Jump to content
IGNORERAD

Kortare eller längre liv i Thailand?


Herluf

Recommended Posts

Det gäller iallafall att inte ta efter e dåliga beteendena i Thailand,  som att köra motercykel utan hjälm eller dricka öl utanför seveneleven var och varannan dag. Istället ta fasta på de bra sakerna, som att undvika solen, ta saker med ro, gå på massage:D ok sir!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    7

  • Moipenyang

    6

  • Galten

    5

  • Herluf

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev leifen:

De faranger som bosatt sig i Issans byar lever ofta ett tråkigare liv då bristen på sociala kontakter är större, har träffat massor sådana som tar en dag i sänder med öl och nästan alltid i samma skitiga kläder. Är svårt att bli accepterad då språket inte räcker till.

Dom behöver inte haft ett annat bättre liv hemma heller.  

 

Ser man på orter som Hua Hin, Rayong och Koh Lanta,  är det mycket vanligt att det är gifta farangpar som köpt ett ställe och flyttat dit som pensionärer och lever ett annat och hälsosammare liv än singlarna.

Viktigast är ett aktivt liv med en stimulerande fritid oavsett var man bor. Alkoholen dödar utan gränser dessutom.

Hej

Ja ett liv bland Thailändarna ställer helt klart lite krav på utlänningen när det gäller språk, sysselsättning, umgänge och att bli accepterad, det är nog betydligt lättare för framförallt äldre att vistas på en turistort bland landsmän.

 

Men även bland dom dom väljer turistorten finns det en del som delger oss av sina  negativa upplevelser som ex.vis att dom kan känna sig lite som en alien, många beklagar sig över att dom inte förstår vad folk säger, dom vill att Thailändsrna ska lära sig engelsks, dom säger sig ibland uppleva sig lite som en vandrande ATM, dom utsätts för dubbel prissättning och tvingas ofta betala mycket mer för varor och tjänster än Thailändarna vilket upplevs som negativt,  riskerna att bli lurad och utnyttjad är definitivt inte mindre här än ute i landet o.s.v.

 

Så jag har svårt att tro på någon större skillnad på livslängd för utlänningar i Thailand oavsett var dessa väljer att bosätta sig, tror mer att det beror på gener, livsstil, alkoholvanor, rökning, umgänge, sysselsättning, motion, matvanor och trivsel hur gammal man blir.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En vacker kvinna i sängen och lite sexercise gör gott för både kropp och själ. Farsan dog ung och jag förväntar mig inte att leva så länge heller baserat på vad snittet är på farbröderna som kilat vidare samt farsan. Generna och livsstilen sätter en gräns, i våran släkt verkar det vara hjärtat som ger upp först.

 

Var jag dör och var jag lever har nog mindre betydelse än vad min gener har. Men det går nog att förlänga livet en aning med sund kost och motion antar jag. Och det är oavsett var jag är, nu undantaget trafiken och mordrisken... Men jag känner mig ganska säker på att pumpen kommer att ge upp före jag blir ihjälkörd i trafiken i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja ett liv bland Thailändarna ställer helt klart lite krav på utlänningen när det gäller språk, sysselsättning, umgänge och att bli accepterad, det är nog betydligt lättare för framförallt äldre att vistas på en turistort bland landsmän.

 

Men även bland dom dom väljer turistorten finns det en del som delger oss av sina  negativa upplevelser som ex.vis att dom kan känna sig lite som en alien, många beklagar sig över att dom inte förstår vad folk säger, dom vill att Thailändsrna ska lära sig engelsks, dom säger sig ibland uppleva sig lite som en vandrande ATM, dom utsätts för dubbel prissättning och tvingas ofta betala mycket mer för varor och tjänster än Thailändarna vilket upplevs som negativt,  riskerna att bli lurad och utnyttjad är definitivt inte mindre här än ute i landet o.s.v.

 

Så jag har svårt att tro på någon större skillnad på livslängd för utlänningar i Thailand oavsett var dessa väljer att bosätta sig, tror mer att det beror på gener, livsstil, alkoholvanor, rökning, umgänge, sysselsättning, motion, matvanor och trivsel hur gammal man blir.

Mvh isan lover

 

 

Enligt mina erfarenheter så blir man mer lurad på landet än i städer eller försök till att luras.

Däremot kan det vara dyrare i turistorterna, men det åker ju även lokalbefolkningen på.

 

Bor själv i ett farangtätt område som inte är en turistort. Billigare är det på dagligvaror än mot turistorten 18km bort.

Här har jag aldrig upplevt några prisskillnader alls som jag ofta råkade ut för i Isaans byar när man skulle äta eller köpa glass och vatten när man åkte runt på motorcykel.

 

Här finns inte ens galler för fönster.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi hyrde ett gäng motorcyklar för och handla möbler till svärföräldrar så skulle min motorbike ha tio gånger mer för jag var ju farang, Hatar sånt.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev leifen:

Enligt mina erfarenheter så blir man mer lurad på landet än i städer eller försök till att luras.

