Jump to content
IGNORERAD

Polisen kollar upp utlänningar i hemmen.


leifen

Recommended Posts

14 minuter sedan, skrev leifen:

Har du adress var man skickar, vanligt brev eller email. Har sökt men inte hittat det.

Vet inte, men om man vill åka dit själv, skicka ett ombud eller skicka brev, så väljer man kanske

närmaste immigration office.

I mitt fall, som håller till utanför Korat......

 

Thai Immigration in Nakhon Ratchasima (Korat)

No. 7 Moo 7 Chok Chai Ratchasima, Dan Carter Road, Muang Nakhon

Phone: 0-4449-2903-4 / 044-375-138
Fax:  0-4449-2903-4
Email: chachoengsao_imm2011@hotmail.com / d4_nakhonratchasima@immigration.go.th
Opening Hours: 8:30am-4:30pm Monday to Friday

Service Area:  Nakhon Ratchasima (Korat) Province

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    18

  • Nemo

    14

  • janne_h

    9

  • kitungmakmak

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2016-09-29 at 21:49, skrev Soengsang:

Nä tyvärr.

Jaså?Dög för mig när de kom förbi.Med vänlig hälsning, Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Dolle:

Vet ej dom vill se papper på att jag har jobb i Thailand för att få 5 årigt, som sakt detta är i Ayutthaya

För mig har det funkat med ettårigt O visa för att få 5 årigt körkort

Första blev ettårigt andra 5 1/2 och tredje blev 6 årigt

Boende intyg, läkarintyg, passkopia och det gamla körkortet har räckt för mig

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag bor inte heller i Thailand inte min kusin heller men han fick 5 årigt i Buriram.

Men det är tjatit att komma göra samma sak varje år.

 

Som sakt ingen provins är den andra lik i Thailand.

Jag har haft thai körkort i 16 år. Och det var bara det första året jag fick ettårigt.

Kriteriet för att få 5 årigt är att du har non immigrant 1 års visum. Arbetstillståndet (blå boken), har ingen betydelse i detta sammanhang.

Jag har arbetstillstånd sen 2 år. Men tidigare i år när jag förnyade mitt körkort. Så efterfrågade dom bara visumet.

Så det som TV skriver stämmer.

Egentligen ska man inte ens kunna få ettårigt om man inte har ett non immigrant visum. Men reglerna lättades upp för turister i vissa provinser för några år sedan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

För mig har det funkat med ettårigt O visa för att få 5 årigt körkort

Första blev ettårigt andra 5 1/2 och tredje blev 6 årigt

Boende intyg, läkarintyg, passkopia och det gamla körkortet har räckt för mig

 

Som sakt Thailand är Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev janne_h:

...

Egentligen ska man inte ens kunna få ettårigt om man inte har ett non immigrant visum. Men reglerna lättades upp för turister i vissa provinser för några år sedan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Du kan egentligen få ett 1-årigt körkort med vilket visum som helst. Behöver inte vara non immigrant. 

Vissa provinser har bara inte förstått det än. :D

 

Står så på DLTs hemsida. 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag har haft thai körkort i 16 år. Och det var bara det första året jag fick ettårigt.

Kriteriet för att få 5 årigt är att du har non immigrant 1 års visum. Arbetstillståndet (blå boken), har ingen betydelse i detta sammanhang.

Jag har arbetstillstånd sen 2 år. Men tidigare i år när jag förnyade mitt körkort. Så efterfrågade dom bara visumet.

Så det som TV skriver stämmer.

Egentligen ska man inte ens kunna få ettårigt om man inte har ett non immigrant visum. Men reglerna lättades upp för turister i vissa provinser för några år sedan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Så du vistas i Ayutthaya :haha:

Varför frågar hon mig då på dålig Engelska efter working paper och gav mig ettårigt.

Hon kanske ville ha muta men det ger inte jag, då får det bli ettårigt.

 

Snart har tjejens dotter körkort då ska jag bara sitta bredvid, så skit samma med körkortet sen.

Är mindre jobb att skaffa internationellt körkort i Sverige för mig skicka med posten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger in denna igen då

Detta anslag är visst från något körkortskontor

Körkort.jpg

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
17 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Lägger in denna igen då

Detta anslag är visst från något körkortskontor

Körkort.jpg

 

Lustigt att det är olika öppettider för 1 årigt och 5 årigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Lustigt att det är olika öppettider för 1 årigt och 5 årigt.

TIT :haha:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Jag har haft thai körkort i 16 år. Och det var bara det första året jag fick ettårigt.

Kriteriet för att få 5 årigt är att du har non immigrant 1 års visum. Arbetstillståndet (blå boken), har ingen betydelse i detta sammanhang.

