Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man på i Thailand ?


Rospigg

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev Wangthong:

Har också tagit med köttkvarn. Frugans syster har snart nött ut den. Så det kanske blir en till.

Givet att om den används så kanske den måste bytas ut - men varför i herrens namn skall man släpa med sig saker från Sverige. Gissningsvis släper du med dig grunkan tillbaka närmare till var den var tillverkad om du tar med dig en från Sverige i alla fall.

 

Sen till alla:

 

Och för mig som använder den en gång per år och byter möjligtvis dam lika ofta enligt vad som hänt tidigare så skulle jag få en 1:1 ratio på köttkvarnar och damer.

 

Nä, jag nöjer mig med att klaga på att jag måste köpa ett par kilo köttfärs istället, sen kan resten av MPR roa sig med att reta sig på att jag retar mig på att jag inte kan köpa ett halvkilo vilket var det jag ville ha.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 331
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    39

  • Boa52

    16

  • Knasen

    16

  • Soengsang

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

35 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Givet att om den används så kanske den måste bytas ut - men varför i herrens namn skall man släpa med sig saker från Sverige. Gissningsvis släper du med dig grunkan tillbaka närmare till var den var tillverkad om du tar med dig en från Sverige i alla fall.

 

Sen till alla:

 

Och för mig som använder den en gång per år och byter möjligtvis dam lika ofta enligt vad som hänt tidigare så skulle jag få en 1:1 ratio på köttkvarnar och damer.

 

Nä, jag nöjer mig med att klaga på att jag måste köpa ett par kilo köttfärs istället, sen kan resten av MPR roa sig med att reta sig på att jag retar mig på att jag inte kan köpa ett halvkilo vilket var det jag ville ha.

Börja handla på BigC, Makro eller Tesco Lotus så hittar färs i de storlekar du önskar. Även köttkvarnar :) 

Jag retar mig nog på mer att du skall så beskriva så mycket detaljer där det strular för dig. Allt behövs inte skrivas om.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev leifen:

Börja handla på BigC, Makro eller Tesco Lotus så hittar färs i de storlekar du önskar. Även köttkvarnar :) 

Jag retar mig nog på mer att du skall så beskriva så mycket detaljer där det strular för dig. Allt behövs inte skrivas om.

Får fundera lite på det, vad jag skriver om alltså. Runt 8000 pers som är med på MPR men kanske 100 som skriver, och nu önskar du att jag hellre tillhör dom 7900 som inte gör det.

Har redan raderat alla bilder (tja skrev ett program som gjorde det) eftersom jag blev avstängd då nån dårpippi kallade mig knarkare eftersom jag kollar upp vad jag stoppar i mig. Dårpippin skiter jag i men moroten som stängde av mig förlåter jag inte.

 

Jag skrev om vad som hände på marknaden angående köttfärsen, inte var jag kan köpa den eller hur jag skulle kunnat släpat med mig köttkvarn och en död älg från Sverige heller. Jag tycker bara det är lite dålig stil att dom inte är mer serviceminded. Men tydligen med tanke på responsen här så har jag helt fel. Det är mitt fel att jag inte får köpa ett halvkilo färs (vilket jag ville ha) utan jag skulle tagit med mig en köttkvarn från Sverige istället.  Om man nu kan utläsa en röd tråd ifrån era svar.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick du någon förklaring till varför du inte fick köpa 0.5kg?

Kan ju inte fatta varför inte det ska gå om dom säljer i lösvikt och inte i färdiga kilopåsar.

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Storhandlar gör jag på big C eller lotus får vad jag vill ha och de har manuell köttdisk.

Har stor frys men i Thailand är det bara glass och is i den.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Broskan:

Fick du någon förklaring till varför du inte fick köpa 0.5kg?

Kan ju inte fatta varför inte det ska gå om dom säljer i lösvikt och inte i färdiga kilopåsar.

Nä, jag antar att hon inte ville skita ner kvarnen för bara ett halvkilo men jag tänkte gå därifrån utan att köpa nåt alls - dock ville tjejen ha köttfärs eller rättare sagt fixa det åt mig så kärringen som sålde köttet fick sin vilja igenom.

 

Och tack för en som faktiskt förstår att det inte var ett världsproblem för mig - men nåt jag tyckte var lite retsamt bara.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Givet att om den används så kanske den måste bytas ut - men varför i herrens namn skall man släpa med sig saker från Sverige. Gissningsvis släper du med dig grunkan tillbaka närmare till var den var tillverkad om du tar med dig en från Sverige i alla fall.

 

Sen till alla:

 

Och för mig som använder den en gång per år och byter möjligtvis dam lika ofta enligt vad som hänt tidigare så skulle jag få en 1:1 ratio på köttkvarnar och damer.

 

Nä, jag nöjer mig med att klaga på att jag måste köpa ett par kilo köttfärs istället, sen kan resten av MPR roa sig med att reta sig på att jag retar mig på att jag inte kan köpa ett halvkilo vilket var det jag ville ha.

