Jump to content
IGNORERAD

Polisen kollar upp utlänningar i hemmen.


leifen

Recommended Posts

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    18

  • Nemo

    14

  • janne_h

    9

  • Dolemon

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Vill gärna se vilka yrken som en utlänning får arbetstillstånd i Thai

 

http://www.thaiembassy.com/Thailand/work-permit-Thailand.php

Prohibited Types of Work

The Thai government categorized jobs to determine which are ok and which are not for foreigners who wanted to work inside the country. They worry that foreigners will grab the jobs away from the locals, and so they deemed some jobs as exclusive for the thai people only.

However, all the businesses outside these categories are exempted from prohibition. Listed below are the prohibited work categories for a foreigner to engage into:

Category A:

  • Agriculture: rice farming, salt farming;
  • Service Business: accounting, farming animals, architecture, hair dressing, barber & beautician industry, advertising, brokerage & auctioning, building industry;
  • Commercial Business: land trade, internal trade in local agricultural products

Category B:

  • Agriculture Business: silkworm raising, husbandry, timber & fishing, floral and cultivation;
  • Industrial & Handicraft: Rice milling, flour, sugar, alcohol & non-alcoholic drinks, ice cream, pharmaceuticals, wood carving, manufacturing of garments, shoes, furniture, jewelry, printing and newspaper publishing, silk industry;
  • Commercial: all retailing industries not mention in category c, selling of foods, drinks, antiques & fine arts;
  • Service Industry: Hotel, tour agency, photography, laundry service & dress making;
  • Utility Services: water, electricity, land and transportation

Category C:

  • Anything not in A or B

On the other hand, foreigners are allowed to engage in export, wholesale trading not mentioned in cat. a and b, retailing of machinery, equipment, tools, manufacturing of animal feeds, textiles, glass wares and ceramics. Selling commodities that promotes Thai tourism is also allowable. When applying for a work permit, make it sure that the job description you are putting up is not considered prohibited, else you wont get to see your work permit anytime soon.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

http://www.thaiembassy.com/Thailand/work-permit-Thailand.php

Prohibited Types of Work

The Thai government categorized jobs to determine which are ok and which are not for foreigners who wanted to work inside the country. They worry that foreigners will grab the jobs away from the locals, and so they deemed some jobs as exclusive for the thai people only.

However, all the businesses outside these categories are exempted from prohibition. Listed below are the prohibited work categories for a foreigner to engage into:

Category A:

  • Agriculture: rice farming, salt farming;
  • Service Business: accounting, farming animals, architecture, hair dressing, barber & beautician industry, advertising, brokerage & auctioning, building industry;
  • Commercial Business: land trade, internal trade in local agricultural products

 

 

Maitan lever farligt...  :o

Link to comment
Dela på andra sajter

Skärpningar, förändringar och prioriteringar kommer och går. Om 6 månader är detta bortglömt igen och då är det något annat som gäller. Givetvis ska man ha sina papper i ordning men att börja springa till immigrationskontor och polisen varje gång man förflyttar sig är inget jag kommer att göra och det är nog inget myndigheterna vill heller.

 

Risken att du blir påkörd och åker på en sjukhusräkning på 10,000-tals Baht på väg till någon myndighet är nog betydligt större än att du åker på 10,000 Baht i böter för att du struntade i att registrera dig när du besöker en kompis i en annan stad.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Maitan lever farligt...  :o

 

Det är nog Khan som står som ägare och Maitan som står bakom och är finansiär.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Det är nog Khan som står som ägare och Maitan som står bakom och är finansiär.

 

Så är det nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Maitan lever farligt...  :o

Khan som äger stället anar jag så mait är mer turist i lagens mening.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
19 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Lägger in denna igen då

Detta anslag är visst från något körkortskontor

Körkort.jpg

 

Hej

Notersde att arbetstillstånd fortfarande finns med som en möjlighet att få körkort, men det stod inte längre något om typ av Visa längre, bara att man skulle ha ett giltigt pass, det verkar alltså som om kraven har sänkts.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Du kan egentligen få ett 1-årigt körkort med vilket visum som helst. Behöver inte vara non immigrant. 

Vissa provinser har bara inte förstått det än. :D

 

Står så på DLTs hemsida. 