Jag har arbetstillstånd sen 2 år. Men tidigare i år när jag förnyade mitt körkort. Så efterfrågade dom bara visumet.

Så det som TV skriver stämmer.

Egentligen ska man inte ens kunna få ettårigt om man inte har ett non immigrant visum. Men reglerna lättades upp för turister i vissa provinser för några år sedan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

28 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Så du vistas i Ayutthaya :haha:

Varför frågar hon mig då på dålig Engelska efter working paper och gav mig ettårigt.

Hon kanske ville ha muta men det ger inte jag, då får det bli ettårigt.

 

Snart har tjejens dotter körkort då ska jag bara sitta bredvid, så skit samma med körkortet sen.

Är mindre jobb att skaffa internationellt körkort i Sverige för mig skicka med posten.

 

Av den enkla anledningen att du kan styrka din adress med ett arbetstillstånd. Men det går lika bra med ett intyg från ambassaden eller från polisen om man inte har arbetstillstånd.

När jag tänker efter så använde jag mig av arbetstillståndet senaste gången för att styrka min adress. Tidigare har jag tagit en tur till Svenska ambassaden som styrkt min adress med ett intyg. Är du gift eller sambo så är det ju bara att söka ett non immigrant o multiple på thailändska ambassaden i Stockholm inför nästa resa. Då kan du ju även åka in och ut ur landet som du vill och får 90 dagar varje gång du kommer in i landet. Kostar 1300 kronor har jag för mig. Har du ett sådant så är det sen bara att ansöka om ett femårigt körkort.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 

Av den enkla anledningen att du kan styrka din adress med ett arbetstillstånd. Men det går lika bra med ett intyg från ambassaden eller från polisen om man inte har arbetstillstånd.

När jag tänker efter så använde jag mig av arbetstillståndet senaste gången för att styrka min adress. Tidigare har jag tagit en tur till Svenska ambassaden som styrkt min adress med ett intyg. Är du gift eller sambo så är det ju bara att söka ett non immigrant o multiple på thailändska ambassaden i Stockholm inför nästa resa. Då kan du ju även åka in och ut ur landet som du vill och får 90 dagar varje gång du kommer in i landet. Kostar 1300 kronor har jag för mig. Har du ett sådant så är det sen bara att ansöka om ett femårigt körkort.

 

Jag behöver inget visum på bra tag som jag vistas större tiden i Sverige nu, och i framtiden blir det Internationellt körkort för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 

Av den enkla anledningen att du kan styrka din adress med ett arbetstillstånd. Men det går lika bra med ett intyg från ambassaden eller från polisen om man inte har arbetstillstånd.

När jag tänker efter så använde jag mig av arbetstillståndet senaste gången för att styrka min adress. Tidigare har jag tagit en tur till Svenska ambassaden som styrkt min adress med ett intyg. Är du gift eller sambo så är det ju bara att söka ett non immigrant o multiple på thailändska ambassaden i Stockholm inför nästa resa. Då kan du ju även åka in och ut ur landet som du vill och får 90 dagar varje gång du kommer in i landet. Kostar 1300 kronor har jag för mig. Har du ett sådant så är det sen bara att ansöka om ett femårigt körkort.

Gula boken duger varje gång.  Är väl i princip enda gången man har nytta av den.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Gula boken duger varje gång.  Är väl i princip enda gången man har nytta av den.



Ja den är väl lika bra den.
Håller för övrigt på att förlänger mitt arbetstillstånd. Men när jag var på Labour Department, så uppdagades det att dom bara stämplat visa on arrival när jag kom 16e till suvarnabhumi.
Så det vart en tur till Immigration och lösa detta. Sen har ju inte jag tagit ut lön i Thailand då jag har lön från sverige. Men efter att chefen på Labour Department förstod att jag verkligen hade rätt visum. Så skulle man läsa detta genom att skriva en förklaring i ansöknings handlingarna. Så skulle det nog gå bra ändå. Vi får se vad som händer nästa vecka?
Thailand är fantastiskt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev thomas001:

Gula boken duger varje gång.  Är väl i princip enda gången man har nytta av den.

Hej Thomas.

Man kan läsa lite att lagen började gälla igen 2013. I tråden  Är det dags att ge upp Thailand

Mvh. SWED THAI

 

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-09-30 at 10:15, skrev janne_h:

Nu är det ju bomben vid erawan templet häromåret som är orsak till allt detta. Immigration hamnade ju i luven med polisen om detta. Då man hävdade från polishåll att man låtit terroristerna springa över gränsen hursomhelst utan någon koll alls från immigration var dom bor var dom befann sig i landet. Detta har ju orsakat att immigration höjt ribban ordentligt för att slippa kritik i framtiden, om något liknande skulle hända. Det tyvärr samma faktum att vi fått acceptera många eftergifter för flygsäkerhetens skull när vi ska ut och flyga.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

2013 fick jag besked om lagen från 1979. När var bombattentatet? År?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

2013 fick jag besked om lagen från 1979. När var bombattentatet? År?

