Jump to content
IGNORERAD

Om yttrandefrihet


Wangthong

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Raggmunken:

 

Vilket vinland är lämpligast ur ett rent rödvins bolsjevikiskt synpunkt att handla vin ifrån? :) 

 

Innan när Warzavapakten fanns var det väl politiskt riktigt att dricka vin från Unger, Bulgarien och liknande länder. Smakade visserligen som konserverad fotsvett men det var ju politiskt riktigt? Idag kanske man får dricka lite Kinesiskt rödtjut för att passa in?

 

IMG_2807.jpg

 

Visserligen producerat i Österrike men det räcker väl med att den store ledaren finns på etiketten för att en bolsjevik ska bli nöjd? 168€ för en flarra förvarad i ett glasskåp, vi pratar förmodligen gåsleverproletärer som målgrupp här?

 

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

En klurig fråga som inte har något givet svar, men Australien är väl hyfsat lämpligt?

Mvh isan lover

 

Nja, Australien är det väl inte helt politiskt korrekt att dricka vin ifrån med tanke på hur de behandlar flyktingar och deras historiska apartheid - light - politik.

 

Nya Zeeland sätter jag mina pengar på, kanske med Tyskland som en back-up?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    11

  • Wangthong

    7

  • MaiChai

    5

  • Boa52

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det förändrar inte mycket i sak, större internationella företag ifrån demokratiska länder drar sig nästan alltid för att investera i militärdiktaturer oavsett om dessa är stabila eller ej, det är helt enkelt inte ok och man vill inte kopplas ihop med diktatur, brott mot mänskliga rättigheter och förtryck, det ger dålig PR, dom första att dra ned på investeringarna efter kuppen var ex.vis stora Japanska företag som då valde andra alternativ i regionen, Kineserna och Ryssarna gjorde tvärtom och satsade mer.

Mvh isan lover

Åfan, det är därför t.ex. IKEA öppnar ett till varuhus vid Westgate?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Stabilitet är ju A och O för företag som ska investera i något land och Thailands historia har ju -tyvärr - visat oss att det är som lugnast och stabilast när militären styr.

 

Kina är ju en diktatur men där finns det väl snart inget multinationellt företag som inte investerar där? Stabiliteten prioriteras.

 

Tror i princip inga företag tar hänsyn till vem som styr när det handlar om pengar, det är politiska skäl som ibland kan fördröja vissa investeringar. Till exempel JAS försäljningen som inte kunde skrivas under så länge militären styrde Thailand men så fort valet var över och en civil regering fanns på plats signerades avtalet. Ett avtal som givetvis till stora delkar förhandlats fram under militärregimen.

Hej

I Kinas fall är det världens största marknad som lockar dit företagen och får demokratiska länder att se mellan fingrarna på militära övergrepp, förtryck och brott mot mänskliga rättigheter, men

Thailand utgör bara någon procent av Kinas befolkning och har inte alls samma betydelse, så att jämställa dessa båda länders situation är nog inte helt rätt i såna här sammanhang.

 

Hade Kina varit i Thailands storlek och betydelse så hade landet med största sannolikhet varit utsatt för en rad sanktioner inom olika områden.

 

Du skriver ju själv att ex.vis JAS avtalet inte kunde skrivas under så länge militären hade makten och diktatur rådde, först när en civil regering hade återfått makten signerades avtalet just detta ser jag som ett bra exempel på att demokratiska länder drar sig för att göra affärer med militärjuntor i diktaturer.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Innan när Warzavapakten fanns var det väl politiskt riktigt att dricka vin från Unger, Bulgarien och liknande länder. Smakade visserligen som konserverad fotsvett men det var ju politiskt riktigt? Idag kanske man får dricka lite Kinesiskt rödtjut för att passa in?

 

IMG_2807.jpg

 

Visserligen producerat i Österrike men det räcker väl med att den store ledaren finns på etiketten för att en bolsjevik ska bli nöjd? 168€ för en flarra förvarad i ett glasskåp, vi pratar förmodligen gåsleverproletärer som målgrupp här?

 

 

Nja, Australien är det väl inte helt politiskt korrekt att dricka vin ifrån med tanke på hur de behandlar flyktingar och deras historiska apartheid - light - politik.

 

Nya Zeeland sätter jag mina pengar på, kanske med Tyskland som en back-up?

Hej

Själv har jag inte smakat på något Kinesiskt vin som har varit gott, men Bulgariskt vin som jag gillade har jag dock druckit, jag tycker faktiskt att Öststatsvinerna har ett oförtjänt dåligt rykte, även i dessa länder har man en lång tradition av vinframställning och allt är inte dåligt.

