Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man på i Thailand ?


Rospigg

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Hur många som lever där 100% gillar ris varje dag? Eller kanske jag skall skriva saknar potatis. Kanske frågat om det tidigare - men satt just med damen på skype och för vilken gång i ordningen som hon satt och pillade i sig ris vet jag inte ens.

 

Jag skulle nästans svälta ihjäl hellre än att käka ris varje dag till varje måltid. Tja samma med nudlar, funkar lite då och då men inte för ofta... Är det bara jag som saknar potatis som ett vanligt inslag (jag fixar ju det i alla fall) utan att hålla på och tänka på det. Vettigt kött vet jag nästan att jag skrivit om men om det var här eller nån annanstans kommer jag inte ihåg. Men det kan vara en utmaning att hitta det åxå.

Vem tvingar dig att äta ris varje dag? Det finns ju annan mat än bara ris. Potatis finns också att köpa. Gå och kolla rund så hittar du.

Det går inte att sitta vid stenbordet och gnälla man måste vara aktiv även i Thailand.

Jag misstänker att du är aktiv i Sverige.  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 331
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    39

  • Boa52

    16

  • Knasen

    16

  • Soengsang

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev Atom:

 

Ja tänk ändå; vissa oroar sig över att förlora investerad tid och känslor i en blivande livskamrat och andra är oroliga för att förlora hälften av sina livsbesparingar. 

 

Sedan finns det de som oroar sig över att förlora en köttkvarn.

Så hur många köttkvarnar har du lämnat efter dig i Asien då? Skiter väl i köttkvarnen i sig men den ligger inte högt på min priolista.

Det hela startade med att jag måste köpa på mig mer mald färs än jag vill ha och ledde till att jag borde ta med mig en köttkvarn såklart, och nu så kommer herr A och ojar sig över att jag förlorar köttkvarnar (som jag inte ens tagit dit).

 

Sannerligen är dumheten utan gränser. A.E hade rätt när han sa detta. Om han hade en köttkvarn eller inte vet jag faktiskt inte men en relativitetsteori hade han i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev JJC:

Vem tvingar dig att äta ris varje dag? Det finns ju annan mat än bara ris. Potatis finns också att köpa. Gå och kolla rund så hittar du.

Det går inte att sitta vid stenbordet och gnälla man måste vara aktiv även i Thailand.

Jag misstänker att du är aktiv i Sverige.  

Inga problem, jag har löst den delen - men utan att agera lite proaktivt när vi är och handlar så blir det ingen plugg för mig. Thaiarna verkar inte käka det så då köper dom inte det heller.

I Sverige odlar jag egen potatis. Runda och mandel som sen lagras i en källare med perfekt temperatur och fukt - kåken är byggd runt 1950 så då var matkällare inte nåt man ens funderade på att ta bort. Det skulle finnas en till varje lägenhet.

 

Lever singel i Sverige så då får jag själv bestämma, men när jag bor tillsammans med damens familj så blir det lite jämkande. Jag vill inte peta för mycket i vad dom serverar/lagar av förklarliga skäl så då käkar jag det dom äter.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Det finns nån gräns på vad jag orkar släpa med mig eller köpa där. Så en köttkvarn ligger inte ens på listan över saker att ta med.

5 månader=12kg sist och sen får det vara nog. Orkar fan inte ta med mer.

 

Men vissa saker har varit roliga, paltpåsen (2 resor till asien, en av de mest eresta paltmjölspåsarna antar jag) som jag tror jag lämnade hos maitan eller hur isterband kan försvinna på 2-3sekunder hos SC var några saker jag kommer ihåg  i  alla fall.

Kött kvarnar finns att köpa i Thailand också.

Du skriver "jag orkar inte"

Men gnälla det går utmärkt att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Atom:

Sedan finns det de som oroar sig över att förlora en köttkvarn.

 

Bästa idag! :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev JJC:

Kött kvarnar finns att köpa i Thailand också.

Du skriver "jag orkar inte"

Men gnälla det går utmärkt att göra.

Jag är väldigt bra på att gnälla. Jag har tränat mycket. :)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Inga problem, jag har löst den delen - men utan att agera lite proaktivt när vi är och handlar så blir det ingen plugg för mig. Thaiarna verkar inte käka det så då köper dom inte det heller.

I Sverige odlar jag egen potatis. Runda och mandel som sen lagras i en källare med perfekt temperatur och fukt - kåken är byggd runt 1950 så då var matkällare inte nåt man ens funderade på att ta bort. Det skulle finnas en till varje lägenhet.

 

Lever singel i Sverige så då får jag själv bestämma, men när jag bor tillsammans med damens familj så blir det lite jämkande. Jag vill inte peta för mycket i vad dom serverar/lagar av förklarliga skäl så då käkar jag det dom äter.

Thaiarna?

du menar thailändare? Om de inte handlar till dig hur svårt är det att hänga med och handla det du vill ha.

Så gör jag. Inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev JJC:

Thaiarna?

du menar thailändare? Om de inte handlar till dig hur svårt är det att hänga med och handla det du vill ha.

Så gör jag. Inga problem.

