Jump to content
IGNORERAD

Svensk gripen i Bangkok för hot mot tjänstemän


MPR Nyheter

Recommended Posts

Under gårdagen greps en 45-årig svensk man och hans thailändska fru i Bangkok efter misstankar om att han ska ha hotat offentliga tjänstemän i både Sverige och Thailand under flera års tid.
Gripandena utfördes i Don Mueang där den misstänkte sägs ha bott med sin fru, och kommer i vakan av anklagelser om hot mot en allmän åklagare i Stockholm såväl som konsulära tjänstemän i Thailand. Inga specifika detaljer om hotens natur avslöjades, men de ska ha pågått under många år. Den misstänkte anlände till Thailand 2007 via Phukets flygplats och har sedan dess stannat längre i landet än tillåtet, så kallad "overstay".
Han är nu gripen i väntan på åtal.

 

p2.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    4

  • Wangthong

    4

  • Nemo

    3

  • måne

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev MPR Nyheter:

Under gårdagen greps en 45-årig svensk man och hans thailändska fru i Bangkok efter misstankar om att han ska ha hotat offentliga tjänstemän i både Sverige och Thailand under flera års tid.
Gripandena utfördes i Don Mueang där den misstänkte sägs ha bott med sin fru, och kommer i vakan av anklagelser om hot mot en allmän åklagare i Stockholm såväl som konsulära tjänstemän i Thailand. Inga specifika detaljer om hotens natur avslöjades, men de ska ha pågått under många år. Den misstänkte anlände till Thailand 2007 via Phukets flygplats och har sedan dess stannat längre i landet än tillåtet, så kallad "overstay".
Han är nu gripen i väntan på åtal.

 

p2.jpg
Källa

Varför får man inte se ansiktet? Det brukar ju annars vara kutym i detta land.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SanMakha:

Varför får man inte se ansiktet? Det brukar ju annars vara kutym i detta land.

 

Nja jag tycker att det är ganska vanligt att ansiktena pixleras, t.o.m på djur.   :rolleyes:   Här är ett exempel från Nyheter i Thailand tråden: http://www.maipenrai.se/forum/topic/36492-apor-river-sönder-röstlängder-i-phichit/

 

 

Pig_tailedMacaque.jpg

Ändrades av Nemo
Länk
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nja jag tycker att det är ganska vanligt att ansiktena pixleras, t.o.m på djur.   :rolleyes:   Här är ett exempel från Nyheter i Thailand tråden:

 

 

Pig_tailedMacaque.jpg

 

Från Goofle Maps:

 

google.png

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 september fick polisen besked om att inte ta med gripna personer på presskonferens, det hjälpte.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlar man namnet så dyker det upp en jurist bosatt i Bangkok fast med det ena förnamnet "försvenskat" till skillnad mot det som angavs i Thaivisas artikel. Om det nu är denne så kanske det är en rättshaverist som lackade till på immigrationstjänstemännen när de inte godtog hans försök att fiffla med visumet :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man läser på Thaivisa så är översättningen inkorrekt. Det är inte immigrationsfolk han hotat, utan tjänstemän på svenska ambassaden.


/ hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev hakancnx:

Om man läser på Thaivisa så är översättningen inkorrekt. Det är inte immigrationsfolk han hotat, utan tjänstemän på svenska ambassaden.


/ hakancnx

Var i MPR:s översättning står det att han hotat folk från Immigration ? Ja ja, spela roll, tråden har ju redan spårat ur. MPR:s lustighetskommitte slår till när som helst man önskar att dom hellre ägnade sig åt nåt annat.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Var i MPR:s översättning står det att han hotat folk från Immigration ? Ja ja, spela roll, tråden har ju redan spårat ur. MPR:s lustighetskommitte slår till när som helst man önskar att dom hellre ägnade sig åt nåt annat.

 

Fritz..

 

Du har rätt, som oftast, Fritz. Surins översättning är korrekt. 

Jag reagerade på Raggmunkens inlägg. 

