Jump to content
IGNORERAD

Amnesty hindras från att presentera tortyrrapport


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Ja jag har också för mig att åtminstone TRT istället för att låna började betala av gamla lån tagna av tidigare regeringar.

Mvh isan lover



Hm det du pratar om hände ju för en 15 år sedan. Jag pratar lite mera nutid.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 265
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    31

  • janne_h

    19

  • leifen

    14

  • frogfish

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Instämmer i en hel del av det du tar upp här och jag vill precis som du se förändringar, men jag tror inte att en junta under rådande diktatur är dom rätta att genomföra dessa förändringar.

 

Juntan har ju genomfört förändringar och fler lär följa t.ex en ny militär konstitution som ger militären laglig rätt att ta över makten när dom vill utan att behöva kuppa, rätt att utse en general till PM, juntan har tagit bort valet till Senaten och kommer i framtiden att utse dess medlemmar på egen hand o.s.v men ingen av dessa förändringar stärker enligt mig demokratin, dessa förändringar garanterar bara kuppmakarna och militären fortsatt inflytande även efter det att en civil regering åter har fått tillträda.

Mvh isan lover

 

 

Ja det hade ju varit toppen men har du någonsin sett några tecken på att thailändska politiker agerar för att försämra för sig själva?

Det är nog bara icke-politiker som skulle kunna ro den biten iland.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev janne_h:

 


För att ro iland risprogrammet så vill jag minnas att man lånade upp pengar som skulle börja betalas tillbaka efter x antal år.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Hej

Jag vet inte om dom lånade pengar utomlands, men jag vet att dom ville använda pengar ifrån nästkommande års budget för att kunna betala ut risstödet till dom som väntade på pengar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja det hade ju varit toppen men har du någonsin sett några tecken på att thailändska politiker agerar för att försämra för sig själva?

Det är nog bara icke-politiker som skulle kunna ro den biten iland.

 

/ SatanG

Hej

Enligt mig borde man ha tillsatt en panel bestående av representanter ifrån dom politiska partierna, betrodda och respekterade veteraner ifrån senat, konstitutions domstol, högsta domstol, lagråd och EC o.s.v, dessa borde sedan ha fått ta fram förslag på reformer, en ny konstitution och nödvändiga förändringar av olika regler o.s.v

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt mig borde man ha tillsatt en panel bestående av representanter ifrån dom politiska partierna, betrodda och respekterade veteraner ifrån senat, konstitutions domstol, högsta domstol, lagråd och EC o.s.v, dessa borde sedan ha fått ta fram förslag på reformer, en ny konstitution och nödvändiga förändringar av olika regler o.s.v

Mvh isan lover

God ide,

men vem skall tillsätta denna panel och utse representanterna?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt mig borde man ha tillsatt en panel bestående av representanter ifrån dom politiska partierna, betrodda och respekterade veteraner ifrån senat, konstitutions domstol, högsta domstol, lagråd och EC o.s.v, dessa borde sedan ha fått ta fram förslag på reformer, en ny konstitution och nödvändiga förändringar av olika regler o.s.v

Mvh isan lover

 

Ja det hade kanske funkat. Får hoppas juntan grejar den biten också :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev SatanG:

betrodda och respekterade veteraner

Det finns väl knappast någon "veteran" som inte har sylt i fickorna.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 10 oktober 2016 at 06:44, skrev SatanG:

 

Ja det hade kanske funkat. Får hoppas juntan grejar den biten också :-)

 

/ SatanG

Hej

Det blir nog inget med detta, juntan lägger ju istället under sig alla instanser, kontrollorgan, domstolar, senat och konstitutionsdomstol, lagråd m.m, detta omöjliggör ju alla tankar på reformer och förändringar för att stärka demokratin, juntans mål verkar ju snarare vara att förhindra alla nödvändiga reformer och en demokratisk utveckling under mycket lång tid framöver, kanske 20-30 år.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det blir nog inget med detta, juntan lägger ju istället under sig alla instanser, kontrollorgan, domstolar, senat och konstitutionsdomstol, lagråd m.m, detta omöjliggör ju alla tankar på reformer och förändringar för att stärka demokratin, juntans mål verkar ju snarare vara att förhindra alla nödvändiga reformer och en demokratisk utveckling under mycket lång tid framöver, kanske 20-30 år.

Mvh isan lover

 

Ja det är väl bara att hoppas de följer beslut tagna av dessa instanser olikt föregående regering som istället sade sig skita i deras beslut när de inte gick deras väg.