 

Jag undrar också varför det är svårt att handla ett halvt kilo köttfärs, gör det själv ofta på t.ex. Foodland. "Krung kilo krap"

 

Potatis använder svärmor ofta i köttsoppa t.ex. Annars rekar jag att du nästa gång på restaurang beställer "Geang massaman", mycket gott.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Broskan:

Fick du någon förklaring till varför du inte fick köpa 0.5kg?

Kan ju inte fatta varför inte det ska gå om dom säljer i lösvikt och inte i färdiga kilopåsar.

 

En vild gissning är att det är för lite att mala bara ett halvt kilo. Det kanske fastnar såpass mycket inuti kvarnen att det inte blir lönsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Galten:

Storhandlar gör jag på big C eller lotus får vad jag vill ha och de har manuell köttdisk.

Har stor frys men i Thailand är det bara glass och is i den.

555, jag laddade upp hennes kyl och frys med kyckling, glass och lite annat smått och gott som ost (hon är galen i ost) innan jag for. Sen kom dottern förbi och vad jag fattade så var det inte mycket kvar i kyl/frys efter det besöket.

 

Hon är bara för snäll... men såna är ju morsor...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Scandinaviancorner:

Ibland tröttnar jag helt enkelt på Thailändare

Och Svennar åxå? var det därför du skickade iväg mig åt fel håll - jag höll ju på att hamna i burma eller nåt sånt om inte en inföding tagit hand om mig ;)

Puss på dig gubben förresten, men det är ju miss On och käket jag saknar mest.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det var väll ett förbannade tjat om fel väg, Jag sa att det finns en 7/11 åt höger och en till vänster och naturligtvis missar du bägge två ditt blindstyre..

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det var väll ett förbannade tjat om fel väg, Jag sa att det finns en 7/11 åt höger och en till vänster och naturligtvis missar du bägge två ditt blindstyre..

Jag hittar bara egna vägar ibland... och jag gillar att retas lite med dig. Ni tog väl hand om mig när jag var där och det tackar jag så mycket för.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-26 at 23:05, skrev stefan5300:

Blir jäkligt less på alla strömavbrott, det längsta har varit på 17 timmar och internetavbrott på 3-4 dagar, då är jag inte god att tas med. Sedan finns det flera andra saker jag tröttnat på men det är mer hanterbart.

Men klimatet och levnadskostnader i Thailand slår ju det svenska med ljusår så det överväger att leva i Thailand.

Använder knappt internet i huset förutom på kvällen utan har oftast internet via mobilen till plattan o laptopen. Funkar klockrent alltid.:)

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Atom:

 

Ris, potatis eller pasta är väl egentligen samma sak; en kolhydratsutfyllnad för de som inte har råd att äta sig mätta på kött. 

 

Till många thairätter passar ris bättre än potatis men det finns väl inte någon gastronomiskt hyfsat utvecklad person som påstår att ris i sig smakar gott? Å andra sidan; vem vill äta en lunch enbart bestående av potatis? Visst, färskpotatis smakar gott men förmodligen är det mest en invand reflex. Smakar en kokt potatis i november gott?

 

Kyckling och griskött håller hyfsad kvalitet i Thailand men när det kommer till nötkött är både Sverige och Thailand u-länder; självdöda mjölkkor är säkert OK som hundmat men inget jag vill lägga på grillen.

Stor skillnad på ris kvalite och smak har jag märkt. Nu är jag inte nån gastronomiskt geni men jag gillar klibbig ris som faen..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter fem månader i Thailand brukar jag vara trött på thailändarnas laid back stil. Underbart att se vilken organiserad tillvaro det är i Sverige brukar jag tänka när man landat på Arlanda. Sverige är rent och man får klara besked om man frågar nåt. 

Folk är utbildade och kan svara klokt istället för att le och peka åt fel håll.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Får fundera lite på det, vad jag skriver om alltså. Runt 8000 pers som är med på MPR men kanske 100 som skriver, och nu önskar du att jag hellre tillhör dom 7900 som inte gör det.

Har redan raderat alla bilder (tja skrev ett program som gjorde det) eftersom jag blev avstängd då nån dårpippi kallade mig knarkare eftersom jag kollar upp vad jag stoppar i mig. Dårpippin skiter jag i men moroten som stängde av mig förlåter jag inte.

 

Jag skrev om vad som hände på marknaden angående köttfärsen, inte var jag kan köpa den eller hur jag skulle kunnat släpat med mig köttkvarn och en död älg från Sverige heller. Jag tycker bara det är lite dålig stil att dom inte är mer serviceminded. Men tydligen med tanke på responsen här så har jag helt fel. Det är mitt fel att jag inte får köpa ett halvkilo färs (vilket jag ville ha) utan jag skulle tagit med mig en köttkvarn från Sverige istället.  Om man nu kan utläsa en röd tråd ifrån era svar.

Tycker att du reagerar fel, när du går i försvarsställning till de bra råd och tips du får här.

 

Visst är det ditt fel om du inte fick köpa ett halvkilo köttfärs, hade du frågat efter bananer så hade aldrig problemet uppstått. ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leifen:

Tycker att du reagerar fel, när du går i försvarsställning till de bra råd och tips du får här.

