Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man på i Thailand ?


Rospigg

Recommended Posts

Och det tolkade du som att jag var alkoholist?Bättre kan du.



Ja, åtminstone att du har missbruksproblem. Hur skall man annars tolka " det måste finnas annat än att supa hela tiden ".



Sent from my iPad using Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 331
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    39

  • Boa52

    16

  • Knasen

    16

  • Soengsang

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder



Ja, åtminstone att du har missbruksproblem. Hur skall man annars tolka " det måste finnas annat än att supa hela tiden ".



Sent from my iPad using Tapatalk

Ta kanske inte allt så allvarligt??

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte tröttnat än men det beror nog på att hittills har jag inte stannat mer än 1 månad i taget.(rest sedan 2000)

Men denna vinter ska jag stanna och återkommer med klagomål då.

Tupparna och jag är inte riktigt överens men jag har känt mig besegrad och sover gott därefter.

 

Det som får mig att reagera lite är.

1. Följer man med frun till byn så kan man inte få riktig mat, tog du inte med frun?

2. Golf är dyrt, här i Nong Phra strax utanför Phichit kostar det 15 bath per hål och så är det om man kan lyfta röven och se Thailand utanför turistorterna.

    Ni är välkomna hit för en runda golf och flera öl på verandan.

 

Återkommer under vintern med rapport på vad jag har lackat ut på.

 

 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Förundrad över damen, hon kan inte fatta att jag kan skriva på datorn och titta på henne då jag pratar med henne samtidigt.

Men hon kör ett par telefoner och en klösbräda samtidigt.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev nissehult_13:

Jag har inte tröttnat än men det beror nog på att hittills har jag inte stannat mer än 1 månad i taget.(rest sedan 2000)

Men denna vinter ska jag stanna och återkommer med klagomål då.

Tupparna och jag är inte riktigt överens men jag har känt mig besegrad och sover gott därefter.

 

Det som får mig att reagera lite är.

1. Följer man med frun till byn så kan man inte få riktig mat, tog du inte med frun?

2. Golf är dyrt, här i Nong Phra strax utanför Phichit kostar det 15 bath per hål och så är det om man kan lyfta röven och se Thailand utanför turistorterna.

    Ni är välkomna hit för en runda golf och flera öl på verandan.

 

Återkommer under vintern med rapport på vad jag har lackat ut på.

 

 

Kan man inte bara dricka öl på verandan?  Verkar jobbigt ock dyrt att gå arton hål.

Plus att en annan är ju handicap myglare och materialspelare.Kan ha hand om ölkylningen istället kanske?

Med vänlig hälsning Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-30 at 00:05, skrev Odin:

 

Varför får du 0 karma på inägg efter inlägg. Har du nånsin funderat över det? Varför är det ingen som gillar dej eller vad du skriver, har du funderat över det?

Lilla troll fortsätt bomba oss med dina inkvisations-liknande ordspyor... Det verkar inte som om det är någon som bryr sej..

VUXEN-dagis!!!!!!! Haan får inte vara med och leka i samma sandlåda som mig ( Odin )och mina kompisar ( Scandi  L200 och Kenta67). mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev haan:

VUXEN-dagis!!!!!!! Haan får inte vara med och leka i samma sandlåda som mig ( Odin )och mina kompisar ( Scandi  L200 och Kenta67). mvh

Ta en grogg o slappna av för tusan!

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ta en grogg o slappna av för tusan!

hej Soe det blir frukost och en kopp te mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

On 29 augusti 2016 at 12:15, skrev Benjamas:

Köper bil varje sommar när vi kommer till Sverige och säljer precis innan vi åker tebaks till Thailand.

I år köpte och sålde jag både bil och husbil och det va lite meck med betalningen av husbilen både vid köp och försäljning så önskar att dom ökar beloppsgränsen på Swish.

Köpa/sälja fordon i Thailand är ju ett elände med besök på traffic office, IM mm.

Om Du menar Swish i Sverige så går det att göra ganska stora överföringar.
Bara att föranmäla som man enkelt gör själv via sin banks nätkontor..

Link to comment
Dela på andra sajter

On 29 August 2016 at 12:02, skrev Benjamas:

Håller inte med riktigt.

Varning för negativitet nu men är ju lite trådens inriktning, jag trivs bra här på vintern, inget snack om det men det är inte lika nice som det var första året..