 

Nja, det står så här:

 

 

  1. ORIGINAL ONE-YEAR THAI DRIVING LICENCE
  2. PASSPORT WITH NON-IMMIGRANT VISA (ORIGINAL AND PHOTO COPY)
  3. ORIGINAL PRESENT RESIDENT ADDRESS IN Thailand CERTIFY FROM EMBASSY / IMMIGRATION BUREAU (VALID FOR 1 YEAR) OR WORK PERMIT WITH ORIGINAL AND PHOTO COPY
  4. ORIGINAL MEDICAL CERTIFICATE (5 DISEASES FORM) FROM CLINIC OR HOSPITAL (VALID FOR 1 MONTH)
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
41 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nja, det står så här:

 

 

  1. ORIGINAL ONE-YEAR THAI DRIVING LICENCE
  2. PASSPORT WITH NON-IMMIGRANT VISA (ORIGINAL AND PHOTO COPY)
  3. ORIGINAL PRESENT RESIDENT ADDRESS IN Thailand CERTIFY FROM EMBASSY / IMMIGRATION BUREAU (VALID FOR 1 YEAR) OR WORK PERMIT WITH ORIGINAL AND PHOTO COPY
  4. ORIGINAL MEDICAL CERTIFICATE (5 DISEASES FORM) FROM CLINIC OR HOSPITAL (VALID FOR 1 MONTH)

Hej

Detta stämmer med vad körkortsmyndigheten i Nong Khai kräver för körkort, här står det ju uttryckligen vilken form av Visa som krävs.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Nja, det står så här:

 

 

  1. ORIGINAL ONE-YEAR THAI DRIVING LICENCE
  2. PASSPORT WITH NON-IMMIGRANT VISA (ORIGINAL AND PHOTO COPY)
  3. ORIGINAL PRESENT RESIDENT ADDRESS IN Thailand CERTIFY FROM EMBASSY / IMMIGRATION BUREAU (VALID FOR 1 YEAR) OR WORK PERMIT WITH ORIGINAL AND PHOTO COPY
  4. ORIGINAL MEDICAL CERTIFICATE (5 DISEASES FORM) FROM CLINIC OR HOSPITAL (VALID FOR 1 MONTH)

 

De har krånglat lite på hemsidan. 

Finns två olika versioner. 

 

Men i regel behöver man inget non immigrant längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev leifen:

Nej, det är det inte..........

Ok vad är det som gäller då?

Jobb som Thailändare klarar av är mig veterligen förbjudna för faranger?

Som exempel så får jag leda min verksamhet. Men jag får ej vara ute själv och jobba som rörmokare.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Immigration police stepping up checks on foreigners in Hua Hin and Cha Am

 

hhh.jpg

Image: File photo

 

Have you received an unexpected home visit from Immigration recently? This is why.

 

HUA HIN: -- Immigration police are stepping up checks on foreigners living in Hua Hin and Cha Am.

 

The checks involve officers visiting foreigners at home to ensure they have not overstayed their permission to stay in Thailand.

 

Officers also want to ensure a compliance of the TM30, which requires all homeowners to register with Immigration any foreigners living in their property.

 

Thaivisa understands that earlier this month Immigration police were ordered to increase the number of visits made to foreigners at home in the run up to high season.

 

Multiple reports have since surfaced on social media of Immigration police visiting foreigners at home unannounced.

 

An official from immigration who spoke to Thaivisa on condition of anonymity because they are not authorised to officially comment on such matters said that Immigration police and officials from the Labour Department are also making visits to foreign owned businesses in the area.

 

In recent weeks, bars, restaurants and the offices of property developments have been targeted to check that all foreigners employed have valid work permits and to ensure that they are only working at the address listed on their work permit.

 

The news comes a day after the Thai government approved a new 10 year visa for foreign tourists.

 

The criteria for applicants includes:

 

- Over 50 years of age

 

- Monthly salary of 100,000 baht or 3 million baht in the bank, which cannot be withdrawn within the first year of receiving new visa

 

- Health insurance that covers hospital stays and provides at least USD$10,000 in annual coverage

 

While no date of when the new visa will be implemented has been announced, officials hope it will help to promote Thailand as a hub for medical tourism.

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

officials hope it will help to promote Thailand as a hub for medical tourism.

 

 

Ska man behöva ha ett 10-års visa innan man blir kvitt sina krämpor? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
15 minuter sedan, skrev Tallviking:

Immigration police stepping up checks on foreigners in Hua Hin and Cha Am

 

hhh.jpg

Image: File photo

 

Have you received an unexpected home visit from Immigration recently? This is why.

 

HUA HIN: -- Immigration police are stepping up checks on foreigners living in Hua Hin and Cha Am.

 

The checks involve officers visiting foreigners at home to ensure they have not overstayed their permission to stay in Thailand.

 

Officers also want to ensure a compliance of the TM30, which requires all homeowners to register with Immigration any foreigners living in their property.

