Jump to content
IGNORERAD

När börja plocka ut pensionen


Boa52

Recommended Posts

Det ser ut så här i första läget där man först skall välja vilket typ av försäkring man vill ha.

SPV.PNG

Den största frihet som ges i ditt fall är att man får välja fonder utvalda av dessa inte helt roliga aktörer.

Så det är väl det då.

Håll alltid fond avgiften låg.

Super viktigt.

Ring och kolla om du får flytta till Avanza eller Nordnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    28

  • samet

    20

  • Boa52

    17

  • SatanG

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
13 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag har min Statliga tjänstepension placerad i en Traditionell försäkring med en viss garanterad pension. Funderar på att byta till en fondförsäkring för att ha möjlighet till en högre avkastning, men där finns ju inte heller några garanterade pengar. 

 

Har ca 17 år kvar till 65 års dagen.

 

Några tips? Ska man ta en större risk för att få pengarna att växa mer?

Hej

Själv skulle jag inte ha gjort det, bättre med lite mindre men säkra pengar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 34 år kvar tills jag uppfyller 65 års kravet på att ta ut tjänste/allmän pension. Jag kan dock börja plocka PPM pension vid 55 men skulle då enbart få 40% av det belopp som jag får vid 65 och det är inte mycket.

 

Bättre att satsa på en trivsam karriär där att kropp och själ håller tills dess man uppnår pensionsåldern, som är en stor variabel i de nya åldrande samhället vi lever i. Sannolikheten är stor att det kommer att plockas pengar från allt mer hårdare arbetandes via högre inkomstskatt och nedskärningar i välfärdssystemet för att kunna bekosta den allt mer växande invånartalet av äldre och omsorgs krävande. 

 

Politikerna kommer givetvis på att det nuvarande systemet inte är hållbart, lagom till den dag jag förväntas gå i pension. Resultatet blir att jag kommer vara verksam inom min yrkes kompetens tills dess jag är 75 år därav måste jag satsa på en utbildning i något av Sveriges (än så länge) fungerande och subventionerade universitet innan även dessa blir belagda med dyra terminsavgifter. Förhoppningsvis hittar man ett jobb man älskar och kan hålla på med tills den dag man har gjort rätt för sin pension genom att betala för andras pension utöver sin egen.

 

Låter lite gnällig men det är den bilden jag har av när jag kommer gå i pension och jag önskar att jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 minuter sedan, skrev ronoh:

Jag har 34 år kvar tills jag uppfyller 65 års kravet på att ta ut tjänste/allmän pension. Jag kan dock börja plocka PPM pension vid 55 men skulle då enbart få 40% av det belopp som jag får vid 65 och det är inte mycket.

 

Bättre att satsa på en trivsam karriär där att kropp och själ håller tills dess man uppnår pensionsåldern, som är en stor variabel i de nya åldrande samhället vi lever i. Sannolikheten är stor att det kommer att plockas pengar från allt mer hårdare arbetandes via högre inkomstskatt och nedskärningar i välfärdssystemet för att kunna bekosta den allt mer växande invånartalet av äldre och omsorgs krävande. 

 

Politikerna kommer givetvis på att det nuvarande systemet inte är hållbart, lagom till den dag jag förväntas gå i pension. Resultatet blir att jag kommer vara verksam inom min yrkes kompetens tills dess jag är 75 år därav måste jag satsa på en utbildning i något av Sveriges (än så länge) fungerande och subventionerade universitet innan även dessa blir belagda med dyra terminsavgifter. Förhoppningsvis hittar man ett jobb man älskar och kan hålla på med tills den dag man har gjort rätt för sin pension genom att betala för andras pension utöver sin egen.

 

Låter lite gnällig men det är den bilden jag har av när jag kommer gå i pension och jag önskar att jag har fel.

Hej

Tycker tyvärr att utvecklingen går åt det hållet, är själv 58 men oroar mig ändå över om jag ska kunna ta ut min pension vid 61 och vad jag kommer att få i pension, för er som är yngre är läget

naturligtvis ännu värre.