 

Ang din lista så visst finns alla de saker du räknar upp men är ju på en helt annan nivå än det vi har i Götet och runt om i Sverige.

Ex Iron Maiden och Bruce Springsteen på Ullevi och skulle gärna gå och se Rock Of 80´s som kommer till Scandinavium i Oktober.

Enda konserten av intresse här är väl Stone Head Band som kör metal covers på El Toro Loco varje kväll men mer än ett par ggr/år ids jag inte gå dit.

Golf är svindyrt här och tar lite väl mycket tid och sen gillar jag inte att spela i 35° hetta.

Marknader är jag tokless på, fn dom har ju tom höjt priset och snålat in på spriten i den annars så obligatoriska LITen på nattmarknaden på lördagar så inte ens den e särskilt kul längre.

Vattenlandet är iofs bra och funkar nån gång/år men bada är inte lika kul som det en gång var.

Med surfing så måste du mena Kite Surfing? Kan nog vara kul och har faktiskt funderat lite på det men man måste gå kurser och investera i dyr utrustning mm så vetefasen, men visst det ser kul ut, men samma där, bada...

Bowling finns men är ingen vidare kvalitet på bana och klot.

Bion är ju helt kass med dubbade filmer, har iofs projektor hemma så inget direkt sug på bio men iaf, hatar dubbade filmer.

Gym finns ett fåtal och går dagligen på ett men det är ju rena leksaks gym mot dom vi har i Sverige.

Go Karten i stan är svindyr och helt kass bana så den skulle jag aldrig gynna.

Visst stan kryllar av Svenskar vilket jag uppskattar mycket och det som återstår är biljard med poolarna på stan vilket är skitkul, men kan bli lite mycke dricka för att vara nyttigt för hälsan i längden om en säger..

 

Så summerat då så visst finns det som du säger en del men kvaliten på det mesta är typ "turist fälla" och man ska nog va lite halvpackad hela tiden för att uppskatta allt.

Finns ju inte ens en vettig park att promenera i typ Slottskogen och gå ut i buschen för att plocka bär eller svamp kan man ju fetglömma om man inte vill fajtas med kobror å dyl.

 

Men det finns även saker man inte tröttnar på här och på vintern när alla goa gubbar e samlade är det riktigt nice, då blir det div utflykter, moppeturer och en å annan bar runda och då trivs jag helt ok :dance1::drinks:

Men nu handlade ju tråden om vad man tröttnar på och jag tröttnar på hela Thailand så det är jäkligt skönt att få ett brejk i Sverige på sommaren, nu har jag dessutom fått kläm på hur vi löser längre vistelse än 3 mån för tjejen så nästa år blir det minst 4. I år åkte vi lite husbil nere i Europa vilket var helt ok så det tål att upprepas, sen gillar jag båtlivet i Sverige, en fin sommar slår det precis allt men även en dålig är det rätt nice. Dock jvligt dyrt men men..

 

Men först blir det ännu en vinter med värme och party med goa gubbar för det finns det iaf här precis som i Sverige.

Partyt är tom mycket bättre än i Sverige så avslutar vi lite positivt :dance:

Kanske tom dyker upp i Pattaya vad det lider, får se om gubbarna är sugna på en liten avstickare dit trots ryssen..

Annars syns vi nog i Udon till Jul, tänker inte missa det i år.

 

Det är olika om en säger...

Det är ju det där man är lite rädd för. Det längsta jag har varit i Thailand är ca:4 veckor och det hann allt bli lite rutin och slentrian bara på den lilla tiden. Sista veckan så tror jag mest att jag lite uttråkad släpade mig ner till stranden och låg där hela dagen. Jag orkade liksom inte ens dricka öl längre. Det blev några flaskor sodavatten. Möjligen någon öl på kvällen av ren pliktkänsla. Man kan ju inte åka runt halva klotet och sedan helt avstå billig öl.

Första dagarna där i Thailand är ju lite annorlunda. Nyhetens behag. Ha ha tänk man kan ligga på stranden och dricka öl! Det kommer damer och ger pedikyr, men det kan man ju inte hålla på med. Fötterna skulle bli helt bortskrapade.