Nu läser du som en kratta åxå - NÄR VI ÄR OCH HANDLAR borde ge dig en vägledning om att jag är med. Men kanske inte, vad det jag. Det är inte naturligt för dessa personer att ta med potatis så jag får komma ihåg det eller påminna dom om det varje gång. Ris och annat skit som olja har dom inga problem med att komma ihåg dock. Dom går sina turer och jag går och kikar lite på det som intresserar mig.

 

Men det är kanske för komplicerat för dig att begripa, man kan vara på olika ställen och göra olika saker samtidigt om man är flera personer. Möjligt att du handlar till hela familjen själv och då kan jag förstå resonemanget men för mig är det inte så.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, kitungmakmak said:

Så hur många köttkvarnar har du lämnat efter dig i Asien då? Skiter väl i köttkvarnen i sig men den ligger inte högt på min priolista.

Det hela startade med att jag måste köpa på mig mer mald färs än jag vill ha och ledde till att jag borde ta med mig en köttkvarn såklart, och nu så kommer herr A och ojar sig över att jag förlorar köttkvarnar (som jag inte ens tagit dit).

 

Sannerligen är dumheten utan gränser. A.E hade rätt när han sa detta. Om han hade en köttkvarn eller inte vet jag faktiskt inte men en relativitetsteori hade han i alla fall.

 

Låt mig rekapitulera; du håller till i Jomtien och gnäller över att du inte man köpa köttfärs. Du kanske även har svårt att köpa bröd i Norrbotten? Varför måste du gå och mala kött på marknaden när det finns 20 köpcentrum med hela frysdiskar fulla med köttfärs inom 20 minuters avstånd? Ber du skohandlaren i Piteå om att köpa is i februari också?

 

Att dumheten är utan gränser är tveklöst sant och likaså att snålheten bedrar visheten. När snålheten bedrar visheten och dumheten är utan gränser kan appliceras på en och samma person blir det dessutom en riktigt olycklig kombo.

 

Och nej, jag har inte lämnat några köttkvarnar efter mig någonstans i Asien. Jag har öht inte köpt någon men hade jag gjort det så hade jag skickat den till dig, med en 5-Bahtare klistrad på kartongen med superlim, bara för att.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Nu läser du som en kratta åxå - NÄR VI ÄR OCH HANDLAR borde ge dig en vägledning om att jag är med. Men kanske inte, vad det jag. Det är inte naturligt för dessa personer att ta med potatis så jag får komma ihåg det eller påminna dom om det varje gång. Ris och annat skit som olja har dom inga problem med att komma ihåg dock. Dom går sina turer och jag går och kikar lite på det som intresserar mig.

 

Men det är kanske för komplicerat för dig att begripa, man kan vara på olika ställen och göra olika saker samtidigt om man är flera personer. Möjligt att du handlar till hela familjen själv och då kan jag förstå resonemanget men för mig är det inte så.

Fysisk är du kanske med men inte mentalt. 

Försätt att titta på det som intressera dig / maten är inte intressant /och försätt att äta ris eftersom någon glömde se till att du får mat.

Försätt att gnälla över din hemska tillvaro. 

Ha det kull med dit gnällande.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Inget fast boende i Thailand och bytt damer nästan en gång per år (av välgrundade anledningar, inga trevliga damer) så det skulle bli 3 köttkvarnar på 3 år då. Känns det vettigt... I don´t think so.

Nu hoppas jag ha hittat en men inte fan är jag säker - har det gått åt pipan med 2 så vill jag vara lite mer säker innan jag börjar bo in mig.

Kanske läge att bli lite trevlig själv ,så "damen" vill vara med dig.

Med vänlig hälsning Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag var i Thailand så blev jag glad när jag såg mitt hotell. Det var ganska nybyggt, men det var inte det som gjorde mig glad. Det var färgen. Hela hotellet var målat skrikigt lila! Jag skulle aldrig kunna missa det! Inte kan man tappa bort ett sådant hotell, och skulle jag göra det så skulle jag ju bara behöva hoppa in i närmsta taxi och säga, "Take me to a totally purple hotel!". 
Hum, det visade sig finnas fler sådana. Och andra i helt fasansfulla färgkombinationer.
Det där mindre smakfulla skulle trötta ut mig i längden och få mig att studsa lite.

Den höga volymen på allt är som sagt var ganska uttröttande. Från Diskoteken till hoppilandkallarna på flodbåtarna i BKK.
Jag bodde vid den där floden sist jag var i Thailand och varje Hoppilandkalle var försedd med en otroligt ljudlig visselpipa, men annars så älskar jag ju Thailand   :)

Man kan ju kanske tröttna på att de är så dåliga på att prata engelska, men å andra sidan så borde väl jag lära mig Thai?

Jag har ju tidigare här på sidan ondgjort mig över att jag kom för sent för att se "Det Genuina Thailand", men med lite eftertanke så undrar jag om jag egentligen vill se det.
Sist som jag var i Thailand så bodde jag alltså i Bangkok och jag gav mig genat ut på lite upptäcktsfärd. Jag gick från mitt hotell och förirrade mig in i kvarter med smala slingrande små gator. Husen var låga och skitiga, mycket betong och korrigerad plåt. Överallt var den där svart, sotigt feta beläggningen som jag antar kommer från gatumatsgrillning, TukTukar, färgglada taxibilar, flodbåtar m.m.
Det var skräpigt och såg helt enkelt slummitt ut.