Vilka reformer anser du vara viktigast?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Ja det är väl bara att hoppas de följer beslut tagna av dessa instanser olikt föregående regering som istället sade sig skita i deras beslut när de inte gick deras väg.

Vilka reformer anser du vara viktigast?

 

/ SatanG

Hej

 

Som nummer ett har jag en civil konstitution som reglerar regering och parlament, denna ska förhindra att politiker kan medverka till att beslut som påverkar dom själva tas, som inte tillåter att en General eller någon annan ej vald medborgare kan tillsättas som PM, som innebär att Senaten väljs och inte utses av juntan, som inte legaliserar kupper och som stärker demokratin.

 

Som nummer två skulle jag ha reformer gällande korruption, både inom politiken, myndigheter, militär, näringsliv, polis, rättsväsende och övriga samhället, här behövs både strängare regler, bättre kontrollsystem och transparens.

 

Som nummer tre skulle jag ha en reform som avpolitiserar militären och ställer den helt under civil kontroll, detta är helt nödvändigt för att kunna demokratisera landet och undvika framtida problem.

 

Som nummer fyra skulle jag sätta en riktig skolreform och den skulle naturligtvis vara inriktad på ökat lärande och inte moral, nationalism, rojalism och religion.

 

Som nummer fem skulle jag vilja se en reform gällande EC och regler inför partibildning, bestraffning av partier och politiker, val o.s.v.

 

Som nummer sex skulle jag vilja se en reformering av rättsväsendet.

 

Mvh isan lover

 

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Som nummer ett har jag en civil konstitution som reglerar regering och parlament, denna ska förhindra att politiker kan medverka till att beslut som påverkar dom själva tas, som inte tillåter att en General eller någon annan ej vald medborgare kan tillsättas som PM, som innebär att Senaten väljs och inte utses av juntan, som inte legaliserar kupper och som stärker demokratin.

 

Som nummer två skulle jag ha reformer gällande korruption, både inom politiken, myndigheter, militär, näringsliv, polis, rättsväsende och övriga samhället, här behövs både strängare regler, bättre kontrollsystem och transparens.

 

Som nummer tre skulle jag ha en reform som avpolitiserar militären och ställer den helt under civil kontroll, detta är helt nödvändigt för att kunna demokratisera landet och undvika framtida problem.

 

Som nummer fyra skulle jag sätta en riktig skolreform och den skulle naturligtvis vara inriktad på ökat lärande och inte moral, nationalism, rojalism och religion.

 

Som nummer fem skulle jag vilja se en reform gällande EC och regler inför partibildning, bestraffning av partier och politiker, val o.s.v.

 

Som nummer sex skulle jag vilja se en reformering av rättsväsendet.

 

Mvh isan lover

 

 

 

Känns som vi är ganska eniga. Dock skulle jag vilja att du utvecklade 5 och 6 lite mera. Båda punkterna säger egentligen inte så mycket om innehållet i vad du skulle vilja förändra.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Som nummer ett har jag en civil konstitution som reglerar regering och parlament, denna ska förhindra att politiker kan medverka till att beslut som påverkar dom själva tas, som inte tillåter att en General eller någon annan ej vald medborgare kan tillsättas som PM, som innebär att Senaten väljs och inte utses av juntan, som inte legaliserar kupper och som stärker demokratin.

 

Som nummer två skulle jag ha reformer gällande korruption, både inom politiken, myndigheter, militär, näringsliv, polis, rättsväsende och övriga samhället, här behövs både strängare regler, bättre kontrollsystem och transparens.

 

Som nummer tre skulle jag ha en reform som avpolitiserar militären och ställer den helt under civil kontroll, detta är helt nödvändigt för att kunna demokratisera landet och undvika framtida problem.

 

Som nummer fyra skulle jag sätta en riktig skolreform och den skulle naturligtvis vara inriktad på ökat lärande och inte moral, nationalism, rojalism och religion.

 

Som nummer fem skulle jag vilja se en reform gällande EC och regler inför partibildning, bestraffning av partier och politiker, val o.s.v.

 

Som nummer sex skulle jag vilja se en reformering av rättsväsendet.

 

Mvh isan lover

 

 

 

Låter som en hygglig start. Tror dock nummer 3 bör tas när de andra punkterna visar sig fungera som det ska.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
23 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Känns som vi är ganska eniga. Dock skulle jag vilja att du utvecklade 5 och 6 lite mera. Båda punkterna säger egentligen inte så mycket om innehållet i vad du skulle vilja förändra.

