Jump to content
IGNORERAD

När börja plocka ut pensionen


Boa52

Recommended Posts

13 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Självklart får flyktingarna tillgodogöra sig år ifrån hemlandet, skulle dom inte få det hade många av dom fått väldigt låga pensioner, detta diskuterades nyligen på nyheterna i Svensk TV, sen är det ju inte bara pensioner som kostar, räkna in föräldrapenning, dagpenning, försörjningsstöd, studiebidrag, bostadsbidrag, arbetsmarknadsåtgärder, skola, sjukvård, tandvård, barnbidrag, m.m, m.m det blir mycket tillsammans och någonstans ska pengarna tas ifrån och självklart både påverkar och innebär detta påfrestningar på välfärdssystemet.

Enligt mig påminner det lite om Ebberöds Bank, jag är inte rasist men inte heller förvånad över att Sverige snart får ett nytt största parti.

Mvh isan lover

 

Tänk om ni Råsossar insett det i tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    28

  • samet

    20

  • Boa52

    17

  • apknug

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 timmar sedan, skrev samet:

 

Om man skyller all oro på invandrarna är man bara obildad och dåligt påläst. (därmed inte sagt att jag är någon flyktingkramare)

 

Pensionssystemet är fritt från statens övriga kostnader.

Däremot att vi lever längre och att det är färre som jobbar/pensionär påverkar.

 

Ärligt talat är nog invandringen det som kommer rädda pensionssystemet om 10-15 år. (om/när de kommer i arbete)

 

Systemet har ju inget "riktigt" kapital liggande utan det som betalas in nu, betalas ut nu.

Så vad som skapat problemet är att det är fler som lever till pension, fler som lever längre, fler som studerar längre och jobbar kortare osv...

Ja det finns uppenbarligen många som fortfarande tror att frälsaren kommer och att den senaste tidens flyktingstorm egentligen bara är en vinstaffär utan dess like för Sverige. Vi som tänker lite mer kritiskt är självklart bara obildade smygnassar.

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Idag hade jag besök av min pensionsrådgivare. Eftersom jag har i det närmaste bestämt mig för att jobba några år till så tänkte jag byta mina räntebärande mot aktiefonder. Jag fick då rådet att vänta för de hade bedömningen att om Trump vinner valet så går börserna ned. Troligen kommer de att återhämta sig om han inte hittar på allt för mycket dumheter men det är ju i nedgång eller helst på botten som man ska byta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fredman:

Idag hade jag besök av min pensionsrådgivare. Eftersom jag har i det närmaste bestämt mig för att jobba några år till så tänkte jag byta mina räntebärande mot aktiefonder. Jag fick då rådet att vänta för de hade bedömningen att om Trump vinner valet så går börserna ned. Troligen kommer de att återhämta sig om han inte hittar på allt för mycket dumheter men det är ju i nedgång eller helst på botten som man ska byta. 

Ja det är bara att hoppas på att Trumpen vinner då så du får bra valuta för pengarna. ;)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fredman:

Idag hade jag besök av min pensionsrådgivare. Eftersom jag har i det närmaste bestämt mig för att jobba några år till så tänkte jag byta mina räntebärande mot aktiefonder. Jag fick då rådet att vänta för de hade bedömningen att om Trump vinner valet så går börserna ned. Troligen kommer de att återhämta sig om han inte hittar på allt för mycket dumheter men det är ju i nedgång eller helst på botten som man ska byta. 

 

Man kan även ha i åtanke att det är flera europeiska länder ( Frankrike och Holland) som går emot val där partier som lovar att man ska lämna EU . Vilket kommer att skapa stor oro i ekonomin . Ett tips på fonder är Didner & Gerge Fonder som har ett väldigt bra track record när det kapitalförvaltning till medelrisk .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 minut sedan, skrev Mankan:

Ja det är bara att hoppas på att Trumpen vinner då så du får bra valuta för pengarna. ;)

Det är bara tricket att veta när/om det vänder om det skulle hända. För övrigt kan jag ha en del synpunkter på det men det finns det ju redan en tråd om. :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
3 minuter sedan, skrev AnTove:

 

Man kan även ha i åtanke att det är flera europeiska länder ( Frankrike och Holland) som går emot val där partier som lovar att man ska lämna EU . Vilket kommer att skapa stor oro i ekonomin . Ett tips på fonder är Didner & Gerge Fonder som har ett väldigt bra track record när det kapitalförvaltning till medelrisk .

