Jump to content
IGNORERAD

När börja plocka ut pensionen


Boa52

Recommended Posts

53 minuter sedan, skrev PeterDahlin:

Min mor tvingade mig att börja pensionsspara redan vid 19 års ålder. (Tack mamma).

 

Idag har jag 4 st pensionssparande. Mitt mål är att åtminstånde gå i halvpension vid 61. Helst helt.

 

Då är tanken varmt land under vintern. Jobba lite extra vår/försommar och höst så man är ledig mitt på sommaren.

 

Du har en klok mor du Peter, själv så gör jag allt för att farsgubben inte skall göra slut på "mitt" arv... ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    28

  • samet

    20

  • Boa52

    17

  • SatanG

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Myndigheterna vill verkligen att vi löntagare skjuter på vårt uttag av pension, de vill helst att vi jobbar några år extra. Detta är självklart det bästa för landet, m.a.o. det bästa för dig personligen är att plocka UT pengarna fortare än kvickt = så fort du kan.

Så länge man gör tvärtemot vad myndigheterna önskar kommer det långsiktigt att bli bra för mig personligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående pensionsspar. Har haft en del kollegor/vänner som börjat pensionsspara i tidig ålder (tidiga 20 år) som sen avstått från att leva eftersom "de minsann skall ta tidig pension, resa och leva sen..".

 

Hmm hur är man funtad då? När jag frågat om det brunnit för dom har frågan kommit tillbaka likt en boomerang och ändrats till att jag är en idi*t som inte spar allt jag kan och håller igen. Det här hände när vi var mellan 20-30 år. Jag kan bara tycka att det är helt sjukt att avstå från "normalt leverne" (vad det nu är) i den åldern för att EVENTUELLT leva sen. Med allt vad det innebär.

 

Allt måste naturligtvis vara med måtta. Så även pensionsspar. Eller sparande i allmänhet.

 

Själv är jag 50 idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag tänkt ta ut pension så tidigt som möjlig men jobba till 65.

Vad händer om man blir sjuk och inte kan jobba?

Kan man få någon sjukpenning?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-01 at 09:18, skrev samet:

 

Nja. Nu är det du som är lite fel ute.

 

De som kommer nu lär ju få jobba. Gå genom hela livet utan arbete tillåter inte systemet. Om de nu skulle klara det så får de bara "fattigpension" den är inte stor.

Dessutom behöver de vara bosatta och aktivt arbetssökande/studerande osv i 40år för att få full "fattigpension".

 

Juggarna som kom i början av 90-talet är till 99% i arbete och tack vare dem har inte pensionssystemet havererat ännu.

Är det månne, en sann ale demokrat som talar :D:punish:

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag tänkt ta ut pension så tidigt som möjlig men jobba till 65.

Vad händer om man blir sjuk och inte kan jobba?

Kan man få någon sjukpenning?


Tar du ut pension kan du inte få sjukpenning

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Khonis:

Angående pensionsspar. Har haft en del kollegor/vänner som börjat pensionsspara i tidig ålder (tidiga 20 år) som sen avstått från att leva eftersom "de minsann skall ta tidig pension, resa och leva sen..".

 

Hmm hur är man funtad då? När jag frågat om det brunnit för dom har frågan kommit tillbaka likt en boomerang och ändrats till att jag är en idi*t som inte spar allt jag kan och håller igen. Det här hände när vi var mellan 20-30 år. Jag kan bara tycka att det är helt sjukt att avstå från "normalt leverne" (vad det nu är) i den åldern för att EVENTUELLT leva sen. Med allt vad det innebär.

 

Allt måste naturligtvis vara med måtta. Så även pensionsspar. Eller sparande i allmänhet.

 

Själv är jag 50 idag.

 

Håller med om att det måste vara en balans i detta. Det bästa är väl att börja spara en mindre slant i unga år, i den mån det går så att man kan leva livet också.

