Jump to content
IGNORERAD

Prayut vill straffa rattfylleristers passagerare


MPR Nyheter

Recommended Posts

15 timmar sedan, skrev haan:

hej jag har blivit stoppad 10-15 ggr i polis kontroller och aldrig behövt blåsa. Är det någon här som behövt blåsa? Sen finns det så många trafiklagar i detta land  men de efterlevs inte. Jag skulle kunna  fylla ett A-fyra ark med trafikförseelser varje dag när jag är ute och kör. mvh

3 gånger detta året.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • leifen

    10

  • janne_h

    8

  • kitungmakmak

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är ju ingen hemlighet att många Svenskar vill försvenska Thailand fullt ut innan dom blir nöjda, men själv tycker jag att Thailand kan få fortsätta vara just Thailand.

Mvh isan lover

 

Jag tror det är många thailändare som inte uppskattar fylletrafik. Att de kanske skrattar/ignorerar det är nog mer för att de inte har ett val än att de tycker det är bra.

Jag ser inget specifikt thai i att uppskatta alkohol mer än något annat land.

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Menar du på fullt allvar att du tycker det är ok att yrkeschaffisar kör på fyllan för det är en tradition :waaaht:

Hej

Nej inte alls men jag har ju besökt Thsiland 32 år i sträck och jag konstaterar att deras syn på detta inte riktigt stämmer överens med Svenska normer i frågan, men sakta har faktiskt en viss förändring skett även i Thailand när det gäller detta.

Men jag själv överlåter till Thailändarna att ta ställning i denna och andra frågor, vad vi utlänningar tycker påverkar i princip ingenting.

Mvh isan lover.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag tror det är många thailändare som inte uppskattar fylletrafik. Att de kanske skrattar/ignorerar det är nog mer för att de inte har ett val än att de tycker det är bra.

Jag ser inget specifikt thai i att uppskatta alkohol mer än något annat land.

 

/ SatanG

 

Hej

På landet hör jag ännu ingen som tycker att det är vare sig svårare, dumt eller konstigt att framföra ett fordon efter det att ägaren har druckit öl eller Lao kao, men en viss förändring i attityd märks nog i städerna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
47 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

har aldrig blåst i någon ballong

Hej

Samma här ingen blåsning på 32 år och jag känner ingen annan släkting eller bybo som har blåst heller, vet inte ens om polisen har någon sådan utrustning på landet, men Highway Police har detta även i Isaan.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Det fetade, en viss skillnad....  :)

Hej

Det är väl detta som är en del av problemet med många Svensksrs intag av alkohol, allt dricks på en gång och resultstet är att dom blir skitfulla, detta beteende är nog tyvärr synonymt med alkohol för många Svenskar, att den övriga delen av världen har en helt annan mer sund inställning och mer kontinental inställning till alkohol verkar Svensksr inte förstå.

 

En Tysk, Dansk, Fransk, Spansk och Italiensk medborgare har ju ex.vis en helt annan syn på detta med alkohol och här kan man självklart köra bil och mc efter ett krogbesök, men har man sett Svenskar dricka så är man ju inte direkt förvånad över att dom inte klarar detta, dom är ju mer i behov av en ambulans när dom har druckit.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Att känna en onykter person och låta den köra samt sitta själv brevid.

Hm. Undrar vem som gör det frivilligt nykter. För då är det bättre att köra själv. Men om båda är onyktra lär ingen av dom bry sig om vem som kör. 

Nä, något stämmer inte.

 

Eller så tittar vännerna på när den onyktra ska köra bil. Vilka fina vänner det är. Men om vännerna också är fulla så lär ingen bry sig.

Hm.

 

Eller då säger vännerna

Up to you.

Not my business. 

.

.

 



Du verkar inte så insatt i hur det fungerar i många thai familjer. Har flera gånger sett där mannen propsar på att köra bilen, fast han knappt kan gå. Även fast tanten är med och är nykter, som snällt då hoppar in på passagerarsidan med barnen i bak. Detta bara för att mannen tycker att det är omanligt att låta frun köra.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Då är vi överens, jag fick uppfattningen att du påstod eller trodde att det fungerade annorlunda på dessa platser.