Lite mer krusningar och lite långsökt men för all del inte otroligt. Storbritanniens börs har i det närmaste återhämtat sig vad jag har förstått. Återstår hur det blir när utträdet blir verklighet. GBP har nog en värre resa framför dig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Du glömde visst anhöriginvandringen som följer efter det någon fått ett UT

 

Nej, den glömde jag inte alls. Den är inte relevant. Detta är totalsiffror på alla som söker asyl.

Anhöriginvandring är inte asylsökande och då gäller inte undantagsregeln om garantipension som jag och @SatanG diskuterade.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fredman:

Lite mer krusningar och lite långsökt men för all del inte otroligt. Storbritanniens börs har i det närmaste återhämtat sig vad jag har förstått. Återstår hur det blir när utträdet blir verklighet. GBP har nog en värre resa framför dig. 

 

Känns som att man inte kan vara säker på något längre . Världen verkar att vara helt urfas . Känns som om att får vara pessimist och defensiv när det gäller riskhanteringen av sina pengar .

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev samet:

 

Nej, den glömde jag inte alls. Den är inte relevant. Detta är totalsiffror på alla som söker asyl.

Anhöriginvandring är inte asylsökande och då gäller inte undantagsregeln om garantipension som jag och @SatanG diskuterade.

Om det är årets siffror så är inte deras ut klara. Hur kan deras anhöriginvandring då vara med i statestiken ???????????

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Om det är årets siffror så är inte deras ut klara. Hur kan deras anhöriginvandring då vara med i statestiken ???????????

 

Läs mitt inlägg igen.

 

Anhöriginvandring är INTE med. De är INTE asylsökande. De är INTE relevanta för diskussionen om undantagsregeln för garantipension.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev samet:

 

Läs mitt inlägg igen.

 

Anhöriginvandring är INTE med. De är INTE asylsökande. De är INTE relevanta för diskussionen om undantagsregeln för garantipension.

 

Dom kommer dock bli en stor börda för sveriges skattebetalare. Tror du flyktinginvandringen från 2000 och framåt är en vinstmaskin har du fått fel uppgifter.

Uppgifter jag tagit del av påstår att drygt 50% av utomeuropeiska invandrare har ett JOBB efter 8 år. Break-even går någonstans runt 80%.

 

Eller så kan man likt Ingves och andra snillen gnugga händerna, det är ju kanonbra att BNP stiger. Att det är med lånade pengar och att flyktingarna inte räknas in i BNP/capita verkar inte ha smugit sig in i tanken på dessa herrar.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Dom kommer dock bli en stor börda för sveriges skattebetalare. Tror du flyktinginvandringen från 2000 och framåt är en vinstmaskin har du fått fel uppgifter.

Uppgifter jag tagit del av påstår att drygt 50% av utomeuropeiska invandrare har ett JOBB efter 8 år. Break-even går någonstans runt 80%.

 

Eller så kan man likt Ingves och andra snillen gnugga händerna, det är ju kanonbra att BNP stiger. Att det är med lånade pengar och att flyktingarna inte räknas in i BNP/capita verkar inte ha smugit sig in i tanken på dessa herrar.

 

/ SatanG

 

Det må så vara att bara 50% fått jobb efter 8 år.

Det tar lång tid att komma in i svenska samhället, mycket pga. den trångsynthet du ger uttryck för.

Rädsla för det som man inte förstår och som är okänt. Varför skulle en neger eller arab jobba sämre?

 

Men nu var det ju så att tråden handlade om pension, pensionssystemet och senare garantipension.

Där beskylldes återigen invandrarna för att "fucka upp" systemet för oss "vanliga" svenskar.

Det var vad diskussionen handlade om. Pension.

 

Jag är väl medveten om att invandringen kommer kosta samhället massor av pengar.

Men de kommer också bidra. Kanske inte på 8år men på 20 kanske?

Vi är färre som jobbar i Sverige även bland "vanliga" svenskar.

Sverige behöver fler som vill jobba. Infödd svensk eller invandrare kvittar.

 

Många av dagens ungdomar är inte ett dugg bättre. Sitter hemma och blir curlade istället för att skaffa ett jobb.

Det passar inte att ta ett vanligt, enkelt, lågbetalt jobb. Bättre sitta hemma spela tv-spel och låta mamma och pappa betala.

Det är ett minst lika stort problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

 

Det må så vara att bara 50% fått jobb efter 8 år.

Det tar lång tid att komma in i svenska samhället, mycket pga. den trångsynthet du ger uttryck för.

Rädsla för det som man inte förstår och som är okänt. Varför skulle en neger eller arab jobba sämre?

 

Men nu var det ju så att tråden handlade om pension, pensionssystemet och senare garantipension.