 

Mvh. SWED THAI



Förra året. Men dom har skärpt allt sen det hände. Då dom som polisen hävdade var skyldiga tydligen kunde springa över gränsen till Burma (om jag inte minns fel?) hur som helst. Så bland annat införde man att man måste skriva telefonnummer. Adress vart hårdare mm.
Varför ska du ge upp Thailand?
Har du inga skumraskgrejer på gång, så är det ju bara att leva som vanligt.
Thailand för övrigt är detsamma som förr. Möjligen mindre stök på gatorna sen militären tog över.
Personligen åker jag runt i landet utan att registrera mig. Har egentligen bara hört om engelsmannen som åkt på böter. Ingenting att höja ögonbryna över med andra ord.
Sen om du är trött på Thailand av andra skäl? Så bör du ju naturligtvis pröva något nytt


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Förra året. Men dom har skärpt allt sen det hände. Då dom som polisen hävdade var skyldiga tydligen kunde springa över gränsen till Burma (om jag inte minns fel?) hur som helst. Så bland annat införde man att man måste skriva telefonnummer. Adress vart hårdare mm.
Varför ska du ge upp Thailand?
Har du inga skumraskgrejer på gång, så är det ju bara att leva som vanligt.
Thailand för övrigt är detsamma som förr. Möjligen mindre stök på gatorna sen militären tog över.
Personligen åker jag runt i landet utan att registrera mig. Har egentligen bara hört om engelsmannen som åkt på böter. Ingenting att höja ögonbryna över med andra ord.
Sen om du är trött på Thailand av andra skäl? Så bör du ju naturligtvis pröva något nytt


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Jag ska inte ge upp Thailand. Vad står det någonstans? Hänvisar bara till den tråden där jag lagt in att lagen skulle införas igen 2013.

Men du säger att frågan kom upp efter bomben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev SWED THAI:

Hej Thomas.

Man kan läsa lite att lagen började gälla igen 2013. I tråden  Är det dags att ge upp Thailand

Mvh. SWED THAI

 

 

4 timmar sedan, skrev SWED THAI:

Jag ska inte ge upp Thailand. Vad står det någonstans? Hänvisar bara till den tråden där jag lagt in att lagen skulle införas igen 2013.

Men du säger att frågan kom upp efter bomben.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Ja den är väl lika bra den.
Håller för övrigt på att förlänger mitt arbetstillstånd. Men när jag var på Labour Department, så uppdagades det att dom bara stämplat visa on arrival när jag kom 16e till suvarnabhumi.
Så det vart en tur till Immigration och lösa detta. Sen har ju inte jag tagit ut lön i Thailand då jag har lön från sverige. Men efter att chefen på Labour Department förstod att jag verkligen hade rätt visum. Så skulle man läsa detta genom att skriva en förklaring i ansöknings handlingarna. Så skulle det nog gå bra ändå. Vi får se vad som händer nästa vecka?
Thailand är fantastiskt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Är det lätt att få arbetstillstånd i Thailand, det trodde inte jag. visa gärna jag vill söka det

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Är det lätt att få arbetstillstånd i Thailand, det trodde inte jag

Ja förutsättningen är att man har ett arbete... Stolle!!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:

Ja förutsättningen är att man har ett arbete... Stolle!!

 

4 minuter sedan, skrev janne_h:

Ja förutsättningen är att man har ett arbete... Stolle!!

I Thailand menar du att jag kan få arbetstillstånd i vår farm, mark där vi odlar saker, kan jag få tillstånd att jobba där för jag har ju ett jobb där

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

 

I Thailand menar du att jag kan få arbetstillstånd i vår farm, mark där vi odlar saker, kan jag få tillstånd att jobba där för jag har ju ett jobb där

Inte alls. Thailand har en lista över jobb som är godkända för utlänningar. Att jobba på farm är fortfarande vad jag vet förbehållet för thailändare exklusivt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev janne_h:

Inte alls. Thailand har en lista över jobb som är godkända för utlänningar. Att jobba på farm är fortfarande vad jag vet förbehållet för thailändare exklusivt.

Nej, det är det inte..........

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev janne_h:

Inte alls. Thailand har en lista över jobb som är godkända för utlänningar. Att jobba på farm är fortfarande vad jag vet förbehållet för thailändare exklusivt.

Vill gärna se vilka yrken som en utlänning får arbetstillstånd i Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...