När jag kom tillbaka till hotellrummet så tänkte jag att jag skulle kolla lite på nätet efter sevärdheter. Då fick jag se att de kvarteren jag just promenerat i ansågs vara sevärda. Där skulle man möta det gamla genuina Bangkok. En plats där tiden stått still. 
Det är nog inte alltid som det gamla genuina är så tilltalande.

Något annat som man nog tröttnar på redan under en första 14-dagars resa är väl thailändska toaletter.  :doubt: 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev L200:

Mina garage dörrar gick inåt,efter bygget:wacko:

Dom omtänksamma thailändarna visste att där du kommer ifrån har man problem med snö utanför slagportar och därför fixade man så att dörrarna gick innåt.:rap:

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev leadbelly:

Kanske läge att bli lite trevlig själv ,så "damen" vill vara med dig.

Med vänlig hälsning Leadbelly

Härligt att du kan mer om mina damer än jag kan, första BKK-bruttan (om vi nu tar detta bara lite bakåt i tiden) sa att "fuck off, I found a ritchter farang", den andra bahandalde mig som en hund - come here, go away osv. Men det skulle du säkert stått ut med eller ??? Jag drog i alla fall. Den damen jag har nu och är lite toffel med är fantastisk.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Biträden i affärer som svarar "No have" av ren lathet ,eller att dom inte kan förstå engelska, så fort man frågar efter något som inte ligger framme på disken.

Hände då en bekant till mig som gick till 7/11 och ville köpa ett simkort till mobilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Härligt att du kan mer om mina damer än jag kan, första BKK-bruttan (om vi nu tar detta bara lite bakåt i tiden) sa att "fuck off, I found a ritchter farang", den andra bahandalde mig som en hund - come here, go away osv. Men det skulle du säkert stått ut med eller ??? Jag drog i alla fall. Den damen jag har nu och är lite toffel med är fantastisk.

Finns väl inget härligt med det, jag känner ju inte dina kontakter.

Skärp till dig iställrt  så kanske din tjej tycker om just dig för den du är.

Med vänlig hälsning Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Ärligt, hur många tar med sig en köttkvarn på en resa? Kanske en motorsåg åxå utifall att det behövs eller kanske ett mikroskop för att kolla om käket är OK.

Jag tänker inte släpa med mig en köttkvarn i alla fall. Det finns nånstans en gräns. Men en motorsåg skulle vara ganska kul nu när jag tänker närmare efter... ;)

 

Men tack för att du tar dig tid, ibland är tipsen faktiskt bra och ibland kanske mindre passande för mig.

Jag har tagit med mej el-såg, el-hyvel, cirkelsåg, borrmaskiner, mycke handverktyg,borrar och sånt. Det jag köpt i thai är kompressor och bänkslip

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som är rädda för risbyn och det är ingen höjdare för mig med.

Brukar lösas typ 50 procent där av tiden och i vårat hus resten  som är vid havet.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-26 at 18:54, skrev matz:

En sak som man kan bli lite trött på ibland gäller väl inte landet Thailand utan mer dess befolkning, det är att en Thai kan sällan medge att dom gjort fel eller begått ett misstag ska alltid hittas på något/någon att skylla på lite tråkigt att dom ha så svårt att stå för det dom gjort fel.

Men men det ligger väl i deras kultur att man inte ska "lose face" men hur svårt kan det va det är väl bar att erkänna sina brister å gå vidare :boast:

 

/matz

Känner igen det på en del MPR-skribenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Härligt att du kan mer om mina damer än jag kan, första BKK-bruttan (om vi nu tar detta bara lite bakåt i tiden) sa att "fuck off, I found a ritchter farang", den andra bahandalde mig som en hund - come here, go away osv. Men det skulle du säkert stått ut med eller ??? Jag drog i alla fall. Den damen jag har nu och är lite toffel med är fantastisk.

Kan du inte be henne slanta för en köttkvarn då? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Ärligt, hur många tar med sig en köttkvarn på en resa? Kanske en motorsåg åxå utifall att det behövs eller kanske ett mikroskop för att kolla om käket är OK.

Jag tänker inte släpa med mig en köttkvarn i alla fall. Det finns nånstans en gräns. Men en motorsåg skulle vara ganska kul nu när jag tänker närmare efter... ;)

 

Men tack för att du tar dig tid, ibland är tipsen faktiskt bra och ibland kanske mindre passande för mig.

Har också tagit med köttkvarn. Frugans syster har snart nött ut den. Så det kanske blir en till.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev L200:

Har slutat att tröttnat på landet,varför lägga energi på någon som aldrig gör något fel:-).

Mina garage dörrar gick inåt,efter bygget:wacko:

Självskrivet, annars måste man ju flytta bilen som står parkerad utanför när man ska öppna dörrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...