Jump to content
IGNORERAD

Prayut vill straffa rattfylleristers passagerare


MPR Nyheter

Recommended Posts

 

Ja, kanske en god idé. Det finns ju de som nästan jämställer en mördare med någon som kör bil påverkad, då borde ju passagerarna försöka förhindra en påverkad chaufför att köra eftersom det är olagligt.



Inte alls. Här på forumet är Fortkörning likställt med mord. Medans rattfylleri är en rättighet i och att man är kompis med by polisen. . Speciellt om man bor i Thailands Shangri-la i Udon.
I städer som Pattaya så hävdas det att resultatet inte stämmer överens med verkligheten när man blåser rött i en poliskontroll. :)

Det har dött tillräckligt många på thailändska vägar, relaterat till ratt/styrfylla. Tror nog att dessa förslag är ganska motiverade. Och vem vill åka med någon som har druckit (över gränsen som är ganskaa frikostig i thaiöand) om man riskerar att straffas för detta. Ganska många liv som man spar på detta. Och ska naturligtvis inte dömas ut som dåligt bara för att det kommer från juntan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • leifen

    10

  • janne_h

    8

  • kitungmakmak

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Inte alls. Här på forumet är Fortkörning likställt med mord. Medans rattfylleri är en rättighet i och att man är kompis med by polisen. . Speciellt om man bor i Thailands Shangri-la i Udon.
I städer som Pattaya så hävdas det att resultatet inte stämmer överens med verkligheten när man blåser rött i en poliskontroll. :)

Det har dött tillräckligt många på thailändska vägar, relaterat till ratt/styrfylla. Tror nog att dessa förslag är ganska motiverade. Och vem vill åka med någon som har druckit (över gränsen som är ganskaa frikostig i thaiöand) om man riskerar att straffas för detta. Ganska många liv som man spar på detta. Och ska naturligtvis inte dömas ut som dåligt bara för att det kommer från juntan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Att köra lite för fort på en tvåfilig highway här i Thailand är ibland likställt med att vara fullständigt inkompetent,idi*t,efterbliven m.m

Allt enl. civilpoliserna här på MPR.

 

Från en som närmar sig 30.000 mil körda här i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra lite för fort på en tvåfilig highway här i Thailand är ibland likställt med att vara fullständigt inkompetent,idi*t,efterbliven m.m

Allt enl. civilpoliserna här på MPR.

 

Från en som närmar sig 30.000 mil körda här i Thailand.



Ja det blir ju lite lustigt när samma personer som gör Fortkörning till en dödssynd försvarar ratt / styrfylla som något harmlöst som är helt risklöst.
Det i ett land med högst statistik i världen vad gäller fylle relaterade dödsolyckor.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har väl varit olagligt att dricka alkohol som passagerare i bil, buss och på tåg i rätt många år nu i Thailand.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev leifen:

Det har väl varit olagligt att dricka alkohol som passagerare i bil, buss och på tåg i rätt många år nu i Thailand.

 

Det som blir med den här ändringen är att det blir olagligt att sitta även som nykter passagerare bredvid en rattfull förare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
17 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det som blir med den här ändringen är att det blir olagligt att sitta även som nykter passagerare bredvid en rattfull förare

Blir ju lite klurigt att veta om taxichaffisen är full eller inte dock.

 

Härligt att straffas för att nån annan gör fel.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Blir ju lite klurigt att veta om taxichaffisen är full eller inte dock.

 

Härligt att straffas för att nån annan gör fel.

 

Syftet är ju att ge passagerarna en anledning att bry sig om man sätter sig i en bil med en rattfull förare

 

Problemet är väl om alla är fulla så skiter alla i reglerna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra att man försöker styra upp lite bland fyllekörandet, det orsakar alltför många olyckor varje år. Risken att det blir lika absurt i lagar och regler i Thailand som i det trygghetsknarkande Sverige är väl också lyckligtvis ganska liten, det thailändska sinnet är ju inte riktigt som det svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Men det blir ju lite galet om jag som passagerare skall hålla reda på om tåg/taxi eller piloten är påverkad eller inte. Sätter jag mig i ett fordon och inte har koll på det så skall jag straffas... Det är bakvänt på nåt vis tycker jag. Går dom på yaba så skall jag kanske göra 20år på singsing åxå.... Borde väl vara föraren som skall straffas, inte passagerarna.

 

Men jag är inte guds bästa barn heller, jag passar på att ta mig en öl i taxi, tåg eller buss även om det inte är tillåtet ens som passagerare. Och då kan dom straffa mig bäst dom vill, då har jag brutit mot reglerna. Men om jag ovetandes åker med nån som är påverkad så har jag ju inte uppsåtligen begått ett brott. Bältar mig (bilbälte) när det går, men som dom kör så kan jag fan dö lycklig i alla fall med en öl i magen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Men det blir ju lite galet om jag som passagerare skall hålla reda på om tåg/taxi eller piloten är påverkad eller inte. Sätter jag mig i ett fordon och inte har koll på det så skall jag straffas... Det är bakvänt på nåt vis tycker jag. Går dom på yaba så skall jag kanske göra 20år på singsing åxå.... Borde väl vara föraren som skall straffas, inte passagerarna.