Själv försöker jag/frugan spara vad vi kan men det får inte bli att man slutar leva eller köper skit istället för kvalitet. Vi har ingen budget utan köper vad vi har lust till.

Som boende i Thailand omfattas vi ju inte av några trygghetssystem och då vi har familj gäller det att se till att inte bli utan pengar om vi blir arbetslösa. Räkningar behöver betalas, kidsen skola etc etc.

Tack vare en ekonomisk fru och inga större lån så går det ju att leva hyffsat billigt i Thailand och därmed lägga undan för framtiden. Det räcker med att en av oss jobbar för att klara ekonomin utan problem.

Det känns ju också bra med en buffert då man blir oberoende och mycket starkare mot arbetsgivare. Sparar i kapitalförsäkring i Skandia, SEB och Nordnet samt till barnen. Frugan är lite mer försiktig och sparar i bank.

Ingen av våra arbetsgivare eller banker har därmed någon större ekonomisk makt över oss längre, har nyss fyllt 48.

 

Min svenska pension blir ju ingen kioskvältare om man säger så, får se när jag plockar ut den.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv tänker jag som sagt ta ut pension ifrån 61 om jag hinner innan dom höjer, men jag kommer att fortsätta ha inkomster även efter det, så förhoppningsvis kommer jag inte att röra pensionen, den ska få stå på ett konto för framtiden.

 

Just nu har jag en viss ersättning månadsvis ifrån mitt gamla jobb och det löper på i 2.5 år till, samtidigt jobbar jag sedan i maj heltid igen, vi har loppis, hyr ut lite på sommaren, fiskar o.s.v, frugan jobbar ju också så vi klarar oss bra och kan spara, pojkens barnbidrag går in på ett konto för att ge honom en bra start när han blir 18 år, behöver bil, körkort o.s.v.

 

Thailand bär ju sina egna kostnader och vi har inte behövt använda några Svenska pengar där på minst 3-4 år, så även där går allt enligt plan, nästa år kanske vi kan börja tappa gummi också, även det lär ju gennågot tillbaka.

 

Tycker att vi har bra koll på läget och bra ordning på det ekonomiska, vi tänker ganska lika och är man gift med en ekonom så underlättar det kanske lite också.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev PeterDahlin:

Min mor tvingade mig att börja pensionsspara redan vid 19 års ålder. (Tack mamma).

 

Idag har jag 4 st pensionssparande. Mitt mål är att åtminstånde gå i halvpension vid 61. Helst helt.

 

Då är tanken varmt land under vintern. Jobba lite extra vår/försommar och höst så man är ledig mitt på sommaren.

Det är nog mer summan av hur mycket man sparar som har betydelse är hur många man har. ;)

 

Jag startade också att spara ganska tidigt men dock bara en hundring i månaden typ. I slutändan har nog inte de första 10 åren av mitt personsparade så stor betydelse, det var för lite pengar.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎11‎-‎01 at 20:37, skrev samet:

 

Läs mitt inlägg igen.

 

Anhöriginvandring är INTE med. De är INTE asylsökande. De är INTE relevanta för diskussionen om undantagsregeln för garantipension.

Samet

Nu är jag kanske ute I grumligt vatten. Men med anhöriginvandring så tog man bort försörjningstödet. Om jag minns rätt. I så fall har det klart betydelse för vår framtida pension

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev John Khonken:

Samet

Nu är jag kanske ute I grumligt vatten. Men med anhöriginvandring så tog man bort försörjningstödet. Om jag minns rätt. I så fall har det klart betydelse för vår framtida pension

 

Nej det är inte grumligt.

 

Sedan nya lagen började gälla 20 juli i år är det krav på försörjning från den som vill ta hit sina anhöriga.

Så nu gäller precis samma krav på invandrare som vill ta hit sina anhöriga som gäller på oss som vill ta hit våra flickvänner.

Äntligen är vi lika inför lagen.

