Jump to content
IGNORERAD

Felande tvättmaskin cylinda ft33


scorpio63

Recommended Posts

Scandinaviancorner
2 timmar sedan, skrev thomas001:

 

Skruva fast två handtag uppe på maskinen och den går som handbagage.

Och fyll upp den med lingonsylt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • scorpio63

    24

  • Tallviking

    8

  • Wangthong

    7

  • Benriach

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu beställde jag en ny maskin med en kompromiss.

Jag ska fan ha igång den gamla på något vis så tills den är fixad så blev det en kombinerad tvätt och tork.

Indesit XWDE 961480X.

5 års garanti om man valde att delbetala räntefritt med santander.

 

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev scorpio63:

Nu beställde jag en ny maskin med en kompromiss.

Jag ska fan ha igång den gamla på något vis så tills den är fixad så blev det en kombinerad tvätt och tork.

Indesit XWDE 961480X.

5 års garanti om man valde att delbetala räntefritt med santander.

 

 

Som sagt testa med att byta motorkol en ganska billig å enkel reparation om du fixar den själv, Å grattis till en ny maskin förresten alltid roligt med lite nytt ;)

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Ok, fel av mig, jag kryper till korset och formulerar om frågan. Hur många i Sverige stänger av kranen till tvättmaskinen när dom tvättat färdigt ? Ehhhh..dum fråga kanske, dom som har en kran och dessutom kommer ihåg att använda den är svaret. :)

 

Fritz..

Våran har nog inte varit avstängd på 5-6 år, men den finns.

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kongo24:

Våran har nog inte varit avstängd på 5-6 år, men den finns.

Samma här, jag kom inte ens ihåg att det fanns en kran innan maskinen strulade.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Och fyll upp den med lingonsylt

Jaså du är i behov av lingonsylt! Här i Bangkok så finns det gott om sylt så du får väl ta dej en tripp upp till stora staden å fixa lite lingon ;-)

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog nyss loss motorn och konstaterade att motorkolen är rejält slitna, så slitna att det är tveksamt om dom har bra kontakt.

Så nya kol är beställda och ska monteras innan jag felsöker vidare, jag hoppas att det är någon avkännare som sätter stopp om motorkolen är dåliga som någon skrev.

 

 

Ändrades av scorpio63

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag ändå var i farten att reparera maskiner så gav jag mig på torktumlaren som har uppfunnit tidsresor, 140 min gör den på 10-40 minuter beroende på humör.

Djupare än så här kom jag inte in i timern då den sedan är otäckt nitad.

Nåja, på nettoparts verkar det vara den här typen av timer som sitter på massor av torktumlare, 799kr plus frakt.

Beställer den på vinst och förlust, det kommer säkert att bli kalas.

Borrar bort nitarna i den här i morgon för att se vad som falerat i den här.

20161008_202943.jpg

Ändrades av scorpio63

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att hemmafixaren fixar detta bättre än dörrmätningen.

 

Det finns faktiskt en anledning till att folk har olika yrken och specialiteter...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Benriach:

Hoppas att hemmafixaren fixar detta bättre än dörrmätningen.

 

Det finns faktiskt en anledning till att folk har olika yrken och specialiteter...

Tja, jag har ju inte mätt än, det kanske går:-)

Går det som jag vill så får jag en ny kombimaskin, den gamla fungerar och torktumlaren fungerar.

Då behöver jag bara dra dit en fas till så alla ligger på var sin säkring, enkelt och smidigt.

Den gamla stammen med yrkeskunskaper högaktar jag, den nya stammen med sk kunskaper betackar jag mig för.

 

Det visar sig gång på gång att teoretiska inlärda kunskaper är helt värdelöst mot det man lärt sig att utföra under många år.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎10‎-‎07 at 20:45, skrev pontiac:

Pressostart smuts i den???

Bra tips!

