Jump to content
IGNORERAD

När börja plocka ut pensionen


Boa52

Recommended Posts

47 minuter sedan, skrev samet:

 

Har aldrig hört det. Snarare tvärtom. Finns förslag från M om att man skall "förtjäna" sin välfärd.

Så det får den du "hört" det av förklara.

 

Nej, du har rätt, det är inte 99% bland juggarna.

Kategorin juggar finns inte riktigt i statistik, men födda i EU utanför Norden är det 77,6%

Infödda svenskar är det 78,4 enligt SCB, 2015

 

Enligt arbetsmarknadsdepartetmentet som undersökt just juggarna 2012:

Arbetsmarknadsdepartementets undersökning om flyktingar från det forna Jugoslavien. Nu har det gått 20 år. Så här har det gått för dem: 70 procent av dem var sysselsatta år 2011. Av dem med en eftergymnasial utbildning var 79 procent sysselsatta. Av dem som bara hade grundskoleutbildning eller motsvarande var 49 procent sysselsatta. De som var väldigt unga går det bäst för. Av dem som kom från Jugoslavien och hade fyllt 30 år 2011 var 81 procent sysselsatta. Det är nästan samma nivå som bland inrikes födda.

 

Så juggarna har allt sköt sig.

 

Har svårt att se att Sverige kommer tillåta en hel flyktinggrupp, 200.000 personer glida igenom livet för att sänka den Svenska välfärden.

 

Så åter till frågan om pensionen. Ta den så fort det går! För man vet aldrig vad som händer, pga. många olika saker! Inte bara pga. flyktingarna!

 

 

 

Har du siffran på utomeuropeiska invandrare, det är ju vad det handlar om numera?

 

Hehehe jag skulle gärna ta min svenska pension snart men den ensamt lär inte göra storverk på min tillvaro. Har för mig jag kommer få 6,000 eller vad det nu var om jag väntar till 65.

 

Jag hoppas jag hörde eller förstod fel angående garantipensionen, vi får se.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    28

  • samet

    20

  • Boa52

    17

  • SatanG

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Har du siffran på utomeuropeiska invandrare, det är ju vad det handlar om numera?

 

Hehehe jag skulle gärna ta min svenska pension snart men den ensamt lär inte göra storverk på min tillvaro. Har för mig jag kommer få 6,000 eller vad det nu var om jag väntar till 65.

 

Jag hoppas jag hörde eller förstod fel angående garantipensionen, vi får se.

 

/ SatanG

 

Tyvärr hade jag rätt.

" Om du har kommit till Sverige och fått uppehållstillstånd som flykting eller skyddsbehövande kan du i vissa fall få räkna med din bosättningstid från ditt hemland som försäkringstid för garantipension. För att du ska kunna tillgodoräkna tiden från ditt hemland måste du ha varit bosatt i Sverige året innan du fyllde 65 år. Om du alltid varit bosatt i ditt hemland, och inte varit bosatt i annat land än Sverige efter att du kom hit, kommer du att tillgodoräknas maximal försäkringstid 40 år som krävs för full garantipension"

https://secure.pensionsmyndigheten.se/GarantipensionIUtlandet.html

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Har du siffran på utomeuropeiska invandrare, det är ju vad det handlar om numera?

 

Hehehe jag skulle gärna ta min svenska pension snart men den ensamt lär inte göra storverk på min tillvaro. Har för mig jag kommer få 6,000 eller vad det nu var om jag väntar till 65.

 

Jag hoppas jag hörde eller förstod fel angående garantipensionen, vi får se.

 

/ SatanG

 

Sysselsättningsgrad efter vistelsetid i Sverige 2013. I procent.

Google spreadsheet

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev gst:

När man plockar ut pensionen är nog väldigt individuellt. Beror för många hur man trivs på jobbet, kanske mer än hur prognosen ser ut för pensionen.

Jag började under de sista åren trivas mindre och mindre på jobbet. Orsaken behöver vi inte gå in på här. Räknade och räknade på olika upplägg för pensionen (minpension.se är fantastisk när det gäller att se olika alternativ) Kom från till en lösning där jag får ok pension fram till 70 år (gick i pension vid 63,5). Vid 70 vet jag inte ens om jag lever, ytterst få i min släkt ha blivit så gammal. Ingen av mina föräldrar blev 65. Jag bestämde mig för att inte jobba tills jag dör, utan gå i pension medan jag fortfarande är pigg och kan njuta av att vara ledig, bl å för att få slippa svensk vinter, och få tillbringa minst halva året i Thailand.