 

Här är kommentaren på Thaivisa:

 

"When you translate an article form another news agency please use the proper translation as กงศุล is not customs (which is written as ศุลกากร), but is the consul of an embassy (in this case the consul of Sweden in Bangkok). Not Thai customs.

 

And he must be indeed an idi*t threatening a consul while being illegally in the country...."

 

Ber så ödmjukt om ursäkt...?

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

On 16 september 2016 at 15:03, skrev hakancnx:

Om man läser på Thaivisa så är översättningen inkorrekt. Det är inte immigrationsfolk han hotat, utan tjänstemän på svenska ambassaden.


/ hakancnx

Om det är så, så förstår jag honom. Det finns endel, kärringar, där som inte är riktigt kloka i huvudet. Dom är rent ut sagt Ena Satans idi*ter! Jag talar av erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev SanMakha:

Om det är så, så förstår jag honom. Det finns endel, kärringar, där som inte är riktigt kloka i huvudet. Dom är rent ut sagt Ena Satans idi*ter! Jag talar av erfarenhet.

Hej

Håller med dig, handlar det om bortskämda överklasskäringar på den Svenska Ambassaden så förtjänar dom allt skäll dom kan få, har också erfarenhet av dessa precis som många andra Svenskar och Thailändskor som nu vistas i Sverige.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med dig, handlar det om bortskämda överklasskäringar på den Svenska Ambassaden så förtjänar dom allt skäll dom kan få, har också erfarenhet av dessa precis som många andra Svenskar och Thailändskor som nu vistas i Sverige.

Mvh isan lover

 

Killen som handlägger förnyelse av pass är nog den trevligaste myndighetsperson jag träffat i hela mitt liv.  :)        Kärringarna ni nämner jobbar nog på en annan avdelning, kanske pass/visumansökningar eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Killen som handlägger förnyelse av pass är nog den trevligaste myndighetsperson jag träffat i hela mitt liv.  :)        Kärringarna ni nämner jobbar nog på en annan avdelning, kanske pass/visumansökningar eller liknande.

Hej

Så är det nog, har inget emot den Svenska personalen, på den tiden när det begav sig vägrade jag diskutera något ärende med överklasskäringarna och krävde att få träffa en Svensk.

Var närvarande på ambassaden när en för mig okänd Svensk kom dit med en tjej ifrån Pattaya, dom blev väldigt otrevligt bemötta och kärringjäveln bakom disken behandlade tjejen ifrån Pattaya som något sämre än en hund, hon visade på alla sätt vad hon tyckte och att hon själv kom ifrån en helt annan klass.

Även frugan klagade på bemötandet hon fick av dessa kärringar, men jag sa till henne att begära att få träffa en Svensk och då blev bemötandet och tonen helt annorlunda.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja arbetar klassen är ju riktiga änglar dom, har för mig att Stalin var från Arbetarklassen! Även Lenin var det!:rolleyes:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev audirs2:

Ja arbetar klassen är ju riktiga änglar dom, har för mig att Stalin var från Arbetarklassen! Även Lenin var det!:rolleyes:

Hej

Ser inte direkt någon koppling mellan dessa båda och dom bortskämda, otrevliga överklasskäringarna på den Svenska ambassaden.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ser inte direkt någon koppling mellan dessa båda och dom bortskämda, otrevliga överklasskäringarna på den Svenska ambassaden.

Mvh isan lover

Det blir ofta bråk när klass möter klass

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev måne:

Det blir ofta bråk när klass möter klass

Hej

Vet inte riktigt om jag håller med dig där, tyvärr brukar väl lägsta klassen vara ganska kuvad och i ett rejält underläge när dom möter överklassen t.ex som i detta fallet på en Ambassad.

Men ibland önskar man faktiskt att dom skulle säga ifrån och reagera kraftigare när dom blir trampade på.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Killen som handlägger förnyelse av pass är nog den trevligaste myndighetsperson jag träffat i hela mitt liv.  :)        Kärringarna ni nämner jobbar nog på en annan avdelning, kanske pass/visumansökningar eller liknande.