 

Det finns fortfarande möjlighet för dem att få försörjningsstöd om så skulle behövas, precis på samma sätt som för oss infödda svenskar.

Men reglerna är betydligt tuffare nu.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev samet:

 

Nej det är inte grumligt.

 

Sedan nya lagen började gälla 20 juli i år är det krav på försörjning från den som vill ta hit sina anhöriga.

Så nu gäller precis samma krav på invandrare som vill ta hit sina anhöriga som gäller på oss som vill ta hit våra flickvänner.

Äntligen är vi lika inför lagen.

 

Det finns fortfarande möjlighet för dem att få försörjningsstöd om så skulle behövas, precis på samma sätt som för oss infödda svenskar.

Men reglerna är betydligt tuffare nu.

 

Hej samet.

 

Redan för ett antal år sedan så stiftade den så kallade alliansregeringen bestämmelser om försörjningsstöd vid anhörighetsinvandring. Dock hade dessa bestämmelser så många undantag att i princip ingen omfattades av dom. Om jag minns rätt så var det mindre än en procent av alla avslag som motiverades med att kraven på försörjning ej uppfylldes.

 

Du har rätt i att bestämmelserna nu har skärpts, även om det fortfarande verkar att finnas undantag. Det skall bli intressant att se hur dessa nya bestämmelser kommer att tillämpas i praktiken. Om jag minns rätt finns det bland annat med en bestämmelse om krav på bostadsyta där de nyanlända anhörighetsinvandrarna skall bo. Med tanke på bostadssituationen i Sverige kan detta bli en aning problematiskt att uppfylla för en person som är nyanländ till Sverige.

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev samet:

 

Nej det är inte grumligt.

 

Sedan nya lagen började gälla 20 juli i år är det krav på försörjning från den som vill ta hit sina anhöriga.

Så nu gäller precis samma krav på invandrare som vill ta hit sina anhöriga som gäller på oss som vill ta hit våra flickvänner.

Äntligen är vi lika inför lagen.

 

Det finns fortfarande möjlighet för dem att få försörjningsstöd om så skulle behövas, precis på samma sätt som för oss infödda svenskar.

Men reglerna är betydligt tuffare nu.

 

Tack för ditt svar. Som jag tycker är helt rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Luttrad:

Hej samet.

 

Redan för ett antal år sedan så stiftade den så kallade alliansregeringen bestämmelser om försörjningsstöd vid anhörighetsinvandring. Dock hade dessa bestämmelser så många undantag att i princip ingen omfattades av dom. Om jag minns rätt så var det mindre än en procent av alla avslag som motiverades med att kraven på försörjning ej uppfylldes.

 

Du har rätt i att bestämmelserna nu har skärpts, även om det fortfarande verkar att finnas undantag. Det skall bli intressant att se hur dessa nya bestämmelser kommer att tillämpas i praktiken. Om jag minns rätt finns det bland annat med en bestämmelse om krav på bostadsyta där de nyanlända anhörighetsinvandrarna skall bo. Med tanke på bostadssituationen i Sverige kan detta bli en aning problematiskt att uppfylla för en person som är nyanländ till Sverige.

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

 

Stämmer bra att det även krävs bostad.

 

De inkomster som krävs för 2016 är följande enligt regeringens pressmeddelande.

”– Försörjningskravet vi nu infört gör att den som vill ta hit sina anhöriga ska ha en tillräcklig inkomst och bostad, säger inrikesminister Anders Ygeman.

Vid anhöriginvandring ska anknytningspersonen ha inkomster som motsvarar det förbehållsbelopp som Kronofogden tillämpar vid utmätning av lön. Det krävs också att anknytningspersonen har en bostad av tillräcklig standard och storlek. I förordningen ges Migrationsverket befogenhet att meddela närmare föreskrifter om vad det innebär. Försörjningskravet gäller ej i de fall det är ett barn som är anknytningsperson.

