Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man på i Thailand ?


Rospigg

Recommended Posts

Precis nyss, skrev Chan2014:

Ja, du, det får du allt fundera på, cheap Charley syndromet är en normal bland Thailändare vad det gäller personer från Svenne land, "oss" får du känna efter själv om du tycker du hör till den gruppen eller inte.

Chan2014

 

Fattar ändå inte vad du menar, vet massor av pensionärer som har mindre inkomst än han, o inte fan klassar jag ner dem?

 

Du e ju fan som en typisk dum Thai som ser ned på andra människor, som har mindre inkomst, satans översittare!

 

Jag kan förstå att du inte vart i Sverige på 10 år, vem fan vill se dig där, du har antagligen bränt dig där också?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 331
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    39

  • Boa52

    16

  • Knasen

    16

  • Soengsang

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

20 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Tänker inte ens kommentera sånt skitsnack. Gå och dränk dig i nån vinägertank.

Besannas mina tankar, det var ett bra looser svar, blev du mållös nu, kanske svårt att bemöta, sanningen är oftast svår.

Chan2014

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta skrev jag när jag var ny medlem på mpr. funkar fortfarande för mig efter snart 10 år som bofast.

 

Lite tankar efter snart en månads medlemskap här på Maipenrai samt 5 års fast boende i Thailand.

Mycket gnäll på det mesta som gäller Thailand från många här.

SE MÖJLIGHETERNA OCH INTE HINDREN (är en klassiker men ack så sann)

 

1. Köra moped utan hjälm.

 

2. Framföra bilen i 160km/tim och veta om att man inte blir av med körkortet(böter givetvis men sällan mer än 100-200 Baht till polisens egen frukostklubb)

 

3. Tanka bilen för ca 6.50sek/litern (diesel)

 

4.Kunna beställa en Chang kl.09.00 på resturang om så önskas.

 

5.Kunna inhandla samma dryck när som helst på dygnet.

 

6.Ta en chang till middagen på krogen även fast man har bilen med sej.

 

7.Inte betala någon fastighetsskatt.(är huset betalt så är det betalt)

 

8.Måla om huset,bygga om som jag själv vill. (slippa söka bygglov,betala avgifter m.m)

 

9.Besöka Soi 6 i Pattaya,få två vackra 20-åringar att ta hand om min icke så vackra kropp

i en timme. Kostnad 1000-1500 Baht.(tyvärr inte aktuellt längre p.g.a att man är gift)

 

10. Oljemassage i en timme 300 Baht. (tillåtet enl. frugan)

 

11. Ha ett svenskt pass så man i princip kan besöka hela världen.

 

12. Ett paket röka för ca 40-80 Baht.

 

13. Ett kg fläskfile för 120 Baht.

 

14. Bo på den Thailändska landsbygden.

 

15. ha underbara thai-vänner (allt från farmare till polischefer)

 

16. Vara ödmjuk inför Thailändarna(har jag kommit långt med)

 

17. Ha en underbar Thailändsk fru som jag älskar och dyrkar.(Har varit gift i Sverige två ggr tidigare,tre underbara barn i Svedala)

 

18. Ha 3 svågrar och 3 svägerskor(Thai) som har ställt upp för mej i många lägen.

 

19. Ett leende,en klackspark,ett skratt och inte ta allt så jävla allvarligt,det kommer man som Svensk långt med här i Thailand.

 

20. Tänk på att vi är gäster i Thailand.så för fan: Försök o ta seden dit du kommer.

Lovar att livet blir mer kul med ett flabb och en stor klackspark. (kanske några kalla Chang hjälper till)

 

P.s Har inte rankat det i någon speciell ordning! Bara tankar o allmänna funderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

@thomas001 nr 20 gillar jag skarpt, jag är en besökare/gäst i deras land. Tänker man på det så går allt så mycket lättare.

 

Om man stannar en vecka, ett år eller 10 år så blir man inte Thai i alla fall. Det är bara att acceptera.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-27 at 16:23, skrev Boa52:

Menar du att du vet att nötköttet vi äter i sverige och Thailand kommer från självdöda och dessutom mjölkkor. Vad brukar ni skriva länk på det

 

Vad tror du händer med de utrangerade värphönsen?

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad tror du händer med de utrangerade värphönsen?