On ‎2016‎-‎10‎-‎07 at 20:54, skrev scorpio63:

Jo det är fredag men jag försökte inte få det här till en fredagstråd, jag sökte seriös hjälp.

Och vad är bättre då än en fredag då så många sitter vid en dator och vissa som kanske inte vågar skriva något i vanliga fall, kanske har något kunnande

och vågar svara då.

Cylinda, bra grejer!

Bytte nyss ut vår 37 år gamla, för en sån struntsak som att pumpmotorn brunnit.

Var till "Achmed På hörnan" med pumpen, han stirrade på pumpen och sa "Den måste vara 400 år gammal???", sen letade han i sin lokal (som är sprängfylld med gamla tvättmaskinsdelar tills han gav upp...

Slutade med att jag köpte en nästan ny Ariston, energiklass A+++ av honom för 1200 spänn (nypris ca 6000), levererad till tvättstugan och den gamla trotjänaren tog han med sej...

Tror att han skulle lagt på ett par hundra, om han vetat hur vår kåk är placerad.

On ‎2016‎-‎10‎-‎07 at 22:07, skrev kalasbullen:

Min tvättmaskin är 34 år har aldrig bytt några lager eller bussningar

Cylinda?

Eller kanske , Lek, Noi, Nok eller liknande:burn_joss_stick:

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev scorpio63:

Tja, jag har ju inte mätt än, det kanske går:-)

Går det som jag vill så får jag en ny kombimaskin, den gamla fungerar och torktumlaren fungerar.

Då behöver jag bara dra dit en fas till så alla ligger på var sin säkring, enkelt och smidigt.

Den gamla stammen med yrkeskunskaper högaktar jag, den nya stammen med sk kunskaper betackar jag mig för.

 

Det visar sig gång på gång att teoretiska inlärda kunskaper är helt värdelöst mot det man lärt sig att utföra under många år.

Ja det var bättre förr 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benriach:

Hoppas att hemmafixaren fixar detta bättre än dörrmätningen.

 

Det finns faktiskt en anledning till att folk har olika yrken och specialiteter...

Japp! En vanlig 7M dörr till ett skithus ger en fri öppning på 580 mm, då behöver man inte vara raketforskare för att förstå att få ut och in en tvättmaskin som är typ 600 mm krävs en 8M dörr!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev scorpio63:

 

Den gamla stammen med yrkeskunskaper högaktar jag, den nya stammen med sk kunskaper betackar jag mig för.

 

Det visar sig gång på gång att teoretiska inlärda kunskaper är helt värdelöst mot det man lärt sig att utföra under många år.

 

4 minuter sedan, skrev Stefan:

Japp! En vanlig 7M dörr till ett skithus ger en fri öppning på 580 mm, då behöver man inte vara raketforskare för att förstå att få ut och in en tvättmaskin som är typ 600 mm krävs en 8M dörr!

//S

 

 

:big_smile:

 

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon av er som tittat i plasttunnan som den vackra rostfria trumman snurrar i...?

Kan nog vara värt att byta maskin lite oftare när man sett detta.

Rent krasst, ett maskinbyte vart 5:e år är nog att rekomendera, och vad kostar en maskin nu för tiden, 5-9 tusen ?..

Att använda en skitig maskin i många år finner jag ingen vits med.

(Även jag har varit inne på att laga, men...)

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev borje222:

Är det någon av er som tittat i plasttunnan som den vackra rostfria trumman snurrar i...?

Kan nog vara värt att byta maskin lite oftare när man sett detta.

Rent krasst, ett maskinbyte vart 5:e år är nog att rekomendera, och vad kostar en maskin nu för tiden, 5-9 tusen ?..

Att använda en skitig maskin i många år finner jag ingen vits med.

(Även jag har varit inne på att laga, men...)

 

Mvh. borje222

Ja, det gömmer sig säkert en hel del "godis" i en några år gammal tvättmaskin.

Men å andra sidan, har du sett hur det ser ut inuti de gamla rören som du får ditt kristallklara dricksvatten ur ?