Jag hade tur, för även om min fru (som är 17 år yngre) gärna ville jobba, så vill hon även ta hand om sin far som börjat komma till åren, så här är vi nu, minst sex månader om året i Thailand, och jag har inte ångrat mitt beslut.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Kloka ord gst ! Jag har läst att om man går i pension i förtid så ska man räkna med att det " kostar " ungefär 0.5% av pensionen/månad fram till man är 65. Går man redan vid 61 så blir det alltså en del pengar. Hälsa frugan ! :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz, Du har både rätt och fel. 0:5%/månad i minskning kan äga sin rättighet MEN beräkningsgrunden förändras hela tiden så det är inte alls säkert att du förlorar så mycket eller att du över huvud taget förlorar något alls. De pengar du har tagit ut har du i alla fall erhållit.

Jag (eller frugan) har sparat ALLA röda kuvert jag fått. I det första står det att att jag PRELIMINÄRT skulle jag få 21 300 om jag gick i pension vid 65 års ålder i det sista jag erhöll skulle jag få 17 600 kr/mån vid 65 års ålder. M.a.o. kraven höjdes hela tiden trots att jag jobbade full tid +  övertid + löneförhöjningar så hjälpte inte detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
5 timmar sedan, skrev evert 1:

Tyvärr är det så att för många spelar storleken på pensionen en mindre roll.

När du blir gammal och pensionär ökar också behovet av stöd från samhället, dessa kostnader får du som pensionär vara med om att betala - så länge det finns pengar men när dessa är slut "bjuder" samhället på det nödvändigaste. Samhället ser bara till att du får en blygsam summa över resten går åt i avgifter.

Ex är avgiften för ett demensboende är HELT beroende på hur hög pension du har.

En fattigpensionär har rätt till att ha ca 1800kr över för rent privata utgifter. En pensionär med 18 000 kr i pension får exakt samma summa över om han/hon bor på ett liknade demensboende. Pensionärer ska betala efter förmåga. Vet om en rik äldre tant som fick en månadshyra på 25 tkr på ett äldreboende i Stockholm.

har du mer än 100 tkr i tillgångar minskar ditt bostadsbidrag oberoende hur hög hyran är.

M.a.o. blir kontentan av det hela, bra med hög pension och stora tillgångar så länge du är frisk pensionär. När du blir en sjuk och dålig en pensionär är det meningslöst med några tillgångar, hög pension är till ingen nytta. Thailand är det raka motsatsen mot Sverige.

Min mor som är änka har enbart jobbat deltid eller varit hemma med mig och min bror dvs mest oavlönat arbete. Hon har en riktigt låg pension men får inget bostadsbidrag för att hon har pengar på banken.

Hon använder trots det inte pengarna och när jag säger till henne att sätta över pengarna till mig och min bror för att få bidrag så svarar hon "att några bidrag behöver jag inte".

Ibland uppmanas att vi att spara men i verkligheten så premieras det inte. Betala efter förmåga tänker nog en del men om hon sätter sprätt på pengarna är ju förmågan sämre och den enda som får nytta av det är hon själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Garantipension betalas via budgeten.

Pensionssystemet i Sverige är självförsörjande.

Men om tillväxten i landet minskar så minskar också inbetalningar till pensionssystemet och därmed framtida pensioner.


/ hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigast är att det verkligen finns de som vaknar upp och är runt 60 och blir förvånade att de får mindre i pension än lön. Vad har dessa personer gjort under sitt yrkesliv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 minut sedan, skrev Khonis:

Lustigast är att det verkligen finns de som vaknar upp och är runt 60 och blir förvånade att de får mindre i pension än lön. Vad har dessa personer gjort under sitt yrkesliv?

Det är lite som poliser som först läser högskola och när de går ut så ska de sluta för att lönen är för låg. Man bör ta reda på en del saker i förväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev evert 1:

Fritz, Du har både rätt och fel. 0:5%/månad i minskning kan äga sin rättighet MEN beräkningsgrunden förändras hela tiden så det är inte alls säkert att du förlorar så mycket eller att du över huvud taget förlorar något alls. De pengar du har tagit ut har du i alla fall erhållit.

