Jump to content
IGNORERAD

Polisen kollar upp utlänningar i hemmen.


leifen

Recommended Posts

44 minuter sedan, skrev thomas001:

Har inget emot en utflykt till MaeSot var tredje månad. Har en bilresa på knappt två timmar dit. Finns stora marknader med frukt och gronsaker som vi inte har här där jag bor.

Ofta med overnattning. Ibland tar vi med oss ungjävlarna.

 

Hoppas att de där jäkla kravallknotten gillar resanemoticonblog.jpeg100.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    18

  • Nemo

    14

  • Dolemon

    9

  • kitungmakmak

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

 

 

När jag var i Udon Thani i Februai i år ett par dagar så var Immigrationspolisen hemma hos oss och frågade efter mig,  frugan sa att jag var i Udon, då kommer vi tillbaka om en vecka och så gjorde de. Det var inga problem när de kom tillbaka eller prat om någon anmälan av mig på Immigrationen i Nakhon Phanom, de var bara intresserade av stämplarna i mitt pass.

Hej

Som så många gånger förr visar det sig nog att man tillämpar lagar och regler lite som man vill landet runt, lite förvirrande men alldeles normalt för Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer anslaget igen.

 

Där läser jag man ska bo på den adress man angivit vid ankomst.....

 

Man skall rapporterna inom 24 timmar efter man bytt adress.  

 

Vad betyder byte av adress, i Sverige känns det som ny adress för leverans av post..

 

Ska gå att skicka med mail ?????

 

 

 

DSCN2076.thumb.JPG.50999486452a0b64588a2eba4a32e4d0-2.JPG

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Som så många gånger förr visar det sig nog att man tillämpar lagar och regler lite som man vill landet runt, lite förvirrande men alldeles normalt för Thailand.

Mvh isan lover

 

Är otroligt nöjd med Immigrationspersonalen i Nakhon Phanom, alltid trevliga och hjälpsamma. Nu senast när jag gjorde min 90-dagars rapportering så hade jag fyllt i fel formulär men hon som jobbade där tog fram rätt formulär och fyllde i det åt mig genom att titta på det jag fyllt i, hade det varit i Pattaya så hade de nog slängt formuläret i papperskorgen och sagt till mig att fylla i det rätta.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Är otroligt nöjd med Immigrationspersonalen i Nakhon Phanom, alltid trevliga och hjälpsamma. Nu senast när jag gjorde min 90-dagars rapportering så hade jag fyllt i fel formulär men hon som jobbade där tog fram rätt formulär och fyllde i det åt mig genom att titta på det jag fyllt i, hade det varit i Pattaya så hade de nog slängt formuläret i papperskorgen och sagt till mig att fylla i det rätta.

Hej

Samma i Nong Khai, minns första besöket där, han sa att glöm allt skitprat du har hört, vi begär inga mutor o.s.v, det enda vi begär är att du följer våra anvisningar och gör rätt, så kommer allt att fungera perfekt.

 

Samme man jobbar där ännu, är alltid trevlig, hjälpsam och korrekt, frågar hur pojken mår och tar sig lite tid för att vara social, en gång hade jag glömt ta med ett dokument ifrån distriktskontoret i Phonphisai 7 mil bort, jag frågade om jag verkligen behövde åka och ordna ett sådant eller om han kunde fixa till det ändå.

 

Han sa att egentligen borde jag åka hem och fixa detta, men han förstod att resan var lång, jobbig för pojken och att vi hade annat att göra, så han utfärdade och stämplade det dokument vi behövde trots att det underliggande dokumentet ifrån Phonphisai saknades, bra jobbat.