Hej

Det viktigaste i både punkt 5 och 6 är att dessa instanser är fristående och oberoende, som det nu är står dessa under kuppmakarnas kontroll och agerar politiska verktyg på en sida i den pågående konflikten, detta är naturligtvis ohållbart och oacceptabelt.

 

Att regler för partibildning, organisation av partier, rätt för alla att få ställa upp i val, se över varför 85% av alla i parlamentet är Kineser och öppna för andra etniciteter och lägre utbildade vanliga människor, se över rutiner och regler i samband med val o.s.v.

 

Varför rättsväsendet behöver reformeras behöver man ju knappast förklara, alla inser nog hur illa ställt det är där, det går både att muta sig fria, slippa straff och rättsväsendet är även en aktiv part i den politiska konflikten på kuppmakarnas sida, ett fritt och oberoende rättsväsende är en förutsättning för verklig demokrati.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

rättsväsendet är även en aktiv part i den politiska konflikten på kuppmakarnas sida, et

Alla parter har gynnats beroende vilken regering som lett landet,de röda ellergula.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev måne:

Alla parter har gynnats beroende vilken regering som lett landet,de röda ellergula.

Hej

Att valda regeringar och politiker oavsett färg har haft ett visst inflytande även över rättsväsendet som dom har kunnat utnyttja är nog sant, men det gäller väl i princip alla rika i landet, så ska det givetvis inte vara, ett korrupt rättsväsende är katastrofalt.

 

Men det värsta är nog ändå militären och kuppmakarnas grepp om rättsväsendet på alla nivåer och områden, det sätter hela rättssystemet ur spel och innebär dödsstöten för demokratin. 

 

Ett oberoende och fritt rättsväsende är en förutsättning för både bekämpning av korruption och en utveckling av demokratin.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Isan Lover:

 

On 2016-10-13 at 09:55, skrev måne:

Alla parter har gynnats beroende vilken regering som lett landet,de röda ellergula.

Hej

Att valda regeringar och politiker oavsett färg har haft ett visst inflytande även över rättsväsendet som dom har kunnat utnyttja är nog sant, men det gäller väl i princip alla rika i landet, så ska det givetvis inte vara, ett korrupt rättsväsende är katastrofalt.

 

Men det värsta är nog ändå militären och kuppmakarnas grepp om rättsväsendet på alla nivåer och områden, det sätter hela rättssystemet ur spel och innebär dödsstöten för demokratin. 

 

Ett oberoende och fritt rättsväsende är en förutsättning för både bekämpning av ko

 

 

20 timmar sedan, skrev Isan Lover:

oberoende och fritt rättsväsende är en förutsättning för både bekämpning av korruption och en utveckling av demokratin.

Då förstår jag  varför vi står så långt ifrån varandra,jag säger ju att alla är korrupta och du drar bara in juntan??Var/är inte andra sidan minst lika korrupta???

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev måne:

 

Då förstår jag  varför vi står så långt ifrån varandra,jag säger ju att alla är korrupta och du drar bara in juntan??Var/är inte andra sidan minst lika korrupta???

Hej

Skillnaden är väl att militären tar makten, avsätter folkvalda regeringar och avskaffar demokratin under förevändning att dom ska avskaffa korruptionen, har högre moral och framställer sig själva som nationens räddare.

 

Detta klingar naturligtvis väldigt falskt om juntan själva avslöjas med fingrarna i syltburken, korruption och nepotism, självklart ska dom då kritiseras för detta.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Skillnaden är väl att militären tar makten, avsätter folkvalda regeringar och avskaffar demokratin under förevändning att dom ska avskaffa korruptionen, har högre moral och framställer sig själva som nationens räddare.

 

Detta klingar naturligtvis väldigt falskt om juntan själva avslöjas med fingrarna i syltburken, korruption och nepotism, självklart ska dom då kritiseras för detta.

Mvh isan lover

 

Så man kan inte ställa högra krav på att folkvalda skall vara okorrumperade, agera demokratiskt, inte syssla med nepotism eller följa lagar och regler ?

 

Det kan man bara ställa på de som är de mest odemokratiska och olagliga som finns ?

 

Tänker du likadant i Sverige om en junta skulle ta makten att de då mycket mer än den valda regeringen skall agera demokratiskt, följa lagar och regler, ha hög moral och inte vara korrumperade ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Så man kan inte ställa högra krav på att folkvalda skall vara okorrumperade, agera demokratiskt, inte syssla med nepotism eller följa lagar och regler ?

