Jump to content
IGNORERAD

Varför Bangkok och inte Pattaya?


Oregistrerad

Recommended Posts

Jag har nio thairesor under bältet hittills. Har varit till Phuket, Koh Samui, Khao Lak, Bangkok och Pattaya. Behöver jag sägaatt det sistnämnda är min favorit hittills?

 

Hursomhelst. ...jag har bara spenderat fyra dagar i huvudstaden och längtade hela tiden till Pattaya. Men på något sätt känns det som att jag inte gett Bangkok chansen riktigt. Kan ni ge mig bra anledningar att byta ut en del av min kommande vistelse från Pattaya till Bangkok. 

 

Tack på förhand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    10

  • Nemo

    9

  • Knasen

    9

  • Mankan

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nä, pattis/jomtien är klart bättre. Vill du shoppa så lägg BKK sist på resan men jag gillar inte den stan eller storstäder öht.

 

Finns allt där och lite till, runt soi22 där jag brukade hålla till är det inte så jäkla livat heller. Men nära till allt känns det som, honeyhouse 1 för att sova i och godwina utanför om man vill käka nåt, sen fanns det barer och jag fastande för en där barmama tog bra hand om mig.

 

Men nu drar jag hellre till jomtien på en gång. Så, nej - lita på din skalle.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Lagun:

Jag har nio thairesor under bältet hittills. Har varit till Phuket, Koh Samui, Khao Lak, Bangkok och Pattaya. Behöver jag sägaatt det sistnämnda är min favorit hittills?

 

Hursomhelst. ...jag har bara spenderat fyra dagar i huvudstaden och längtade hela tiden till Pattaya. Men på något sätt känns det som att jag inte gett Bangkok chansen riktigt. Kan ni ge mig bra anledningar att byta ut en del av min kommande vistelse från Pattaya till Bangkok. 

 

Tack på förhand. 

Jag resonerar på ungefär samma sätt som Arve Opsahl i denna sketch. Varför ska man åka till Bangkok när man befinner sig i Pattaya ?  Det är inte bättre damer där och det 

damerna har har dom ju här i Pattaya. ;)

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Lagun:

Jag har nio thairesor under bältet hittills. Har varit till Phuket, Koh Samui, Khao Lak, Bangkok och Pattaya. Behöver jag sägaatt det sistnämnda är min favorit hittills?

 

Hursomhelst. ...jag har bara spenderat fyra dagar i huvudstaden och längtade hela tiden till Pattaya. Men på något sätt känns det som att jag inte gett Bangkok chansen riktigt. Kan ni ge mig bra anledningar att byta ut en del av min kommande vistelse från Pattaya till Bangkok

 

Tack på förhand. 

Finns inte i min värld i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till saken hör att....

Februari 2015.

Jag hade tänkt och åka runt lite Bangkok och besöka något tempel, utforska staden osv. Bodde på Sukhumvit Soi 2 nära Nana. Första förmiddagen drog jag med Skytrain till MBK och shoppade. Fick byta en gång men resan var smidig. Kom tillbaks till Nana området och lunchade och slappade lite med en öl i näven när det helt plötsligt blev ett jäkla tjattrande bland thaiarna som stirrade på tv:n.  Det hade briserat en bomb vid den station där jag bytt tåg en timme tidigare! Ingen omkom, men en del skadade. 

 

Det gjorde mig rädd att vilja använda allmänna kommunikationer vilket gjorde att jag hängde runt Nana de kommande dagarna i väntan på att få komma till Pattaya. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Allting beror ju på vad man har för ambition med sitt besök i Bangkok. Är man ute efter ett "Pattaya" i Bangkok lär man inte hitta det, utom spridda delar som vid Nana Plaza/soi 2 till 18 och Patpong/silom området. Då känns det som om Pattaya har ett bättre och billigare utbud, thaimaten är billigare i Pattis, ölen är billigare i Pattis och förmodligen brudarna också.

 

Prisnivån är generellt högre i Bangkok än i Pattaya och det tror jag beror mer på att Bangkok är mer en affärsstad än vad Pattaya är.

 

Men, rör man sig utanför de här turistområpdena så finns det så mycket mer att se och uppleva som gör att man uppskattar Bangkok mer och mer. Jag bor längs Ratchada och inom en dryg kilometer från min lägenhet finns allt jag behöver även om jag vill ha turistgrejorna och "Pattaya" livsstilen. Ok, det finns ingen strand men i övrigt så finns allt annat som finns i Pattaya i det området också. Till minst lika bra priser.

 

Problemet blir att få med polare ut till dessa områdena, även om det bara är 60-80 battingar med en taxi från Nana så brukar det bli så att när en polare från Sverige kommer på tillfälligt besök så träffas man på Beergarden för att sen röra sig i det området. Då får man en "Pattaya" kväll fast till ett dyrare pris än om man hade åkt till Pattaya.