Jag (eller frugan) har sparat ALLA röda kuvert jag fått. I det första står det att att jag PRELIMINÄRT skulle jag få 21 300 om jag gick i pension vid 65 års ålder i det sista jag erhöll skulle jag få 17 600 kr/mån vid 65 års ålder. M.a.o. kraven höjdes hela tiden trots att jag jobbade full tid +  övertid + löneförhöjningar så hjälpte inte detta.

Nja, inte har kraven höjts, men prognoserna har fått ändrats hela tiden för att värdet av fonder och värdepapper har bromsats upp.

När det nya infördes byggde prognoserna på att allt skulle stiga i värde med flera procent varje, bl.a aktier och räntefonder. 

Men som känt är så har det bromsats upp rejält och de generösa beräkningarna från de första kuverten höll inte.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fredman:

Det är lite som poliser som först läser högskola och när de går ut så ska de sluta för att lönen är för låg. Man bör ta reda på en del saker i förväg.

 

Exakt. Och lika de som utbildar sig inom vården och surar över lönen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Sysselsättningsgrad efter vistelsetid i Sverige 2013. I procent.

pubchart?oid=1364273857&format=image

 




Siffrorna i tabellen innefattar även alla typer av arbetsmarknadsåtgärder.


/ hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Orsaken till att vi pensionärer har så låg pension kan vi tacka GÖRAN PERSSON för. 1994 "lånade" han 258 miljarder ur ATP fonderna. Räkna om dessa pengar till dagsvärdet dela sedan upp det rättvist mellan oss ålderspensionärer (vi som hade rätt till full ATP) blir inte lite pengar som vi gått miste om.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev evert 1:

Fritz, Du har både rätt och fel. 0:5%/månad i minskning kan äga sin rättighet MEN beräkningsgrunden förändras hela tiden så det är inte alls säkert att du förlorar så mycket eller att du över huvud taget förlorar något alls. De pengar du har tagit ut har du i alla fall erhållit.

Jag (eller frugan) har sparat ALLA röda kuvert jag fått. I det första står det att att jag PRELIMINÄRT skulle jag få 21 300 om jag gick i pension vid 65 års ålder i det sista jag erhöll skulle jag få 17 600 kr/mån vid 65 års ålder. M.a.o. kraven höjdes hela tiden trots att jag jobbade full tid +  övertid + löneförhöjningar så hjälpte inte detta.

Ja ja, men nu skrev jag ju ungefär 0,5% vilket är en siffra som jag hittat på flera ställen när jag Gogglat runt lite i ämnet. Klart att det finns undantag som bekräftar den ungefärliga regeln.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev evert 1:

Fritz, Du har både rätt och fel. 0:5%/månad i minskning kan äga sin rättighet MEN beräkningsgrunden förändras hela tiden så det är inte alls säkert att du förlorar så mycket eller att du över huvud taget förlorar något alls. De pengar du har tagit ut har du i alla fall erhållit.

Jag (eller frugan) har sparat ALLA röda kuvert jag fått. I det första står det att att jag PRELIMINÄRT skulle jag få 21 300 om jag gick i pension vid 65 års ålder i det sista jag erhöll skulle jag få 17 600 kr/mån vid 65 års ålder. M.a.o. kraven höjdes hela tiden trots att jag jobbade full tid +  övertid + löneförhöjningar så hjälpte inte detta.

 

Själv har jag för mig att min senaste höjdes kraftigt, har för mig det skulle bli runt 7,000 brutto/mån att festa loss på men då kanske det var garantipensionen som kickade in :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev leifen:

Ja här blev det fel för garantipension är ingen som nyanlända kan få så stor del av, 40 år i Sverige för full garantipension som max kan bli drygt 7500kr per månad.

5 år i Sverige ger 5/40 och 10 år 1/4 av beloppet.

Krav 65 år fyllda och går ej att ta med sig till flyktingarnas hemländer.

 

Påverkan är nog mycket lågt på systemet som helhet. 