 

Dom blir mina flickvänner ;) Om man nu tänker på dom som jobbat i en bar tidigare alltså. Jag har en sagolik förmåga att strunta i vad damen gjort tidigare.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Soengsang:

Fattar ändå inte vad du menar, vet massor av pensionärer som har mindre inkomst än han, o inte fan klassar jag ner dem?

 

Du e ju fan som en typisk dum Thai som ser ned på andra människor, som har mindre inkomst, satans översittare!

 

Jag kan förstå att du inte vart i Sverige på 10 år, vem fan vill se dig där, du har antagligen bränt dig där också?

Kan ju inte vara så trevligt att vara tvåa bakom en framgångsrik fru och måsta följa med på mässor som en dräng runt landet som bara besöks av thai.

Knäcker nog de flestas ego som då får sitt utlopp här ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Soengsang:

Fattar ändå inte vad du menar, vet massor av pensionärer som har mindre inkomst än han, o inte fan klassar jag ner dem?

 

Du e ju fan som en typisk dum Thai som ser ned på andra människor, som har mindre inkomst, satans översittare!

 

Jag kan förstå att du inte vart i Sverige på 10 år, vem fan vill se dig där, du har antagligen bränt dig där också?

Det är väl bara så enkelt att vi är olika, olika syn på saker och ting, olika förutsättningar, olika livsstil, olika ekonomiska förutsättningar, olika intressen och målsättningar, kan igentligen bara rycka synd om dej, vad menar du att jag har bränt mej med och var, allt är självvalt enligt min paroll. 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev leifen:

Kan ju inte vara så trevligt att vara tvåa bakom en framgångsrik fru och måsta följa med på mässor som en dräng runt landet som bara besöks av thai.

Knäcker nog de flestas ego som då får sitt utlopp här ;) 

Leifen, du yttre dej som om du är tvåa i alla lägen, looser är vad du är byter  hela tiden location och livspartner, vad blir det nästa resa, jag har haft min karriär och är nu pensionär, men har man inte haft någon meningsfull karriär så förstår jag dej att du söker med ljus och lyckta efter någon, jag är  oerhört stolt att jag har en oerhört självgående och framgångsrik fru, få förunnat faktiskt, känner mej privilegierad och önskar dej detsamma.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benjamas:

 

Att bo i Thailand på heltid året runt vill jag inte göra, 9 mån/år räcker och blir över, skulle helst bo i Sverige 5 mån Maj-Sept men tjejen får ju bara visum i 90 dagar.

 

 

Inga problem, första gången 90 dagar + förlängning i Sverige

Nästa år söker man 6 månaders direkt. Görs på ambassaden, tar ca 4-5 veckor och kostar lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Benjamas:

Vilka länder tänker du på då?

 

Det första som kommer upp på näthinnan är Brasilien

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

Besannas mina tankar, det var ett bra looser svar, blev du mållös nu, kanske svårt att bemöta, sanningen är oftast svår.

Chan2014

 

 

Ja det bör ju du veta som inte vågar att publicera vissa PM där sanningen kommer fram102 (2).jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benjamas:

och köpa en bil med Swish

Förstår att det måste vara jobbigt. Köper du bil ofta ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skojar bara för jag kunde bara inte låta bli när du bjöd på den  ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

Besannas mina tankar, det var ett bra looser svar, blev du mållös nu, kanske svårt att bemöta, sanningen är oftast svår.

Chan2014

 

 

post-207694-0-23416900-1456397250_thumb.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad tror du händer med de utrangerade värphönsen?

 

Inte fan blir det nötkött av dem i allafall. ..?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Hahah sjukdom, det är bara vekhet, men det är väl också en sjukdom?

Genuint korkat svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det första som kommer upp på näthinnan är Brasilien

Första som slår mig då är hög kriminalitet.

Har en god vän här som bott många år i Brasilien men bytt ut det mot Thailand.

Personligen så tror jag att man tröttnar på det mesta till slut, finns ju inget ställe som är 100 perfekt. Att variera och skapa lite omväxling är nog bästa modellen om man inte e gammal å trött å trivs med att dricka chang å glo på ingenting.