 

Det finns mycket att se och göra i Bangkok om man vill, men är det Pattaya livsstilen som ändå är den som lockar mest så skall man hålla sig runt Nana eller Patpong. Eller skippa Bangkok och åka direkt till Pattis....

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför Pattaya och inte Bangkok? Det enda som inte finns i Bangkok är väl en halvtaskig strand med smutsigt vatten? I övrigt är utbudet oändligt mycket större i Bangkok oavsett vad man har för intressen. Jag förstår inte tjusningen med Pattaya och delar hellre tiden mellan en storstad som Bangkok och en mindre turistort vid havet som ha fina stränder och rent vatten. Många av min frus vänner bor i Bangkok och det finns alltid något nytt att se eller göra och det enda som till slut gör att man vill till havet är den dåliga luften. 

 

/Krille

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya är fortfarande en "liten" håla, fördelen är att allt som där finns finns inom behörigt avstånd, även tidsmässigt. Dessutom är det sällan eller aldrig någon dålig luft. Bangkok är oändligt mycket större i allt, har otvivelaktigt sina fördelar men även nackdelar.

Från Pattaya kan du lätt åka ut och havsfiska men även besöka olika småöar, vilket är "något" svårare om du bosätter dig i Bangkok.

Hurudant vädret än är känns det sällan eller aldrig kladdigt som det känns i Bangkok = betydligt behagligare att bo och leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig luft, klibbig värme och för mycket folk, skulle aldrig i helsike vilja bo i Bkk. Sen finns det bättre alternativ än Pattaya..

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Benjamas:

Dålig luft, klibbig värme och för mycket folk, skulle aldrig i helsike vilja bo i Bkk. Sen finns det bättre alternativ än Pattaya..

Som tex?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

Varför Pattaya och inte Bangkok? Det enda som inte finns i Bangkok är väl en halvtaskig strand med smutsigt vatten? I övrigt är utbudet oändligt mycket större i Bangkok oavsett vad man har för intressen. Jag förstår inte tjusningen med Pattaya och delar hellre tiden mellan en storstad som Bangkok och en mindre turistort vid havet som ha fina stränder och rent vatten. Många av min frus vänner bor i Bangkok och det finns alltid något nytt att se eller göra och det enda som till slut gör att man vill till havet är den dåliga luften. 

 

/Krille

 

 

 

 

 

Mja, gillar man farangmat så vet jag inte om Bangkok har nå större/bättre utbud. Sen att stranden kanske inte är den renaste i Pattaya men det blir ändå behagligt med havsbrisen som fläktar där istället för det skitiga och instängda Bangkok. Nä Bangkok pallar man med max ett par dagar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du går igenom dessa herrars trådar om Bangkok så kommer du att se att det är en fantastisk stad att upptäcka

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Benjamas:


Lyckeby

Ok, trodde du menade någon ort i Thailand...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Mja, gillar man farangmat så vet jag inte om Bangkok har nå större/bättre utbud. Sen att stranden kanske inte är den renaste i Pattaya men det blir ändå behagligt med havsbrisen som fläktar där istället för det skitiga och instängda Bangkok. Nä Bangkok pallar man med max ett par dagar..

 

Då har du nog inte sökt så mycket för det finns hur mycket farangmat som helst i Bangkok. Allt från "enkel husmanskost" till exklusiva restauranger. Det är just det som är tjusningen med Bangkok - det finns allt från enkla ställen till ställen med högsta internationella klass inom alla områden.

 

Söker man lite eller har en Bangkokbo med sig finns hur stort utbud som helst inom alla områden. Vet inte hur många gånger vi varit på "utflykt" i Bangkok där jag undrat "vart f-an är vi på väg?" för att slutligen komma fram till ett riktigt guldkorn. Bara en sån sak att man kan resa snabb, säkert och bekvämt med Skytrain för att bara ta taxi "sista biten" till många ställen gör Bangkok till en klar favorit.

 

Visst kan det kännas instängt efter ett tag men ge Bangkok en chans så ska du se att utbudet är enormt inom alla områden. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter


Lyckeby

Nu saknar man minuskarman igen ???

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter


Nu saknar man minuskarman igen ???

Sent from my SM-A910F using Tapatalk



Han vill väl inte svara sunkstället Hua Hin. Då är det lättare och dryga sig! Pinsamt barnsligt... Blir väl så när man häckar bland hästskit och HP:ar! [emoji16]

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Var ligger det i Thailand?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

Måste väl var Pattaya översatt på svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl var Pattaya översatt på svenska



Haha.. Ja, så måste det vara! Pattis o Bankan är bäst! Där finns iaf anständiga takbarer! [emoji4]

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Benjamas:


Lyckeby

 

23 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Var ligger det i Thailand?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

Grannbyn till yxbyn där jag bor หมู่บ้านที่มีความสุข33955916-okay-smiley.jpg

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev wUThai:

Pinsamt barnsligt

 

Kan tyckas.

 

Men faktum är att HH inte är så kasst, rätt trevligt där faktiskt, jag har gjort en pudel i det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...