Jump to content
IGNORERAD

Prayut vill straffa rattfylleristers passagerare


MPR Nyheter

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag noterar att även du trots 24 000 mil inte har behövt blåsa mer än 5 gånger, det tyder väl på att blåsandet inte är så utbrett ännu.

Jag kör ju mest moppe, rod thai och pick up på landet och där är nog risken att behöva blåsa nästan obefintlig.

Mvh isan lover

 

 

Under 37 år i Sverige med väldigt många tusen mil bakom mig har jag ännu inte fått blåsa 5 gånger så det är "inte så utbrett" i Sverige heller med dina mått mätt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • leifen

    10

  • janne_h

    8

  • kitungmakmak

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Chan2014:

Nu snurrar det tydligen i knoppen på dej, tråden handlade om Thailand och myndigheternas syn på alkohol och då specifikt i trafiken, trots dina 32 år i sträck i Thailand tycks du inte ha förstått, myndigheterna i Thailand ser inte alkohol med blida ögon,  positiv reklam som kan uppmuntra till att konsumera alkohol är inte tillåtet, extremt svårt att få tillstånd att tillverka alkohol drycker, inget som helst stöd från myndigheter som det är för många andra produkter, omöjligt att få tillstånd för t.ex micro bryggeri, ett av dom 5 ledorden i buddismen är att inte dricka alkohol, kaopensa (stavning) 3 månader, ingen alkoholförsäljning i anslutning till skolor, tempel eller bensinmackar, helt ologiska tider då det inte är tillåtet att köpa alkohol m.m.

Tycker det är väldigt märkligt att du blandar in Sverige och Europa i detta och deras alkohol vanor, Thailändarna dricker för att bli fulla ingen annan anledning, finns väl ingen Thailändare som sippar på ett bra Amarone till maten i goda vänner lag, möjligen någon förmögen HiSo i Bangkok, den återkommande frågan som frun får när hon ställer ut på mässor är om man kan bli full.

Märk väl detta har inget att göra med juntan utan har varit så ialla fall under den tiden jag varit i Thailand, tycker det är väldigt bra att myndigheter tar tag i fylleri i trafiken då det årligen förorsakar så mycket lidande. 

Chan2014

Hej

Att jag blandade in Svenskars syn på alkohol berodde på att det var Svenskar som uttalade sig om detta i Thailand, enligt mig har inte Svenskar och Thailändare riktigt samma syn på det här med alkohol och ex.vis bilkörning, vi Svenskar har en ovana att vilja ta med oss våra vanor, regler och normer dit vi reser och även att försöka övertyga, påverka och försvenska innevånarna i dom länder vi besöker.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Under 37 år i Sverige med väldigt många tusen mil bakom mig har jag ännu inte fått blåsa 5 gånger så det är "inte så utbrett" i Sverige heller med dina mått mätt

Hej

Dom flesta Svenskar som kör mycket har nog fått blåsa ganska många gånger, men förmodligen är det samma här att dom som kör i och runt större städer får blåsa mer än dom på landsbygden.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom flesta Svenskar som kör mycket har nog fått blåsa ganska många gånger, men förmodligen är det samma här att dom som kör i och runt större städer får blåsa mer än dom på landsbygden.

Mvh isan lover



Förstod du att jag skrev att jag under 37 års körande i Sverige fått blåsa FÄRRE ÄN 5 gånger !?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag noterar att även du trots 24 000 mil inte har behövt blåsa mer än 5 gånger, det tyder väl på att blåsandet inte är så utbrett ännu.

Jag kör ju mest moppe, rod thai och pick up på landet och där är nog risken att behöva blåsa nästan obefintlig.

Mvh isan lover

 

Du fattar fortfarande ingenting, ditt sätt att uttala dej finner jag märkligt, du skriver att trots dina 32 år i Thailand har du inte behövt blåsa en endaste gång, så varför kommentera överhuvud taget då du aldrig kör i civiliserade trakter, eller ex. kör man inte alls råkar man aldrig ut för att blåsa, det hela blir ju lite dumt och mot bättre vetande liksom eller "det tänkte jag inte på".

Chan2014

Ändrades av Chan2014
tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Chan2014:

Nu snurrar det tydligen i knoppen på dej, tråden handlade om Thailand och myndigheternas syn på alkohol och då specifikt i trafiken, trots dina 32 år i sträck i Thailand tycks du inte ha förstått, myndigheterna i Thailand ser inte alkohol med blida ögon,  positiv reklam som kan uppmuntra till att konsumera alkohol är inte tillåtet, extremt svårt att få tillstånd att tillverka alkohol drycker, inget som helst stöd från myndigheter som det är för många andra produkter, omöjligt att få tillstånd för t.ex micro bryggeri, ett av dom 5 ledorden i buddismen är att inte dricka alkohol, kaopensa (stavning) 3 månader, ingen alkoholförsäljning i anslutning till skolor, tempel eller bensinmackar, helt ologiska tider då det inte är tillåtet att köpa alkohol m.m.