 

Visst är det ditt fel om du inte fick köpa ett halvkilo köttfärs, hade du frågat efter bananer så hade aldrig problemet uppstått. ;) 

Härligt, vill jag köpa en liter mjölk men dom bara har 2l förpackningar så är det bästa rådet att ta med mig en ko från Sverige vettigt... Hur tänker man nu...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Härligt, vill jag köpa en liter mjölk men dom bara har 2l förpackningar så är det bästa rådet att ta med mig en ko från Sverige vettigt... Hur tänker man nu...

Tror inte du fått/får sådana råd här, troligare blir rådet att besöka nästa butik på samma gata.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev leifen:

Tror inte du fått/får sådana råd här, troligare blir rådet att besöka nästa butik på samma gata.

Får jag rådet att släpa med mig en köttkvarn från Sverige för att mala 500g köttfärs så är det väl nästan jämförbart.

 

Och jag kan trava runt i butiker, men jag tröttnar på att inte kunna göra all shopping på samma ställe på en marknad - vilket var det jag ville göra denna gång.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag brukar tänka så här. Hur många militärkupper har sverige haft. Hur mycket politisk bråk har det varit och är. Det har aldrig hänt i sverige. När startade den tekniska utvecklingen i Thailand jämfört med sverige?  Jag tror att det var någon som sa i en tråd att Thailand ligger 30 år efter sverige. Inom vissa områden ja det tror jag ( t ex landsortssjukvården ) som jag har mött ett antal ggr. Miljön ett annat exempel m.m. Men Thailand som många andra länder i Asien är på rätt väg när det gäller teknik,sjukvård och miljö m.m. Så jag jämför ibland hur var det i sverige för 10,20 och 30 år sedan med hur är det i Thailand nu. Så jag har detta i mina tankar innan jag kritiserar saker och ting. mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag rådet att släpa med mig en köttkvarn från Sverige för att mala 500g köttfärs så är det väl nästan jämförbart.

 

Och jag kan trava runt i butiker, men jag tröttnar på att inte kunna göra all shopping på samma ställe på en marknad - vilket var det jag ville göra denna gång.

Köp en handtrallad köttkvarn i Thailand, finns i olika storlekar och är inte särskilt dyra.

Föresten tror jag att jag har en över, har en hederlig gammal Boch köksmaskin nu med kvarn så jag behöver inte den handtrallade.

Så jag kan skicka den till dig när du kommer, hör av dig när det är dags.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är ett riktgt skit land om jag ska vara ärlig, människor synen renligheten och en hel del falskhet, finns inte mycket i landet som är
Bättre än Svedala, men likt förbannat så dra det i thai tarmen varje år ju närmare vinter kommer. Och när suget sätter in bokas både biljet och delvis boende i ett fantastiskt land att semestra i ev även stanna både 1-2-3 månader.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv tröttnade jag ganska snabbt på turister insmorda i sololja och dom orter där turister ses som en vandrande ATM.

Jag tröttnade snabbt på dom bittra utlänningar som ständigt snackade skit om Thailand och Thailändskor samt såg alla Thailändare som bedrägliga, lurendrejare och farliga.

Jag tröttnade snabbt på dom Indier som på ett helt othailändskt sätt antastade folk på gatan och försökte kränga sina varor t.ex skräddarsydda kläder.

Jag tröttnade snabbt på dom barer och restauranger som drivs av utlänningar och som är dubbelt eller tredubbelt så dyra som Thailändska diton.

Jag tröttnade snabbt på dom taxichaufförer i Bangkok som är oärliga och som sa att det hotell man valt var fullt, gatan avstängd, inte finns längre och föreslog ett annat, som numera vägrar sätta på sin taximeter.

Jag tröttnade snabbt på dom utlänningar som ständigt återkommer till Thailand trots att dom hela tiden klagar på Thailändarna och Thailand både i Thailand och hemma.

Jag tröttnade snabbt på dom rika Thailändare (läs kineser) som ser sig själva som bättre människor och behandlar folk ifrån isan och norr som skit.

Jag tröttnade snabbt på att försöka förklara och hjälpa dom godtrogna och lite dumma utlänningar som inte förstod att dom blev lurade och förda bakom ljuset av sin "tjej", det slutade oftast med att killen vägrade inse hur det hängde ihop och blev förbannad.

Jag tröttnade snabbt på dom som accepterade eller klagade på dubbla priser utan att göra något åt detta efter alla år, t.ex lära sig språket, ta reda på vad en vara eller tjänst ska kosta eller vägra betala överpriser

Detta var bara något, listan kunde göras längre.

Mvh isan lover

 

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Jag tröttnade snabbt på dom rika Thailändare (läs kineser) som ser sig själva som bättre människor och behandlar folk ifrån isan och norr som skit.

 

Alla rika Thailändare i Isaan då som ser sig för mer än andra, synd att du alltid ska ställa Isaan mot resten av Thailand.

 

I övrigt så håller jag fult ut med i ditt inlägg!

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...