Nya Zeelands vin är väl ok och Tyskland om det gäller vita viner.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I Kinas fall är det världens största marknad som lockar dit företagen och får demokratiska länder att se mellan fingrarna på militära övergrepp, förtryck och brott mot mänskliga rättigheter, men

Thailand utgör bara någon procent av Kinas befolkning och har inte alls samma betydelse, så att jämställa dessa båda länders situation är nog inte helt rätt i såna här sammanhang.

 

Hade Kina varit i Thailands storlek och betydelse så hade landet med största sannolikhet varit utsatt för en rad sanktioner inom olika områden.

 

Du skriver ju själv att ex.vis JAS avtalet inte kunde skrivas under så länge militären hade makten och diktatur rådde, först när en civil regering hade återfått makten signerades avtalet just detta ser jag som ett bra exempel på att demokratiska länder drar sig för att göra affärer med militärjuntor i diktaturer.

Mvh isan lover

 

Det mesta som produceras i Kinas fabriker går fortfarande i huvudsak på export så det om att det är världens största marknad håller inte - ännu iallafall - men kanske snart?

 

Dealen med JAS färdigställdes helt under juntan, det var endast signeringen som fick dröja tills det fanns en civil regering på plats och för SAAB/BAE så spelar det ingen roll vem som styr men eftersom det är export av krigsmaterial så måste man ha regeringen med sig på ett hörn. Fördröjandet av underskriften ett par månader ser inte jag som någon kraftig protest utan mest som ett spel för gallerierna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev MaiChai:

 

Det mesta som produceras i Kinas fabriker går fortfarande i huvudsak på export så det om att det är världens största marknad håller inte - ännu iallafall - men kanske snart?

 

Dealen med JAS färdigställdes helt under juntan, det var endast signeringen som fick dröja tills det fanns en civil regering på plats och för SAAB/BAE så spelar det ingen roll vem som styr men eftersom det är export av krigsmaterial så måste man ha regeringen med sig på ett hörn. Fördröjandet av underskriften ett par månader ser inte jag som någon kraftig protest utan mest som ett spel för gallerierna.

Hej

Ja Kina är säkerligen världens viktigaste och snart största marknad just nu och där vill ju alla vara med, då skiter man i och blundar för det mesta.

 

Just att JAS affären inte fullföljdes under juntastyret är en viktig markering ifrån Sveriges sida och hade juntan valt att sitta kvar hade affären förmodligen inte blivit av alls eller skjutits ännu längre på framtiden, nu lämnade dom över makten till en civil och demokratiskt vald regering och då fick dom sina flygplan.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Isan Lover:

t bra exempel på att demokratiska länder drar sig för att göra affärer med militärjuntor i diktaturer.

Du menar som Sverige och Saudarabien ?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tycker att bojkott och isolation av regimen i Syd Afrika under apartheid tiden var effektiv och påskyndade regimens fall, likaså bojkotten av Franska viner när dom mot opinionen gick vidare med sina kärnvapenprov i Söderhavet, då började Svenskar och andra Européer köpa vin ifrån andra länder som Australien, Chile och Argentina o.s.v, Frankrike har väl aldrig tagit tillbaka det tappet fullt ut och vi lärde känna många nya vinländer.

Så man ska nog inte dömma ut möjligheterna att påverka olika länder genom bojkotter.

Mvh isan lover

Hej min vän 

Nu blev jag upprymd

Bojkotten av Sydafrika berodde ju på införande av idi*tiska raslagar. Sverige  ,(Olof Palme ) stod i fronten för att hjälpa ANC

Ok det blev en förändring av RASLAGARNA men YTTRANDEFRIHETEN , DEMOKRATIN har den blivit bättre ?

Sverige har fått sin belöning för att skött bojkotten , vi har levererat JAS gripen. Det är ju en belöning

Men i Sydafrika har det blivit bättre för de svaga ???

Du följer väl med utvecklingen i landet med de skandaler som nu uppdagas.

Frankrike  , nu blev jag glad , min hemmabana

Jo F startade atombombsprängningar i Muroroa  1974 och fram till 1990 hade man utfört 124 sprängningar.

Var fanns protesterna ???? Jo när man återupptog sprängningarna 1995 då vaknade bla Sverige.

BOJKOTT , av franska varor löd parollen. Men se Parfym , läppstift och dyligt ,det passade inte för det fanns INGA alternativ.

VINER , utmärkt för Systembolaget. !994  sålde Sysrtembolaget 16,3 miljoner liter franska viner , det sjönk till 9,5 miljoner liter år 1996

Alltså bojkotten fick verkan. MEN  redan 1997 hade svenska folket glömt bojkotten och trenden vände.