Faran är väl att vardagen skulle komma ifatt en även i Thailand. Å andra sidan så är det kanske trevligare att ha sin vardagstristess där än här hemma i Sverige? I slutendan så handlar väl allt om en själv. Det är som Robban Broberg sjöng. "Du kan aldrig resa bort från dig själv". Nåja jag fortsätter väl drömma om ett pensionärsliv i värmen. Antingen så blir det av, eller så förblir det en intressant dröm, och det är ju inte så dumt det heller.   :39: 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Batting:

Det är ju det där man är lite rädd för. Det längsta jag har varit i Thailand är ca:4 veckor och det hann allt bli lite rutin och slentrian bara på den lilla tiden. Sista veckan så tror jag mest att jag lite uttråkad släpade mig ner till stranden och låg där hela dagen. Jag orkade liksom inte ens dricka öl längre. Det blev några flaskor sodavatten. Möjligen någon öl på kvällen av ren pliktkänsla. Man kan ju inte åka runt halva klotet och sedan helt avstå billig öl.

Första dagarna där i Thailand är ju lite annorlunda. Nyhetens behag. Ha ha tänk man kan ligga på stranden och dricka öl! Det kommer damer och ger pedikyr, men det kan man ju inte hålla på med. Fötterna skulle bli helt bortskrapade.

Faran är väl att vardagen skulle komma ifatt en även i Thailand. Å andra sidan så är det kanske trevligare att ha sin vardagstristess där än här hemma i Sverige? I slutendan så handlar väl allt om en själv. Det är som Robban Broberg sjöng. "Du kan aldrig resa bort från dig själv". Nåja jag fortsätter väl drömma om ett pensionärsliv i värmen. Antingen så blir det av, eller så förblir det en intressant dröm, och det är ju inte så dumt det heller.   :39: 

Nog blir det lika mycket eller nästan lika mycket slentrian här efter en tid. Slut på ideér och passivitet.

Då brukar jag ställa mig en motfråga..... vad skulle jag ha gjort vid samma tidpunkt hemma i kalla nord? Då brukar det gå över. ;)

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev leifen:

Nog blir det lika mycket eller nästan lika mycket slentrian här efter en tid. Slut på ideér och passivitet.

Då brukar jag ställa mig en motfråga..... vad skulle jag ha gjort vid samma tidpunkt hemma i kalla nord? Då brukar det gå över. ;)

 

Hej leif

 Ligger man på stranden i 4 veckor, blir man less, gör du inget i kalla norden när du är hemma, i så fall förstår jag varför du är där i thai ,gör ingenting. Det skulle vara svårt att inte ha nåt att göra på dagen, menar inte jobba hårt men nån sysselsätning

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Hej leif

 Ligger man på stranden i 4 veckor, blir man less, gör du inget i kalla norden när du är hemma, i så fall förstår jag varför du är där i thai ,gör ingenting. Det skulle vara svårt att inte ha nåt att göra på dagen, menar inte jobba hårt men nån sysselsätning

Bygger hus, bygger bodar, lagar cyklar och moppar samt driver en gästhamn åt kunder sommartid. Men på vintern finns bara att elda som hobby när dagsljuset är bara 4 timmar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leifen:

Men på vintern finns bara att elda som hobby när dagsljuset är bara 4 timmar.

 

Och det är tydligt att vissa inte mår riktigt bra av det på dina breddgrader, så du gör helt rätt som spenderar större delen av året i Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Och det är tydligt att vissa inte mår riktigt bra av det på dina breddgrader, så du gör helt rätt som spenderar större delen av året i Thailand.

Dom är drabbade av toffelsyndromet, syns mest då dom går en meter bakom sin fru på stan. ;)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
30 minuter sedan, skrev Boa52:

Hej leif

 Ligger man på stranden i 4 veckor, blir man less, gör du inget i kalla norden när du är hemma, i så fall förstår jag varför du är där i thai ,gör ingenting. Det skulle vara svårt att inte ha nåt att göra på dagen, menar inte jobba hårt men nån sysselsätning

Hej

Hållet med helt, det gäller nog att skaffa sig en vettig vardagssyssla och vanliga vardagliga rutiner om man ska undvika tristess, detta i kombination med släkt, vänner och avbrott för lite fest och utflykter gör nog att tristessen uteblir.