Inne i dom större städerna får allt även våra bybor se upp numera.

Mvh isan lover



För chaufförer som kör professionellt så är det enligt lag 0 tolerans mot alkohol. En privat chaufför kan ha nästan upp till en promille och ligga inom lagens gräns för vad som är tillåtet.
Detta har min svåger berättat (Ang proffs förare) som kör van mellan ekamai och sattahip.
Så det är nog inte så bra idé att bjuda busschauffören på öl.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Samma här ingen blåsning på 32 år och jag känner ingen annan släkting eller bybo som har blåst heller, vet inte ens om polisen har någon sådan utrustning på landet, men Highway Police har detta även i Isaan.

Mvh isan lover 

Nja, det har väl inte med hur många år att göra, utan mer hur många mil man har kört bil och hur ofta man kör, hur många bilar har du ägt under dessa 32 åren och hur många mil har du kört utanför din laglösa primitiva by, då snackar vi inte moppe, bilen är väl knappt upptäckt där uppe i tjottahejti, tycker ditt resonemang är som vanligt väldigt märkligt.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
17 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Du verkar inte så insatt i hur det fungerar i många thai familjer. Har flera gånger sett där mannen propsar på att köra bilen, fast han knappt kan gå. Även fast tanten är med och är nykter, som snällt då hoppar in på passagerarsidan med barnen i bak. Detta bara för att mannen tycker att det är omanligt att låta frun köra.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Undrar vem som är den dummaste i sådana fall. Men TIT etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vem som är den dummaste i sådana fall. Men TIT etc.



Det är väl det beteendet man vill komma åt. Blir väl en tankeställare om både frun och mannen åker dit för mannens fylla.

Har personligen påtalat att frun borde köra vid flera tillfällen . Vilket oftast är att tala för döva öron.

Om jag dricker så låter jag alltid någon nykter person köra bilen hem.
OK en öl är ju inga problem och dessutom lagligt. Men har man druckit en hel kväll så kanske det inte är så lämpligt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Menar du på fullt allvar att du tycker det är ok att yrkeschaffisar kör på fyllan för det är en tradition :waaaht:

 

Han har lite märkliga prioriteringar den mannen, han applåderade när skolan sparkade lärare som var fulla under skoltid men nu ser han inga problem med att bjuda skolbusschauffören på en öl eller lite lao kao...

 

Personligen anser jag att båda yrkeskategorierna bör vara nyktra när de jobbar men får jag bara välja en som ska vara det så väljar jag skolbusschauffören för de värsta som kan hända om läraren är full är väl att han trillar av stolen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-06 at 16:46, skrev spooncreek:

 

Helt riktig synpunkt, det blir rätt konstigt om man ska bestraffas för en annan persons handlingar..jävligt svårbevisat också, precis som du beskriver. Svår lag att genomföra i praktiken.

Idag så spelar det ju ingen roll om du kört enligt trafikreglerna eller inte. Behöver polisen pengar så har du fel hur mycket du än följt trafikreglerna. De lokala tolkningarna av lagen ger mycket övrigt att önska.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är väl detta som är en del av problemet med många Svensksrs intag av alkohol, allt dricks på en gång och resultstet är att dom blir skitfulla, detta beteende är nog tyvärr synonymt med alkohol för många Svenskar, att den övriga delen av världen har en helt annan mer sund inställning och mer kontinental inställning till alkohol verkar Svensksr inte förstå.

 

En Tysk, Dansk, Fransk, Spansk och Italiensk medborgare har ju ex.vis en helt annan syn på detta med alkohol och här kan man självklart köra bil och mc efter ett krogbesök, men har man sett Svenskar dricka så är man ju inte direkt förvånad över att dom inte klarar detta, dom är ju mer i behov av en ambulans när dom har druckit.