 

Full garantipension för flyktingar i Sverige,

https://secure.pensionsmyndigheten.se/GarantipensionIUtlandet.html

Det får inte ens jag om jag flyttar tillbaka som pensionär, men det är ju skillnad på folk och pensionsräddarna :-)

Jag råder alla svenska skattebetalare att skaffa byxor med baklucka för det kommer bli många stora intrång där bak framöver

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Full garantipension för flyktingar i Sverige,

https://secure.pensionsmyndigheten.se/GarantipensionIUtlandet.html

Det får inte ens jag om jag flyttar tillbaka som pensionär, men det är ju skillnad på folk och pensionsräddarna :-)

Jag råder alla svenska skattebetalare att skaffa byxor med baklucka för det kommer bli många stora intrång där bak framöver

 

/ SatanG

Finns väl inget som säger att medlemmarna på MPR måste bo i Sverige :D kanske thaifrun vill det...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Full garantipension för flyktingar i Sverige,

https://secure.pensionsmyndigheten.se/GarantipensionIUtlandet.html

Det får inte ens jag om jag flyttar tillbaka som pensionär, men det är ju skillnad på folk och pensionsräddarna :-)

Jag råder alla svenska skattebetalare att skaffa byxor med baklucka för det kommer bli många stora intrång där bak framöver

 

/ SatanG

 

Kollade lite mer på detta.

Flyktingar med särskilda skäl som får uppehållstillstånd innan de fyllt 65 har rätt till garantipension. Stämmer!

 

Hittills i år är det 24.719 som sökte asyl i Sverige. Av dessa räknar migrationsverket att ca 50% får UP.

Nedan ser ni ålders fördelningen. Så väldigt många av dem kommer hinna jobba och dra in pension.

Så det stora hålet som dessa skall skapa i pensionssystemet förstår jag inte.

 

0-6 år 5 040

7-12 år 1 639

13-17 år 2 654

18-24 år 3 667

25-34 år 5 892

35-44 år 3 240

45-64 år 2 071

>64 år 516

 

Källa:

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Aktuell-statistik.html

Totalt: 24 719 14 862 9 857 9 333 1 996

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev samet:

 

Om man skyller all oro på invandrarna är man bara obildad och dåligt påläst. (därmed inte sagt att jag är någon flyktingkramare)

 

Pensionssystemet är fritt från statens övriga kostnader.

Däremot att vi lever längre och att det är färre som jobbar/pensionär påverkar.

 

Ärligt talat är nog invandringen det som kommer rädda pensionssystemet om 10-15 år. (om/när de kommer i arbete)

 

Systemet har ju inget "riktigt" kapital liggande utan det som betalas in nu, betalas ut nu.

Så vad som skapat problemet är att det är fler som lever till pension, fler som lever längre, fler som studerar längre och jobbar kortare osv...

 

Bra du skriver om dom får jobb.

Blir bara vårdjobb kvar i detta land, inte mycket till exportintäkter :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

 

Kollade lite mer på detta.

Flyktingar med särskilda skäl som får uppehållstillstånd innan de fyllt 65 har rätt till garantipension. Stämmer!

 

Hittills i år är det 24.719 som sökte asyl i Sverige. Av dessa räknar migrationsverket att ca 50% får UP.

Nedan ser ni ålders fördelningen. Så väldigt många av dem kommer hinna jobba och dra in pension.

Så det stora hålet som dessa skall skapa i pensionssystemet förstår jag inte.

 

0-6 år 5 040

7-12 år 1 639

13-17 år 2 654

18-24 år 3 667

25-34 år 5 892

35-44 år 3 240

45-64 år 2 071

>64 år 516

 

Källa:

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Aktuell-statistik.html

Totalt: 24 719 14 862 9 857 9 333 1 996

Du glömde visst anhöriginvandringen som följer efter det någon fått ett UT

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev leifen:

Ja här blev det fel för garantipension är ingen som nyanlända kan få så stor del av, 40 år i Sverige för full garantipension som max kan bli drygt 7500kr per månad.

5 år i Sverige ger 5/40 och 10 år 1/4 av beloppet.

Krav 65 år fyllda och går ej att ta med sig till flyktingarnas hemländer.

 

Påverkan är nog mycket lågt på systemet som helhet. 

Socialen går in och stöttar till den som inte har minst existensminimum,så "pensionsräddarna" har nog sitt på det torra.87% av svenska folket tycker ju så.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev samet:

 

Har aldrig hört det. Snarare tvärtom. Finns förslag från M om att man skall "förtjäna" sin välfärd.

Så det får den du "hört" det av förklara.

 

Nej, du har rätt, det är inte 99% bland juggarna.