 

Det kan man bara ställa på de som är de mest odemokratiska och olagliga som finns ?

 

Tänker du likadant i Sverige om en junta skulle ta makten att de då mycket mer än den valda regeringen skall agera demokratiskt, följa lagar och regler, ha hög moral och inte vara korrumperade ?

Hej

 

Dom krav man i första hand som privatperson ska ställa på politiker är att dom följer demokratiska spelregler, lever som dom lär och håller vad dom lovar o.s.v.

 

Att politiker följer lagar och regler i jobbet är det upp till konstitutionsdomstol, senat, NACC och EC att kontrollera, utreda och avgöra om misstankar  finns.

 

Att politiker följer lagar och regler privat är det upp till polis, DSI, åklagare och domstolar att kontrollera, utreda och avgöra om misstankar finns.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Dom krav man i första hand som privatperson ska ställa på politiker är att dom följer demokratiska spelregler, lever som dom lär och håller vad dom lovar o.s.v.

 

Att politiker följer lagar och regler i jobbet är det upp till konstitutionsdomstol, senat, NACC och EC att kontrollera, utreda och avgöra om misstankar  finns.

 

Att politiker följer lagar och regler privat är det upp till polis, DSI, åklagare och domstolar att kontrollera, utreda och avgöra om misstankar finns.

 

Mvh isan lover

 

På vilka grunder anser du att man kan ställa högra krav på en junta än på folkvalda politiker ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte IL ställer högre krav på moral på juntan för då skulle dom ju vara bättre än folkvalda, han vill att dom ska göra bort sig hela tiden tror jag.

 

Kanske han av misstag berömmer juntan ibland.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 14 oktober 2016 at 17:43, skrev Tallviking:

 

På vilka grunder anser du att man kan ställa högra krav på en junta än på folkvalda politiker ?

Hej

Juntan bäddar ju för dessa höga krav på sig själva när dom säger sig kuppa p.g.a politikers påstådda korruption, säger att dom ska avskaffa korruptionen i landet, framställer sig själva som moraliska och etiska föredömen, går ut med listor på 1000 tals människor som ska utredas för korruption (märkligt nog fanns det inga militärer på dessa listor), när juntaledaren håller långa tal till nationen där medborgarnas moral kritiseras, när juntaledaren, s.k regering och dennes anhöriga sedan själva ertappas med att begå exakt dom handlingar som dom tidigare fördömde politikerna för blir det ju naturligtvis ytterst pinsamt och deras trovärdighet raseras ju totalt.

 

Så enligt mig är det inte det Thailändska folket och den demokratiska omvärlden dom har ställt höga krav på juntan utan det är juntan själv som genom sina egna uttalanden och påståenden som har satt dom i den situation dom nu befinner sig.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 14 oktober 2016 at 14:57, skrev måne:

 

Då förstår jag  varför vi står så långt ifrån varandra,jag säger ju att alla är korrupta och du drar bara in juntan??Var/är inte andra sidan minst lika korrupta???

Hej

Det som skiljer mig och dig är väl att jag vill att reformer och förändringar ska ske inom det demokratiska systemet, jag tror till skillnad mot dig inte att militären är rätt personer att reformera och utveckla en nation demokratiskt, rättsligt eller avskaffa korruptionen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det som skiljer mig och dig är väl att jag vill att reformer och förändringar ska ske inom det demokratiska systemet, jag tror till skillnad mot dig inte att militären är rätt personer att reformera och utveckla en nation demokratiskt, rättsligt eller avskaffa korruptionen.

Mvh isan lover

 

Varför kritiserar du alla reformer då och hävdar att allt var rätt innan kuppen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Varför kritiserar du alla reformer då och hävdar att allt var rätt innan kuppen ?

Hej

Nu genomförs ju i princip inga av dom reformer som dom demonstrerande i Bangkok 2014 krävde, vilket dom nu klagar på och säger sig känna sig lurade på, själv anser jag ju stt det var naivt av dom demonstrerande att sätta sitt hopp om reformer på militären och diktaturen.

 

Den mest uppmärksammade reformen ifrån juntans sida hittills är väl skolreformen men den inriktade sig ju tyvärr inte på ökade kunskaper utan moral, rojalism, ökad nationalism och religion.

 

Allt var inte rätt innan kuppen, men diktatur och juntastyre är ingen lösning på demokratiska problem.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...