Där beskylldes återigen invandrarna för att "fucka upp" systemet för oss "vanliga" svenskar.

Det var vad diskussionen handlade om. Pension.

 

Jag är väl medveten om att invandringen kommer kosta samhället massor av pengar.

Men de kommer också bidra. Kanske inte på 8år men på 20 kanske?

Vi är färre som jobbar i Sverige även bland "vanliga" svenskar.

Sverige behöver fler som vill jobba. Infödd svensk eller invandrare kvittar.

 

Många av dagens ungdomar är inte ett dugg bättre. Sitter hemma och blir curlade istället för att skaffa ett jobb.

Det passar inte att ta ett vanligt, enkelt, lågbetalt jobb. Bättre sitta hemma spela tv-spel och låta mamma och pappa betala.

Det är ett minst lika stort problem!

 

Ja trångsynt är ju lätt att häva ur sig när informationen inte passar.

Tror du kallar fel snubbe för det, finns väl ingen större internationell arbetsplats än den jag sitter på. Jag jobbar enbart med utländska människor, var flera år sedan jag jobbade med någon svensk.

Jag hade iaf en dansk juniorstyrman som bodde i Sverige med sin svenska fru ;-) 

Fakta inom min bransh är att västerländska/skandinaviska befäl, med få undantag, klarar sitt jobb bättre. Däremot föredrar jag t.ex. filippinare i lägre rang, där är dom bättre. En filippinsk kock kommer inte i närheten av vad en svensk kock klarar av heller.

 

Jag verkar iaf ha fel vad del gäller 50% i arbete efter 8 år, dock inte till din fördel. Stämmer nedanstående får man väl kalla dig för blind isf.

" Rapporten ”Andelen flyktingar i arbete”, publicerad i februari detta år ger en ännu mörkare bild av invandrade svenskars deltagande på arbetsmarknaden: Andelen helårsanställda bland flyktingar, inberäknat flyktingars anhöriga, uppgick efter åtta år i landet till 25 procent. Efter femton år är 34 procent i arbete (RUT 20160223)"

http://ledarsidorna.se/2016/10/ann-heberlein-skillnaden-mellan-att-vilja-och-vart-ansvar-att-valja/

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja trångsynt är ju lätt att häva ur sig när informationen inte passar.

Tror du kallar fel snubbe för det, finns väl ingen större internationell arbetsplats än den jag sitter på. Jag jobbar enbart med utländska människor, var flera år sedan jag jobbade med någon svensk.

Jag hade iaf en dansk juniorstyrman som bodde i Sverige med sin svenska fru ;-) 

Fakta inom min bransh är att västerländska/skandinaviska befäl, med få undantag, klarar sitt jobb bättre. Däremot föredrar jag t.ex. filippinare i lägre rang, där är dom bättre. En filippinsk kock kommer inte i närheten av vad en svensk kock klarar av heller.

 

Jag verkar iaf ha fel vad del gäller 50% i arbete efter 8 år, dock inte till din fördel. Stämmer nedanstående får man väl kalla dig för blind isf.

" Rapporten ”Andelen flyktingar i arbete”, publicerad i februari detta år ger en ännu mörkare bild av invandrade svenskars deltagande på arbetsmarknaden: Andelen helårsanställda bland flyktingar, inberäknat flyktingars anhöriga, uppgick efter åtta år i landet till 25 procent. Efter femton år är 34 procent i arbete (RUT 20160223)"

http://ledarsidorna.se/2016/10/ann-heberlein-skillnaden-mellan-att-vilja-och-vart-ansvar-att-valja/

 

/ SatanG

 

Då får dom i alla fall mindre pension och snor inte mina stålar, bara stat och kommun blir loosers :) 

Skulle ju vara synd om dom fick våra ungdomars arbeten dessutom.

 

Norrländsk ologik. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sveriges myndigheter har under en längre tid för en kampanj om att Sveriges invånare måste arbeta längre för att kompensera för att medellivslängden ökar!

 

Det är sant att medellivslängden ökar, men detta är inte hela sanningen till varför de styrande vill att vi som arbetar skall fortsätta att arbeta efter 65 års ålder.