NU säljer Systembolaget 17 miljoner liter av FRANSKA VINER. Alltså TVÅ år efter har vi glömt allting. Eller ???

Men se Champagne och Cognac  där märktes INGENTING

Min vän på Chateau Haut Grelot Jean Bonneau i Blaye har berättat att bojkotten av franska viner drabbade honom och många i Grand de France.

Men inte tex Premier Crus, 

Ch. Haut Brion 

Ch. Lafite Rotsschild

Ch. Latour

Ch. Maragux

Ch. Moutin Rotschild

Deuxieme Crus, Trisieme Cros   OSV

Utan som vanligt , de lägre ställda

I Frankrike FICK man 10 000 euro på en check om man visade att man genomfört en energibesparadne åtgärd.

Solceller sa President Hollande . Ja visst kineserna dumpade marknaden ???

Hollande hotade med BOJKOTT  , kinerserna sade  ok , vi köper inga franska viner

Hollande tystnade , tog bort subventionerna , franska företag fick problem

Det finns mycket mer Herr IL ,  om BOJKOTTER .Men om du vill prata mer om Frankrike och dess dubbelmoral

så är jag villig att diskutera. Bor sedan 2002 i  ett vin distriktet i Frankrike

God kväll

Persistant

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Persistant:

Hej min vän 

Nu blev jag upprymd

Bojkotten av Sydafrika berodde ju på införande av idi*tiska raslagar. Sverige  ,(Olof Palme ) stod i fronten för att hjälpa ANC

Ok det blev en förändring av RASLAGARNA men YTTRANDEFRIHETEN , DEMOKRATIN har den blivit bättre ?

Sverige har fått sin belöning för att skött bojkotten , vi har levererat JAS gripen. Det är ju en belöning

Men i Sydafrika har det blivit bättre för de svaga ???

Du följer väl med utvecklingen i landet med de skandaler som nu uppdagas.

Frankrike  , nu blev jag glad , min hemmabana

Jo F startade atombombsprängningar i Muroroa  1974 och fram till 1990 hade man utfört 124 sprängningar.

Var fanns protesterna ???? Jo när man återupptog sprängningarna 1995 då vaknade bla Sverige.

BOJKOTT , av franska varor löd parollen. Men se Parfym , läppstift och dyligt ,det passade inte för det fanns INGA alternativ.

VINER , utmärkt för Systembolaget. !994  sålde Sysrtembolaget 16,3 miljoner liter franska viner , det sjönk till 9,5 miljoner liter år 1996

Alltså bojkotten fick verkan. MEN  redan 1997 hade svenska folket glömt bojkotten och trenden vände.

NU säljer Systembolaget 17 miljoner liter av FRANSKA VINER. Alltså TVÅ år efter har vi glömt allting. Eller ???

Men se Champagne och Cognac  där märktes INGENTING

Min vän på Chateau Haut Grelot Jean Bonneau i Blaye har berättat att bojkotten av franska viner drabbade honom och många i Grand de France.

Men inte tex Premier Crus, 

Ch. Haut Brion 

Ch. Lafite Rotsschild

Ch. Latour

Ch. Maragux

Ch. Moutin Rotschild

Deuxieme Crus, Trisieme Cros   OSV

Utan som vanligt , de lägre ställda

I Frankrike FICK man 10 000 euro på en check om man visade att man genomfört en energibesparadne åtgärd.

Solceller sa President Hollande . Ja visst kineserna dumpade marknaden ???

Hollande hotade med BOJKOTT  , kinerserna sade  ok , vi köper inga franska viner

Hollande tystnade , tog bort subventionerna , franska företag fick problem

Det finns mycket mer Herr IL ,  om BOJKOTTER .Men om du vill prata mer om Frankrike och dess dubbelmoral

så är jag villig att diskutera. Bor sedan 2002 i  ett vin distriktet i Frankrike

God kväll

Persistant

 

 

 

 

 

 

 

Hej

Utvecklingen efter att apartheid upphörde har väl varit långt ifrån spikrak i Syd Afrika men jag tycker ändå att omvärlden gjorde rätt som bojkottade och isolerade den vita regim som låg bakom rasförtrycket, sen får vi nog ge landet lite tid, nu har dom i vart fall möjlighet att förändra situationen för landets majoritet.

 

Även när det gäller Frankrike så tycker jag att dom förtjänade den reaktion dom fick ifrån omvärlden och konsumenterna på sitt agerande med kärnvapenprov i Söderhavet, men jag tycker också precis som du påpekade att det kunde ha skett tidigare, proven höll ju på länge.

Mvh isan lover

 

 

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...