Jump to content
IGNORERAD

Kortare eller längre liv i Thailand?


Herluf

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Känner knappast någon som har förlängt sitt liv efter en flytt till Thailand, dom allra flesta verkar tvärtom dö tidigare än i Sveriige.

Mvh isan lover

Du jobbar ju på ägorna dagarna i ända,det om något kallar jag att röra på sig.Eller menar du att laokaon och moppeturer drar ner på välbefinnandet(motionen)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    7

  • Moipenyang

    6

  • Galten

    5

  • Herluf

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

22 timmar sedan, skrev Fritz:

Ärligt så förstår jag inte riktigt vad du menar, speciellt det som jag fetmarkerat. Snackar man om medellivslängd så menar man väl just det, ordagrant, oavsett dödsorsak. Eller menar du att " bara " dom som dör av ålderdom räknas in i statistiken ? Dör man av ålderdom förresten ?

 

" I Sverige har medellivslängden aldrig tidigare varit så hög som i dag. Ökningen i medellivslängd drivs sedan flera decennier av minskad dödlighet i medel- och pensionsåldern i stället för, såsom tidigare i historien, minskad dödlighet bland barn. "

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/folkhalsans-utveckling/medellivslangd/

 

Fritz..

 

 

Menar bara att vi människor inte är på väg att kunna leva i 120 år i framtiden som media ibland framställer det som när den ökande medellivslängden diskuteras. Människan förmåga att nå t ex 100 år är inte förändrad över tid utan skillnaden i medellivslängd består, som även du påtalat, helt enkelt av att allt färre dör i yngre åldrar.

Så om medellivslängden i Thailand för en man är 72 och den i Sverige är 81, som trådskaparen skriver samtidigt som han undrar om han kommer leva längre eller kortare om/när han flyttat till Thailand så skulle jag vilja svara att han antagligen kommer bli ca 85-90 år om han inte blir överkörd, blir mördad, drunknar, får cancer, hjärtattack eller annat innan det.... oavsett om han bor i Sverige eller Thailand.

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag skulle nog leva längre om jag flyttade till Bastuträsk och hyrde en lägenhet vägg i vägg med Konsum så att jag inte behövde ge mig ut i trafiken. Men för mig är inte målet med livet att leva så länge som möjligt utan att " det ska va gött att leva " även om det nu kortar ner livet ett antal år. :)

 

Fritz..

Man kan dö av tristess åxå och den risken är nog betydligt större i Bastuträsk än i Pattaya. 

För att inte tala om risken att halka på en isfläck :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev rolba:

Man kan dö av tristess åxå och den risken är nog betydligt större i Bastuträsk än i Pattaya. 

För att inte tala om risken att halka på en isfläck :-) 

 

Nja, när nyhetens behag har lagt sig.......        Bastuträsk låter inte helt fel tycker jag, broddar finns väl i den lokala lanthandeln.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

 

28 minuter sedan, skrev rolba:

Man kan dö av tristess åxå och den risken är nog betydligt större i Bastuträsk än i Pattaya. 

För att inte tala om risken att halka på en isfläck :-) 

 

Rätt så.

 

 

 

12 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nja, när nyhetens behag har lagt sig.......        Bastuträsk låter inte helt fel tycker jag, broddar finns väl i den lokala lanthandeln.  :)

 

 

Vad för fläck har du halkat på? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Alarik:

 

 

Rätt så.

 

 

 

 

 

Vad för fläck har du halkat på? 

 

Nja, rolba varnade ju för farliga isfläckar....

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nja, när nyhetens behag har lagt sig.......        Bastuträsk låter inte helt fel tycker jag, broddar finns väl i den lokala lanthandeln.  :)

Finns fler parametrar som spelar in på ålderns höst. Man ska t.ex komma ihåg att sätta på sig broddarna likväl som att man ska klara av att sätta på sig dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nja, rolba varnade ju för farliga isfläckar....

 

Se dig för var du går

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev rolba:

Finns fler parametrar som spelar in på ålderns höst. Man ska t.ex komma ihåg att sätta på sig broddarna likväl som att man ska klara av att sätta på sig dem.

