Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man på i Thailand ?


Rospigg

Recommended Posts

49 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Lokala marknaden nära soi 5 i Jomtien vill inte ens starta upp köttkvarnen om jag inte köper minst ett eller helst 2 kg. Och då frysfacket är aningen större än en brevlåda så förorsakar bara en sån sak lite problem.

Ris lite då och då eller samma med nudlar funkar ju men det jag råkade ut för var att det var 3 gånger om dagen med klibbris och alla andra var jättenöjda. Nu fixar jag så jag har potatis till mig och problemet är borta.

Enkelt problem med frysen ,köp en större

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 331
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    39

  • Boa52

    16

  • Knasen

    16

  • Soengsang

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

17 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Nu får du komma ihåg att jag är virrig som fan, men travar jag söderut från soi 1/5 som är dom som har anslutningar mot vägen (kanske 3an åxå när jag tänker efter) så kommer jag till en familymart och svänger jag ner efter den gatan mot stranden så finns det lite butiker varav en säljer ost till hyfsat pris, fortsätter jag däremot framåt så finns det en busstation och där finns en butik med lite farangmat åxå. Men nån marknad har jag faktiskt inte sett på den sträckan.

 

Aha... vänta nu, jag kollade på kartan, jag går ju åt fel håll. Det finns alltså en till marknad längre söderut - dit har jag inte varit än. Virrig är bara förnamnet på mig.

 

Norrut måste vara mot pattis från jomtien räknat, inte undra på att jag får trava på långa sträckor ibland. ;) Får undersöka detta nästa gång jag far ner vilket blir om ett par månader om allt går som det ska.

Enkelt problem också, adresslapp runt halsen

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, kitungmakmak said:

Hur många som lever där 100% gillar ris varje dag? Eller kanske jag skall skriva saknar potatis. Kanske frågat om det tidigare - men satt just med damen på skype och för vilken gång i ordningen som hon satt och pillade i sig ris vet jag inte ens.

 

Jag skulle nästans svälta ihjäl hellre än att käka ris varje dag till varje måltid. Tja samma med nudlar, funkar lite då och då men inte för ofta... Är det bara jag som saknar potatis som ett vanligt inslag (jag fixar ju det i alla fall) utan att hålla på och tänka på det. Vettigt kött vet jag nästan att jag skrivit om men om det var här eller nån annanstans kommer jag inte ihåg. Men det kan vara en utmaning att hitta det åxå.

 

Ris, potatis eller pasta är väl egentligen samma sak; en kolhydratsutfyllnad för de som inte har råd att äta sig mätta på kött. 

 

Till många thairätter passar ris bättre än potatis men det finns väl inte någon gastronomiskt hyfsat utvecklad person som påstår att ris i sig smakar gott? Å andra sidan; vem vill äta en lunch enbart bestående av potatis? Visst, färskpotatis smakar gott men förmodligen är det mest en invand reflex. Smakar en kokt potatis i november gott?

 

Kyckling och griskött håller hyfsad kvalitet i Thailand men när det kommer till nötkött är både Sverige och Thailand u-länder; självdöda mjölkkor är säkert OK som hundmat men inget jag vill lägga på grillen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Jag skulle nästans svälta ihjäl hellre än att käka ris varje dag till varje måltid. Tja samma med nudlar, funkar lite då och då men inte för ofta... 

 

Varför ska man göra det? Det finns väl inget måste? Du får väl äta vad du vill? 

Eller är du så himla hårt hållen...tror nog du är toffel #1 på MPR :big_smile: 

 

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev ragson:

 

Varför ska man göra det? Det finns väl inget måste? Du får väl äta vad du vill? 

Eller är du så himla hårt hållen...tror nog du är toffel #1 på MPR :big_smile: 

 

 

Helt utan konkurrens skulle jag vilja säga :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tröttna kan man väl göra antar jag. Bor inte i Thailand men jag TROR att det bara gäller att inte bry sig om sånt man inte kan påverka. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

 

Ris, potatis eller pasta är väl egentligen samma sak; en kolhydratsutfyllnad för de som inte har råd att äta sig mätta på kött. 

 

Till många thairätter passar ris bättre än potatis men det finns väl inte någon gastronomiskt hyfsat utvecklad person som påstår att ris i sig smakar gott? Å andra sidan; vem vill äta en lunch enbart bestående av potatis? Visst, färskpotatis smakar gott men förmodligen är det mest en invand reflex. Smakar en kokt potatis i november gott?

 

Kyckling och griskött håller hyfsad kvalitet i Thailand men när det kommer till nötkött är både Sverige och Thailand u-länder; självdöda mjölkkor är säkert OK som hundmat men inget jag vill lägga på grillen.

 

555 Du kan då konsten att överdriva och raljera!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

 

Ris, potatis eller pasta är väl egentligen samma sak; en kolhydratsutfyllnad för de som inte har råd att äta sig mätta på kött. 