Kategorin juggar finns inte riktigt i statistik, men födda i EU utanför Norden är det 77,6%

Infödda svenskar är det 78,4 enligt SCB, 2015

 

Enligt arbetsmarknadsdepartetmentet som undersökt just juggarna 2012:

Arbetsmarknadsdepartementets undersökning om flyktingar från det forna Jugoslavien. Nu har det gått 20 år. Så här har det gått för dem: 70 procent av dem var sysselsatta år 2011. Av dem med en eftergymnasial utbildning var 79 procent sysselsatta. Av dem som bara hade grundskoleutbildning eller motsvarande var 49 procent sysselsatta. De som var väldigt unga går det bäst för. Av dem som kom från Jugoslavien och hade fyllt 30 år 2011 var 81 procent sysselsatta. Det är nästan samma nivå som bland inrikes födda.

 

Så juggarna har allt sköt sig.

 

Har svårt att se att Sverige kommer tillåta en hel flyktinggrupp, 200.000 personer glida igenom livet för att sänka den Svenska välfärden.

 

Så åter till frågan om pensionen. Ta den så fort det går! För man vet aldrig vad som händer, pga. många olika saker! Inte bara pga. flyktingarna!

 

 

Hej

Självklart får flyktingarna tillgodogöra sig år ifrån hemlandet, skulle dom inte få det hade många av dom fått väldigt låga pensioner, detta diskuterades nyligen på nyheterna i Svensk TV, sen är det ju inte bara pensioner som kostar, räkna in föräldrapenning, dagpenning, försörjningsstöd, studiebidrag, bostadsbidrag, arbetsmarknadsåtgärder, skola, sjukvård, tandvård, barnbidrag, m.m, m.m det blir mycket tillsammans och någonstans ska pengarna tas ifrån och självklart både påverkar och innebär detta påfrestningar på välfärdssystemet.

Enligt mig påminner det lite om Ebberöds Bank, jag är inte rasist men inte heller förvånad över att Sverige snart får ett nytt största parti.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev samet:

 

Kollade lite mer på detta.

Flyktingar med särskilda skäl som får uppehållstillstånd innan de fyllt 65 har rätt till garantipension. Stämmer!

 

Hittills i år är det 24.719 som sökte asyl i Sverige. Av dessa räknar migrationsverket att ca 50% får UP.

Nedan ser ni ålders fördelningen. Så väldigt många av dem kommer hinna jobba och dra in pension.

Så det stora hålet som dessa skall skapa i pensionssystemet förstår jag inte.

 

0-6 år 5 040

7-12 år 1 639

13-17 år 2 654

18-24 år 3 667

25-34 år 5 892

35-44 år 3 240

45-64 år 2 071

>64 år 516

 

Källa:

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Aktuell-statistik.html

Totalt: 24 719 14 862 9 857 9 333 1 996

Hej

Har du några förslag på vad dom ska jobba med, det är ju redan hög arbetslöshet och då speciellt bland ungdomar och utlandsfödda?

Har du någon mirakelkur på att ordna fram jobb så behöver nog många länder i EU och övriga världen din hjälp.

Enligt mig finns det inte direkt något som tyder på att mängder av jobb kommer att dyka upp helt plötsligt i vare sig Sverige eller övriga EU länder dom närmaste åren.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Självklart får flyktingarna tillgodogöra sig år ifrån hemlandet, skulle dom inte få det hade många av dom fått väldigt låga pensioner, detta diskuterades nyligen på nyheterna i Svensk TV, sen är det ju inte bara pensioner som kostar, räkna in föräldrapenning, dagpenning, försörjningsstöd, studiebidrag, bostadsbidrag, arbetsmarknadsåtgärder, skola, sjukvård, tandvård, barnbidrag, m.m, m.m det blir mycket tillsammans och någonstans ska pengarna tas ifrån och självklart både påverkar och innebär detta påfrestningar på välfärdssystemet.

Enligt mig påminner det lite om Ebberöds Bank, jag är inte rasist men inte heller förvånad över att Sverige snart får ett nytt största parti.

Mvh isan lover

 

Du också, jag är inte rasist men

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Boa52:

Du också, jag är inte rasist men

Hej

Självklart inte, men vi är väl några generationer som har varit med och betalat och byggt upp systemet, själv tycker jag att politikerna verkar vara på rätt väg nu när dom börjar diskutera att sänka nivåerna i trygghetssystemen för dom nyanlända.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...