Nä, det finns mycket man egentligen inte vill veta.

F.ö får man ju en ny fräsch tvättmaskin för 3 kSEK på Elgiganten.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Stefan:

Japp! En vanlig 7M dörr till ett skithus ger en fri öppning på 580 mm, då behöver man inte vara raketforskare för att förstå att få ut och in en tvättmaskin som är typ 600 mm krävs en 8M dörr!

//S

Hehe, svar på tal:-)

 

Jag älskar dig, raka svar och inget tjafs:-)

Men storleken krymper med hastigheten sägs det, så om jag kastar ut den gamla snabbt nog så kanske det går:-)

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan så går det fortare att strippa en tvättmaskin på 20mm än att ta bort en dörr.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Enis som troligen fick roligt åt det här låter jag bara vara.

Problemet med ut och in genom dörren är det minsta problemet då man har småbarn.

Jag har byggt allt själv så måste jag ta ur foder och dörrkarm så går det fort då allt är skruvat.

 

Men naturligtvis så hoppar jag på det bästa.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev scorpio63:

Hehe, svar på tal:-)

 

Jag älskar dig, raka svar och inget tjafs:-)

Men storleken krymper med hastigheten sägs det, så om jag kastar ut den gamla snabbt nog så kanske det går:-)

Älskar dig också, fast inte riktigt som alla tror nu!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev scorpio63:

Jag tog nyss loss motorn och konstaterade att motorkolen är rejält slitna, så slitna att det är tveksamt om dom har bra kontakt.

Så nya kol är beställda och ska monteras innan jag felsöker vidare, jag hoppas att det är någon avkännare som sätter stopp om motorkolen är dåliga som någon skrev.

 

 

Hur skulle en avkännare/sensor som har koll på motorkolen vara konstruerad?

Har aldrig hört talas om något dyligt under mina 40 år i branschen.

Men man lär sig något nytt varje dag.

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Hur skulle en avkännare/sensor som har koll på motorkolen vara konstruerad?

Har aldrig hört talas om något dyligt under mina 40 år i branschen.

Men man lär sig något nytt varje dag.

/biker

 

Ja, du är ju bara en sån där jävla teoretiker.

Kom inte här och lär en etablerad hemfixare av den gamla stammen hur nåt skall fixas...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tommy:

Bra tips!

Cylinda, bra grejer!

Bytte nyss ut vår 37 år gamla, för en sån struntsak som att pumpmotorn brunnit.

Var till "Achmed På hörnan" med pumpen, han stirrade på pumpen och sa "Den måste vara 400 år gammal???", sen letade han i sin lokal (som är sprängfylld med gamla tvättmaskinsdelar tills han gav upp...

Slutade med att jag köpte en nästan ny Ariston, energiklass A+++ av honom för 1200 spänn (nypris ca 6000), levererad till tvättstugan och den gamla trotjänaren tog han med sej...

Tror att han skulle lagt på ett par hundra, om han vetat hur vår kåk är placerad.

Cylinda?

Eller kanske , Lek, Noi, Nok eller liknande:burn_joss_stick:

 

MVH Tommy

Min tvättmaskin i Sverige pajade för ett par år sedan. Lagret till trumman. Skall fixas tror jag, mest för att den står så illa till för att byta ut.

Under tiden kör jag en toppmatad Cylinda som jag hade haft stående ute på gården några år. Jag höll knappt på att få in den i garaget då den var helt full med vatten från regn och snö. Jag bara kopplade in den och pumpade ur den sen gick den som ny. Jag är mest förundrad över att inget frysit sönder när den stått ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev scorpio63:

Å andra sidan så går det fortare att strippa en tvättmaskin på 20mm än att ta bort en dörr.

 

Har du bra kaptrissa eller kör du med skärbrännare då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Har du bra kaptrissa eller kör du med skärbrännare då ?



Amatörernas afton.

Tigersåg + dremel för finliret.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...