Att han är trevlig ställer jag upp på men kompetent vette tusan ?

För 3 år sen var jag till ambassaden för att skaffa ett nytt pass och jag beställde att det skulle skickas till konsulatet som då låg i Jomtien. Drygt en vecka senare fick jag ett mejl som sa att passet hade anlänt till ambassaden, så långt allt väl. För att vara säker på att passet kommit fram till konsulatet så väntade jag en vecka innan jag åkte dit för att hämta det men tji fick jag, där fanns inget pass. En vecka senare hade fortfarande inget pass anlänt så då skickade jag ett mejl till ambassaden och berättade historien samt frågade vad jag nu skulle ta mig till ?

Dagen efter hade jag fått ett svar och där stod ungefär, Vi har skickat ditt pass till konsulatet i Jomtien för 14 dagar sen, och inget mer. Nu blev jag lite sur och mejlade igen och skrev nåt i stil med att jag inte var intresserad av vilket datum dom skickat mitt pass utan frågade igen vad jag skulle ta mig till eftersom mitt pass inte finns på konsulatet.

Dagen efter hade jag fått ett svar där det stod att man nu hittat mitt pass på ambassaden och frågade om dom skulle skicka det till konsulatet ? Nej för tusan svarade jag, lås in det i ett kassaskåp så kommer jag upp i övermorgon och hämtar det på plats. Tro det eller ej men när jag kom till ambassaden så fanns inte passet där utan dom hade skickat det till konsulatet ! :52: Nåja, tur att man kan skratta åt eländet så här i efterhand men då var jag ganska så upprörd över hur det hela sköttes. Tilläggas kan att handläggaren skyllde allt strul på personalen på konsulatet, själv var han oskyldig som ett lamm. F-n trot som Rellingen sa.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vet inte riktigt om jag håller med dig där, tyvärr brukar väl lägsta klassen vara ganska kuvad och i ett rejält underläge när dom möter överklassen t.ex som i detta fallet på en Ambassad.

Men ibland önskar man faktiskt att dom skulle säga ifrån och reagera kraftigare när dom blir trampade på.

Mvh isan lover

Som de tandlösa gummorna???Hade att göra med en thai(uppvuxen i Sverige)som heter L.... som jobbade i Bangkok på svenska ambassaden,en riktigt otrevlig liten jävul,den skulle jag gärna ha träffat i nån gränd.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Killen som handlägger förnyelse av pass är nog den trevligaste myndighetsperson jag träffat i hela mitt liv.  :)        Kärringarna ni nämner jobbar nog på en annan avdelning, kanske pass/visumansökningar eller liknande.

 

Jag har också bara goda erfarenheter av personalen där, kanske en aning torra och stela men alltid korrekta.

 

Sedan ett antal år är väl pass/visum ansökningar outsourcade till ett externt bolag tillsammans med de andra nordiska länderna?

 

Tror det var 2007 som jag lovat en thailändska kompis som bodde i Sverige att hjälpa hennes syster med visumansökan eftersom haon aldrig varit i en storstad, hämtade henne på Ekkamai, tog Skytrain till ambassaden (hon var imponerad) och sedan upp för att ställa sig i kö för intervju. När man blickade ut över de som köade där så var det ganska uppenbart att en hel del kom direkt från Nana, männen fortfarande fulla/bakfulla klädda i flipflops, linne och shorts och tjejerna i hotpants, knähöga stövlar och sportbehå...

 

Det kan vara en idé att klä sig lite propert vid ett besök på en myndighet. Både i Thailand och Sverige.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Jag har också bara goda erfarenheter av personalen där, kanske en aning torra och stela men alltid korrekta.

 

Sedan ett antal år är väl pass/visum ansökningar outsourcade till ett externt bolag tillsammans med de andra nordiska länderna?

