Jump to content
IGNORERAD

Felande tvättmaskin cylinda ft33


scorpio63

Recommended Posts

12 timmar sedan, skrev scorpio63:

Tja, jag har ju inte mätt än, det kanske går:-)

Går det som jag vill så får jag en ny kombimaskin, den gamla fungerar och torktumlaren fungerar.

Då behöver jag bara dra dit en fas till så alla ligger på var sin säkring, enkelt och smidigt.

Den gamla stammen med yrkeskunskaper högaktar jag, den nya stammen med sk kunskaper betackar jag mig för.

 

Det visar sig gång på gång att teoretiska inlärda kunskaper är helt värdelöst mot det man lärt sig att utföra under många år.

 

Erfarenhet, kallas det visst! Sedan finns det en del som aldrig verkar lära sig av misstagen.

 

10 timmar sedan, skrev Tommy:

Bra tips!

Cylinda, bra grejer!

Bytte nyss ut vår 37 år gamla, för en sån struntsak som att pumpmotorn brunnit.

Var till "Achmed På hörnan" med pumpen, han stirrade på pumpen och sa "Den måste vara 400 år gammal???", sen letade han i sin lokal (som är sprängfylld med gamla tvättmaskinsdelar tills han gav upp...

Slutade med att jag köpte en nästan ny Ariston, energiklass A+++ av honom för 1200 spänn (nypris ca 6000), levererad till tvättstugan och den gamla trotjänaren tog han med sej...

Tror att han skulle lagt på ett par hundra, om han vetat hur vår kåk är placerad.

Cylinda?

Eller kanske , Lek, Noi, Nok eller liknande:burn_joss_stick:

 

MVH Tommy

 

Var nog en Ariston som jag köpte när vår nästan 30 år gamla Cylinda tog slut. Den var i varje fall tillverkad av Indesit, hade jag vetat det hade jag aldrig köpt den. Den höll garantitiden ut sedan var elektroniken färdig för utbyte. Italienska vitvaror och franska bilar brukar jag passa mig för. Hoppas du har tur med din.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • scorpio63

    24

  • Tallviking

    8

  • Wangthong

    7

  • borje222

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 timmar sedan, skrev borje222:

Är det någon av er som tittat i plasttunnan som den vackra rostfria trumman snurrar i...?

Kan nog vara värt att byta maskin lite oftare när man sett detta.

Rent krasst, ett maskinbyte vart 5:e år är nog att rekomendera, och vad kostar en maskin nu för tiden, 5-9 tusen ?..

Att använda en skitig maskin i många år finner jag ingen vits med.

(Även jag har varit inne på att laga, men...)

 

Mvh. borje222

När jag öppnade vår nästan 30 år gamla Cylinda tog jag ut trumman och det var hur rent som helst där inne. Fast det var nog inte något plasthus där.  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Har du bra kaptrissa eller kör du med skärbrännare då ?

 

1 timme sedan, skrev Nicholas:

 


Amatörernas afton.

Tigersåg + dremel för finliret.

 

 

Några väl riktade slag med storsläggan löser detta problem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tommy:

 

Cylinda?

Eller kanske , Lek, Noi, Nok eller liknande:burn_joss_stick:

 

MVH Tommy

 

Nästan,det är en Pook.

Drar ingen ström och är självgående på somtam.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Har du bra kaptrissa eller kör du med skärbrännare då ?

 

Räcker med att ta av sidoplåtarna, gjorde så för en tysk 'skithusdörr'.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wangthong:

 

 

Några väl riktade slag med storsläggan löser detta problem. 

 

Om man skall få in en ny maskin och få ut den gamla (som väl båda är 60 cm som standard) är det nog enklast att ta ner dörramen ändå

 

Skruva isär en ny maskin lär påverka garantin

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Om man skall få in en ny maskin och få ut den gamla (som väl båda är 60 cm som standard) är det nog enklast att ta ner dörramen ändå

 

Skruva isär en ny maskin lär påverka garantin

Eftersom han nöjde sig med att strippa den gamla maskinen så antog jag att han köpte en ny som gick in mellan dörrkarmarna. 

Fast man måste väl vara erfaren för att inse något sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

På nyare tvättmaskiner brukar plastytterhöljet vara limmat av 2 halvor och då går det inte att ta isär.

Min tvättmaskin lät plötsligt som ett reaplan

Har en elektrolux där lösa skruvar(som jag haft i någon ficka) letat sig förbi gummibälgen och in i mellanrummet mellan trumma och ytterhöljet. Det blev till att ta isär hela maskinen ,så jag kunde vrida och vända på maskinen samt pilla med ståltråd för att få ut skruven.

Detta har hänt vid 2 tillfällen så numer är jag mycket noga med att tömma alla fickor i tvättkläderna.

Min förra maskin var en Cylinda och på den fick jag byta kondensator 2 ggr, lagret till trumman  samt gummibälgen 1 ggr.

Maskinen blev 15 år innan jag skrotade den.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Mätning av toadörren ger 608mm så maskiner går ut och in med stor marginal :big_smile:

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Eftersom han nöjde sig med att strippa den gamla maskinen så antog jag att han köpte en ny som gick in mellan dörrkarmarna. 

Fast man måste väl vara erfaren för att inse något sådant.

 

Har du sett kombimaskiner med torktumlare/tvättmaskin som är smalare än 60cm ?

 

Tror dom är väldigt ovanliga om den ens finns

 

Men nu har han äntligen hittat tumstocken så problemet är löst

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Har du sett kombimaskiner med torktumlare/tvättmaskin som är smalare än 60cm ?