 

Till många thairätter passar ris bättre än potatis men det finns väl inte någon gastronomiskt hyfsat utvecklad person som påstår att ris i sig smakar gott? Å andra sidan; vem vill äta en lunch enbart bestående av potatis? Visst, färskpotatis smakar gott men förmodligen är det mest en invand reflex. Smakar en kokt potatis i november gott?

 

Kyckling och griskött håller hyfsad kvalitet i Thailand men när det kommer till nötkött är både Sverige och Thailand u-länder; självdöda mjölkkor är säkert OK som hundmat men inget jag vill lägga på grillen.

 

Ger man fan i att köpa vakuummarinerat billigt nötkött för 89.90 och går till en vettig charkdisk så finns det fint kött även i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, samet said:

 

555 Du kan då konsten att överdriva och raljera!

 

Självklart så både överdriver och raljerar jag men alla släktingar på min mors sida är mjölkbönder och gamla kor som inte mjölkar tillräckligt längre säljs som Klass A nötkött så länge de inte har några sjukdomar så det är inte helt utan substans.

 

Köper man billigt inhemskt eller importerat nötkött i Sverige så är det verkligen låg kvalitet, lika låg som i Thailand. Med riklig mängd bea och några schyssta bärs blir det dock en helt OK måltid.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Ger man fan i att köpa vakuummarinerat billigt nötkött för 89.90 och går till en vettig charkdisk så finns det fint kött även i Sverige. 

Har aldrig sett vakuummarinerat nötkött i min lokala ica. Fast jag tittar ju mest efter gris.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Boa52:

Enkelt problem med frysen ,köp en större

 

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Enkelt problem också, adresslapp runt halsen

Skall lägga fram förslagen till regeringen så får jag se.

Kommer nog att ligga lite långt ner i priolistan, verkar vara lite guldarmband som gäller just nu om jag ska vara populär. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Lokala marknaden nära soi 5 i Jomtien vill inte ens starta upp köttkvarnen om jag inte köper minst ett eller helst 2 kg. Och då frysfacket är aningen större än en brevlåda så förorsakar bara en sån sak lite problem.

Ris lite då och då eller samma med nudlar funkar ju men det jag råkade ut för var att det var 3 gånger om dagen med klibbris och alla andra var jättenöjda. Nu fixar jag så jag har potatis till mig och problemet är borta.

 

Köttkvarn kan du väl köpa med dig en i från Sverige, annars går det bra att göra moo sabb med en rejäl kniv/yxa och stabil skärbräda. 

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Atom:

 

Ris, potatis eller pasta är väl egentligen samma sak; en kolhydratsutfyllnad för de som inte har råd att äta sig mätta på kött. 

 

Till många thairätter passar ris bättre än potatis men det finns väl inte någon gastronomiskt hyfsat utvecklad person som påstår att ris i sig smakar gott? Å andra sidan; vem vill äta en lunch enbart bestående av potatis? Visst, färskpotatis smakar gott men förmodligen är det mest en invand reflex. Smakar en kokt potatis i november gott?

 

Kyckling och griskött håller hyfsad kvalitet i Thailand men när det kommer till nötkött är både Sverige och Thailand u-länder; självdöda mjölkkor är säkert OK som hundmat men inget jag vill lägga på grillen.

Menar du att du vet att nötköttet vi äter i sverige och Thailand kommer från självdöda och dessutom mjölkkor. Vad brukar ni skriva länk på det

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Köttkvarn kan du väl köpa med dig en i från Sverige, annars går det bra att göra moo sabb med en rejäl kniv/yxa och stabil skärbräda. 

Jo fräckt va..Är du ens kapabel att steka ägg?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev L64:

Jag tröttnar snabbt på att mer eller mindre alltid vara klibbig, att behöva AC för jämnan gör att för mig går klimatet fetbort.Det plus massa andra saker gör att 1-2 veckor räcker gott o väl sen vill jag vidare.

 

Finns andra länder med vettigare klimat och massa annat som skulle passa mig bättre att stanna längre perioder i.

 

Thailand är och förblir en turistdestination för mig och kommer så förbli.

Amen

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Köttkvarn kan du väl köpa med dig en i från Sverige, annars går det bra att göra moo sabb med en rejäl kniv/yxa och stabil skärbräda. 

Det finns nån gräns på vad jag orkar släpa med mig eller köpa där. Så en köttkvarn ligger inte ens på listan över saker att ta med.

5 månader=12kg sist och sen får det vara nog. Orkar fan inte ta med mer.

 

Men vissa saker har varit roliga, paltpåsen (2 resor till asien, en av de mest eresta paltmjölspåsarna antar jag) som jag tror jag lämnade hos maitan eller hur isterband kan försvinna på 2-3sekunder hos SC var några saker jag kommer ihåg  i  alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ragson:

 

Varför ska man göra det? Det finns väl inget måste? Du får väl äta vad du vill? 

