover: enbart pensioner ifrån stat och f.d arbetsgivare gav honom en mycket bra pension, vad jag förstår satte företagen in pengar på olika försäkringsbolag åt honom som en framtida privat pension, förmodligen en del i anställningsvillkoren. Citat Själv kommer jag nog att få mindre i statlig pension än min far fick när han pensionerades för över 20 år sedan. Känns lite förvirrat vad du egentligen menar. Vilken pension är det egentligen som är mindre idag än din far och din farfars? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 11, 2016 Dela Inlagd November 11, 2016 (ändrad) 1 timme sedan, skrev Mankan: Känns lite förvirrat vad du egentligen menar. Vilken pension är det egentligen som är mindre idag än din far och din farfars? Hej Den statliga pensionen blir nog mindre för dom flesta som får den ifrån det nya pensionssystemet än det gamla ATP systemet, det var detta jag ville påvisa. Sen känns det ju även lite märkligt att få mindre pension än sin far på 90-talet och farfar på 60 talet även om den jämförelsen inte blir helt rätt eftersom fsrfar hade andra pensioner än den statliga också. Så jag tycker att det nya pensionssystemet är ett fiasko. Mvh isan lover Ändrades November 11, 2016 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd November 11, 2016 Dela Inlagd November 11, 2016 Hur jag resonerar just nu. Har funderat mycket på detta. För ska man få lite kvalitet även efter yrkeslivet är detta beslut helt avgörande. Dom små försäkringarna jag har funderar jag på att ta ut snabbt max 10 år.Troligtvis under fem år. Dom större försäkringarna på 15-20 år . Eftersom man också har eget sparande så skjuter man på det uttaget så länge det går. Jag har inget efterlevande skydd och fonder med relativt låga avgifter. Allt för att försöka maximera pensionen. Hur har jag då placerat. Mina försäkringar ligger uteslutande på utlandet och I ädelmetaller. Mina egna placeringar ligger I Svenska bolag. Som jag resonerar blir inte avkastningen jättehög. Men den ökar stadigt hela tiden med ett antal % varje år. Det räcker för mig. Att chans vilt med sin pension är inget för mig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd November 11, 2016 Dela Inlagd November 11, 2016 Finns också de som vill vara "lite" solidariska gentemot sina medmänniskor och väntar in i det längsta med att ta ut någon pension, t.o.m. dött innan. Är i alla fall en behjärtansvärd tanke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd November 12, 2016 Dela Inlagd November 12, 2016 Just nu är det långa handläggningstider för ansökan om SINK 2016-11-11 Det kan ta 8 veckor att få ett beslut om SINK. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemska Sven Inlagd November 13, 2016 Dela Inlagd November 13, 2016 Har nu varit pensionär i 9 år och blir 70 till våren. Skillnaden mot att ha en arbetsinkomst är att pensionen sjunker i belopp och värde och går inte att påverka. Det som återstår är att lära sig minimera utgifterna. Trots allt blir det billigare att stanna kvar i Thailand de tid som jag har kvar i livet. Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hakancnx Inlagd November 14, 2016 Dela Inlagd November 14, 2016 Hej Den statliga pensionen blir nog mindre för dom flesta som får den ifrån det nya pensionssystemet än det gamla ATP systemet, det var detta jag ville påvisa. Sen känns det ju även lite märkligt att få mindre pension än sin far på 90-talet och farfar på 60 talet även om den jämförelsen inte blir helt rätt eftersom fsrfar hade andra pensioner än den statliga också. Så jag tycker att det nya pensionssystemet är ett fiasko. Mvh isan loverFiasko.... Stora ord. Hur kan ett system som är självförsörjande och robust bli ett fiasko. Resten av västvärlden avundas oss för detta. Norge har ett liknande men är mer generösa då även staten är med och tar risken för tillväxten. Systemet är rättvist så till vida att man får det man betalar in. Systemet kräver att man har insikt om följder om man inte arbetar. Men det glömmer de som senare gnäller. Det som kan diskuteras är den sk garantipensionen. Den inkluderas inte i pensionssystemet utan betalas ur budget. / hakancnx /hakancnx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd November 14, 2016 Dela Inlagd November 14, 2016 Räknas vistelser på statlig anstalt med i pensionen(tjänstepension)betalar staten in arbetsgivaravgift på"lönen"? Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 14, 2016 Dela Inlagd November 14, 2016 (ändrad) 16 timmar sedan, skrev hakancnx: Fiasko.... Stora ord. Hur kan ett system som är självförsörjande och robust bli ett fiasko. Resten av västvärlden avundas oss för detta. Norge har ett liknande men är mer generösa då även staten är med och tar risken för tillväxten. Systemet är rättvist så till vida att man får det man betalar in. Systemet kräver att man har insikt om följder om man inte arbetar. Men det glömmer de som senare gnäller. Det som kan diskuteras är den sk garantipensionen. Den inkluderas inte i pensionssystemet utan betalas ur budget. / hakancnx Hej Att en kommande generation får ungefär samma pension som sina föräldrar fick för över 20-25 år sedan kan inte kallas något annat än ett fiasko, tänk på hur mycket kostnaderna hsr stigit under denna tid, och då pratar vi om folk som har jobbat heltid sedan tonåren ovh haft hyfsat betalt. Dom flesta var väldigt misstänksamma vid den senaste pensionsreformen och befarade sänkta pensioner, det visade sig bli precis så och som grädde på moset diskuterar man nu även höjd pensionsålder, men naturligtvis inte för dom politiker som beslutar om detta, dom kommer nog att sluta tidigare och få mer betalt än före pensionsreformen. Mvh isan lover Ändrades November 15, 2016 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 14, 2016 Dela Inlagd November 14, 2016 On 2016-11-04 at 09:55, skrev gst: Helt rätt, man har inte rätt till deltid. Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk Unionen har tydligen haft en del framgång när det gäller flexpension! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Knasen Inlagd November 14, 2016 Dela Inlagd November 14, 2016 2 timmar sedan, skrev Isan Lover: Hej Att en kommande generation får ungefär samma pension som sina föräldrar fick för över 20-2 år sedan kan inte kallas något annat än ett fiasko, tänk på hur mycket kostnaderna hsr stigit under denna tid, och då pratar vi om folk som har jobbat heltid sedan tonåren ovh haft hyfsat betalt. Dom flesta var väldigt misstänksamma vid den senaste pensionsreformen och befarade sänkta pensioner, det visade sig bli precis så och som grädde på moset diskuterar man nu även höjd pensionsålder, men naturligtvis inte för dom politiker som beslutar om detta, dom kommer nog att sluta tidigare och få mer betalt än före pensionsreformen. Mvh isan lover Det tidigare systemet var ju ett riktigt pyramidspel där nästkommande generation skulle betala för den föregående. Nu är det ju meningen att du får ut det du arbetat ihop till och det är väl inte mer än rätt att det är på det viset. Visserligen så har jag inte så höga tankar om våra nuvarande styrande så förmodligen kommer dom väl dribbla bort allas pengar som sitter på personliga pensionskonton i sin iver att visa att de har de har värdegrunder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd November 15, 2016 Dela Inlagd November 15, 2016 1 timme sedan, skrev Raggmunken: Det tidigare systemet var ju ett riktigt pyramidspel där nästkommande generation skulle betala för den föregående. Nu är det ju meningen att du får ut det du arbetat ihop till och det är väl inte mer än rätt att det är på det viset. Visserligen så har jag inte så höga tankar om våra nuvarande styrande så förmodligen kommer dom väl dribbla bort allas pengar som sitter på personliga pensionskonton i sin iver att visa att de har de har värdegrunder. problemet är att dina pengar som du betalar in konsumeras upp bums av nuvarande pensionärer din framtida pension är beroende av någon betalar in då du ska ta ut. (och så ska du få ut något som står i relation till vad du betalat in, jämfört med alla andra) det har visat sig att det är en sjuknade kurva, beroende på många saker. kort