För mig räcker det ex.vis med 4-5 dagar vid stranden så längtar jag till vardagen och bylivet, ett innehållsrikt och meningsfullt vardagsliv är nog en förutsättning för att jag ska trivas, sysslolöshet gör mig rastlös.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 29 augusti 2016 at 15:42, skrev Rospigg:

 

Jag får väl bidra med lite gnäll till tråden också.  Att åka till Thailand och bo på något fint hotell med pool i ett turistområde som Hua-Hin med det utbud som finns där göres lätt, men att åka och sätta sig i en " hydda " på landet hos svärföräldrarna utan aircondition och bli serverad " skogsmat" med okänt innehåll är inget som jag längtar efter. Tvingas då varje vecka försöka låna en MC för att ta mig till någon restaurang för att överleva. Att dag efter annan sitta och lyssna hur thaikärringar sitter på golvet och pratar strunt blir med tiden också lite mastigt. Efter två - tre veckor tröttnar jag, inte på den thailändska naturen, utan mera på hur thailändarna lever och tänker - eller kanske bristen på det. Och sedan är det också suget efter pengar som jag inte gillar. På något sätt är det alltid brist på pengar. Hur mycket det än kommer in till familjen / familjerna så försvinner det lika snabbt; bidrag till templet, laga en MC, någon har avlidit ( begravning ) o.s.v.

Att åka till Thailand och få höra om allt ekonomiskt man skulle kunna hjälpa till med är väldigt tröttande även om ingen säger det till mig personligen, utan går genom min fru på olika sätt. Exempel. Jag och min fru har varit hos en granne en liten stund. Kommer hem och ser en trasig plasthink innanför ytterdörren. På golvet ligger en bror och tar det lugnt. Min fru frågar varför han inte är ute och arbetar. - Hinken är trasig, men om du ger mig pengar så kan jag åka och köpa en ny, och så behöver jag pengar till bensin säger brodern, medan han klämmer på det tomma cigarett-paketet. Senast fick frugan åka ensam till Thailand. Sitta instängd några veckor på landsbygden är ingen höjdare, när nästan all tid för min fru går åt till att serva föräldrar med flera.

Hej

 

Vet inte om du menar allvar eller vill provocera lite?

Själv upplever jag nästan allt det du beskrev som negativt på ett helt annat sätt.

 

Visst har många det dåligt ställt, visst resonerar dom annorlunda på många sätt o.s.v, men själv har vi redan för många många år sedan passerat det stadie där folk ber oss indirekt eller direkt om pengar, vill ha moppen tankad eller vill ha pengar cigaretter eller sprit.

 

Det gäller nog att lägga sig på en lagom nivå redan ifrån början, inte ge folk pengar och annat utan anledning, inte tala om vad man tjänar och hur många kronor man har på banken o.s.v, i mitt fall skulle nog många känna dig dumma och be om pengar av en som kroppsarbetar tillsammans med övriga bybor, äter samma mat, bor på samma sätt och spenderar ungefär lika mycket per dag.

 

Skulle jag ha tillbringat dagarna i en solstol, haft dyra vanor, inte arbetat och levt på en nivå som kraftigt skilde sig ifrån övriga i byn skulle det förmodligen har varit annorlunda, då tror jag att fler skulle se mig som en möjlig ATM och fråga om lite bidrag till allt möjligt.

 

Ett sätt att undvika tiggande släktingar och grannar är nog att erbjuda alla som frågar om pengar ett hårt jobb som daglönare, kommer det någon som behöver 5000 baht så säg ok, men då får du jobba hårt för dessa och varje dag får du 300 baht, t.ex gräva ned stängselstolpar, plantera cassava eller rensa ogräs.

 

Men jag har ändå en viss förståelse för att du kan uppfatta byvistelserna ovh släkten som något negativt, det är du långt ifrån ensam om, jag har hört många beskriva detta på ett liknande sätt, men var så säker detta går att ändra på om du verkligen vill och är beredd att satsa på detta.

 

Mvh isan lover

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Om Du menar Swish i Sverige så går det att göra ganska stora överföringar.
Bara att föranmäla som man enkelt gör själv via sin banks nätkontor..


Max 250.000, får man inte mycke husbil för
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-29 at 12:17, skrev wUThai:

u

Så mao så är allt för dyrt för dig? Kanske är så att du inte har råd att bo i Thailand för att kunna hitta på samma saker som i Sverige? Eller är du bara snål? Dricka LIIT på marknaden säger väl det mesta! :) Dubbade filmer på bio? Ja, det finns också. Själv går vi på bio flera gånger under vår vistelse i Thailand, men vi glor inte på dubbade filmer dock är det thaitext och det stör inte mig nämnvärt.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

De gånger jag har varit i H-H så har allt varit dubbat på bion på det stora shopping paradiset Market Village eller Village Market, riktigt dåligt på en ort som har mycket helårsboende utlänningar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 

De gånger jag har varit i H-H så har allt varit dubbat på bion på det stora shopping paradiset Market Village eller Village Market, riktigt dåligt på en ort som har mycket helårsboende utlänningar.