Själv kommer jag nog att få mindre i statlig pension än min far fick när han pensionerades för över 20 år sedan.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tycker tyvärr att utvecklingen går åt det hållet, är själv 58 men oroar mig ändå över om jag ska kunna ta ut min pension vid 61 och vad jag kommer att få i pension, för er som är yngre är läget

naturligtvis ännu värre.

Själv kommer jag nog att få mindre i statlig pension än min far fick när han pensionerades för över 20 år sedan.

Mvh isan lover

Svartarbete är inte pensionsgrundande.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev måne:

Svartarbete är inte pensionsgrundande.

Hej

Jag har jobbat vitt hela livet och haft en relativt bra lön, men det är bara att konstatera att vi som kommer att få vår pension i det nya systemet är förlorare jämfört med dom som får pension ur det gamla systemet.

Men som tur är har jag ju pension ifrån fack, företag och privat pensionssparande stt plussa på med men det är det ju kanske inte alla som har.

Nu talar man om att vi som inte har blivit pensionärer ska räkna med att få leva på 50% av vår lön, när min far gick i pension var pensionen nästan exakt det samma som lönen, samma var det när farfar gick i pension.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag har jobbat vitt hela livet och haft en relativt bra lön, men det är bara att konstatera att vi som kommer att få vår pension i det nya systemet är förlorare jämfört med dom som får pension ur det gamla systemet.

Men som tur är har jag ju pension ifrån fack, företag och privat pensionssparande stt plussa på med men det är det ju kanske inte alla som har.

Nu talar man om att vi som inte har blivit pensionärer ska räkna med att få leva på 50% av vår lön, när min far gick i pension var pensionen nästan exakt det samma som lönen, samma var det när farfar gick i pension.

Mvh isan lover

Det var som tusan. När gick han i pension ? ATP infördes inte förrän 1960 och innan dess var väl pensionen riktigt urusel har jag fått för mig.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Fritz:

Det var som tusan. När gick han i pension ? ATP infördes inte förrän 1960 och innan dess var väl pensionen riktigt urusel har jag fått för mig.

 

Fritz..

Hej

Med farfar var det lite annorlunda han började i en smedja på ortens största företag (även ett av Sveriges största på den tiden) redan som 10 åring, han gick vidare till en maskin i verkstaden och en förman tyckte att han hade förutsättningar för att bli något bättre, så denne förman hjälpte honom att komma igång med studier till ingenjör, han blev verktyskonstruktör, han avancerade sedan till verkstadschef och vidare till personalkontoret, sedan fortsatte han jobba som konsult åt olika företag även som pensionär.

Så han fick väldigt bra pension tack vare hans tjänster som chef och konsult.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

sedan fortsatte han jobba som konsult åt olika företag även som pensionär.

Så han fick väldigt bra pension tack vare hans tjänster som chef och konsult.

Ja ja, jag konstaterar att vi har olika syn på vad pension är men jag tänker inte ge mig in i en debatt med dig om den saken.

 

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
15 minuter sedan, skrev Fritz:

Ja ja, jag konstaterar att vi har olika syn på vad pension är men jag tänker inte ge mig in i en debatt med dig om den saken.

 

Fritz..

 

Hej

Ja pension kan man få både på olika sätt och olika mycet beroende på vad man har jobbat med och haft för tjänster.

Mvh 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja pension kan man få både på olika sätt och olika mycet beroende på vad man har jobbat med och haft för tjänster.

Mvh 

 

Tror snarare att han syftar på att de flesta inte räknar lön som pension. Fortsätter man att jobba som (t ex konsult) samtidigt som man tar ut pension räknar nog de flesta inte lönen som en del av pensionen. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Krille:

 

Tror snarare att han syftar på att de flesta inte räknar lön som pension. Fortsätter man att jobba som (t ex konsult) samtidigt som man tar ut pension räknar nog de flesta inte lönen som en del av pensionen. 

 

/Krille

 

Hej

Då tänkte han nog lite fel, jag avsåg aldrig lönen utan den pension som företagen gav honom för sin tid i deras tjänst, enbart pensioner ifrån stat och f.d arbetsgivare gav honom en mycket bra pension, vad jag förstår satte företagen in pengar på olika försäkringsbolag åt honom som en framtida privat pension, förmodligen en del i anställningsvillkoren.