 

Det var samma nu med TM 30 förra året, han pekade på kontorets affischer, informerade oss om vad som gällde och hjälpte oss att fylla i en sådan utan problem

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Prova med posten. Ska funka med TM30, så varför inte TM28.   [emoji4]

 

 

According to section 38 of the 1979 immigration act, "House owners, heads of household, landlords or managers of hotels who accommodate foreign nationals on a temporary basis who stay in the kingdom legally, must notify the local immigration authorities within 24 hours from the time of arrival of the foreign national." If there is no immigration office in the province or locality of the respective house or hotel, the notification is made to the local police station. In Bangkok the notification is made to the Immigration Bureau. The notification of residence of foreign nationals is made by the manager of licensed hotels according to the hotel act, owners of guesthouses, mansions, apartments and rented houses using the form TM. 30.
The notification of residence of foreign nationals within 24 hours can be made in a number of ways to make the notification as convenient as possible:

  • In person at the respective office, or
  • Through an authorised person at the respective office, or
  • By registered mail, or
  • Via internet.
http://www.immigration.go.th/nov2004/en/base.php?page=alienstay


Via Internet gäller bara hotellägare, och skulle gissa att detsamma är med posten.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Menar du att om jag åker till Udon Thani eller Surin några dagar från Nakhon Phanom så ska jag anmäla mig på Immigrationen i Nakhon Phanom när jag kommer tillbaka?

 

När kom regeln?


Ja, formellt sett ska du göra det, eftersom hotellet du bott på i Udon registrerat att du bott där. Sedan måste du åter registrera att du bor i ditt hem. Lagen har funnits länge, men nu börjat tillämpas betydligt striktare. Dessutom (det är ju Thailand) tillämpas den olika på olika immigration, så bäst att fråga. Jag tänker fråga första gången jag går dit om två veckor hur det är i Ubon.

Känns inte så kul att behöva köra 180 km varje gång man lämnat huset och bott på hotell ett par nätter :(


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Som så många gånger förr visar det sig nog att man tillämpar lagar och regler lite som man vill landet runt, lite förvirrande men alldeles normalt för Thailand.

Mvh isan lover

 

Har kansek varit 6-7 ggr till Immigrant kontoret i Ayutthaya och skaffat intyg, att jag bor på tjejens addres för körkortet, men dom har alldrig ifågasatt mig om att fylla i papper.

Det lär vara stor skilnad från provins till provins i landet.

 

Men när jag ska förnya körkorte då ifågarsätter dom mig om arbetstillstånd där dom utfärdar körkorten ? är det en instans högre ann Imm?

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
29 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Har kansek varit 6-7 ggr till Immigrant kontoret i Ayutthaya och skaffat intyg, att jag bor på tjejens addres för körkortet, men dom har alldrig ifågasatt mig om att fylla i papper.

Det lär vara stor skilnad från provins till provins i landet.

 

Men när jag ska förnya körkorte då ifågarsätter dom mig om arbetstillstånd där dom utfärdar körkorten ? är det en instans högre ann Imm?

 

Mvh.

Hej

 

Ja man blir aldrig klok på Thailändska myndigheter, alla gör lite som dom vill.

 

Förr i tiden var nog ett arbetstillstånd i Thailand ett av sätten att få ett Thailändskt körkort på utan att behöva muta sig till detta.

 

Tanken var ifrån början absolut inte att turister skulle kunna ta ut Thailändska körkort, detta var absolut inte tillåtet.

 

Men numera verkar det som om vem som helst kan ta ut ett körkort oavsett status och längd på visa om arbetstillstånd finns eller ej, om personen har ett behov av körkort eller ej, o.s.v, man verkar inte följa några som helst regler längre.

 

Detta har ju numera fått till följd att många nationalparker, museum och andra ställen inte längre godkänner ett Thailändskt körkort som en handling som styrker utlänningens rätt att vistas i landet och därmed betala Thaipris.

 

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju bomben vid erawan templet häromåret som är orsak till allt detta. Immigration hamnade ju i luven med polisen om detta. Då man hävdade från polishåll att man låtit terroristerna springa över gränsen hursomhelst utan någon koll alls från immigration var dom bor var dom befann sig i landet. Detta har ju orsakat att immigration höjt ribban ordentligt för att slippa kritik i framtiden, om något liknande skulle hända. Det tyvärr samma faktum att vi fått acceptera många eftergifter för flygsäkerhetens skull när vi ska ut och flyga.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

hej första thai-körkortet. 1 års giltighet  ett läkarintyg och en test (4 st prov ). 5-års körkortet samma prov sedan klart inget läkarintyg behövdes  mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev haan:

hej första thai-körkortet. 1 års giltighet  ett läkarintyg och en test (4 st prov ). 5-års körkortet samma prov sedan klart inget läkarintyg behövdes  mvh

Hej

Det verkar som om ett turist visa och läkarintyg är det enda som krävs numera, förr var det krav på arbetstillstånd alt. anknytning och 1 års visa.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det verkar som om ett turist visa och läkarintyg är det enda som krävs numera, förr var det krav på arbetstillstånd alt. anknytning och 1 års visa.