Om du kollar på schemat innan du köper biljetter står det T eller E
För dubbat eller Engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

De gånger jag har varit i H-H så har allt varit dubbat på bion på det stora shopping paradiset Market Village eller Village Market, riktigt dåligt på en ort som har mycket helårsboende utlänningar.

Var på samma bio under i april förvisso textat på thai men det var fortfarande engelskt tal. Man får välja rätt film, bättre lycka nästa gång. Testade även bowlingen och det var lika kul där som hemma men tyvärr även svenska priser så det blev bara två serier...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-31 at 18:44, skrev Isan Lover:

Hej

 

Vet inte om du menar allvar eller vill provocera lite?

Själv upplever jag nästan allt det du beskrev som negativt på ett helt annat sätt.

 

Visst har många det dåligt ställt, visst resonerar dom annorlunda på många sätt o.s.v, men själv har vi redan för många många år sedan passerat det stadie där folk ber oss indirekt eller direkt om pengar, vill ha moppen tankad eller vill ha pengar cigaretter eller sprit.

 

Det gäller nog att lägga sig på en lagom nivå redan ifrån början, inte ge folk pengar och annat utan anledning, inte tala om vad man tjänar och hur många kronor man har på banken o.s.v, i mitt fall skulle nog många känna dig dumma och be om pengar av en som kroppsarbetar tillsammans med övriga bybor, äter samma mat, bor på samma sätt och spenderar ungefär lika mycket per dag.

 

Skulle jag ha tillbringat dagarna i en solstol, haft dyra vanor, inte arbetat och levt på en nivå som kraftigt skilde sig ifrån övriga i byn skulle det förmodligen har varit annorlunda, då tror jag att fler skulle se mig som en möjlig ATM och fråga om lite bidrag till allt möjligt.

 

Ett sätt att undvika tiggande släktingar och grannar är nog att erbjuda alla som frågar om pengar ett hårt jobb som daglönare, kommer det någon som behöver 5000 baht så säg ok, men då får du jobba hårt för dessa och varje dag får du 300 baht, t.ex gräva ned stängselstolpar, plantera cassava eller rensa ogräs.

 

Men jag har ändå en viss förståelse för att du kan uppfatta byvistelserna ovh släkten som något negativt, det är du långt ifrån ensam om, jag har hört många beskriva detta på ett liknande sätt, men var så säker detta går att ändra på om du verkligen vill och är beredd att satsa på detta.

 

Mvh isan lover

 

 

Hej I.L.

 

Provocera ?  Nej, jag är inte ute efter att medvetet provocera någon. Däremot kan man väl klart konstatera att vi alla tycker och tänker olika.  De första resorna som jag gjorde ensam för 25 år sedan, innan jag träffade min fru i Sverige, var till största del trevliga, roliga och intressanta på olika sätt. Reste runt till flera olika platser. Bodde mestadels på hotell av skiftande slag, dock inte lyxhotell. Bodde ibland också väldigt enkelt och sov på endast ett betonggolv med underlägg. Mat var sällan problem. Men då jag blev tvingad att följa med min fru till hembyn och bo där längre tider, då började tristessen komma.

 

De fattiga svärföräldrarna bodde ganska trångt och hade inte mycket mark runt huset att tala om. De hade byggt sin "hydda" på en markbit som hade blivit över inklämd mellan några grannar. Nuvarande hus upptar säkert 95% av marken. De har ingen större kontakt med sina närmaste grannar. Eftersom de har så låga inkomster men så pass höga utgifter till vardagliga saker så känner min fru sig tvingad att hjälpa till. Övriga syskon, och till viss del även släktingar, har det ekonomiskt också ansträngt med lån hit och dit.

 

Inte blev det ekonomiskt bättre att en bror till min fru kom till Sverige på ett arbetstillstånd, som han sökt förlängning på för 3 - 4 år sedan ( ja, hör och häpna över väntetid på beslut ). Jobbade ihop bra med pengar första året och skickade hem en del... men ? Vad hände sedan? Drog på sig spelskulder i en rasande takt via mobiltelefon så kronofogden är ute efter honom med ljus och lykta. Frågar alltid efter pengar då han träffar mig eller min fru ( hans syster ). Lever på pengar från en gravid flickvän som får pengar av sin svenska pappa + bostadsbidrag. Brodern skäms inte ett dugg över att leva på flickvännens pengar. Släktingar skäms inte heller över att fråga om bidrag - fast på ett finare sätt. Ger förslag till min fru att : Vi kan ju åka till XX och titta. Där är det trevligt ... och de har bra matställen där  ( så att min fru kan bjuda ).