Mvh isan lover 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Isan Lover:

enbart pensioner ifrån stat och f.d arbetsgivare gav honom en mycket bra pension, vad jag förstår satte företagen in pengar på olika försäkringsbolag åt honom som en framtida privat pension, förmodligen en del i anställningsvillkoren.

Citat

Själv kommer jag nog att få mindre i statlig pension än min far fick när han pensionerades för över 20 år sedan.

 

Känns lite förvirrat vad du egentligen menar. Vilken pension är det egentligen som är mindre idag än din far och din farfars?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Mankan:

 

Känns lite förvirrat vad du egentligen menar. Vilken pension är det egentligen som är mindre idag än din far och din farfars?

Hej

Den statliga pensionen blir nog mindre för dom flesta som får den ifrån det nya pensionssystemet än det gamla ATP systemet, det var detta jag ville påvisa.

Sen känns det ju även lite märkligt att få mindre pension än sin far på 90-talet och farfar på 60 talet även om den jämförelsen inte blir helt rätt eftersom fsrfar hade andra pensioner än den statliga också.

Så jag tycker att det nya pensionssystemet är ett fiasko.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jag resonerar just nu. Har funderat mycket på detta. För ska man få lite kvalitet även efter yrkeslivet är detta beslut helt avgörande.

 

Dom små försäkringarna jag har funderar jag på att ta ut snabbt max 10 år.Troligtvis under fem år. Dom större försäkringarna på 15-20 år . Eftersom man också har eget sparande så skjuter man på det uttaget så länge det går.

Jag har inget efterlevande skydd och fonder med relativt låga avgifter. Allt för att försöka maximera pensionen.

 

Hur har jag då placerat. Mina försäkringar ligger uteslutande på utlandet och I ädelmetaller. Mina egna placeringar ligger I Svenska bolag. Som jag resonerar blir inte avkastningen jättehög. Men den ökar stadigt hela tiden med ett antal % varje år. Det räcker för mig.

 

Att chans vilt med sin pension är inget för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns också de som vill vara "lite" solidariska gentemot sina medmänniskor och väntar in i det längsta med att ta ut någon pension, t.o.m. dött innan.:big_smile:

Är i alla fall en behjärtansvärd tanke:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu är det långa handläggningstider för ansökan om SINK 2016-11-11

Det kan ta 8 veckor att få ett beslut om SINK.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu varit pensionär i 9 år och blir 70 till våren. Skillnaden mot att ha en arbetsinkomst är att pensionen sjunker i belopp och värde och går inte att påverka. Det som återstår är att lära sig minimera utgifterna. Trots allt blir det billigare att stanna kvar i Thailand de tid som jag har kvar i livet.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Den statliga pensionen blir nog mindre för dom flesta som får den ifrån det nya pensionssystemet än det gamla ATP systemet, det var detta jag ville påvisa.

Sen känns det ju även lite märkligt att få mindre pension än sin far på 90-talet och farfar på 60 talet även om den jämförelsen inte blir helt rätt eftersom fsrfar hade andra pensioner än den statliga också.

Så jag tycker att det nya pensionssystemet är ett fiasko.

Mvh isan lover




Fiasko.... Stora ord.

Hur kan ett system som är självförsörjande och robust bli ett fiasko.

Resten av västvärlden avundas oss för detta. Norge har ett liknande men är mer generösa då även staten är med och tar risken för tillväxten.

Systemet är rättvist så till vida att man får det man betalar in.

Systemet kräver att man har insikt om följder om man inte arbetar. Men det glömmer de som senare gnäller.

Det som kan diskuteras är den sk garantipensionen. Den inkluderas inte i pensionssystemet utan betalas ur budget.



/ hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknas vistelser på statlig anstalt med i pensionen(tjänstepension)betalar staten in arbetsgivaravgift på"lönen"?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 timmar sedan, skrev hakancnx:

 

 


Fiasko.... Stora ord.

Hur kan ett system som är självförsörjande och robust bli ett fiasko.