Mvh isan lover

Javisst, är man ständigt under rus så spelar väl inte reaktionsförmågan någon roll? Lugnt och stadigt med hög promille!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-06 at 12:59, skrev Tallviking:

I USA är det olagligt för passagerare att dricka alkohol när bilen rör sig eller ens ha en öppnad ölburk framme

 

Vet inte om det är hela landet men flera stater har den regeln

Så även i Thailand sedan dryga året har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag så spelar det ju ingen roll om du kört enligt trafikreglerna eller inte. Behöver polisen pengar så har du fel hur mycket du än följt trafikreglerna. De lokala tolkningarna av lagen ger mycket övrigt att önska.



Det beror ju på hur mycket man kan reglerna själv?
Det är inte så svårt för polisen att övertyga en farang som inte kan lagar och regler om vad som gäller.
Om man däremot visar att man vet vad lagen säger, så brukar polisen backa ur situationen med ilfart. Då dom knappast får medalj för att ha tolkat regler till sin egen fördel, om det skulle komma i ljuset.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 timmar sedan, skrev janne_h:

 


För chaufförer som kör professionellt så är det enligt lag 0 tolerans mot alkohol. En privat chaufför kan ha nästan upp till en promille och ligga inom lagens gräns för vad som är tillåtet.
Detta har min svåger berättat (Ang proffs förare) som kör van mellan ekamai och sattahip.
Så det är nog inte så bra idé att bjuda busschauffören på öl.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Hej

Tänkte lite mer på norra och nordöstra delen av landet, t.ex dom lastbilar och långtradare som transporterar eucalyptus, gummi och  jordbruksprodukter, samt lokalbussarna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 timmar sedan, skrev Chan2014:

Nja, det har väl inte med hur många år att göra, utan mer hur många mil man har kört bil och hur ofta man kör, hur många bilar har du ägt under dessa 32 åren och hur många mil har du kört utanför din laglösa primitiva by, då snackar vi inte moppe, bilen är väl knappt upptäckt där uppe i tjottahejti, tycker ditt resonemang är som vanligt väldigt märkligt.

Chan2014

Hej

Det är nog mest var man kör som påverkar hur ofta man får blåsa, att man på platser som Pattaya, Phuket, Hua Hin och stora städer som Bangkok får blåsa mer än ex.vis på landsbygden är väl knappast någon överraskning.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev Wangthong:

Javisst, är man ständigt under rus så spelar väl inte reaktionsförmågan någon roll? Lugnt och stadigt med hög promille!

Hej

 

Du får väl ändå medge att det fungerar hyfsat i länder som Tyskland, Danmark, Frankrike, Spanien och Italien ändå både i trafiken, flyget och på arbetsplatserna, jag tycker faktiskt att vi Svenskar har en väldigt osund och lite märklig inställning till alkohol.

 

Varför ser Svenskar alkohol som ett problem och inte som något positivt och naturligt?

 

Varför måste Svenskar dricka allt på en gång och bli riktigt fulla?

 

Varför har vi Svensksr så mycket fördomar och förutfattade uppfattningar om alkohol?

 

Varför är alkohol så negativt laddat och belagt med skuldkänslor hos så många Svenskar?

 

Varför är vin och öl en lika naturlig del av middagen som maten man äter för andra Européer?

 

Varför kan andra Européer dricka måttligt utan att bli fulla?

 

När man har jobbat ute i världen i över 35 år kan man inte annat än undra varför det har blivit så här för just Svenskar?

 

Ett gott vin i goda vänners sällskap är ju inget problem utan ett av livets glädjeämnen, samma sak med en öl på en Engelsk pub eller Tysk bierhalle, det är ju oftast en trevlig avslutning på en arbetsdag eller lunch.

 

Jag sätter mitt hopp till den nya generationen Svenskar där man redan ser en mer kontinental och mer avspänd inställning till alkohol, detta verkar glädjande nog även gälla Svenska kvinnor, kanske är kyrkan på väg att tappa greppet om Svensksrna.