Eller är du så himla hårt hållen...tror nog du är toffel #1 på MPR :big_smile: 

 

Jupp, toffel är jag - och skäms inte för det heller. Som nån sa "Bakom varje framgångsrik man står en förvånad kvinna" eller hur det nu var.

Hon tar hand om mig och jag tar hand om min pin-kod till ATMen. Den är det enda som gör att hon inte lämnat mig tror jag.

Lurigt när hon pratar svenska dessutom så man kan inte ens prata skit bakom ryggen på henne med polarna på skype. :(

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Det finns nån gräns på vad jag orkar släpa med mig eller köpa där. Så en köttkvarn ligger inte ens på listan över saker att ta med.

5 månader=12kg sist och sen får det vara nog. Orkar fan inte ta med mer.

 

Men vissa saker har varit roliga, paltpåsen (2 resor till asien, en av de mest eresta paltmjölspåsarna antar jag) som jag tror jag lämnade hos maitan eller hur isterband kan försvinna på 2-3sekunder hos SC var några saker jag kommer ihåg  i  alla fall.

 

Du är snudd på otrolig du. Du dristar dina problem om än det ena än det andra och när någon ger dig tips på lösningar på dina problem så är även det ett problem :rolleyes: 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Du är snudd på otrolig du. Du dristar dina problem om än det ena än det andra och när någon ger dig tips på lösningar på dina problem så är även det ett problem :rolleyes: 

Ärligt, hur många tar med sig en köttkvarn på en resa? Kanske en motorsåg åxå utifall att det behövs eller kanske ett mikroskop för att kolla om käket är OK.

Jag tänker inte släpa med mig en köttkvarn i alla fall. Det finns nånstans en gräns. Men en motorsåg skulle vara ganska kul nu när jag tänker närmare efter... ;)

 

Men tack för att du tar dig tid, ibland är tipsen faktiskt bra och ibland kanske mindre passande för mig.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev kitungmakmak:

Ärligt, hur många tar med sig en köttkvarn på en resa? Kanske en motorsåg åxå utifall att det behövs eller kanske ett mikroskop för att kolla om käket är OK.

Jag tänker inte släpa med mig en köttkvarn i alla fall. Det finns nånstans en gräns. Men en motorsåg skulle vara ganska kul nu när jag tänker närmare efter... ;)

 

Jag köpte en köttkvarn och tog med mig för ett par resor sedan, har haft mycket användning för den. Men fortsätt du och oja dig om dina lättlösta problem istället för att använda ett par grå hjärnceller och lösa problemen istället! 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Jag köpte en köttkvarn och tog med mig för ett par resor sedan, har haft mycket användning för den. Men fortsätt du och oja dig om dina lättlösta problem istället för att använda ett par grå hjärnceller och lösa problemen istället! 

Inget fast boende i Thailand och bytt damer nästan en gång per år (av välgrundade anledningar, inga trevliga damer) så det skulle bli 3 köttkvarnar på 3 år då. Känns det vettigt... I don´t think so.

Nu hoppas jag ha hittat en men inte fan är jag säker - har det gått åt pipan med 2 så vill jag vara lite mer säker innan jag börjar bo in mig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, kitungmakmak said:

Inget fast boende i Thailand och bytt damer nästan en gång per år (av välgrundade anledningar, inga trevliga damer) så det skulle bli 3 köttkvarnar på 3 år då. Känns det vettigt... I don´t think so.

Nu hoppas jag ha hittat en men inte fan är jag säker - har det gått åt pipan med 2 så vill jag vara lite mer säker innan jag börjar bo in mig.

 

Ja tänk ändå; vissa oroar sig över att förlora investerad tid och känslor i en blivande livskamrat och andra är oroliga för att förlora hälften av sina livsbesparingar. 

 

Sedan finns det de som oroar sig över att förlora en köttkvarn.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Jag betalar också gladeligen för att det ska fungera men inte fan får jag någon kompensation när så inte gör. Thailand verkar ju vara ett föregångsland i fråga om att kompensera för utebliven leverans :) 

Hur ofta kompenseras du för alla fel i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev L200:

Har slutat att tröttnat på landet,varför lägga energi på någon som aldrig gör något fel:-).

Mina garage dörrar gick inåt,efter bygget:wacko:

Och som svensk stoppade du knutna nävar i fickorna utan att säga ett ord?:misdoubt: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla falanger som gnäller om allt å Inget,

Förmodligen är dessa lika dana va dom än befinner sig på jordklotet, säger bara en sak, rätt mental inställning.

Fokusera på det som är bra, och saker man kan påverka, livet är för kort för ältande:blind:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...