Resten av västvärlden avundas oss för detta. Norge har ett liknande men är mer generösa då även staten är med och tar risken för tillväxten.

Systemet är rättvist så till vida att man får det man betalar in.

Systemet kräver att man har insikt om följder om man inte arbetar. Men det glömmer de som senare gnäller.

Det som kan diskuteras är den sk garantipensionen. Den inkluderas inte i pensionssystemet utan betalas ur budget.



/ hakancnx

 

 

Hej

Att en kommande generation får ungefär samma pension som sina föräldrar fick för över 20-25 år sedan kan inte kallas något annat än ett fiasko, tänk på hur mycket kostnaderna hsr stigit under

denna tid, och då pratar vi om folk som har jobbat heltid sedan tonåren ovh haft hyfsat betalt.

Dom flesta var väldigt misstänksamma vid den senaste pensionsreformen och befarade sänkta pensioner, det visade sig bli precis så och som grädde på moset diskuterar man nu även höjd pensionsålder, men naturligtvis inte för dom politiker som beslutar om detta, dom kommer nog att sluta tidigare och få mer betalt än före pensionsreformen.

Mvh isan lover

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-04 at 09:55, skrev gst:


Helt rätt, man har inte rätt till deltid.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Unionen har tydligen haft en del framgång när det gäller flexpension! 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Att en kommande generation får ungefär samma pension som sina föräldrar fick för över 20-2 år sedan kan inte kallas något annat än ett fiasko, tänk på hur mycket kostnaderna hsr stigit under

denna tid, och då pratar vi om folk som har jobbat heltid sedan tonåren ovh haft hyfsat betalt.

Dom flesta var väldigt misstänksamma vid den senaste pensionsreformen och befarade sänkta pensioner, det visade sig bli precis så och som grädde på moset diskuterar man nu även höjd pensionsålder, men naturligtvis inte för dom politiker som beslutar om detta, dom kommer nog att sluta tidigare och få mer betalt än före pensionsreformen.

Mvh isan lover

 

 

Det tidigare systemet var ju ett riktigt pyramidspel där nästkommande generation skulle betala för den föregående. Nu är det ju meningen att du får ut det du arbetat ihop till och det är väl inte mer än rätt att det är på det viset. Visserligen så har jag inte så höga tankar om våra nuvarande styrande så förmodligen kommer dom väl dribbla bort allas pengar som sitter på personliga pensionskonton i sin iver att visa att de har de har värdegrunder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Raggmunken:

 

Det tidigare systemet var ju ett riktigt pyramidspel där nästkommande generation skulle betala för den föregående. Nu är det ju meningen att du får ut det du arbetat ihop till och det är väl inte mer än rätt att det är på det viset. Visserligen så har jag inte så höga tankar om våra nuvarande styrande så förmodligen kommer dom väl dribbla bort allas pengar som sitter på personliga pensionskonton i sin iver att visa att de har de har värdegrunder. 

 

problemet är att dina pengar som du betalar in konsumeras upp bums av nuvarande pensionärer

din framtida pension är beroende av någon betalar in då du ska ta ut. (och så ska du få ut något som står i relation till vad du betalat in, jämfört med alla andra)

 

det har visat sig att det är en sjuknade kurva, beroende på många saker.

 

kort sagt, systemet är underfinansierat även om principen skulle kunnat vara god (men det var den inte heller riktigt)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Det tidigare systemet var ju ett riktigt pyramidspel där nästkommande generation skulle betala för den föregående. Nu är det ju meningen att du får ut det du arbetat ihop till och det är väl inte mer än rätt att det är på det viset. Visserligen så har jag inte så höga tankar om våra nuvarande styrande så förmodligen kommer dom väl dribbla bort allas pengar som sitter på personliga pensionskonton i sin iver att visa att de har de har värdegrunder. 

Hej

Skulle jag ovh andra få ut det som vi hade betalat in skulle vi nog kunna leva som kungar, men själv har jag aldrig hört talas om någon som har fått detta, det gäller mig veterligen bara den lilla del som man får placera och sköta själv.

Mvh isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...