 

Men jag är inte guds bästa barn heller, jag passar på att ta mig en öl i taxi, tåg eller buss även om det inte är tillåtet ens som passagerare. Och då kan dom straffa mig bäst dom vill, då har jag brutit mot reglerna. Men om jag ovetandes åker med nån som är påverkad så har jag ju inte uppsåtligen begått ett brott. Bältar mig (bilbälte) när det går, men som dom kör så kan jag fan dö lycklig i alla fall med en öl i magen.

 

Helt riktig synpunkt, det blir rätt konstigt om man ska bestraffas för en annan persons handlingar..jävligt svårbevisat också, precis som du beskriver. Svår lag att genomföra i praktiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att stoppa fulla busschaffisar blir rena rama guldgruvan för polisen ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Men det blir ju lite galet om jag som passagerare skall hålla reda på om tåg/taxi eller piloten är påverkad eller inte. Sätter jag mig i ett fordon och inte har koll på det så skall jag straffas... Det är bakvänt på nåt vis tycker jag. Går dom på yaba så skall jag kanske göra 20år på singsing åxå.... Borde väl vara föraren som skall straffas, inte passagerarna.

 

Men jag är inte guds bästa barn heller, jag passar på att ta mig en öl i taxi, tåg eller buss även om det inte är tillåtet ens som passagerare. Och då kan dom straffa mig bäst dom vill, då har jag brutit mot reglerna. Men om jag ovetandes åker med nån som är påverkad så har jag ju inte uppsåtligen begått ett brott. Bältar mig (bilbälte) när det går, men som dom kör så kan jag fan dö lycklig i alla fall med en öl i magen.

Nu är det knappast du som kan straffas för publika transportmedel......

 

Detta stod i första raden i trådstarten

 

"Thailands premiärminister Prayut Chan-ocha vill ha striktare lagar för att bestraffa rattfyllerister och de oansvariga vänner som låter dem köra."

 

Tyder på att man ska känna personen som fyllkör..... ;)

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
47 minuter sedan, skrev leifen:

Nu är det knappast du som kan straffas för publika transportmedel......

 

Detta stod i första raden i trådstarten

 

"Thailands premiärminister Prayut Chan-ocha vill ha striktare lagar för att bestraffa rattfyllerister och de oansvariga vänner som låter dem köra."

 

Tyder på att man ska känna personen som fyllkör..... ;)

 

Hm. Att känna en onykter person och låta den köra samt sitta själv brevid.

Hm. Undrar vem som gör det frivilligt nykter. För då är det bättre att köra själv. Men om båda är onyktra lär ingen av dom bry sig om vem som kör. 

Nä, något stämmer inte.

 

Eller så tittar vännerna på när den onyktra ska köra bil. Vilka fina vänner det är. Men om vännerna också är fulla så lär ingen bry sig.

Hm.

 

Eller då säger vännerna

Up to you.

Not my business. 

.

.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Hm. Att känna en onykter person och låta den köra samt sitta själv brevid.

Hm. Undrar vem som gör det frivilligt nykter. För då är det bättre att köra själv. Men om båda är onyktra lär ingen av dom bry sig om vem som kör. 

Nä, något stämmer inte.

 

Eller så tittar vännerna på när den onyktra ska köra bil. Vilka fina vänner det är. Men om vännerna också är fulla så lär ingen bry sig.

Hm.

 

Eller då säger vännerna

Up to you.

Not my business. 

.

.

 

Stämmer väl den beskrivningen, dock vet jag inte om thai bryr sig som vi gör i Sverige, genom att försöka stoppa en berusad att köra.....

 

Min erfarenhet säger om en bekant kommer på besök i bil i Thailand så bjuder man ändå på alkohol, samma vid en bar eller restaurang, ingen försöker påtala det olämpliga i en fyllekörning.

Verkar vara en mänsklig rättighet även utanför den märkliga byn i nordost.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev haan:

hej vad är det för straff för rattfylla?  Ett besök på bårhuset ( songkrang )  för att avskräcka var Juntaledaren förslag inför förra songkrang. Jag undrar hur många som slutat att dricka när de kör bil berusad  efter detta kännbara straff? mvh

Nog var straffet mer kännbart än så, man fick bilen beslagtagen i 5 till 10 dagar samt böter. Kunde man inte betala böterna så fick man inte ut bilen igen.

 

Är man på väg på en 600km resa till Isaan, med en proppfull picup av gods, så är det ett hårt straff att måsta fortsätta resan i buss efter man inte ens hunnit hälften.

Jag tror att de som åkte dit förra songkran kör nykter kommande april.

 

 

Ett besök på en akutmottagning i Thailand en storhelg skrämmer vanliga människor som har någon empati.