 

Jo då, jag kan tänka mig att skaffa ett ställe på landet och bo där halvårsvis eller mer. Men det skall vara minst ett långt stenkast till närmaste granne.  I Sverige umgås jag däremot gärna med försvenskade thailändska grannar. Det finns väl ett tiotal i området. I morgon är jag personligen inbjuden på kräftskiva med kötträtter och tilltugg ( farangmat ) och dryck. Detta äter den thailändska kvinnan med förtjusning som vill att jag skall komma. Skogsmat tillhör bara de som bor i ociviliserade områden i Thailand, de som inte har följt med utvecklingen tycker hon.

 

Tankar från Rospigg en vardag i Sverige

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag snabbt tröttnade på i Sydostasien var faktiskt maten. Nu inser jag givetvis att det beror på att jag inte vet vad det är jag beställer. Jag skjuter från höften och chansar liksom vilt. Om man då hamnat i fattiga länder där man lärt sig att äta absolut allt, hela djuret, så kan man ju råka ut för sådant som man inte är van vid.

I Filippinerna så råkade jag ut för div. olustigheter vilket fick mig att svälta lite. När jag sedan kostade på mig lite "IslandHopping" med min filippinska vän så hamnade vi på en ö där vi bjöds på Smörgåsbord. Där fanns bl.a. någon slags kycklinggryta. Tjoho, tänkte jag glatt :559bdc2ee8b8a_yaehamnotdurnk: Kyckling vet jag ju vad det är, och det är aldrig fel! Jag öste upp en försvarlig portion och tänkte äta mig mätt, men efter bara några tuggor började jag bli misstänksam. Jag frågade tveksamt filippinskan om detta verkligen var kyckling, var det inte lite väl segt?
"Jo det är kyckling", sade hon med ett leende, "Kycklinghalsar!".

Nu när jag är i Thailand så blir jag ofta guidad av min Thailändska flickvän till billiga "Restauranger". Ibland består den bara av ett bord med vaxduk och plaststolar. Detta gör hon av omtanke om mig och min plånbok. Och ja, det blir billigt och ibland mycket gott, men lika ofta blir jag sittandes där och funderar över vad jag egentligen äter. Jag känner liksom inte igen texturen. När tjejen inte är med så fegar jag ur och drar till McDonalds, KFC eller nåt. 

I Manilla försökte dom t.o.m. få mig att äta det där ägget med ett så gott som fullt utvecklat foster i. Jag tvärnekade!  :snooty:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Något som jag snabbt tröttnade på i Sydostasien var faktiskt maten.  vad jag egentligen äter. Jag känner liksom inte igen texturen. 
 :snooty:

 

Påminner om första och senaste besöket på landsbygden utanför Buriram för dryga 20 år sedan. Blev hembjuden till en familj av en tjej som hade fattat tycke för den snygga farangen ( ? ). Familjen satte genast igång och göra mat så att farangen skulle trivas och känna sig riktigt välkommen inne på jordgolvet i det smutsiga skjulet byggt av överblivna brädor och korrugerad plåt. Något mörkblått köttstycke som hackades i små bitar. Detta lades i en sås vars innehåll jag inte vill veta vad det var. Så var det en del andra grödor av okänd sort.

 

Smakade olustigt av det råa köttet som halva släkten med glädje stoppade i sig medan frågorna om farangens relation hopade sig.  Dagen efter var jag magsjuk och kände mig kräkfärdig. Kände nästan hur likmaskarna började krypa i kroppen. Två dagar senare satt jag på flyget till Sverige, och hemma besökte jag snarast husläkaren som tog prover. Jo, jag hade smittats av en sjukdom som krävde flera veckors behandling. Denna händelse förstärkte inte min längtan efter att vistas på landsbygden, snarare tvärt om. 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska snacka mar så inälvsmaten. Det tröttnade jag på efter första gången. Och då menar jag inte lever eller hjärta utan slakteriavfall ala gryta med allt från senor, brosk, benflisor och allskön goja. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...