Vilken inkomst som behövs beror på hur stor familjen är och hur hög bostadskostnad man har. Om det endast är en person som ansöker om uppehållstillstånd som anhörig krävs mindre för att försörja familjen och bostadskostnaden kan vara lägre. Det är förbehållsbeloppet som avgör. Där ingår boendekostnad samt ett normalbelopp som ska täcka dina levnadsomkostnader. I normalbeloppet ingår bland annat kostnaden för mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov. Hur stort normalbeloppet ska vara bestäms av riksdagen och justeras en gång per år.

För 2016 är normalbeloppet:

  • 4 679 kronor för en ensamstående vuxen,
  • 7 729 kronor för sammanlevande makar eller sambor,
  • 2 482 kronor för barn till och med 6 år och
  • 2 857 kronor för barn 7 år eller äldre.”

En person som beviljas tidsbegränsat uppehållstillstånd ska kunna få ett permanent uppehållstillstånd. Det kräver inkomst enligt nya lagen.

– För att få permanent uppehållstillstånd ska personen ha inkomster från anställning eller näringsverksamhet som gör att hen inte är i behov av försörjningsstöd, säger inrikesminister Anders Ygeman.

 

När det gäller krav på  bostadens storlek skriver Migrationsverket följande: 

”Din bostad

Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.”

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev samet:

 

Stämmer bra att det även krävs bostad.

 

De inkomster som krävs för 2016 är följande enligt regeringens pressmeddelande.

”– Försörjningskravet vi nu infört gör att den som vill ta hit sina anhöriga ska ha en tillräcklig inkomst och bostad, säger inrikesminister Anders Ygeman.

Vid anhöriginvandring ska anknytningspersonen ha inkomster som motsvarar det förbehållsbelopp som Kronofogden tillämpar vid utmätning av lön. Det krävs också att anknytningspersonen har en bostad av tillräcklig standard och storlek. I förordningen ges Migrationsverket befogenhet att meddela närmare föreskrifter om vad det innebär. Försörjningskravet gäller ej i de fall det är ett barn som är anknytningsperson.

Vilken inkomst som behövs beror på hur stor familjen är och hur hög bostadskostnad man har. Om det endast är en person som ansöker om uppehållstillstånd som anhörig krävs mindre för att försörja familjen och bostadskostnaden kan vara lägre. Det är förbehållsbeloppet som avgör. Där ingår boendekostnad samt ett normalbelopp som ska täcka dina levnadsomkostnader. I normalbeloppet ingår bland annat kostnaden för mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov. Hur stort normalbeloppet ska vara bestäms av riksdagen och justeras en gång per år.

För 2016 är normalbeloppet:

  • 4 679 kronor för en ensamstående vuxen,
  • 7 729 kronor för sammanlevande makar eller sambor,
  • 2 482 kronor för barn till och med 6 år och
  • 2 857 kronor för barn 7 år eller äldre.”

En person som beviljas tidsbegränsat uppehållstillstånd ska kunna få ett permanent uppehållstillstånd. Det kräver inkomst enligt nya lagen.

– För att få permanent uppehållstillstånd ska personen ha inkomster från anställning eller näringsverksamhet som gör att hen inte är i behov av försörjningsstöd, säger inrikesminister Anders Ygeman.

 

När det gäller krav på  bostadens storlek skriver Migrationsverket följande: 

”Din bostad

Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.”

Det blir ju en garanti att de inte blir massinvandring av anhöriga(om de inte hittar på nåt nytt hål)för hur många kan leva upp till detta.Och åker sen MP ur riksdagen så kanske Sverige kan börja återhämta sig igen.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev samet:

 

När det gäller krav på  bostadens storlek skriver Migrationsverket följande: 

”Din bostad

Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.”

Det har aldrig varit lätt att få bostad, men nu är läget riktigt ansträngt. Bara i min kommun har bostadskön ökat med flera år, bla pga att många flyktingar har gått före alla andra i kön (det är inte flyktingarnas fel). Jag tycker ärligt riktigt synd om alla ungdomar som vill flytta till eget boende.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev samet:

 

Stämmer bra att det även krävs bostad.

