Jump to content
IGNORERAD

Kunga sorg


Boa52

Recommended Posts

Var just in på IKEA:s Thailändska webbsida, även där allt svart-vitt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    25

  • Tallviking

    13

  • leifen

    12

  • kitungmakmak

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

24 minuter sedan, skrev Soengsang:

Var just in på IKEA:s Thailändska webbsida, även där allt svart-vitt.

 

Gäller även ThaiVisa

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Broskan:

 

Ta nu inte illa upp men att ha en relation där man man måste använda ett översättningsprog för att komunicera finns inte i min värld.

Det bästa är väl att du betalar en engelska kurs åt henne alt du lär dig thai.

Som sagt så vill jag inte klanka på dig utan bara ge min syn på det.

 

Tja, jag har köpt en bok åt henne för att lära sig mer Engelska som hon öppnade en gång och sen gav upp. Dock tror jag att man (alla) när det blir lite känslosamt växlar över till modersmålet som i detta fall är nån märklig version av Thai.

 

Chansen att jag skulle lära mig Thai såpass att jag fattar nyanserna av det hon menar skulle ta för länge, är inte bra på att lära mig språk helt enkelt.

 

Nu var det nån buddha grej igen som kanske kallas "a pen sa" och jag lyckades översätta det först till välgörenhet på hennes förklaring men datorn översatte det till "almshouse" på engelska. Vad som är rätt vetefan.

 

Men vi hackar oss fram, den dagen då jag kan förklara "det är ingen ko på isen (så länge rumpan är iland)" och andra idiomatiska uttryck tar dock mycket länge. Nyanserna av språket ligger inte i att kunna bokstäverna, utan att förstå sammanhanget. Jag försöker bara översätta ord jag inte hört  tidigare.

 

Hon har levt tillsammans med en Svensk i 8 år före mig (han dog) och inte fått in snitsen ännu på Svenskan, så jag är liksom inte optimistisk på att hon lär sig det nu heller. Grunderna går bra, fast hon är lite lurig då hon inte pratar Svenska om det inte behövs så personer från Sverige som jag träffar när hon är med vet inte ens om att hon fattar vad vi pratar om.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ikea och thaivisa tar seden där de har sina verksamheter. Jag bar en svart T-shirt och mörka byxor i dag och tidigare dagar. Det var thailändare som kom fram och var glada för att jag visade respekt. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, haan said:

Ja ikea och thaivisa tar seden där de har sina verksamheter. Jag bar en svart T-shirt och mörka byxor i dag och tidigare dagar. Det var thailändare som kom fram och var glada för att jag visade respekt. mvh

 

Jag har också haft svarta kläder när jag varit ute, vilket jag tycker är ganska självklart. Man behöver inte lägga in några värderingar utan visar helt enkelt bara respekt.

 

Frugan är klassförälder i dotterns klass och många av de utländska föräldrarna har frågat vad som gäller imorgon (de internationella skolorna har inte lov nu). Efter att diskuterat med andra klassföräldrar på skolan så har de kommit fram till att vanlig skoluniform ska gälla men att de som vill, kan ha en svart sorgeband eller svart rosett på skoluniformen. Tjejer som har hårband och liknande kan också ha det i svart. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

På ett sätt har den ju redan blivit sann eftersom en icke-Chakri nu sitter som regent i minst ett år framåt (Prem) och vad som händer sedan är ju inget vi vet på ett bra tag, bara att PM har sagt att kronprinsen då skall beträda tronen

 

Ifall min information är korrekt så räknas det här året som kronprinsens "pryo" tid.

 

Där han ska visa för alla att han är mogen uppgiften som kung av Thailand, det kommer alltså inte att funka så som han hittills levt med att leva ett jetset liv med älskarinnan i Tyskland flera månader i sträck och slippa de kungliga förpliktelserna. Det är många som kommer att övervaka honom.

 

Skulle han sen inte trivas med detta livet så kan han ju alltid avstå från att låta sig krönas. Alternativt om han inte sköter sig på det sätt som förväntas kommer han inte att tillåtas att krönas. Det är Prem som håller i taktpinnen nu....