Tycker det är väldigt märkligt att du blandar in Sverige och Europa i detta och deras alkohol vanor, Thailändarna dricker för att bli fulla ingen annan anledning, finns väl ingen Thailändare som sippar på ett bra Amarone till maten i goda vänner lag, möjligen någon förmögen HiSo i Bangkok, den återkommande frågan som frun får när hon ställer ut på mässor är om man kan bli full.

Märk väl detta har inget att göra med juntan utan har varit så ialla fall under den tiden jag varit i Thailand, tycker det är väldigt bra att myndigheter tar tag i fylleri i trafiken då det årligen förorsakar så mycket lidande. 

Chan2014

Var bor du nånstans när det verkar vara  det viktigaste att bli full, det ser då inte jag i vår by, bor du nära Pattaya kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Boa52:

Var bor du nånstans när det verkar vara  det viktigaste att bli full, det ser då inte jag i vår by, bor du nära Pattaya kanske

Dina inlägg luktar ner och mer fylla!

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Dina inlägg luktar ner och mer fylla!

Det måste vara för du har näsan nära mun

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Boa52:

Det måste vara för du har näsan nära mun

Skulle vara sensation med tanke på att jag aldrig mött dig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Du får väl ändå medge att det fungerar hyfsat i länder som Tyskland, Danmark, Frankrike, Spanien och Italien ändå både i trafiken, flyget och på arbetsplatserna, jag tycker faktiskt att vi Svenskar har en väldigt osund och lite märklig inställning till alkohol.

 

Varför ser Svenskar alkohol som ett problem och inte som något positivt och naturligt?

 

Varför måste Svenskar dricka allt på en gång och bli riktigt fulla?

 

Varför har vi Svensksr så mycket fördomar och förutfattade uppfattningar om alkohol?

 

Varför är alkohol så negativt laddat och belagt med skuldkänslor hos så många Svenskar?

 

Varför är vin och öl en lika naturlig del av middagen som maten man äter för andra Européer?

 

Varför kan andra Européer dricka måttligt utan att bli fulla?

 

När man har jobbat ute i världen i över 35 år kan man inte annat än undra varför det har blivit så här för just Svenskar?

 

Ett gott vin i goda vänners sällskap är ju inget problem utan ett av livets glädjeämnen, samma sak med en öl på en Engelsk pub eller Tysk bierhalle, det är ju oftast en trevlig avslutning på en arbetsdag eller lunch.

 

Jag sätter mitt hopp till den nya generationen Svenskar där man redan ser en mer kontinental och mer avspänd inställning till alkohol, detta verkar glädjande nog även gälla Svenska kvinnor, kanske är kyrkan på väg att tappa greppet om Svensksrna.

 

Mvh isan lover

Svenskar syn på alkohol kan man ju självklart disskutera.

MEN alkohol och framförande av ett fordon är aldrig en lyckad kombination.

Och där har vi lyckligtvis kommit längre i Sverige, men tyvärr är det fortfarande folk som dör i trafiken även i Sverige pga. alkohol och droger.

Och att försöka att få bort alkohol och droger från dom Thailänska vägarna skulle säkert minska dödstalet ganska mycket.

Och sen skulle det vara ett plus om dom trafikregler som finns kunde efterföljas utan att komma undan med en billig muta, hopps att det blir bättre på den fronten.

17 timmar sedan, skrev Isan Lover:

 

 

 

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎10‎-‎07 at 05:43, skrev Isan Lover:

Men jag själv överlåter till Thailändarna att ta ställning i denna och andra frågor, vad vi utlänningar tycker påverkar i princip ingenting.

Mvh isan lover.

Men nu är det väl som så , även om du hatar dem, att militärjuntan som bestämt detta är Thai...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 timme sedan, skrev Katrider:

Svenskar syn på alkohol kan man ju självklart disskutera.

MEN alkohol och framförande av ett fordon är aldrig en lyckad kombination.

Och där har vi lyckligtvis kommit längre i Sverige, men tyvärr är det fortfarande folk som dör i trafiken även i Sverige pga. alkohol och droger.

Och att försöka att få bort alkohol och droger från dom Thailänska vägarna skulle säkert minska dödstalet ganska mycket.

Och sen skulle det vara ett plus om dom trafikregler som finns kunde efterföljas utan att komma undan med en billig muta, hopps att det blir bättre på den fronten.