 

De inkomster som krävs för 2016 är följande enligt regeringens pressmeddelande.

”– Försörjningskravet vi nu infört gör att den som vill ta hit sina anhöriga ska ha en tillräcklig inkomst och bostad, säger inrikesminister Anders Ygeman.

Vid anhöriginvandring ska anknytningspersonen ha inkomster som motsvarar det förbehållsbelopp som Kronofogden tillämpar vid utmätning av lön. Det krävs också att anknytningspersonen har en bostad av tillräcklig standard och storlek. I förordningen ges Migrationsverket befogenhet att meddela närmare föreskrifter om vad det innebär. Försörjningskravet gäller ej i de fall det är ett barn som är anknytningsperson.

Vilken inkomst som behövs beror på hur stor familjen är och hur hög bostadskostnad man har. Om det endast är en person som ansöker om uppehållstillstånd som anhörig krävs mindre för att försörja familjen och bostadskostnaden kan vara lägre. Det är förbehållsbeloppet som avgör. Där ingår boendekostnad samt ett normalbelopp som ska täcka dina levnadsomkostnader. I normalbeloppet ingår bland annat kostnaden för mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov. Hur stort normalbeloppet ska vara bestäms av riksdagen och justeras en gång per år.

För 2016 är normalbeloppet:

  • 4 679 kronor för en ensamstående vuxen,
  • 7 729 kronor för sammanlevande makar eller sambor,
  • 2 482 kronor för barn till och med 6 år och
  • 2 857 kronor för barn 7 år eller äldre.”

En person som beviljas tidsbegränsat uppehållstillstånd ska kunna få ett permanent uppehållstillstånd. Det kräver inkomst enligt nya lagen.

– För att få permanent uppehållstillstånd ska personen ha inkomster från anställning eller näringsverksamhet som gör att hen inte är i behov av försörjningsstöd, säger inrikesminister Anders Ygeman.

 

När det gäller krav på  bostadens storlek skriver Migrationsverket följande: 

”Din bostad

Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.”

Jävla vansinne dumsverige i ett nötskal

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev LOSForever:

Jävla vansinne dumsverige i ett nötskal

 

Varför är det vansinne? Är väl ett jättebra sätt att säkerställa att både värfärds- och pensionssystemet har en chans att överleva några år till?

 

Själv har jag många år kvar till pensionen och räknar krasst med att den svenska pensionssystemet har kollapsat då. Ett eget kapital verkar tyvärr vara enda chansen för en bra ekonomi när man är pensionär. Så som svar på frågan skulle jag absolut ta ut min pension så snart som jag bara kan.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Krille:

 

Varför är det vansinne? Är väl ett jättebra sätt att säkerställa att både värfärds- och pensionssystemet har en chans att överleva några år till?

 

Själv har jag många år kvar till pensionen och räknar krasst med att den svenska pensionssystemet har kollapsat då. Ett eget kapital verkar tyvärr vara enda chansen för en bra ekonomi när man är pensionär. Så som svar på frågan skulle jag absolut ta ut min pension så snart som jag bara kan.

 

/Krille

Sant

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

 

Stämmer bra att det även krävs bostad.

 

De inkomster som krävs för 2016 är följande enligt regeringens pressmeddelande.

”– Försörjningskravet vi nu infört gör att den som vill ta hit sina anhöriga ska ha en tillräcklig inkomst och bostad, säger inrikesminister Anders Ygeman.

Vid anhöriginvandring ska anknytningspersonen ha inkomster som motsvarar det förbehållsbelopp som Kronofogden tillämpar vid utmätning av lön. Det krävs också att anknytningspersonen har en bostad av tillräcklig standard och storlek. I förordningen ges Migrationsverket befogenhet att meddela närmare föreskrifter om vad det innebär. Försörjningskravet gäller ej i de fall det är ett barn som är anknytningsperson.