 

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Du får väl ändå medge att det fungerar hyfsat i länder som Tyskland, Danmark, Frankrike, Spanien och Italien ändå både i trafiken, flyget och på arbetsplatserna, jag tycker faktiskt att vi Svenskar har en väldigt osund och lite märklig inställning till alkohol.

 

Varför ser Svenskar alkohol som ett problem och inte som något positivt och naturligt?

 

Varför måste Svenskar dricka allt på en gång och bli riktigt fulla?

 

Varför har vi Svensksr så mycket fördomar och förutfattade uppfattningar om alkohol?

 

Varför är alkohol så negativt laddat och belagt med skuldkänslor hos så många Svenskar?

 

Varför är vin och öl en lika naturlig del av middagen som maten man äter för andra Européer?

 

Varför kan andra Européer dricka måttligt utan att bli fulla?

 

När man har jobbat ute i världen i över 35 år kan man inte annat än undra varför det har blivit så här för just Svenskar?

 

Ett gott vin i goda vänners sällskap är ju inget problem utan ett av livets glädjeämnen, samma sak med en öl på en Engelsk pub eller Tysk bierhalle, det är ju oftast en trevlig avslutning på en arbetsdag eller lunch.

 

Jag sätter mitt hopp till den nya generationen Svenskar där man redan ser en mer kontinental och mer avspänd inställning till alkohol, detta verkar glädjande nog även gälla Svenska kvinnor, kanske är kyrkan på väg att tappa greppet om Svensksrna.

 

Mvh isan lover

 

 

Hyfsat är väl ordet!

 

Jag tror att vår kultur i drickandet har flera förklaringar.

Den ena "vodkabältet". Södra europa "vinbältet", mellan europa "ölbältet", tyskland, österike, tjekien, england anser jag hör till ölbältet. Vodkabältet med Sverige och Ryssland har helt andra sätt att få i sig spriten på. Lite mera djävlar anama om man säger så. Om detta härstammar från vikingatiden eller är någon gen som det beror på får någon annan reda ut. 

 

En förklaring som ligger betydligt bättre till är väl från den tid jag själv växte upp. Där gick mycket ut på att sitta hemma och grunda innan man gick på krogen. Når man satt hemma gällde det ju att dra i sig så mycket som möjligt för att det inte skulle bli så dyrt på krogen. Helt annat än när man varit med folk från andra euopeiska länder, där man går ut och äter och dricker och umgås till en rimlig summa. Sverige har mycket att lära av andra länder när det gäller att umgås. Men alla pålagor som läggs för att sälja sprit och öl på krogen har jag aldrig förståt. Enligt mig är det bättre att sitta på krogen och umgås än att sitta hemma och dra i sig sprit. Nu har vi ju fått bättre ställt och det har blivit lite mindre pålagor på maten, så det är lite bättre än förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Det beror ju på hur mycket man kan reglerna själv?
Det är inte så svårt för polisen att övertyga en farang som inte kan lagar och regler om vad som gäller.
Om man däremot visar att man vet vad lagen säger, så brukar polisen backa ur situationen med ilfart. Då dom knappast får medalj för att ha tolkat regler till sin egen fördel, om det skulle komma i ljuset.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Den stora massan av utlänningar tar nog inte så mycket diskutioner med polisen om lagar i Thailand. Många betalar nog för att slippa ödsla en massa tid. Men visst beror det säkert på. Dessutom har jag en känsla av att det blivit bättre nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är nog mest var man kör som påverkar hur ofta man får blåsa, att man på platser som Pattaya, Phuket, Hua Hin och stora städer som Bangkok får blåsa mer än ex.vis på landsbygden är väl knappast någon överraskning.