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Ifall min information är korrekt så räknas det här året som kronprinsens "pryo" tid.

 

Där han ska visa för alla att han är mogen uppgiften som kung av Thailand, det kommer alltså inte att funka så som han hittills levt med att leva ett jetset liv med älskarinnan i Tyskland flera månader i sträck och slippa de kungliga förpliktelserna. Det är många som kommer att övervaka honom.

 

Skulle han sen inte trivas med detta livet så kan han ju alltid avstå från att låta sig krönas. Alternativt om han inte sköter sig på det sätt som förväntas kommer han inte att tillåtas att krönas. Det är Prem som håller i taktpinnen nu....

Får se hur längre Prem håller ut. Han är rätt gammal. Och om han trillar av pin...

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

Det trodde jag åxå skulle hända ända tills kungen verkligen dog. När jag berättade det för min hustru torsdag kväll så svarade hon ungefär OK och fortsatte sen med det hon höll på med. I fredags klädde både hon och hennes väninnor sig i svart men någon gråt och tandagnisslan var det definitivt inte frågan om utan det tjattrades på precis som vanligt. I går lördag var det vanlig klädsel igen och allt var precis som förr. Jag får samma intryck när jag knallar runt i stan, alltså att det i stort sett rullar på som vanligt.

 

Om det beror på att det är en myt att Kungen var så oerhört aktad och respekterad av folket eller att dom liksom jag tycker att det var en befrielse att han äntligen fick somna in och slippa lida vet jag inte, kanske en kombination båda.

 

Fritz..

 

Fick ungefär samma reaktion från min fru. Han har ju varit sjuk väldigt länge så det var knappast någon överraskning för någon att han dog om man inte blundat väldigt hårt väldigt länge.

 

Det är definitivt ingen myt att han var oerhört aktad och respekterad. Sen kan ju Töpfer dra paralleller med Nord-Korea och indoktrinering hur mycket han vill. Den typ av aktning som kungen har/haft får man inte oförtjänt. Det finns inte på kartan bland alla thai jag känner att man ens kan tänka en icke positiv tanke om fd kungen. Likväl som Rama V nämns som den bästa kung dom haft. Skulle indoktrineringen ha misslyckats under alla dom andra kungarna då? 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Ifall min information är korrekt så räknas det här året som kronprinsens "pryo" tid.

 

 

Är det klart uttalat att det handlar om ett helt år? Jag fick uppfattningen att det inte var tidsbestämt utan bara att han ville avvakta till lämpligare tillfälle.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Är det klart uttalat att det handlar om ett helt år? Jag fick uppfattningen att det inte var tidsbestämt utan bara att han ville avvakta till lämpligare tillfälle.

 

Nä det är inget uttalat alls - det är inofficella uppgifter som säger så.

 

Men eftersom landssorg är utlyst i ett år så kan ingen ny kung krönas innan den perioden är över. Kronprinsen får dock stå ut med att göra alla förpliktelser som det faller på en kung under detta år och  det ska bli intressant att följa hur det går.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Ifall min information är korrekt så räknas det här året som kronprinsens "pryo" tid.

 

Där han ska visa för alla att han är mogen uppgiften som kung av Thailand, det kommer alltså inte att funka så som han hittills levt med att leva ett jetset liv med älskarinnan i Tyskland flera månader i sträck och slippa de kungliga förpliktelserna. Det är många som kommer att övervaka honom.

 

Skulle han sen inte trivas med detta livet så kan han ju alltid avstå från att låta sig krönas. Alternativt om han inte sköter sig på det sätt som förväntas kommer han inte att tillåtas att krönas. Det är Prem som håller i taktpinnen nu....

Tror mer att de följer sina Kungliga regler de har än att de sneglar på MPR hur de skall göra i den stora sorgens tid.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1111349/succession-process-clarified

"Mr Wissanu, the legal authority of the cabinet and the junta, also confirmed as false the rumours that the regent could nominate the new king as he sees fit."

http://www.bangkokpost.com/news/general/1111944/prayut-prem-granted-audience-with-crown-prince

"According to Gen Prayut, the Crown Prince wanted the people not to be confused or feel concerned over the succession to the Throne because this matter is clearly stated in the constitution, the Palace Law and traditions."