 

Broddar är väl inte det första man tänker på att sätta på...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dö ung och bli ett vackert lik. Nä jag vill leva bra, ha skoj och må bra. Om det slutar vid 60 eller 100 spelar inte så stor roll. Livet är bara en period man ska överleva.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

I augusti så fick jag inte jobba efter en stantardkontrol utanl iväg till akuten då blodtrycket var skyhög.

Det hade dock gått ner till överlevnadsbara nivåer med nya mediciner.

I Thailand är det annorlunda.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev rolba:

Hur gamla anser du att de skulle ha blivit om de stannat i Sverige då?

Det tror jag inte ens Jesus eller Buddha har svaret på.

Hej

Det är ju lite som frågan hur långt är ett snöre?

 

Men det blir nog lätt lite mer alkohol och ett leverne som inte alltid är så hälsosamt, lägger man sen till lite övervikt, kanske rökning, högt kolesterol, hjärt och kärl problem så är det nog inte så konstigt att många får lite extra problem på ålderns höst i värmen.

 

Har träffat många boende utlänningar i Thailand genom åren och ingen av dom har blivit riktigt gammal, den genomsnittliga livslängden är helt klart inte i nivå med den i Sverige, det kan ju finnas andra orsaker också som tillgång på läkarvård, psykisk ohälsa, kanske till viss del tristess och ensamhet.

 

En del utlänningar har innan dom gått bort sagt att dom känner sig utnyttjade, lurade, olyckliga och att dom inte har något att återvända till i Sverige o.s.v, det kan nog finnas många anledningar till att livet kan bli lite kortare utomlands.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev haan:

hej tidnings relaterade dödsfall. Jag tror att en del äldre åker tillbaka till Sverige för att dö hemma.  mvh

Hej

Ser du till hela gruppen utlänningar och räknar med övriga Européer, Amerikanare, Australiensare o.s.v så kan man nog konstatera att människor man lärt känna i sin egen umgängeskrets sällan blir lika gamla som dom genomsnittligt hade blivit i sina hemländer, men orsakerna är nog många.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev måne:

Du jobbar ju på ägorna dagarna i ända,det om något kallar jag att röra på sig.Eller menar du att laokaon och moppeturer drar ner på välbefinnandet(motionen)

Hej

Jag tror inte att mitt sätt att leva är speciellt representativt för utlänningar i Thailand, det är väl inte heller någon garanti för ett långt liv men chanserna borde väl öka något med fysisk aktivitet, bra mat och god sömn.

Mvh isan lovef

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tror inte att mitt sätt att leva är speciellt representativt för utlänningar i Thailand, det är väl inte heller någon garanti för ett långt liv men chanserna borde väl öka något med fysisk aktivitet, bra mat och god sömn.

Mvh isan lovef

Skrivit förut är det inte närheten av pub " Pattaya " som bidrar till att kroppen tar stryk och orken tar slut

Link to comment
Dela på andra sajter

Får se hur (eller ja det lär jag inte se kanske) länge man klarar sig på ett hälsosammare liv själv. Farsan och hans föräldrar

gick alla bort vid 63 efter ett liv med daglig alkoholförtäring. Bara att uppleva det livet från sidan om har fått mig o bli rätt

restriktiv mot alkohol. Dricker aldrig en efter jobbet öl tex. Inget överhuvudtaget på hela säsongen oftast,till semestern 

tackar man inte nej dock. Farsan gick bort i Thailand på semester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Boa52:

Skrivit förut är det inte närheten av pub " Pattaya " som bidrar till att kroppen tar stryk och orken tar slut

Hej

Pattaya området lockar ju med i princip allt som kan tänkas förkorta livet, men dom dör kanske nöjda?