Däremot kan det vara dyrare i turistorterna, men det åker ju även lokalbefolkningen på.

 

Bor själv i ett farangtätt område som inte är en turistort. Billigare är det på dagligvaror än mot turistorten 18km bort.

Här har jag aldrig upplevt några prisskillnader alls som jag ofta råkade ut för i Isaans byar när man skulle äta eller köpa glass och vatten när man åkte runt på motorcykel.

 

Här finns inte ens galler för fönster.

Inget som jag har upplevt efter mina snart 12 år på den s.k landsbygden. Har alltid blivit bemott med någon form av respekt när jag som Falang går och handlar. Har hundratals ggr. varit själv på marknader,byggshoppar m.m m.m och har än idag inte sett någon tillstymmelse till att någon forsoker ge hogre priser.. Tvärtom brukar få mycket bra priser när jag shoppar lokalt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev thaiola:

lever invandrare till swe längre än i sina länder där dom kommer ifrån

 

Betänker man att flykting"barnen" ofta är runt 30 bast så är det nog en tidigare död för många av dom.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Gumman är från södra Thailand så det förklarar lite.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thaiola:

lever invandrare till swe längre än i sina länder där dom kommer ifrån

Bra fråga, skulle vara roligt att veta om dom gör det

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev leifen:

Enligt mina erfarenheter så blir man mer lurad på landet än i städer eller försök till att luras.

Däremot kan det vara dyrare i turistorterna, men det åker ju även lokalbefolkningen på.

 

Bor själv i ett farangtätt område som inte är en turistort. Billigare är det på dagligvaror än mot turistorten 18km bort.

Här har jag aldrig upplevt några prisskillnader alls som jag ofta råkade ut för i Isaans byar när man skulle äta eller köpa glass och vatten när man åkte runt på motorcykel.

 

Här finns inte ens galler för fönster.

Hej

För min egen del så försöker ingen lura mig och jag betalar exakt samma pris för allt som övriga bybor och det verkar fungera så även i byar jag aldrig har besökt tidigare, så för mig är livet i Isaan väldigt enkelt, samma sak i Issans städer ingen verkar ens komma på tanken att försöka lura mig, själv är jag övertygad om att det har med språket och kunskap att göra.

 

Dom enda gånger under alla år som någon har försökt blåsa mig på något vis har det handlat om platser som Bangkok eller renodlade turistorter, företrädesvis då Indiska försäljare, taxichaufförer, tuk-tuk förare, någon narkotika påverkad eller liknande.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev thomas001:

Inget som jag har upplevt efter mina snart 12 år på den s.k landsbygden. Har alltid blivit bemott med någon form av respekt när jag som Falang går och handlar. Har hundratals ggr. varit själv på marknader,byggshoppar m.m m.m och har än idag inte sett någon tillstymmelse till att någon forsoker ge hogre priser.. Tvärtom brukar få mycket bra priser när jag shoppar lokalt. 

Har också levt i Isaan i 7 år på vintrarna och åker ofta själv med mc och det händer att man handlar lite varstans. Vet vad drycker och dylikt kostar och aldrig 

har de begärt överpris för nått. Brunnborrning och husbygge har väl nån försökt dra till med en del men de har fått ge plats åt nån annan billigare. Sjukt lätt

att få pris från flera aktörer. 

Tråkigt blir det nog aldrig hos oss haha,svårt att få dagarna och räcka oftast. Åker jag ner till Jomtien med familjen så trivs vi oftast där max 5 dagar med lite

bad och träffa vänner. Isaan är överlägset bästa stället och svårt att bränna pengar där med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Har också levt i Isaan i 7 år på vintrarna och åker ofta själv med mc och det händer att man handlar lite varstans. Vet vad drycker och dylikt kostar och aldrig 

har de begärt överpris för nått. Brunnborrning och husbygge har väl nån försökt dra till med en del men de har fått ge plats åt nån annan billigare. Sjukt lätt

att få pris från flera aktörer. 

Tråkigt blir det nog aldrig hos oss haha,svårt att få dagarna och räcka oftast. Åker jag ner till Jomtien med familjen så trivs vi oftast där max 5 dagar med lite

bad och träffa vänner. Isaan är överlägset bästa stället och svårt att bränna pengar där med.

Hej

Håller med helt, ärligare människor får man nog leta efter och det är svårt att spendera mycket eftersom allt är så billigt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med helt, ärligare människor får man nog leta efter och det är svårt att spendera mycket eftersom allt är så billigt.

Mvh isan lover

Hehe jo. Ibland åker vi till en sjö med restaurang med riktigt fina fiskrätter. Brukar gå på en 7-800baht för  mätta 4 pers o 2 småttingar,samma skulle nog gå på 

en drygt 2000 i beergarden på WK som jag ändå tycker har hyffsade priser.