 

"Gen Prayut said that the Crown Prince expressed concern for the Thai people as some are still suffering from flooding while the country is overwhelmed with grief over the passing of His Majesty King Bhumibol Adulyadej."

 

Undra om det bara är de med barflickor som inte förstår att landet i stort har sorg för sin Kung som var älskad (kanske inte av barflickorna). Sorgligt att de inte bryr sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Är det klart uttalat att det handlar om ett helt år? Jag fick uppfattningen att det inte var tidsbestämt utan bara att han ville avvakta till lämpligare tillfälle.

Som jag läst det i BangkokPost så verkar det bli lite över ett år...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolle:

Dom offentliga sidorna är svarta.

 

Svart text på svart botten ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Får se hur längre Prem håller ut. Han är rätt gammal. Och om han trillar av pin...

 

Det är i rollen som chef i "Privy Council" han tillträder som Regent och skulle han av olika skäl inte klara av att sköta det jobbet tar automatsikt en ny ordförande i Privy Council över som en regent

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1110645/prem-becomes-regent-pro-tempore

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är i rollen som chef i "Privy Council" han tillträder som Regent och skulle han av olika skäl inte klara av att sköta det jobbet tar automatsikt en ny ordförande i Privy Council över som en regent

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1110645/prem-becomes-regent-pro-tempore

 

Ja det är just det ja tänker på. Vem som efterträder Prem och vem som utser den efterträdaren. Vi får se vad som händer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Ja det är just det ja tänker på. Vem som efterträder Prem och vem som utser den efterträdaren. Vi får se vad som händer. 

 

Det styrs av samma regler som styrde utseendet av Prem till Regent

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det styrs av samma regler som styrde utseendet av Prem till Regent

Antagligen eller så bestämmer glittret 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det styrs av samma regler som styrde utseendet av Prem till Regent

Självklart, vore det inte konstigt annars?

Fast om det är "The Kings Privy counsil" så är det väl kungen som utser vem som ska chefa där?

Och kungen som utsåg Preem kan väl knappast utse någon annan? 

Så måste vi vänta på att Preem utnämner en ny kung innan Preem kan ersättas?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Svart text på svart botten ?

 

Ja typ:slow:

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Wangthong:

Självklart, vore det inte konstigt annars?

Fast om det är "The Kings Privy counsil" så är det väl kungen som utser vem som ska chefa där?

Och kungen som utsåg Preem kan väl knappast utse någon annan? 

Så måste vi vänta på att Preem utnämner en ny kung innan Preem kan ersättas?

Bara att läsa istället för att gissa.

http://www.bangkokpost.com/news/general/1111349/succession-process-clarified

 

CONSTITUTION

OF THE KINGDOM OF Thailand

B.E. 2550 (2007)

C

https://www.unodc.org/tldb/pdf/Thailand_const_2007.pdf

 

Privy Council president Prem Tinsulanonda has been named Regent pro tempore following the passing of His Majesty the King on Thursday

http://www.bangkokpost.com/news/general/1110645/prem-becomes-regent-pro-tempore

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

 

Nä det är inget uttalat alls - det är inofficella uppgifter som säger så.

 

Men eftersom landssorg är utlyst i ett år så kan ingen ny kung krönas innan den perioden är över. Kronprinsen får dock stå ut med att göra alla förpliktelser som det faller på en kung under detta år och  det ska bli intressant att följa hur det går.

 

"alla förpliktelser som det faller på en kung"

 

Är väl ganska odefinierat område vad som är "förpliktelser som faller på en kung"

 

blir nog ganska mycket upp till kungen det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

"alla förpliktelser som det faller på en kung"

 

Är väl ganska odefinierat område vad som är "förpliktelser som faller på en kung"

 

blir nog ganska mycket upp till kungen det.

 

 

Är inte det väl reglerat i konstitutionen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Är inte det väl reglerat i konstitutionen ?

 

uppstod en motfråga ???, det va som tusan.

 

kolla efter du och återkom med besked

 

x-kungen fick väl inte ens komma utanaför palatset dom första åren av sin regent-tid.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...