 

Nej nu får vi sluta skämta, jag tror inte stt skillnaden är så stor för en Svensk eller annan vit människa som bor i Isaan, norr eller syd heller, sina vanor, sin kropp, sin vikt och sina ev. åkommor har man ju med sig överallt, dom flesta utlänningar jag har känt genom åren har ju oftast bott i just Isaan, där finns fullt tillräckligt med barer, nattsuddare och landsmän att umgås med, så skillnaden jämfört med Pattaya blir nog inte så hemskt stor ändå, ser man till klimatet är det nog ändå tuffare i Isaan som kan bli oerhört torrt och varmt periodvis.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Pattaya området lockar ju med i princip allt som kan tänkas förkorta livet, men dom dör kanske nöjda?

 

Nej nu får vi sluta skämta, jag tror inte stt skillnaden är så stor för en Svensk eller annan vit människa som bor i Isaan, norr eller syd heller, sina vanor, sin kropp, sin vikt och sina ev. åkommor har man ju med sig överallt, dom flesta utlänningar jag har känt genom åren har ju oftast bott i just Isaan, där finns fullt tillräckligt med barer, nattsuddare och landsmän att umgås med, så skillnaden jämfört med Pattaya blir nog inte så hemst stor ändå, ser man till klimatet är det nog ändå tuffare i Isaan som kan bli oerhört torrt och varmt periodvis.

Mvh isan lover

Håller inte med dej, vist finns det barer i Isaan men inte ute på landsbyggden, några , vist dricks det där också men inte så mycket som i Pattaya, Patong

och mina vänner där i Isaan har dom flesta nåt att göra. chang veranda eller bar varenda dag blir 150 kg, inte bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Varmt fuktigt klimat, för lite motion förlänger i alla fall inte levnaden. Äter man mestadels thaimat, motionerar regelbundet, även undviker alkohol och droger bör inte levnadstiden förkortas om du inte får en allvarlig sjukdom och inte har råd med sjukvård.

Tror m.a.o. att levnadssättet är avgörande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
13 minuter sedan, skrev evert 1:

Varmt fuktigt klimat, för lite motion förlänger i alla fall inte levnaden. Äter man mestadels thaimat, motionerar regelbundet, även undviker alkohol och droger bör inte levnadstiden förkortas om du inte får en allvarlig sjukdom och inte har råd med sjukvård.

Tror m.a.o. att levnadssättet är avgörande.

Hej

Så är det säkert, motion, nyttig mat, vettig sysselsättning, god sömn och  alkohol i lagom mängd borde innebära chans till ett både bra och långt liv.

Allt detta är fullt möjligt i Thailand men det stämmer inte på så väldigt många av dom jag känner, men dom finns absolut, känner flera utländska familjefäder som har ett fungerande vardagsliv, kanske går på gym eller sysslar med någon idrott, äter mycket grönt, jobbar i Thailand och har en aktiv fritid, men dom är absolut i minoritet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Gener har också en stor betydelse hur gammal man blir

Min farfar levde ett tufft liv och var ganska törstig och var aldrig sjuk. Han dog knall fall vid 86 år

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

De faranger som bosatt sig i Issans byar lever ofta ett tråkigare liv då bristen på sociala kontakter är större, har träffat massor sådana som tar en dag i sänder med öl och nästan alltid i samma skitiga kläder. Är svårt att bli accepterad då språket inte räcker till.

Dom behöver inte haft ett annat bättre liv hemma heller.  

 

Ser man på orter som Hua Hin, Rayong och Koh Lanta,  är det mycket vanligt att det är gifta farangpar som köpt ett ställe och flyttat dit som pensionärer och lever ett annat och hälsosammare liv än singlarna.

Viktigast är ett aktivt liv med en stimulerande fritid oavsett var man bor. Alkoholen dödar utan gränser dessutom.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar få problem med tropiska grejer typ myggbett som inte läker utan multiplicerar sig, Blåsor som bubblar upp på fötterna och sådant,

Är nog inte härdat än;)

Många sprutor blir det.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

hej man får inte glömma den medicinska forskningen som bedrivs hela tiden.  Framsteg görs varje dag för att förlänga våra liv. Några av oss här har högt blodtryck m.m skulle vi levt utan den medicinska forskningen. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...