Mvh isan lover

hej inget arbetstillstånd hade jag men 1 års-visa ja. Kanske som mycket annat olika bedömningar på olika ställen men samma myndighet. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev haan:

hej inget arbetstillstånd hade jag men 1 års-visa ja. Kanske som mycket annat olika bedömningar på olika ställen men samma myndighet. mvh

Hej

Så är det, har även hört att turister med kortare visum än 1 år har fått körkort på en del platser.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det, har även hört att turister med kortare visum än 1 år har fått körkort på en del platser.

Mvh isan lover

 

Jag är en av dom,  var till Imm och fick intyg på att jag bor på tjejens addres.

Sen åkte vi till Svenska ambasaden och fick mitt Svenska körkort översatt till Tha

Sen till Imm kontoret igen för nytt papper för intyg att jag bor på tjejens addres för kontoret där dom utför körkorten.

Detta var för 7 år sen, sen dess har man varit många gånger till imm kontoret och skaffat intyg på att man bor på tjejens addres för körkortet.

Jag får bara ett årigt pga. inge intyg på att jag jobbar i Thailand

Detta gäller Ayutthaya.

 

Imm har alldrig ifågasatt papper från mig att jag bor på tjejens addres.

 

Ibland är allt omöjligt sen nästa stund kan allt vara möjligt i detta fantastiska land Thailand.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Jag är en av dom,  var till Imm och fick intyg på att jag bor på tjejens addres.

Sen åkte vi till Svenska ambasaden och fick mitt Svenska körkort översatt till Tha

Sen till Imm kontoret igen för nytt papper för intyg att jag bor på tjejens addres för kontoret där dom utför körkorten.

Detta var för 7 år sen, sen dess har man varit många gånger till imm kontoret och skaffat intyg på att man bor på tjejens addres för körkortet.

Jag får bara ett årigt pga. inge intyg på att jag jobbar i Thailand

Detta gäller Ayutthaya.

 

Imm har alldrig ifågasatt papper från mig att jag bor på tjejens addres.

 

Ibland är allt omöjligt sen nästa stund kan allt vara möjligt i detta fantastiska land Thailand.

 

Mvh.

Lite trist att bara få 1 år i taget, men bättre än inget alls. Får nog även i fortsättningen fortsätta köra med internationell kk, då jag ej bor 100% i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det verkar som om ett turist visa och läkarintyg är det enda som krävs numera, förr var det krav på arbetstillstånd alt. anknytning och 1 års visa.

Mvh isan lover

Litet sidospår i tråden..... 

 

Nu är det inte så, Thailand måste ge alla som stannar mer än 90 dagar en möjlighet till Thailändskt körkort. 

 

Thailand har bestämt att det Internationella KK bara gäller i 90 dagar och att bara det 1 åriga IKK får tillämpas.. Vissa typer av turistvisum har möjliggjort vistelse upp till nio månader.

 

Det ettåriga är numera två år

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leifen:

Litet sidospår i tråden..... 

 

Nu är det inte så, Thailand måste ge alla som stannar mer än 90 dagar en möjlighet till Thailändskt körkort. 

 

Thailand har bestämt att det Internationella KK bara gäller i 90 dagar och att bara det 1 åriga IKK får tillämpas.. Vissa typer av turistvisum har möjliggjort vistelse upp till nio månader.

 

Det ettåriga är numera två år

Se det inte som att jag inte tror på dig, jag har hört nåt liknande också.

Men har du nån länk eller källa på det?

 

Det känns ju som omöjligt rent juridiskt att göra den tolkningen om dokumentet i sig (IKK) är giltigt i ett år. Men TiT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Se det inte som att jag inte tror på dig, jag har hört nåt liknande också.