 

Thaivisa understands that earlier this month Immigration police were ordered to increase the number of visits made to foreigners at home in the run up to high season.

 

Multiple reports have since surfaced on social media of Immigration police visiting foreigners at home unannounced.

 

An official from immigration who spoke to Thaivisa on condition of anonymity because they are not authorised to officially comment on such matters said that Immigration police and officials from the Labour Department are also making visits to foreign owned businesses in the area.

 

In recent weeks, bars, restaurants and the offices of property developments have been targeted to check that all foreigners employed have valid work permits and to ensure that they are only working at the address listed on their work permit.

 

The news comes a day after the Thai government approved a new 10 year visa for foreign tourists.

 

The criteria for applicants includes:

 

- Over 50 years of age

 

- Monthly salary of 100,000 baht or 3 million baht in the bank, which cannot be withdrawn within the first year of receiving new visa

 

- Health insurance that covers hospital stays and provides at least USD$10,000 in annual coverage

 

While no date of when the new visa will be implemented has been announced, officials hope it will help to promote Thailand as a hub for medical tourism.

 

 

Oannonserade besök av immigratinspolisen hemma hos utlänningar har förekommit ganska flitigt i Hua Hin de senaste åren och därför ser både jag och min hyresvärd till att vi har våra papper i ordning.

Anmälan hos immigrationskontoret inom 24 timmar efter ankomst känns som ett bra alternativ dessa dagar.

 

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om man inte sitter ganska lungt i Fiskebyn iaf.... Hur fasen skall de kunna kontrollera alla condos o villor här? Det fins ju 100 000 tals.... Blir ju som att vinna på lotto om de skulle knacka på.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev apknug:

Undrar om man inte sitter ganska lungt i Fiskebyn iaf.... Hur fasen skall de kunna kontrollera alla condos o villor här? Det fins ju 100 000 tals.... Blir ju som att vinna på lotto om de skulle knacka på.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

Tja, har man rent mjöl i påsen så spelar det ingen roll var man bor.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Tja, har man rent mjöl i påsen så spelar det ingen roll var man bor.  :)

Hmm, tror inte managern vet om att jag bor i lägenheten ens...

 

Och vad händer om man inte är hemma, eller inte öppnar...

 

Har  fyllt i på arrivalkortet det jag vet, men rumsnumret fyller jag inte i för det kommer jag aldrig ihåg så dom får leta lite.

 

Om det sen är rent mjöl vetefan.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Hmm, tror inte managern vet om att jag bor i lägenheten ens...

 

Och vad händer om man inte är hemma, eller inte öppnar...

 

Har  fyllt i på arrivalkortet det jag vet, men rumsnumret fyller jag inte i för det kommer jag aldrig ihåg så dom får leta lite.

 

Om det sen är rent mjöl vetefan.

 

Det borde ju bli managerns  problem.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev skåneljungen:

Om man har Gula Boken... måste man ändå meddela när man bor i frugans hus ??

 

Ja

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Från svenska ambassaden:

 

Korrekt information om 24 timmars regeln enligt Svenska Ambassaden som varit i kontakt med Högsta chefen för Immigration office i Thailand.

Om du skriver rätt post adress till din boendeadress på ditt arrivalcard och stannar där under hela din vistelse i Thailand behöver du inte anmäla dej inom 24 timmar utan din adress på ditt arrivalcard gäller.

Om du byter adress under din vistelse i Thailand måste du inom 24 timmar anmäla detta.

Om problem uppstår ring ambassadens Konsulära handläggare och lämna över luren till den som ifrågasätter detta.

Vår information kommer från Pär kågeby Senior Konsulär handläggare på Svenska ambassaden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Tallviking:

Från svenska ambassaden:

 

Korrekt information om 24 timmars regeln enligt Svenska Ambassaden som varit i kontakt med Högsta chefen för Immigration office i Thailand.

Om du skriver rätt post adress till din boendeadress på ditt arrivalcard och stannar där under hela din vistelse i Thailand behöver du inte anmäla dej inom 24 timmar utan din adress på ditt arrivalcard gäller.

Om du byter adress under din vistelse i Thailand måste du inom 24 timmar anmäla detta.

Om problem uppstår ring ambassadens Konsulära handläggare och lämna över luren till den som ifrågasätter detta.

Vår information kommer från Pär kågeby Senior Konsulär handläggare på Svenska ambassaden

Fungerar säkert utmärkt om någon svarar, något dom enligt utsago sällan gör och i så fall efter ett antal påringningar.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...