 

hej 15000-20000 kör berusade i Sverige VARJE dag (art finns). mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev haan:

hej 15000-20000 kör berusade i Sverige VARJE dag (art finns). mvh

Hej,

Vad har det med att Prayut vill straffa rattfylleristers passagerare i Thailand att göra?

 

Mvh

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
48 minuter sedan, skrev frason:

Hej,

Vad har det med att Prayut vill straffa rattfylleristers passagerare i Thailand att göra?

 

Mvh

jag tyckte att den jag citerade skönmålade  SVERIGES många rattfyllerister i det "upplysta" Sverige Vi har en lag som säger att bjuder man på alkohol till en person som kommer att köra bil kan man bli dömd. Har någon blivit dömd?  Thailand har många lagar i trafiken och nya skapas varje dag men de efterlevs inte. Det vore roligt att se när första åtalet kommer och vad straffet blir för medpassagerarna. Skall den som sitter till vänster om föraren dömas?  Ifall detta är ett barn  skall den som sitter bakom föraren dömas? Eller skall alla som sitter i bilen dömas? Ifall det är hans (förarens) 20-åriga straffmyndiga barn (hen) som sitter i bilen som skall dömas.  Det blir något för JUNTALEDAREN att klura ut. mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 6 oktober 2016 at 23:13, skrev flebbe:

Du kan väl lägga ut ett meddelande här om var och när du kör omkring packad på vägarna så folk kan hålla sig långt borta .

Hej

Jag skulle nog påstå att risken stt möta en Thailändare i trafiken som har druckit alkohol är ganska stor, speciellt på landsbygden och på mindre vägar, jag skulle nog gå så långt att jag påstår att det i princip är omöjligt att undgå detta om man lämnar sitt hotell, hus eller lägenhet och ger sig ut bland folk i trafiken.

Så detta är inget man kan välja bort som Svensk, man får nog gilla läget och lära sig leva med Thailändarnas syn på detta alternativt stanna inne, men jag har förståelse för att många Svenskar upprörs och förfäras av Thailändarnas syn på detta.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
15 timmar sedan, skrev Benriach:

Men nu är det väl som så , även om du hatar dem, att militärjuntan som bestämt detta är Thai...

Hej

Jag tror knappast att det har någon större betydelse att det är en militärjunta som har tagit beslutet, det måste finnas en folklig förankring för att beslutet ska få någon effekt.

 

Förra songkran beslutade juntan sig för att minska antalet trafikolyckor och antalet döda genom att i förväg skärpa reglerna, informera om att deras fordon skulle beslagtas, beordra alla polisstationer i landet att sätta upp trafikkontroller och kontrollera nykterheten, låter ju bra men vad blev resultatet?

 

Jo antalet trafikolyckor och döda ökade istället för att minska, så det här är nog lättare sagt än gjort att påverka sånt här även för en diktator.

Mvh isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev haan:

hej här en art från de som drabbats av dessa alkohol-påverkade i trafiken. DESSA önskar strängare straff för de alkohol-påverkade. Art BP  http://www.bangkokpost.com/news/general/1107341/harsh-action-proposed-against-drink-drivers mvh

Hej

Helt säkert är det så och kraven är väl rimliga.

Men tänk på hur vi har det i Sverige, här är det i princip nolltolerans mot alkohol i trafiken men det är helt ok att köra bil med mediciner som ger liknande effekter, det är också helt ok för väldigt gamla att köra utan krav på läkarkontroll, läkare rapporterar inte heller att en person är olämplig att köra när denne drabbas av ohälsa som påverkar möjligheten att köra bil eller inneha och använda vapen.

 

I ett land som Spanien tillåter man en högre promillehalt men man är tvungen att göra om sitt körkortsprov var 5 år när man kommer upp i åren, vilket får till följd att gamla till stor del blir av med körkortet eftersom dom inte längre klarar av dessa, men i Sverige får du köra hur länge du vill.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Helt säkert är det så och kraven är väl rimliga.

Men tänk på hur vi har det i Sverige, här är det i princip nolltolerans mot alkohol i trafiken men det är helt ok att köra bil med mediciner som ger liknande effekter, det är också helt ok för väldigt gamla att köra utan krav på läkarkontroll, läkare rapporterar inte heller att en person är olämplig att köra när denne drabbas av ohälsa som påverkar möjligheten att köra bil eller inneha och använda vapen.

 

I ett land som Spanien tillåter man en högre promillehalt men man är tvungen att göra om sitt körkortsprov var 5 år när man kommer upp i åren, vilket får till följd att gamla till stor del blir av med körkortet eftersom dom inte längre klarar av dessa, men i Sverige får du köra hur länge du vill.

Mvh isan lover

Var någonstans i Sverige är detta tillåtet?