Men har du nån länk eller källa på det?

 

Det känns ju som omöjligt rent juridiskt att göra den tolkningen om dokumentet i sig (IKK) är giltigt i ett år. Men TiT.

Giltigt i 90 dagar från entry, så en nytt entry ger 90 dagar till på IKK. Efter ett år så måste ett nytt ettårigt IKK skaffas i hemlandet.

 

Är rätt upptagen för att leta en länk just nu.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

Giltigt i 90 dagar från entry, så en nytt entry ger 90 dagar till på IKK. Efter ett år så måste ett nytt ettårigt IKK skaffas i hemlandet.

 

Är rätt upptagen för att leta en länk just nu.

Det var inte meningen att störa....

 

Men om det du skriver ovan är korrekt, så minskar ju problematiken dramatiskt (iaf för mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Dolle:

 

Jag är en av dom,  var till Imm och fick intyg på att jag bor på tjejens addres.

Sen åkte vi till Svenska ambasaden och fick mitt Svenska körkort översatt till Tha

Sen till Imm kontoret igen för nytt papper för intyg att jag bor på tjejens addres för kontoret där dom utför körkorten.

Detta var för 7 år sen, sen dess har man varit många gånger till imm kontoret och skaffat intyg på att man bor på tjejens addres för körkortet.

Jag får bara ett årigt pga. inge intyg på att jag jobbar i Thailand

Detta gäller Ayutthaya.

 

Imm har alldrig ifågasatt papper från mig att jag bor på tjejens addres.

 

Ibland är allt omöjligt sen nästa stund kan allt vara möjligt i detta fantastiska land Thailand.

 

Mvh.

Hej

Ja det verkar inte fungera lika någonstans, men det gäller väl nästan allt annat också, visst är det fantastiskt och det är bara att gilla läget och ta seden dit man kommer.

 

Själv har jag 5 åriga körkort numera, endast det första var på 1 år, har ett på MC och ett på Bil, kanske var dom lite petigare eftersom det handlade om 5 årigt?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det verkar inte fungera lika någonstans, men det gäller väl nästan allt annat också, visst är det fantastiskt och det är bara att gilla läget och ta seden dit man kommer.

 

Själv har jag 5 åriga körkort numera, endast det första var på 1 år, har ett på MC och ett på Bil, kanske var dom lite petigare eftersom det handlade om 5 årigt?

Mvh isan lover

 

Vet ej dom vill se papper på att jag har jobb i Thailand för att få 5 årigt, som sakt detta är i Ayutthaya

Har oxå bil/mc.

 

I Thailand är det oxå 18 års gräns på körkort för 125:or tjejens dotter fick körkort när hon var 16 år och 8 mån

Det var så många unga som körde utan körkort då lät guvenören yngre ta körkort för att slippa problem med polisen.

 

Thailand är fantastiskt på sitt sätt.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev frogfish:

Lite trist att bara få 1 år i taget, men bättre än inget alls. Får nog även i fortsättningen fortsätta köra med internationell kk, då jag ej bor 100% i Thailand.

 

Jag bor inte heller i Thailand inte min kusin heller men han fick 5 årigt i Buriram.

Men det är tjatit att komma göra samma sak varje år.

 

Som sakt ingen provins är den andra lik i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev leifen:

Här kommer anslaget igen.

 

Där läser jag man ska bo på den adress man angivit vid ankomst.....

 

Man skall rapporterna inom 24 timmar efter man bytt adress.  

 

Vad betyder byte av adress, i Sverige känns det som ny adress för leverans av post..

 

Ska gå att skicka med mail ?????

 

 

 

DSCN2076.thumb.JPG.50999486452a0b64588a2eba4a32e4d0-2.JPG

Du verkar frågande till att man kan anmäla via brev?

 

Jag tycker inte det är så konstigt, eller?

 

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev biker:

Du verkar frågande till att man kan anmäla via brev?

 

Jag tycker inte det är så konstigt, eller?

 

/biker

 

Har du adress var man skickar, vanligt brev eller email. Har sökt men inte hittat det.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...