 

Det intressanta är inte hur många av sveriges invånare som arbetar i absoluta tal, det intressanta är istället hur stor andel av sveriges befolkning som arbetar. Det är inga problem att betala ordentliga pensioner till de som har arbetet i kanske 40 eller ändå fler år. Problemet är att det även måste betalas ut pensioner till de som inte har arbetat i 40 år, eller i värsta fall inte har arbetat alls! Allt detta försöker myndigheterna att förvilla befolkningen med genom att kalla dessa pensionsutbetalningar för en mängd olika saker, men i slutändan kommer alla pengar som betalas till invånare som inte själva har arbetat ihop till sin egen pension från de som har arbetat ihop till sin egen pension. För varifrån skulle dessa pengar i så fall komma ifrån, himlen?

 

Hur många år som vi arbetar bestäms i princip av två saker. Vid vilken ålder börjar vi att arbeta och vid vilken ålder slutar vi att arbeta och går i pension.

 

Den ålder vid vilken vi börjar att arbeta har ökat rejält, se nedanstående länk till Göteborgsposten från den sjätte december 2015.

 

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/svensken-börjar-jobba-allt-senare-1.173173

 

I denna länk framgår vid vilken ålder som 3 av 4 ( 75 procent ) av en årsklass har fått ett arbete.

 

1985 hade 75 procent av alla Sveriges invånare ett arbete vid 21 ås ålder.

 

2014 hade 75 procent av alla Sveriges invånare ett arbete vid 29 års ålder.  Det är knappast lägre idag!

 

Kort sagt på dessa knappt 30 år har Sveriges invånare tappat i genomsnitt åtta års arbete innan de får sitt första riktiga arbete.

 

Det är sant att ungdomarna idag är mer välutbildade än tidigare, men den genomsnittliga utbildningstiden har definitivt inte ökat med åtta år, ty då skulle alla vara läkare! Tyvärr är det istället ett antal år med arbetslöshet som våra unga, friska, starka och välutbildade ungdomar får vänta sig innan de kan få sitt första riktiga arbete. Detta problem vill Sveriges makthavare lösa genom att höja pensionsåldern.

 

Den ålder då vi verkligen går i pension är någonting som myndigheterna gör sitt bästa för att dölja. Det enda riktiga sättet att beskriva vid vilken tidpunkt som vi går i pension är vid vilken ålder vi gör vår sista arbetsdag, och slutar på den ordinarie arbetsplatsen. Diverse korta extraarbeten och liknande kan försummas. Här berättar myndigheterna för Sveriges invånare att de i genomsnitt går i ålderspension vid 63 års ålder. Detta är i sig själv helt sant, men som vanligt med uppgifter från myndigheterna är det inte hela sanningen. Exempelvis antas en förtidspensionär som sluttade att arbeta och fick förtidspension som trettiofemåring få ålderspension först som 65 åring! Kort sagt, ju fler som förtidspensioneras, desto högre blir den genomsnittliga åldern för ålderspension i myndigheternas statistik! En förtidspensionär kan inte gå i förtida pension och som utsliten snickare tvingas att ta ut sin pension som 61 åring. I myndigheternas statistik höjer förtidspensionären den genomsnittliga åldern för uttag av ålderspension medan den utslitne snickaren sänker den!

 

En årsklass i Sverige är ungefär 120.000 personer. Myndigheterna vill få oss att tro att vi alla arbetar och att en höjning av pensionsåldern skulle ge Sverige 120.000 x 2 = 240.000 årsarbeten till som istället för att vara pensionärer skulle fortsätta att betala in till sin pension.

 

Som vanligt skall man inte lita på vad myndigheterna vill få oss att tro, se nedanstående länk till Svenska dagbladet den nionde juni 2013.

 

http://www.svd.se/fa-svenskarna-att-jobba-langre-blir-svart

 

Detta är den enda uppgift som jag någonsin sett som beskriver den sorgliga verkligheten. Den publicerades troligen av misstag, för detta skall inte Sveriges invånare få reda på!

 

Förutom lite vanligt svammel så framkommer ett antal mycket intressanta saker om hur vi i verkligheten går i pension.

 

"Mer än 40 procent av kvinnorna och 30 procent av männen går idag i ålderspension från sjukersättning (förtidspension), och inte från arbete. Därtill kommer arbetslöshet, sjukskrivningar eller annat som för många gör arbetslivet kortrare. Av alla som har pension vid 65 års ålder är det i själva verket mindre än hälften som gått direkt från arbete till pension."

 

När man dessutom kan anta att ett stort antal av dom som faktiskt lyckats att arbeta fram till dess att de fyller 65 verkligen har kämpat för att klara av detta, och absolut inte orkar att arbeta vidare, blir det ändå märkligare att en höjning av pensionsåldern skulle anses kunna rädda Sveriges pensioner!