Vilken inkomst som behövs beror på hur stor familjen är och hur hög bostadskostnad man har. Om det endast är en person som ansöker om uppehållstillstånd som anhörig krävs mindre för att försörja familjen och bostadskostnaden kan vara lägre. Det är förbehållsbeloppet som avgör. Där ingår boendekostnad samt ett normalbelopp som ska täcka dina levnadsomkostnader. I normalbeloppet ingår bland annat kostnaden för mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov. Hur stort normalbeloppet ska vara bestäms av riksdagen och justeras en gång per år.

För 2016 är normalbeloppet:

  • 4 679 kronor för en ensamstående vuxen,
  • 7 729 kronor för sammanlevande makar eller sambor,
  • 2 482 kronor för barn till och med 6 år och
  • 2 857 kronor för barn 7 år eller äldre.”

En person som beviljas tidsbegränsat uppehållstillstånd ska kunna få ett permanent uppehållstillstånd. Det kräver inkomst enligt nya lagen.

– För att få permanent uppehållstillstånd ska personen ha inkomster från anställning eller näringsverksamhet som gör att hen inte är i behov av försörjningsstöd, säger inrikesminister Anders Ygeman.

 

När det gäller krav på  bostadens storlek skriver Migrationsverket följande: 

”Din bostad

Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.”

Var är alla undantag.  Måste finnas annars ställs det krav på våra ekonomiska invandrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev John Khonken:

Måste finnas annars ställs det krav på våra ekonomiska invandrare.

Vore väl inte en dag för sent

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har gått i pension eller tänker gå, hur tänker ni, ta ut pension och jobba vidare ett par år eller bara sluta vid 65. Det finns många

varianter om hur man gör och naturligtsvis upp to you, vi är olika i hur vi tänker men pengar är inte dumt att ha, ibland ett måste

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Boa52:

Ni som har gått i pension eller tänker gå, hur tänker ni, ta ut pension och jobba vidare ett par år eller bara sluta vid 65. Det finns många

varianter om hur man gör och naturligtsvis upp to you, vi är olika i hur vi tänker men pengar är inte dumt att ha, ibland ett måste

Jag tänkte ta lite ströjobb när andan faller in, men jag fick en skaplig löneförhöjning om jag stannar kvar ett år till.

Tyvärr så måste jag skriva ett kontrakt att jag håller mitt löfte, så nu sitter man igen mellan 2 stolar som vanligt.

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Boa52:

Ni som har gått i pension eller tänker gå, hur tänker ni, ta ut pension och jobba vidare ett par år eller bara sluta vid 65. Det finns många

varianter om hur man gör och naturligtsvis upp to you, vi är olika i hur vi tänker men pengar är inte dumt att ha, ibland ett måste

Jag har varit statligt anställd och kunde därför ta ut min tjänstepension nu vid fyllda 60. Kravet för att få ut den var att avsluta anställningen, sagt och gjort. 

Nu plockar jag ut mitt privata pensionssparande plus tjänstepensionen under 5 år, sen vid 65 tar jag ut den allmänna pensionen. 

Känns som ett bra beslut, nu kan vi vara här i Thailand 6 mån. och i Sverige 6 mån. Hemma i Sverige finns ju även möjligheten till extrajobb om

tristessen kryper på. Hantverkare efterfrågas ju alltid./Kent

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-31 at 17:04, skrev leifen:

Får du jobba ett år extra halvtid?

Ingen på vår arbetsplats fick det alls.

 

On 2016-10-31 at 17:15, skrev Boa52:

Vet inte hundra för jag har det inte på papper men jag har pratat med de höga om det och fick till svar, tänk på det och hör av dej

när du bestämt dej hur du ska göra

 

Finns det inte en lag som säger att man har rätt att jobba till 67?

Vi hade en på mitt senaste jobb som gjorde så men han fick inte fortsätta efter 67.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...