 

Jag har försökt vänta ut min vän en nyårskväll på Chaiyaphums sjukhus, men hon fick inte gå förrän 10 timmar efter sitt pass slutat.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
7 timmar sedan, skrev Tallviking:

I USA är det olagligt för passagerare att dricka alkohol när bilen rör sig eller ens ha en öppnad ölburk framme

 

Vet inte om det är hela landet men flera stater har den regeln

Bara några lagar från Alabama. Sedan finns det några delstater till.

Bear wrestling matches are prohibited.
Incestuous marriages are legal.
It is illegal to impersonate a person of the clergy.
It is illegal to maim oneself to escape duty.
You must have windshield wipers on your car.
You may not have an ice cream cone in your back pocket at any time.
Masks may not be worn in public.
It is considered an offense to open an umbrella on a street, for fear of spooking horses.
Women are able to retain all property they owned prior to marriage in the case of divorce. However, this provision does not apply to men.
It is illegal to sell peanuts in Lee County after sundown on Wednesday.
It is illegal for a driver to be blindfolded while operating a vehicle.
Dominoes may not be played on Sunday.
It is illegal to wear a fake moustache that causes laughter in church.
Putting salt on a railroad track may be punishable by death.
Boogers may not be flicked into the wind.
It is legal to drive the wrong way down a one-way street if you have a lantern attached to the front of your automobile.
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mr atm:

Bara några lagar från Alabama. Sedan finns det några delstater till.

Bear wrestling matches are prohibited.
Incestuous marriages are legal.
It is illegal to impersonate a person of the clergy.
It is illegal to maim oneself to escape duty.
You must have windshield wipers on your car.
You may not have an ice cream cone in your back pocket at any time.
Masks may not be worn in public.
It is considered an offense to open an umbrella on a street, for fear of spooking horses.
Women are able to retain all property they owned prior to marriage in the case of divorce. However, this provision does not apply to men.
It is illegal to sell peanuts in Lee County after sundown on Wednesday.
It is illegal for a driver to be blindfolded while operating a vehicle.
Dominoes may not be played on Sunday.
It is illegal to wear a fake moustache that causes laughter in church.
Putting salt on a railroad track may be punishable by death.
Boogers may not be flicked into the wind.
It is legal to drive the wrong way down a one-way street if you have a lantern attached to the front of your automobile.

 

Kan du inte ta fram de lagar som har med tråden att göra ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
6 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Kan du inte ta fram de lagar som har med tråden att göra ?

Jo det kan jag väl göra. Men varför tar du upp idi*tiska lagar från USA när vi diskuterar Thailands lagar?

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Good luck Prayut

Hej

Man kunde ju tro att han aldrig hade varit i Thailand någon gång, undrar om denna lag gäller passagerare i bussar, tåg och taxibilar också?

Men jag kan tänka mig att en del puritanska Svenska nykterhetsivrare går igång på detta, men dom får nog svårt att övertala Thailändarna om fördelarna med detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jo det kan jag väl göra. Men varför tar du upp idi*tiska lagar från USA när vi diskuterar Thailands lagar?

 

För att dom har med samma sak att göra. Alkohol och passagerare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Att stoppa fulla busschaffisar blir rena rama guldgruvan för polisen ;)

Hej

För att inte tala om hur många busschaufförer och långtradarchaufförer dom skulle ta om dom kollade efter amfetamin, mycket vanligt bland chaufförer på långrutter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev Benjamas:

Vad jag vet så är det inte lagligt att åka på pickis flaket, men lagarna gäller bara falanger.

Hej

Nej den lagen gäller inte falanger heller om man vistas i Isaan.

Mvh isan lover.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nej den lagen gäller inte falanger heller om man vistas i Isaan.

Mvh isan lover.

 

Jo då, men kanske i din del av Isaan. Regionen är så stor att lagen gäller i Korat, Kalasin, Roi Et, Udon, Surin, Chaiyaphum med flera regioner.

 

Den kommer också till din del av västra Laos ;) 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev leifen:

Jo då, men kanske i din del av Isaan. Regionen är så stor att lagen gäller i Korat, Kalasin, Roi Et, Udon, Surin, Chaiyaphum med flera regioner.

 

Den kommer också till din del av västra Laos ;) 

 

Hej

Nja jag har ju bekanta Sve-Thai par ute i byar närai Roi Et, Korat och Yasothon, dessa har det ungefär som vi i dessa frågor, i princip inga skillnader alls.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
2 timmar sedan, skrev leifen:

Nu är det knappast du som kan straffas för publika transportmedel......

 

Detta stod i första raden i trådstarten

 

"Thailands premiärminister Prayut Chan-ocha vill ha striktare lagar för att bestraffa rattfyllerister och de oansvariga vänner som låter dem köra."

 

Tyder på att man ska känna personen som fyllkör..... ;)

 

Då är det ju inga problem, jag har få vänner i Thailand och dom jag känner kör inte på fyllan eller ens dricker vidare mycket på ett år. Kan bli nån högtid om det skall vara dricka till eller bröllop/begravning.

Tja om man räknar bort SC då som jag anar tar sig en morgonsnaps om han bara kan, men då är det ju miss On som kör. Så inga problem, då är det bara jag som råkar illa ut när jag gillar en öl eller så på buss/tåg/taxi.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...