Jump to content
IGNORERAD

Prayut vill straffa rattfylleristers passagerare


MPR Nyheter

Recommended Posts

50 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Man kunde ju tro att han aldrig hade varit i Thailand någon gång, undrar om denna lag gäller passagerare i bussar, tåg och taxibilar också?

Men jag kan tänka mig att en del puritanska Svenska nykterhetsivrare går igång på detta, men dom får nog svårt att övertala Thailändarna om fördelarna med detta.

Mvh isan lover

 

Thailands premiärminister Prayut Chan-ocha vill ha striktare lagar för att bestraffa rattfyllerister och de oansvariga vänner som låter dem köra.

 

Så länge du inte är fyllepolare med chauffören kan du nog vara ganska lugn - bortsett från den uppenbara livsfaran att åka runt med ett rattfyllo.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • leifen

    10

  • janne_h

    8

  • kitungmakmak

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nja jag har ju bekanta Sve-Thai par ute i byar närai Roi Et, Korat och Yasothon, dessa har det ungefär som vi i dessa frågor, i princip inga skillnader alls.

Mvh isan lover

 

15 minuter sedan, skrev leifen:

Jo då, men kanske i din del av Isaan. Regionen är så stor att lagen gäller i Korat, Kalasin, Roi Et, Udon, Surin, Chaiyaphum med flera regioner.

 

Den kommer också till din del av västra Laos ;) 

 

Det är precis som du säger, ute i byar gäller inte lagarna alls. Men det är väl inget försvar till stolligheten

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev MaiChai:

 

Thailands premiärminister Prayut Chan-ocha vill ha striktare lagar för att bestraffa rattfyllerister och de oansvariga vänner som låter dem köra.

 

Så länge du inte är fyllepolare med chauffören kan du nog vara ganska lugn - bortsett från den uppenbara livsfaran att åka runt med ett rattfyllo.

Hej

Ganska många känner nog den chaufför dom reser med och kanske t.o.m bjuder honom på en öl när bussen stannar för en paus.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev leifen:

 

Det är precis som du säger, ute i byar gäller inte lagarna alls. Men det är väl inget försvar till stolligheten

Hej

Då är vi överens, jag fick uppfattningen att du påstod eller trodde att det fungerade annorlunda på dessa platser.

Inne i dom större städerna får allt även våra bybor se upp numera.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ganska många känner nog den chaufför dom reser med och kanske t.o.m bjuder honom på en öl när bussen stannar för en paus.

Mvh isan lover

 

Du kan ju prova att bjuda honom på en läsk istället nästa gång för fulla förare hör inte hemma på vägarna - varken i Sverige eller Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Då är vi överens, jag fick uppfattningen att du påstod eller trodde att det fungerade annorlunda på dessa platser.

Inne i dom större städerna får allt även våra bybor se upp numera.

Mvh isan lover

Det är väl du som inte fattar skillnaden mellan städer och byar i hela Thailand.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Man kan fan inte skriva en lag som säger att bara vänner är ansvariga, tja i Thailand kanske man kan göra det men det lir ju lite konstigt i alla fall. Jag åkte taxi med Pete i BKK och lärde känna honom ganska bra när vi spenderat mycket tid i taxin tillsammans. Men om vi är vänner eller inte rent lagligt skulle vara kul att se hur man definierar det.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Du kan ju prova att bjuda honom på en läsk istället nästa gång för fulla förare hör inte hemma på vägarna - varken i Sverige eller Thailand.

Hej

Det är ju ingen hemlighet att många Svenskar vill försvenska Thailand fullt ut innan dom blir nöjda, men själv tycker jag att Thailand kan få fortsätta vara just Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Man kan fan inte skriva en lag som säger att bara vänner är ansvariga, tja i Thailand kanske man kan göra det men det lir ju lite konstigt i alla fall. Jag åtte taxi med Pete i BKK och lärde känna honom ganska bra när vi spenderat mycket tid i taxin tillsammans. Men om vi är vänner eller inte rent lagligt skulle vara kul att se hur man definierar det.

Du har ju i massor av inlägg beskrivit dig som virrig och totalt hjälplös mm.

 

Tycker inte du ska ge dig in i juridiska kluriga göromål som novis.

Du har ju skrivit tidigare att du inte ens klarar av en förlängning av ett visa utan problem.

 

Konsentrera dig på din och vännens liv tillsammans istället.. Köp en ugn nästa gång..... :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Man kan fan inte skriva en lag som säger att bara vänner är ansvariga, tja i Thailand kanske man kan göra det men det lir ju lite konstigt i alla fall. Jag åkte taxi med Pete i BKK och lärde känna honom ganska bra när vi spenderat mycket tid i taxin tillsammans. Men om vi är vänner eller inte rent lagligt skulle vara kul att se hur man definierar det.

Hej

Kanske inte så kul om det är en militärdomstol som tar upp fallet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
5 minuter sedan, skrev leifen:

Du har ju i massor av inlägg beskrivit dig som virrig och totalt hjälplös mm.

 

Tycker inte du ska ge dig in i juridiska kluriga göromål som novis.

Du har ju skrivit tidigare att du inte ens klarar av en förlängning av ett visa utan problem.

 

Konsentrera dig på din och vännens liv tillsammans istället.. Köp en ugn nästa gång..... :) 

Stämmer bra in på mig om att jag är lite virrig, men kan du på ett rättssäkert sätt definiera en vän. Det krävs väl en välformulerad definition för att kunna göra en lag som man kan använda.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev kitungmakmak:

Stämmer bra in på mig om att jag är lite virrig, men kan du på ett rättssäkert sätt definiera en vän. Det krävs väl en välformulerad definition för att kunna göra en lag som man kan använda.