Då flyttar man till Isaan [emoji1]

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MaiChai:

takbarer är ofta bortkastade pengar med en thaitjej

Vad innefattar ofta? Min fru och frugans kompisar har inga problem med takbarer? Finns thaimat där med? Om man nu är osäker så är det väl smartaste att fråga damen att man vill bjuda henne på ett finare ställe och fråga henne om hon har några förslag? Hur svårt kan det vara? Eller är det som oftast att man inte riktigt kan kommunicerar med varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev wUThai:

Vad innefattar ofta? Min fru och frugans kompisar har inga problem med takbarer? Finns thaimat där med? Om man nu är osäker så är det väl smartaste att fråga damen att man vill bjuda henne på ett finare ställe och fråga henne om hon har några förslag? Hur svårt kan det vara? Eller är det som oftast att man inte riktigt kan kommunicerar med varandra?

Mycket riktigt, det är det bästa sättet jag har hittat på att kommunicera med andra - prata med dom. Men ibland så gör hon saker som hon inte vill göra för hon tror att jag vill gå dit. Mycket irriterande - men då måste jag liksom klura ut vad hon egentligen vill göra.

 

Sen varför hon inte gillar stället kan bero på en massa saker. Så ut med känselspröten lite mer, det fungerar ibland för mig men jag borde skaffa fler för det funkar inte alltid.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev wUThai:

Vad innefattar ofta? Min fru och frugans kompisar har inga problem med takbarer? Finns thaimat där med? Om man nu är osäker så är det väl smartaste att fråga damen att man vill bjuda henne på ett finare ställe och fråga henne om hon har några förslag? Hur svårt kan det vara? Eller är det som oftast att man inte riktigt kan kommunicerar med varandra?

 

Man riskerar ju att få det klassiska "Up to you" svaret om man föreslår att dinera på en exklusiv takbar - det är första tecknet på att hon egentligen inte vill det och kommer att sura/vara missnöjd under hela besöket. Har de sen inte ens thaifood att bjuda på så får man stanna på vägen hem så hon kan få köpa en skål nudlar i frigolitkartong...

 

Brukar då istället för att asa med någon som egentligen inte vill till en takbar boka bord på Ruen Malika på Soi 22, det brukar vara klart mer populärt.

 

Fast med mer "urbaniserade" thaitjejer kan ju det funka med både takbar och västerländsk mat - men som sagt får man "Up to you" som svar på frågan så vet man att hon inte vill...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev wUThai:

Genuint korkat svar.

 

Det var tanken.....

 

Blir så trött på alla alkoholister som ska fördöma...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Burken:

I Hua Hin finns hur mycket som helst, trodde du höll till i nån byhåla. Bor själv tre mil från Hua Hin. Festivaler, konserter, marknader, vattenland, golf, surfing, bowling, gym, bio, Go Kart, Pool och dartkvällar. Sen finns väl Svenska föreningen där du kan träffa folk. HH är väl själva paradiset för en svensk om man vill umgås med svenskar och utbudet av aktiviteter är som i en större stad i Sverige. Det beror förstås på vad man är intresserad av men nog finns det utbud.


Sent from my iPad using Tapatalk

Håller inte med riktigt.

Varning för negativitet nu men är ju lite trådens inriktning, jag trivs bra här på vintern, inget snack om det men det är inte lika nice som det var första året..

 

Ang din lista så visst finns alla de saker du räknar upp men är ju på en helt annan nivå än det vi har i Götet och runt om i Sverige.

Ex Iron Maiden och Bruce Springsteen på Ullevi och skulle gärna gå och se Rock Of 80´s som kommer till Scandinavium i Oktober.

Enda konserten av intresse här är väl Stone Head Band som kör metal covers på El Toro Loco varje kväll men mer än ett par ggr/år ids jag inte gå dit.

Golf är svindyrt här och tar lite väl mycket tid och sen gillar jag inte att spela i 35° hetta.

Marknader är jag tokless på, fn dom har ju tom höjt priset och snålat in på spriten i den annars så obligatoriska LITen på nattmarknaden på lördagar så inte ens den e särskilt kul längre.

Vattenlandet är iofs bra och funkar nån gång/år men bada är inte lika kul som det en gång var.

Med surfing så måste du mena Kite Surfing? Kan nog vara kul och har faktiskt funderat lite på det men man måste gå kurser och investera i dyr utrustning mm så vetefasen, men visst det ser kul ut, men samma där, bada...

Bowling finns men är ingen vidare kvalitet på bana och klot.

Bion är ju helt kass med dubbade filmer, har iofs projektor hemma så inget direkt sug på bio men iaf, hatar dubbade filmer.

Gym finns ett fåtal och går dagligen på ett men det är ju rena leksaks gym mot dom vi har i Sverige.

Go Karten i stan är svindyr och helt kass bana så den skulle jag aldrig gynna.

Visst stan kryllar av Svenskar vilket jag uppskattar mycket och det som återstår är biljard med poolarna på stan vilket är skitkul, men kan bli lite mycke dricka för att vara nyttigt för hälsan i längden om en säger..

 

Så summerat då så visst finns det som du säger en del men kvaliten på det mesta är typ "turist fälla" och man ska nog va lite halvpackad hela tiden för att uppskatta allt.

Finns ju inte ens en vettig park att promenera i typ Slottskogen och gå ut i buschen för att plocka bär eller svamp kan man ju fetglömma om man inte vill fajtas med kobror å dyl.

 

Men det finns även saker man inte tröttnar på här och på vintern när alla goa gubbar e samlade är det riktigt nice, då blir det div utflykter, moppeturer och en å annan bar runda och då trivs jag helt ok :dance1::drinks:

Men nu handlade ju tråden om vad man tröttnar på och jag tröttnar på hela Thailand så det är jäkligt skönt att få ett brejk i Sverige på sommaren, nu har jag dessutom fått kläm på hur vi löser längre vistelse än 3 mån för tjejen så nästa år blir det minst 4. I år åkte vi lite husbil nere i Europa vilket var helt ok så det tål att upprepas, sen gillar jag båtlivet i Sverige, en fin sommar slår det precis allt men även en dålig är det rätt nice. Dock jvligt dyrt men men..

 

Men först blir det ännu en vinter med värme och party med goa gubbar för det finns det iaf här precis som i Sverige.

Partyt är tom mycket bättre än i Sverige så avslutar vi lite positivt :dance:

Kanske tom dyker upp i Pattaya vad det lider, får se om gubbarna är sugna på en liten avstickare dit trots ryssen..

Annars syns vi nog i Udon till Jul, tänker inte missa det i år.

 

Det är olika om en säger...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Chan2014:

Leifen, du yttre dej som om du är tvåa i alla lägen, looser är vad du är byter  hela tiden location och livspartner, vad blir det nästa resa, jag har haft min karriär och är nu pensionär, men har man inte haft någon meningsfull karriär så förstår jag dej att du söker med ljus och lyckta efter någon, jag är  oerhört stolt att jag har en oerhört självgående och framgångsrik fru, få förunnat faktiskt, känner mej privilegierad och önskar dej detsamma.

Chan2014

Men om du nu är så lycklig, varför är du då alltid så negativ och elak hela tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag trött på det helkassa brödutbudet i butikerna i nordöstra Isaan, närmare bestämt Loei. I förrgår besöktes en stor Tesco Lotus där jag förtvivlat sökte efter nåt lämpligt bröd till frukostmackorna men vad fanns att välja på ? Jo skivad formfranska, same same men i olika storlek på förpackningarna. Även om man nu råkar komma ihåg att ta ut smörgåsmargarinet ur kylen i god tid så är brödet så jäkla mjukt och skört att det rasar samman när man ska försöka dutta på en smörklick, att det dessutom är helt smaklöst gör inte saken bättre. Däremot så fanns det femtielva olika sorters sötsliskiga fikabröd att välja på, inte undra på att Thailand ligger i världstopp när det gäller diabetes. I dag besöktes Big C och resultatet där var lika nedslående. Tur att man åker tillbaka till Pattaya i morgon och kan glida in på Friendship och köpa sig en hederlig råglimpa. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Förstår att det måste vara jobbigt. Köper du bil ofta ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skojar bara för jag kunde bara inte låta bli när du bjöd på den  ;)

Köper bil varje sommar när vi kommer till Sverige och säljer precis innan vi åker tebaks till Thailand.

I år köpte och sålde jag både bil och husbil och det va lite meck med betalningen av husbilen både vid köp och försäljning så önskar att dom ökar beloppsgränsen på Swish.

Köpa/sälja fordon i Thailand är ju ett elände med besök på traffic office, IM mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...