sagt, systemet är underfinansierat även om principen skulle kunnat vara god (men det var den inte heller riktigt) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 15, 2016 Dela Inlagd November 15, 2016 (ändrad) 5 timmar sedan, skrev Raggmunken: Det tidigare systemet var ju ett riktigt pyramidspel där nästkommande generation skulle betala för den föregående. Nu är det ju meningen att du får ut det du arbetat ihop till och det är väl inte mer än rätt att det är på det viset. Visserligen så har jag inte så höga tankar om våra nuvarande styrande så förmodligen kommer dom väl dribbla bort allas pengar som sitter på personliga pensionskonton i sin iver att visa att de har de har värdegrunder. Hej Skulle jag ovh andra få ut det som vi hade betalat in skulle vi nog kunna leva som kungar, men själv har jag aldrig hört talas om någon som har fått detta, det gäller mig veterligen bara den lilla del som man får placera och sköta själv. Mvh isan lover Ändrades November 15, 2016 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd November 15, 2016 Dela Inlagd November 15, 2016 1 timme sedan, skrev apknug: Den allmänna pensionsavgiften är ca 18 %. Vi avrundar till 20% så blir det lätt att räkna. Säg att du vill ha ut lika stor pension Som lön och vill vara pensionär i 25 år. Intressant. Hur räknar du då? Källa? Pensionsavgiften som är inbakad i den sociala avgiften som arbetsgivaren betalar är 10,21% Därtill har många avtal om tjänstepension, vanligt är 4,5% Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd November 15, 2016 Dela Inlagd November 15, 2016 Den som jobbar i 30 år får garanterat tillbaka mer i pension än vad som betalts in om man lever i 30 efter pensionering.... Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Knasen Inlagd November 15, 2016 Dela Inlagd November 15, 2016 (ändrad) 10 minuter sedan, skrev samet: Intressant. Hur räknar du då? Källa? Pensionsavgiften som är inbakad i den sociala avgiften som arbetsgivaren betalar är 10,21% Därtill har många avtal om tjänstepension, vanligt är 4,5% Du får plussa på 7 % som man själv betalar i pensionsavgift. Allt finns att läsa på pensionsmyndigheten. https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/om-pensionssystemet/finansiering-av-pensionssystemet Ändrades November 15, 2016 av Raggmunken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broskan Inlagd November 15, 2016 Dela Inlagd November 15, 2016 1 minut sedan, skrev leifen: Den som jobbar i 30 år får garanterat tillbaka mer i pension än vad som betalts in om man lever i 30 efter pensionering.... Bra där tänk positivt "Om jag fått frågan om var de lyckligaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där varje människa har en ståuppkomikers talang." Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd November 15, 2016 Dela Inlagd November 15, 2016 2 minuter sedan, skrev Raggmunken: Du får plussa på 7 % som man själv betalar i pensionsavgift. Allt finns att läsa på pensionsmyndigheten. https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/om-pensionssystemet/finansiering-av-pensionssystemet AVDRAGET I samband med taxeringen får du ett avdrag på din skatt som motsvarar den allmänna pensionsavgiften. Det innebär i praktiken att du inte betalar någon avgift utan den allmänna pensionsavgiften finansieras med allmänna skatter. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Knasen Inlagd November 15, 2016 Dela Inlagd November 15, 2016 14 minuter sedan, skrev leifen: AVDRAGET I samband med taxeringen får du ett avdrag på din skatt som motsvarar den allmänna pensionsavgiften. Det innebär i praktiken att du inte betalar någon avgift utan den allmänna pensionsavgiften finansieras med allmänna skatter. Så svaret blir alltså att att det bara betalas in 10.21 % till den allmänna pensionen som var det jag svarade på eller blir det att det betalas in 17.21 %? Visst kan man märka ord men i det här fallet så kan det inte bli mer irrelevant då frågan handlade om hur mycket som betalades in till systemet och inte av vem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu