Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man på i Thailand ?


Rospigg

Recommended Posts

  • Svar 331
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    39

  • Boa52

    16

  • Knasen

    16

  • Soengsang

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev wUThai:

Att det är så jävla svårt och få ett bra bord på takbarerna om man inte boka i förväg! 

 

Hahaha tycker du? Här med frugan på Vertigo/Moon bar.

Vertigo anonym.jpg

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev wUThai:

Att det är så jävla svårt och få ett bra bord på takbarerna om man inte boka i förväg! 

 

Då handlar du för dåligt. En rejäl nota så minns dem dig till nästa gång och ett bra bord blir tillgängligt för dig :big_smile:

Är ju det som är så underbart i ett korrumperat land, allt går att lösa med pengar... :waaaht:

PS. Ironi! Så slipper några flippa ur totalt DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Då handlar du för dåligt. En rejäl nota så minns dem dig till nästa gång och ett bra bord blir tillgängligt för dig :big_smile:

Är ju det som är så underbart i ett korrumperat land, allt går att lösa med pengar... :waaaht:

PS. Ironi! Så slipper några flippa ur totalt DS.



Brukar ordna sig om man har stekar-mackan med sig. Då blir man bemött som en kung och då får man välja bord själv! Dock är ju inte Mackan alltid med! :)

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Hahaha tycker du? Här med frugan på Vertigo/Moon bar.

Vertigo anonym.jpg

 

/ SatanG

Schyssta solbrillor! :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hahaha tycker du? Här med frugan på Vertigo/Moon bar.

Vertigo anonym.jpg

 

/ SatanG



Nästan alltid Knökat när vi gå på takbar. Planerar man gå på takbar så brukar vi boka bord innan.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tröttnar på mig själv och min förbannade dåliga karaktär,även om jag bestämt mig för att ta en vit vecka så är det alltid någon annan som bestämt annorlunda och jag hänger på.Men denna gång ska jag bannemig hålla ut,i vår by med alla trevliga människor ska det väl banne mig finnas annat att göra än att supa hela tiden(så tråkigt är det inte)Nu ska det målas och renoveras lite(igen) och där behövs ett vakande öga(tidsstudieman)som håller reda på närvaro och raster och det passar mig ypperligt.Sen har jag ju moppen och badställen finns ju,om inte så får jag våldgästa Errki och P3 men då blir jag väl påverkad och vilseförd igen.Hejoch hå vilka livsavgörande beslut som måste tas hela tiden,när ska man få lugn och ro.



Verkar vara alkoholist om du inte har karaktär att tacka nej.
Gränsen är hårfin mellan att socialdricka eller tillgodose ett beroende.
I Thailand är det dessutom aldrig nåt problem att hitta någon att dricka med. Mitt tips är att gå med i forum för beroende, där finns många som stöttar dig. Kämpa!


Sent from my iPad using Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter



Nästan alltid Knökat när vi gå på takbar. Planerar man gå på takbar så brukar vi boka bord innan.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk


Även om man kommer tidigt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Peolito:

Även om man kommer tidigt?

 

Finns hjälp för det :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Finns hjälp för det :)

Nu ska vi inte vara sådana med Peo, jag min stackare får äta nått blått istället om jag druckit lite för mycket.

Dagarna före lingonveckan är en prövningens tid för en stackars student.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev samet:

 

Ja det kan du kalla dem. Men de tänker inte så.

Kineser och Thailändare också för den delen är väldigt stora nationalister.

Man håller sig till sin grupp och gynnar den. Var skriverier för några år sedan i Bangkok Post om att kineserna bara handlade av företag ägda av kineser.

Man höll således pengarna inom sin egen grupp.

 

De är dessutom ganska noga med att påpeka att de är kineser. Pratade med en ägare/manager för ett av hotellen på ön. Kontentan av vårt samtal var: -Mamma och Pappa är kineser, men har bott hela livet i Thailand, -jag är kines, gift med en kines och har bott hela livet i Thailand men ändock är jag kines.

Hej

Så uppfattar jag det nog också, lojaliteten ligger snarare inom den egna etniska gruppen än i den Thailändska nationaliteten, man gör affärer inom gruppen, gynnar varandra, behåller sitt språk, har sina egna högtider, lånar ut pengar till varandra och den etniska tillhörigheten verkar vara mycket viktigare än att försöka framstå som Thailändsk.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så uppfattar jag det nog också, lojaliteten ligger snarare inom den egna etniska gruppen än i den Thailändska nationaliteten, man gör affärer inom gruppen, gynnar varandra, behåller sitt språk, har sina egna högtider, lånar ut pengar till varandra och den etniska tillhörigheten verkar vara mycket viktigare än att försöka framstå som Thailändsk.

Mvh isan lover

Ja, det stämmer nog. Klockren analys....

Du har ju beskrivit tidigare att den etniska gruppen i Isaan är lao och även så med språket.

Dom vill inte ens tillhöra Thailand annat än för bidragen från Bangkok, men dom röstar villigt på en etnisk kines :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev leifen:

Ja, det stämmer nog. Klockren analys....

Du har ju beskrivit tidigare att den etniska gruppen i Isaan är lao och även så med språket.

Dom vill inte ens tillhöra Thailand annat än för bidragen från Bangkok, men dom röstar villigt på en etnisk kines :) 

Hej

Det är inget tvivel om att även dom Lao talande i Thailand utgör en etnisk grupp med en stark sammanhållning, egna traditioner och en egen kultur, men dom har ju inte själva valt att leva i Thailand och bli Thailändare (Siameser) dom blev det under tvång efter ett krig.

 

Men man behöver nog inte vara Einstein direkt för att förstå hur utsatt och i vilket underläge en sån här stor etnisk men ekonomiskt svag grupp befinner sig, längst ned på samhällsstegen, i dom två fattigaste delarna av landet (norr och nordost) som dessutom är dom minst utvecklade och mest eftersatta delarna av landet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är inget tvivel om att även dom Lao talande i Thailand utgör en etnisk grupp med en stark sammanhållning, egna traditioner och en egen kultur, men dom har ju inte själva valt att leva i Thailand och bli Thailändare (Siameser) dom blev det under tvång efter ett krig.

 

Men man behöver nog inte vara Einstein direkt för att förstå hur utsatt och i vilket underläge en sån här stor etnisk men ekonomiskt svag grupp befinner sig, längst ned på samhällsstegen, i dom två fattigaste delarna av landet (norr och nordost) som dessutom är dom minst utvecklade och mest eftersatta delarna av landet.

Mvh isan lover

Detta var nyheter för mig, dock väldigt intressanta fakta.

 

När?

vilket krig?

och varför får dom inte återvända till sitt hemland?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev wUThai:

Att det är så jävla svårt och få ett bra bord på takbarerna om man inte boka i förväg! 

Jag tog med mig min Thailändska tjej till en sådan där toppbar. Den där med guldkupol. Jag kommer inte ihåg vad den hette, men jag tror att det var den som var högst belägen då. Nu invigs det ju tydligen något ännu högre snart. Den där skyskrapan som ser ut som ett Lego-bygge. Intressant byggnad :) 

Men den där jäkla toppbaren vi var på tog dubbelt betalt såg jag sedan när jag kollade hur mycket de dragit från kontot. Nu var det inte något att bråka om. Det blev bara några öl innan tjejen kände sig illa till mods och ville därifrån. Jag tror att anspänningen blev lite för hög. Hon hade hört att man var tvungen att ha fina kläder så hon hade lånat ihop allt, t.o.m. örhängena. hade jag bara fått veta så skulle vi givetvis gått ut och handlat, men nu är hon en fin flicka från landet med respektabelt jobb en bit utanför BKK.

Det är lite skillnad på tjejer och tjejer i Thailand. Första gången jag var i Thailand så var jag i Patong. Där träffar man lätt tjejer som lever efter en viss moralisk norm som absolut inte behöver gälla i resten av landet. I Patong träffade jag tjejer som gladeligen skulle ha låtit sig bjudas på vad som helst så länge som jag bara hade en B kvar, men nu har jag träffat en tjej som man får tjata på för att få henne att ta emot gåvor m.m.

Att gå på en sådan där toppbar var min dröm och inte hennes. När hon får bestämma så hamnar vi mitt i gatan ätande på plasttallrikar, och drickandes ur plastmuggar på bord med vaxduk och så där. Visst det är billigt, men jag har ju semester och vill göra något mer minnesvärt än att dricka ur något som påminner om en tandbortsmugg från min barndom.
Jag vet inte riktigt vad som gick fel där uppe på toppbaren men hon kände sig liksom inte höra till. I mina ögon så var hon finast på hela baren, men hon kände sig inte värdig.

Vi tog hissen ner, och jag bjöd på Kebab i en gränd. Jag såg att hon kände sig bättre till mods och kvällen blev ändå trevlig och minnesvärd. Jag hade fått uppleva en sådan där toppbar, men kände mig allt lite skyldig över att ha tjatat med mig henne till något hon inte var van vid. Thailand är ett klassamhälle. Hon kanske kände sig konstig över att andra thailändare helt plötsligt sprang omkring och passade upp på henne?

Dom där tjejerna i Patong skulle inte haft några svårigheter att ta för sig. :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
25 minuter sedan, skrev leifen:

Detta var nyheter för mig, dock väldigt intressanta fakta.

 

När?

vilket krig?

och varför får dom inte återvända till sitt hemland?

Hej

Under 1700-1800 talet förekom flera krig i området och Isaan övertogs då av Siam, uppror gjordes men slogs ned, folk på den förlorande sidan tvångsförflyttades av segrarna till området som ansågs vara obördigt och relativt ointressant, nya städer anlades av Siameserna i området och flera av dessa känner vi till än idag.

Så det är ingen slump eller naturkatastrof som ligger bakom att 20 miljoner människor som bor i Thailand pratar Lao, som så många gånger förr i historien är det krig och då krigets vinnare som ritar om kartor och avgör vilket land människor tillhör.

Man kan läsa om denna oroliga och blodiga tid i den Thailändska historien.

Mvh isan lover

 

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Under 1700-1800 talet förekom flera krig i området och Isaan övertogs då av Siam, uppror gjordes men slogs ned, folk på den förlorande sidan tvångsförflyttades av segrarna till området som ansågs vara obördigt och relativt ointressant, nya städer anlades av Siameserna i området och flera av dessa känner vi till än idag.

Så det är ingen slump eller naturkatastrof som ligger bakom att 20 miljoner människor som bor i Thailand pratar Lao, som så många gånger förr i historien är det krig och då krigets vinnare som ritar om kartor och avgör vilket land människor tillhör.

Man kan läsa om denna oroliga och blodiga tid i den Thailändska historien.

Mvh isan lover

 

 

Intressant men förvånande att nästan en tredjedel av landets befolkning fortfarande inte pratar thai efter flera sekler som bofasta.

Det förklarar spänningarna i landet, mer än 10% har visst kinesiskt påbrå, många miljoner khmer, många miljoner burmeser och södern har väl också stor del ”utländskt ursprung”.

Kort sagt halva befolkningen är icke thai, utan tillhör andra etniska minoriteter med egna kulturer och egna traditioner. 

 

Ska försöka läsa på mer om historien senare.

Vet att burmeser är illa omtyckta för att landet mycket långt tillbaka i historien skövlat och ödelagt delar av landets städer.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Burken:

 


Verkar vara alkoholist om du inte har karaktär att tacka nej.
Gränsen är hårfin mellan att socialdricka eller tillgodose ett beroende.
I Thailand är det dessutom aldrig nåt problem att hitta någon att dricka med. Mitt tips är att gå med i forum för beroende, där finns många som stöttar dig. Kämpa!


Sent from my iPad using Tapatalk

 

Och va f-n är socialdricka?Du verkar ha gått igenom 12:an.När jag dricker så är det inte ett skit socialt med det,jag jagar promille inga stilpoäng.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter


Även om man kommer tidigt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det brukar funka rätt bra om man är tidig.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som nämnt något om alla bedrägliga munkar som skor sig på fattiga människor, munkar som misshandlar och lever lyxliv, skall ha egen sittplats i bussar och liknande ?

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Rospigg:

Är det någon som nämnt något om alla bedrägliga munkar som skor sig på fattiga människor, munkar som misshandlar och lever lyxliv, skall ha egen sittplats i bussar och liknande ?

 

Jadu rospigg,, börjar man diskutera munkarna med darlingen ,,Nej går inte,,Det sitter så långt inne i deras kultur ,,,,O ja jag har försökt  men hmm . Men vill man ha en tyst vecka så ok...

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

som dessutom är dom minst utvecklade och mest eftersatta delarna av landet.

 

Åter igen så missar du att Isaan är stort, och tror din by är signifikant med resten av Isaan..... 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Rospigg:
4 timmar sedan, skrev Rospigg:

Är det någon som nämnt något om alla bedrägliga munkar som skor sig på fattiga människor, munkar som misshandlar och lever lyxliv, skall ha egen sittplats i bussar och liknande ?

 

Hej ROS sök på (munk) här på forumet det finns en del trådar om detta. mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev måne:

Och va f-n är socialdricka?Du verkar ha gått igenom 12:an.När jag dricker så är det inte ett skit socialt med det,jag jagar promille inga stilpoäng.

Hej måne jag säger inte att du är alkoholist men att inte kunna tacka nej kan vara ett tecken. Att (Gränsen är hårfin mellan att socialdricka eller tillgodose ett beroende). som Burken säger är också sann. EN som har erfarenhet mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev haan:

Hej måne jag säger inte att du är alkoholist men att inte kunna tacka nej kan vara ett tecken. Att (Gränsen är hårfin mellan att socialdricka eller tillgodose ett beroende). som Burken säger är också sann. EN som har erfarenhet mvh

Jag säger som Ingvar Oldsberg sa en gång. Inte fan sitter jag och smuttar på en gin tonic för att det är gott, det är fyllan jag är ute efter.

Ska det drickas, så ska det drickas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...