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Helt säkert är det så och kraven är väl rimliga.

Men tänk på hur vi har det i Sverige, här är det i princip nolltolerans mot alkohol i trafiken men det är helt ok att köra bil med mediciner som ger liknande effekter, det är också helt ok för väldigt gamla att köra utan krav på läkarkontroll, läkare rapporterar inte heller att en person är olämplig att köra när denne drabbas av ohälsa som påverkar möjligheten att köra bil eller inneha och använda vapen.

 

I ett land som Spanien tillåter man en högre promillehalt men man är tvungen att göra om sitt körkortsprov var 5 år när man kommer upp i åren, vilket får till följd att gamla till stor del blir av med körkortet eftersom dom inte längre klarar av dessa, men i Sverige får du köra hur länge du vill.

Mvh isan lover

 

Som så ofta förr börjar du trycka på tangentbordet helt utan att kolla fakta. Varför lär du dig aldrig? Är du dum eller lat eller vad är det som får dig att göra så där? Här kommer lite fakta. Enkelt framgooglade.

 

Det är INTE ok att köra med läkemedel som nedsätter förmågan. Döms till rattfylleri.

Läkemedel

611WGT.jpg

Om du märker att ett läkemedel påverkar
din körförmåga, avstå från att köra!

Många läkemedel, både receptbelagda och receptfria, kan påverka dig negativt som bilförare. De kan till exempel leda till nedsatt reaktionsförmåga, trötthet, nedsatt uppmärksamhet och dåsighet. Ett läkemedels påverkan varierar från person till person. Det är därför viktigt att du känner efter om du är en lämplig förare när du medicinerar.

Ansvar

Läkaren som skriver ut läkemedlet är skyldig att informera dig om hur läkemedlet påverkar dig som bilförare. Även apoteket som säljer läkemedlet ska informera dig. Trots detta ligger hela ansvaret på dig som förare. Läs noga igenom bipacksedeln innan du tar medicinen. Om du uppträder trafikfarligt, på grund av att du är påverkad av ett läkemedel, kan du dömas för rattfylleri.

Läkemedel i samband med alkohol

Kombinationen av alkohol och läkemedel kan inte bara vara livsfarligt, utan också försämra din körförmåga betydligt. Ett läkemedel som vanligtvis inte påverkar dig som förare, kan ha negativ påverkan tillsammans med alkohol.

 

Läkare ÄR skyldiga att rapportera olämpliga bilförare.

 

Citat från http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2014/02/Skarpta-krav-pa-lakare-att-anmala-patienter/

 

En del skyldigheter är relativt välkända och allmänna, som att läkare ska anmäla medicinskt olämpliga bilförare och patienter som inte borde ha skjutvapen eller göra en anmälan enligt lagen om vård av missbrukare om patienten anses vara i behov av omedelbart omhändertagande eller vård.

 

Edit: Vad gäller äldre bilförare ser man ingen större tendens till olyckor förrän efter 75 års ålder. Då blir man nämligen lika farliga som 18-19 åringar i trafiken, med fem gånger högre risk. Efter 75 tror jag de flesta låter bli att köra. Du kan väl kolla det påståendet, så du får öva lite på Google?

 

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Wangthong:

Var någonstans i Sverige är detta tillåtet?

 

På en liten ö i skärgården utanför Göteborg antagligen !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev Wangthong:

Var någonstans i Sverige är detta tillåtet?

Hej

Tyvärr är detta nog tillåtet i hela Sverige om man ska tro på dom undersökningar i ämnet som bl.a SVT har presenterat genom åren, mängder av människor kör dagligen bil trots att dom äter mediciner som varnar för att dessa påverkar bilkörningen, men hur många känner du som har åkt fast för detta, knappast någon eller hur?

 

Samma sak med att läkare oftast inte rapporterar när en patient inte längre borde få köra bil eller inneha ett vapen, undersökningar visar gång på gång att läkarna brister i att rapportera, deras ursäkt är t.ex att dom tycker synd om personen, att denne skulle drabbas väldigt negativt, att dom är rädda att patienten ska förlora förtroendet för läkaren, att dom skulle kunna tappa en kund o.s.v.

 

Själv är jag helt övertygad om att minst lika många olyckor orsakas av medicinpåverkade, sjuka, gamla och olämpliga bilförare som av alkoholpåverkade, kanske t.o.m fler.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man inte åker dit för att bryta mot lagen gör det inte lagligt eller tillåtet att göra det !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tallviking:

Att man inte åker dit för att bryta mot lagen gör det inte lagligt eller tillåtet att göra det !!

Hela Sverige i detta fall innebär att det anses tillåtet på en liten kobbe i Bohuslän.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...