Hur definierar du din vän och er relation ?????

Fru, darling, tirak, vandrande ATM sponsor eller vad?

 

Har du ett juridiskt sätt att formulera henne, hennes barn och er relation?? 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
2 minuter sedan, skrev leifen:

Hur definierar du din vän och er relation ?????

Fru, darling, tirak, vandrande ATM sponsor eller vad?

 

Har du ett juridiskt sätt att formulera henne, hennes barn och er relation?? 

För henne behöver jag inte formulera en definition, jag tänkte inte sätta upp några lagar om det.

Dra inte in henne i detta.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är ju ingen hemlighet att många Svenskar vill försvenska Thailand fullt ut innan dom blir nöjda, men själv tycker jag att Thailand kan få fortsätta vara just Thailand.

Mvh isan lover

 

De flesta vettiga människor - jag räknar inte dig dit - håller nog med mig om det olämpliga att framföra ett motorfordon när man är påverkad av alkohol. 

 

Men du tycker väl att det bara är en skön anpassning till den lokala kulturen att köra omkring full?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

För henne behöver jag inte formulera en definition, jag tänkte inte sätta upp några lagar om det.

Dra inte in henne i detta.

Då ska du inte heller spekulera i andras definition av vänner, både personligt och juridiskt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

De flesta vettiga människor - jag räknar inte dig dit - håller nog med mig om det olämpliga att framföra ett motorfordon när man är påverkad av alkohol. 

 

Men du tycker väl att det bara är en skön anpassning till den lokala kulturen att köra omkring full?

Hej

Jag vet att dom flesta Svenskarna på forumet förmodligen vill se lag på cykelhjälm, tuppförbud, att Thailändare borde dricka upp all sprit på fredag, lördag trots att dom då blir kanonfulla istället för att dricka lite varje dag, att alla hundar i Thsiland borde gå i koppel och att alla Thailändare borde lära sig Svenska, men själv tar jag dom sagt seden dit jag kommer och tycker att skillnaderna länderna emellan är en del av meningen med stt resa till och vistas i andra länder.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är ju ingen hemlighet att många Svenskar vill försvenska Thailand fullt ut innan dom blir nöjda, men själv tycker jag att Thailand kan få fortsätta vara just Thailand.

Mvh isan lover

Menar du på fullt allvar att du tycker det är ok att yrkeschaffisar kör på fyllan för det är en tradition :waaaht:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag vet att dom flesta Svenskarna på forumet förmodligen vill se lag på cykelhjälm, tuppförbud, att Thailändare borde dricka upp all sprit på fredag, lördag trots att dom då blir kanonfulla istället för att dricka lite varje dag, att alla hundar i Thsiland borde gå i koppel och att alla Thailändare borde lära sig Svenska, men själv tar jag dom sagt seden dit jag kommer och tycker att skillnaderna länderna emellan är en del av meningen med stt resa till och vistas i andra länder.

Mvh isan lover

 

Hur ofta prylar du upp din fru? Eller dina barn?

 

Ifall man nu som du ska gå "all-in" på det Thailändska livet så bör du ju pryla din hustru iallafall var 14 dag som de flesta thailändare gör - gärna på fyllan givetvis efter du åkte hem med den rattfulla chauffören du suttit up supit med.

 

Eller tar du inte seden dit du kommer när det gäller att uppfostra och tillrättavisa din familj?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag vet att dom flesta Svenskarna på forumet förmodligen vill se lag på cykelhjälm, tuppförbud, att Thailändare borde dricka upp all sprit på fredag, lördag trots att dom då blir kanonfulla istället för att dricka lite varje dag, att alla hundar i Thsiland borde gå i koppel och att alla Thailändare borde lära sig Svenska, men själv tar jag dom sagt seden dit jag kommer och tycker att skillnaderna länderna emellan är en del av meningen med stt resa till och vistas i andra länder.

Mvh isan lover

Du kan väl lägga ut ett meddelande här om var och när du kör omkring packad på vägarna så folk kan hålla sig långt borta .

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
3 timmar sedan, skrev leifen:

Då ska du inte heller spekulera i andras definition av vänner, både personligt och juridiskt.

Det är väl en ganska stor skillnad i vad jag personligen tycker och vad en lagstiftare gör. Men förstår du inte det så kan vi lämna det därhän.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

De flesta vettiga människor - jag räknar inte dig dit - håller nog med mig om det olämpliga att framföra ett motorfordon när man är påverkad av alkohol. 

 

Men du tycker väl att det bara är en skön anpassning till den lokala kulturen att köra omkring full?

 

Det fetade, en viss skillnad....  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Hur ofta prylar du upp din fru? Eller dina barn?

 

Ifall man nu som du ska gå "all-in" på det Thailändska livet så bör du ju pryla din hustru iallafall var 14 dag som de flesta thailändare gör - gärna på fyllan givetvis efter du åkte hem med den rattfulla chauffören du suttit up supit med.

 

Eller tar du inte seden dit du kommer när det gäller att uppfostra och tillrättavisa din familj?

 

Du verkar ta för givet att det är IL som är Big Kahuna eller Head Honcho i familjen. Det kanske är frugan som har den rollen......  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Precis just nu fick jag besked på att gå in på polistation med försäkringspapper på en av mina motorcyklar jag har hyrt ut till en turist

hela framdelen intrykt, men småskador på grabben, som tur var..  Vet ej ännu om det var alkohol med i bilden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...