Men oftast lagas maten själv eller hämtmat från byns otaliga matkojor :)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med helt, ärligare människor får man nog leta efter och det är svårt att spendera mycket eftersom allt är så billigt.

Mvh isan lover

Är det därför man måste ha bevakning av grisar och höns, gallerförsedda fönster och lås överallt.? 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Moipenyang:

Hehe jo. Ibland åker vi till en sjö med restaurang med riktigt fina fiskrätter. Brukar gå på en 7-800baht för  mätta 4 pers o 2 småttingar,samma skulle nog gå på 

en drygt 2000 i beergarden på WK som jag ändå tycker har hyffsade priser.

Men oftast lagas maten själv eller hämtmat från byns otaliga matkojor :)

Hej

Ja allt är osannolikt billigt och folk så generösa och ärliga att man häpnar, kommer aldrig att hitta ett ställe som jag trivs lika bra på vart än resan går.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev leifen:

Är det därför man måste ha bevakning av grisar och höns, gallerförsedda fönster och lås överallt.? 

Hej

Nu är vi inne på något helt annat, kriminella individer finns även i Isaan men dom är naturligtvis en liten minoritet där precis som i andra länder, några galler för fönstren har vi inte ens när vi vistas i Sverige på vårt hus eller gästhus, men ett enkelt lås på dörren har vi, men det skulle inte hindra någon ifrån att bryta sig in.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Har också levt i Isaan i 7 år på vintrarna och åker ofta själv med mc och det händer att man handlar lite varstans. Vet vad drycker och dylikt kostar och aldrig 

har de begärt överpris för nått. Brunnborrning och husbygge har väl nån försökt dra till med en del men de har fått ge plats åt nån annan billigare. Sjukt lätt

att få pris från flera aktörer. 

Tråkigt blir det nog aldrig hos oss haha,svårt att få dagarna och räcka oftast. Åker jag ner till Jomtien med familjen så trivs vi oftast där max 5 dagar med lite

bad och träffa vänner. Isaan är överlägset bästa stället och svårt att bränna pengar där med.

 

Nu vill jag inte påstå att jag har samma erfarenhet av Isaan som många andra här men min uppfattning är liknande när jag är där. Ytterst sällan jag känner att någon försöker lura mig vilket sker synnerligen ofta på renodlade turistorter. Där huggs det vilt, köper man inte kan det bli dålig stämning och funkar det inte på mig så funkar det nog på nästa verkar devisen vara,

Tror också Issaniter tillhör det trevligaste folket i Thailand även om synsätt mellan oss sällan är detsamma. Kan gälla val av bil eller hus t.ex. Där skiter de ofta i kvalitet och komfort och verkar mera anse att ju större desto bättre.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev leifen:

Är det därför man måste ha bevakning av grisar och höns, gallerförsedda fönster och lås överallt.? 

Överlägset mindre galler än i Pattaya tex :)  Lite svinn med höns får man räkna med alltid men oftast sover brodern över och vaktar om vi är på väg för djuren 

måste matas dagligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev SatanG:

 

Nu vill jag inte påstå att jag har samma erfarenhet av Isaan som många andra här men min upptattning är liknande när jag är där. Ytterst sällan jag känner att någon försöker lura mig vilket sker synnerligen ofta på renodlade turistorter. Där huggs det vilt, köper man inte kan det bli dålig stämning och funkar det inte på mig så funkar det nog på nästa verkar devisen vara,

Tror också Issaniter tillhör det trevligaste folket i Thailand även om synsätt mellan oss sällan är detsamma. Kan gälla val av bil eller hus t.ex. Där skiter de ofta i kvalitet och komfort och verkar mera anse att ju större desto bättre.

 

/ SatanG

Jo de är mkt trevliga och gör gärna sällskap om man själv bjuder på sig. Håller med dig om hus och bilbiten hehe. Det byggs på varje år såfort de får pengar. 

Grannen vill gärna bli chef och han har som mål att bygga större hus än oss fast vi vi tänker sälja och bygga mindre haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev leifen:

Är det därför man måste ha bevakning av grisar och höns, gallerförsedda fönster och lås överallt.? 

Hadde du inte lite otur eller var det du som va oturen när du bodde i Isan. Vi har inga galler för nåt fönster, ingen har tagit nåt, kanske en spade som fått fötter

Ingen bor i vårt hus i 11 mån men vi har goda grannar som tittar till huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev thaiola:

lever invandrare till swe längre än i sina länder där dom kommer ifrån

Inte i Malmö och Göteborg ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev leifen:

Är det därför man måste ha bevakning av grisar och höns, gallerförsedda fönster och lås överallt.? 

Ibland undrar jag om du åker till samma Thailand som jag brukar göra ?

;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Länk på det

Googla fööööööööör faaaaaan

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...