 

Tror dom är väldigt ovanliga om den ens finns

 

Men nu har han äntligen hittat tumstocken så problemet är löst

Bild på Hoover WDXA42 365-S
  • Tvättar & torkar
  • Endast 42cm djup
  • Kapacitet för 6kg tvätt & 5kg torkning
  • Smart touch display

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Har du sett kombimaskiner med torktumlare/tvättmaskin som är smalare än 60cm ?

 

Tror dom är väldigt ovanliga om den ens finns

 

Men nu har han äntligen hittat tumstocken så problemet är löst

Vikten (bredden) av erfarenhet ska aldrig underskattas ! ! ! ! :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Wangthong:

 

Erfarenhet, kallas det visst! Sedan finns det en del som aldrig verkar lära sig av misstagen.

 

 

Var nog en Ariston som jag köpte när vår nästan 30 år gamla Cylinda tog slut. Den var i varje fall tillverkad av Indesit, hade jag vetat det hade jag aldrig köpt den. Den höll garantitiden ut sedan var elektroniken färdig för utbyte. Italienska vitvaror och franska bilar brukar jag passa mig för. Hoppas du har tur med din.

Vår har hållit låångt över garantitiden! Vi fick RH-garanti!

 

Elektronik i hushållsapparater är väldigt tveksamma grejer...

Köpte en Diskmaskin till restaurangen, kunde välja en med en massa finesser och digitala prylar, eller en med 1 diskprogram, helt mekaniskt, köpte förstås den mekaniska en WD-6, skall visst vara bra grejer, den Digitala var lite äldre och även den en WexiöDisk...

 

Denna är grym!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bekvämt för den late

Media Markt

Inbärning, installation och miljöretur av beg. produkt - 999 SEK per produkt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev kalasbullen:

 

Nästan,det är en Pook.

Drar ingen ström och är självgående på somtam.

Med papayapriserna i Sverige får man väl hoppas att ni bor i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Bekvämt för den late

Media Markt

Inbärning, installation och miljöretur av beg. produkt - 999 SEK per produkt

"Achmed på hörnan" tog 200spänn, eller rättare sagt 2 yngre killar som han ringde opp, men de e klart, då pluggade jag in 230v kontakten och skruvade fast vatten och avloppp alldeles själv, vlket bedömt är lättare än att bära en tvättmaskin 30meter och lyfta den upp för 25 trappsteg (det låg en rejäl vikt i den gamla maskinen å den nya var inte lätt den heller)...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Har du sett kombimaskiner med torktumlare/tvättmaskin som är smalare än 60cm ?

 

Tror dom är väldigt ovanliga om den ens finns

 

Men nu har han äntligen hittat tumstocken så problemet är löst


Det finns väl dom som är 45 cm som jag sett, om jag inte minns fel. Det är ju ganska många badrum där en normalstor tvättmaskin inte får plats.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
On 2016-10-08 at 18:56, skrev matz:

Jaså du är i behov av lingonsylt! Här i Bangkok så finns det gott om sylt så du får väl ta dej en tripp upp till stora staden å fixa lite lingon ;-)

 

/matz

Det finns lingonsylt över hela Thailand om man vill ha, men äkta vara 'är alltid bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tommy:

Vår har hållit låångt över garantitiden! Vi fick RH-garanti!

 

Elektronik i hushållsapparater är väldigt tveksamma grejer...

Köpte en Diskmaskin till restaurangen, kunde välja en med en massa finesser och digitala prylar, eller en med 1 diskprogram, helt mekaniskt, köpte förstås den mekaniska en WD-6, skall visst vara bra grejer, den Digitala var lite äldre och även den en WexiöDisk...

 

Denna är grym!

 

MVH Tommy

Ja det kan man kalla kvalitet,den bara tutar och går ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådskaparen, en av de bästa fredags trådar jag läst, ingen man behöver bråka med, en tvättmaskin är det inte lönt att bråka med och alla tvättmaskins ingenjörer är helt suveräna

Din tvättmaskin är värd hundra karma, visa den respekt med en jättefin begravning. Skriv när det blir så vi kan ha en tyst minut

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Efter mycket besvär med reservdelar som tappades bort i frakten så fick jag äntligen kolen till min cylinda.

Jag misstänkte ju att elektroniken kände av om kolen var slut.

Troligen var det så för att efter byte av kolen som var ca 40mm längre än dom jag tog bort så funkar maskinen igen:-)

Så nu har vi en riktig tvättstuga med kapacitet:-P

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man skall inte ge sig och framförallt skall man plocka isär saker som rasat så man lär sig hur de ser ut och fungera...

Tack för trevlig läsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter mycket besvär med reservdelar som tappades bort i frakten så fick jag äntligen kolen till min cylinda.

Jag misstänkte ju att elektroniken kände av om kolen var slut.

Troligen var det så för att efter byte av kolen som var ca 40mm längre än dom jag tog bort så funkar maskinen igen:-)

Så nu har vi en riktig tvättstuga med kapacitet:-P



Om kolen inte når fram så behövs inte så mycket avkänning.

Blir liksom ingen snurr om det inte är kontakt.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

 


Om kolen inte når fram så behövs inte så mycket avkänning.

Blir liksom ingen snurr om det inte är kontakt.

 

Nu var det ju inte bara snurr som fattades, ingenting startade, den tog inte ens in vatten.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ganska bra till slut.

20161018_221118.jpg

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...