 

Om mindre än hälften av alla 65 åringar som idag har pension inte arbetade månaden innan de gick i pension så kan man verkligen undra om vilka det är som myndigheterna vill skall arbeta vidare till 67 års ålder? Det finns ju nästan inga kvar, som ens arbetar fram tills de fyller 65!

 

Dessa tidigare påstådda 240.000 extra årsarbeten som skulle tillkomma om pensionsåldern höjdes med två år har i verkligheten krymt ihop till mindre än 100.000.

 

 

Till sist en fråga till er alla som anser att höjning av pensionsåldern är nödvändig pga. att vi lever längre, visste ni om detta?

 

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Många intresanta saker blev det av denna fråga, bra. Min fråga för min pension är, förlorar jag nåt på att ta ut pension nu eller

 1 jan när jag fyller 65 i mars eller ska man vänta till säg april. Eller börja ta ut den så fort som möjligt, tänker tjänstepension i 5 år

sen får man se i vilken form man är, sen är huset pension

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Många intresanta saker blev det av denna fråga, bra. Min fråga för min pension är, förlorar jag nåt på att ta ut pension nu eller

 1 jan när jag fyller 65 i mars eller ska man vänta till säg april. Eller börja ta ut den så fort som möjligt, tänker tjänstepension i 5 år

sen får man se i vilken form man är, sen är huset pension

Tjänstepension som är tidsbegränsad till 5 år ska du ta ut så tidigt det går. Den kan du bara förlora om du går bort före.

Allmän pension kan du vänta med för då stiger månadsbeloppet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev leifen:

Tjänstepension som är tidsbegränsad till 5 år ska du ta ut så tidigt det går. Den kan du bara förlora om du går bort före.

Allmän pension kan du vänta med för då stiger månadsbeloppet.

Förstår men går man bort så är man en loser i alla fall, Har du nån aning om hur mycket allmäna  stiger mån eller år

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Förstår men går man bort så är man en loser i alla fall, Har du nån aning om hur mycket allmäna  stiger mån eller år

Det hittar du på webben, Pensionsprognoser finns på  några olika ställen, minns inte vad dom heter numera.

Du måste logga in med personnummer och mobilt ID eller kanske du har uppgifter om inloggning i det senaste orange kuvertet.

 

Generellt så är din pension baserad på att du lever till ca 80-81 år. Uttag på ca 25 år. Flyttar du uttaget till  vid  start 67  så delas det med ca 23 år. Dock mycket förenklad beskrivning.

 

Börja här     https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/hur-mycket-pension-far-jag/gor-din-pensionsprognos

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Boa52:

Många intresanta saker blev det av denna fråga, bra. Min fråga för min pension är, förlorar jag nåt på att ta ut pension nu eller

 1 jan när jag fyller 65 i mars eller ska man vänta till säg april. Eller börja ta ut den så fort som möjligt, tänker tjänstepension i 5 år

sen får man se i vilken form man är, sen är huset pension

 

Tycker du ska pensionera dig omgående så du får mer tid över till att skriva svammelinlägg här :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Tycker du ska pensionera dig omgående så du får mer tid över till att skriva svammelinlägg här :) 

Kan han göra det på arbetstid, så finns ingen anledning :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Tycker du ska pensionera dig omgående så du får mer tid över till att skriva svammelinlägg här :) 

Tack för det. Skulle jag inte skriva svammelinlägg här förstog ni ju inte ett skit, Det här inlägget förstod du nog inte heller

så jag får fråga nån annan om pensionen så får tråden bli en fråga om invandrare och att dom tar våra pengar till pensionen

Tror att ni är rädda att nägon tar era jobb, som är bättre än ni

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Boa52:

Tack för det. Skulle jag inte skriva svammelinlägg här förstog ni ju inte ett skit, Det här inlägget förstod du nog inte heller

så jag får fråga nån annan om pensionen så får tråden bli en fråga om invandrare och att dom tar våra pengar till pensionen

Tror att ni är rädda att nägon tar era jobb, som är bättre än ni

 

Snälla du, det var mitt första inlägg i tråden så citera inte mig och skriv ni i en tråd jag inte varit aktiv i är du snäll! Har inte ens läst hela tråden utan vill bara att du ska ha mera tid över för att sprida din ofantliga klokhet ;)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min mor tvingade mig att börja pensionsspara redan vid 19 års ålder. (Tack mamma).

 

Idag har jag 4 st pensionssparande. Mitt mål är att åtminstånde gå i halvpension vid 61. Helst helt.

 

Då är tanken varmt land under vintern. Jobba lite extra vår/försommar och höst så man är ledig mitt på sommaren.

Duracellkanin med dopade batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...