 

Tror det var 2007 som jag lovat en thailändska kompis som bodde i Sverige att hjälpa hennes syster med visumansökan eftersom haon aldrig varit i en storstad, hämtade henne på Ekkamai, tog Skytrain till ambassaden (hon var imponerad) och sedan upp för att ställa sig i kö för intervju. När man blickade ut över de som köade där så var det ganska uppenbart att en hel del kom direkt från Nana, männen fortfarande fulla/bakfulla klädda i flipflops, linne och shorts och tjejerna i hotpants, knähöga stövlar och sportbehå...

 

Det kan vara en idé att klä sig lite propert vid ett besök på en myndighet. Både i Thailand och Sverige.

Är det inte så att passhanteringen har blivit striktare och inte ens vissa konsulat får längre hantera pass? Att de då ska ha outsourcat denna hantering verkar konstigt, och jag hittar inget belägg för det på ambassadens sida. Däremot tillverkas passen i Sverige, så man kan säga att passen har blivit outsourcade till ett företag i Sverige. 

 

Jag är inte lika imponerad av personalens insatser som du är, svårt att få tag på någon svensk överhuvudtaget. Den thailändska personalen kunde vara lite mera hjälpsam och lite mindre nedlåtande mot sin landsmän. Har definitivt inte kommit från Nana eller någon annan fest innan besöket. Inte så uppklädd heller men har nog haft långbyxor och vit kortärmad skjorta vid de flesta besök.

 

Tycker definitivt att det var mera klass på den svenska personalen på 80-talet. Fast thailändarna var nog värre mot sina landsmän då. Förmodligen har arbetsbelastningen ökat men lite trevligare finns det nog möjlighet att vara. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Är det inte så att passhanteringen har blivit striktare och inte ens vissa konsulat får längre hantera pass? Att de då ska ha outsourcat denna hantering verkar konstigt, och jag hittar inget belägg för det på ambassadens sida. Däremot tillverkas passen i Sverige, så man kan säga att passen har blivit outsourcade till ett företag i Sverige. 

 

Jag är inte lika imponerad av personalens insatser som du är, svårt att få tag på någon svensk överhuvudtaget. Den thailändska personalen kunde vara lite mera hjälpsam och lite mindre nedlåtande mot sin landsmän. Har definitivt inte kommit från Nana eller någon annan fest innan besöket. Inte så uppklädd heller men har nog haft långbyxor och vit kortärmad skjorta vid de flesta besök.

 

Tycker definitivt att det var mera klass på den svenska personalen på 80-talet. Fast thailändarna var nog värre mot sina landsmän då. Förmodligen har arbetsbelastningen ökat men lite trevligare finns det nog möjlighet att vara. 

hej Wang jag tror som du angående passen men när det gäller visum ansökningar så kan du eller vill ambassaden att du gör det vid det outsourcade företaget men du kan även söka visa på ambassaden. rätta mig om jag har fel. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev haan:

hej Wang jag tror som du angående passen men när det gäller visum ansökningar så kan du eller vill ambassaden att du gör det vid det outsourcade företaget men du kan även söka visa på ambassaden. rätta mig om jag har fel. mvh

Har besökt detta företag ett flertal ggr vid visumansökan för släkt och vänner! De har flyttat runt en del och varit på lite olika ställen, men det har varit samma företag hela tiden. Sedan växer det upp en hel svamp av småföretag runt den verksamheten. Visa saker kan du bara göra på ambassaden som överklagan, längre besök, men turistvisum vill de inte att du gör på ambassaden. 

 

Förra året fick frugans bror inte söka 3 månaders turistvisum av någon anledning. Han förlängde då visat i Sverige. I år fick alla som förlängt visa i Sverige inte söka ett vanligt 3 månaders turistvisa utan fick söka 6 månaders visa. Som då ska behandlas av MIG i Sverige och tar ganska lång tid att behandla. Man får då också åka upp på ambassaden för att hämta (kommer inte ihåg om han fick lämna ansökan där också). Det gick bra i varje fall så han är i Sverige nu och hans visa går ut nästa år någon gång. 

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...