Mvh isan lover

Stämmer säkert, du nämner att du har besökt Thailand 32 år i sträck utan att råkat ut för alkotest, jag har bara varit här i 10 år permanent, har väl kört ca.24 000 mil eget fordon över i princip hela Thailand, om jag minns rätt har jag fått blåsa 5 ggr, varav dessa 2 ggr i Isaan, tycker mina frågor var relevanta men dom undviker du i din citering.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Du får väl ändå medge att det fungerar hyfsat i länder som Tyskland, Danmark, Frankrike, Spanien och Italien ändå både i trafiken, flyget och på arbetsplatserna, jag tycker faktiskt att vi Svenskar har en väldigt osund och lite märklig inställning till alkohol.

 

Varför ser Svenskar alkohol som ett problem och inte som något positivt och naturligt?

 

Varför måste Svenskar dricka allt på en gång och bli riktigt fulla?

 

Varför har vi Svensksr så mycket fördomar och förutfattade uppfattningar om alkohol?

 

Varför är alkohol så negativt laddat och belagt med skuldkänslor hos så många Svenskar?

 

Varför är vin och öl en lika naturlig del av middagen som maten man äter för andra Européer?

 

Varför kan andra Européer dricka måttligt utan att bli fulla?

 

När man har jobbat ute i världen i över 35 år kan man inte annat än undra varför det har blivit så här för just Svenskar?

 

Ett gott vin i goda vänners sällskap är ju inget problem utan ett av livets glädjeämnen, samma sak med en öl på en Engelsk pub eller Tysk bierhalle, det är ju oftast en trevlig avslutning på en arbetsdag eller lunch.

 

Jag sätter mitt hopp till den nya generationen Svenskar där man redan ser en mer kontinental och mer avspänd inställning till alkohol, detta verkar glädjande nog även gälla Svenska kvinnor, kanske är kyrkan på väg att tappa greppet om Svensksrna.

 

Mvh isan lover

 

 

Nu snurrar det tydligen i knoppen på dej, tråden handlade om Thailand och myndigheternas syn på alkohol och då specifikt i trafiken, trots dina 32 år i sträck i Thailand tycks du inte ha förstått, myndigheterna i Thailand ser inte alkohol med blida ögon,  positiv reklam som kan uppmuntra till att konsumera alkohol är inte tillåtet, extremt svårt att få tillstånd att tillverka alkohol drycker, inget som helst stöd från myndigheter som det är för många andra produkter, omöjligt att få tillstånd för t.ex micro bryggeri, ett av dom 5 ledorden i buddismen är att inte dricka alkohol, kaopensa (stavning) 3 månader, ingen alkoholförsäljning i anslutning till skolor, tempel eller bensinmackar, helt ologiska tider då det inte är tillåtet att köpa alkohol m.m.

Tycker det är väldigt märkligt att du blandar in Sverige och Europa i detta och deras alkohol vanor, Thailändarna dricker för att bli fulla ingen annan anledning, finns väl ingen Thailändare som sippar på ett bra Amarone till maten i goda vänner lag, möjligen någon förmögen HiSo i Bangkok, den återkommande frågan som frun får när hon ställer ut på mässor är om man kan bli full.

Märk väl detta har inget att göra med juntan utan har varit så ialla fall under den tiden jag varit i Thailand, tycker det är väldigt bra att myndigheter tar tag i fylleri i trafiken då det årligen förorsakar så mycket lidande. 

Chan2014

Ändrades av Chan2014
rättat
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Chan2014:

Stämmer säkert, du nämner att du har besökt Thailand 32 år i sträck utan att råkat ut för alkotest, jag har bara varit här i 10 år permanent, har väl kört ca.24 000 mil eget fordon över i princip hela Thailand, om jag minns rätt har jag fått blåsa 5 ggr, varav dessa 2 ggr i Isaan, tycker mina frågor var relevanta men dom undviker du i din citering.

Chan2014

Hej

Jag noterar att även du trots 24 000 mil inte har behövt blåsa mer än 5 gånger, det tyder väl på att blåsandet inte är så utbrett ännu.

Jag kör ju mest moppe, rod thai och pick up på landet och där är nog risken att behöva blåsa nästan obefintlig.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...