Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man på i Thailand ?


Rospigg

Recommended Posts

Håller inte med riktigt.

Varning för negativitet nu men är ju lite trådens inriktning, jag trivs bra här på vintern, inget snack om det men det är inte lika nice som det var första året..

 

Ang din lista så visst finns alla de saker du räknar upp men är ju på en helt annan nivå än det vi har i Götet och runt om i Sverige.

Ex Iron Maiden och Bruce Springsteen på Ullevi och skulle gärna gå och se Rock Of 80´s som kommer till Scandinavium i Oktober.

Enda konserten av intresse här är väl Stone Head Band som kör metal covers på El Toro Loco varje kväll men mer än ett par ggr/år ids jag inte gå dit.

Golf är svindyrt här och tar lite väl mycket tid och sen gillar jag inte att spela i 35° hetta.

Marknader är jag tokless på, fn dom har ju tom höjt priset och snålat in på spriten i den annars så obligatoriska LITen på nattmarknaden på lördagar så inte ens den e särskilt kul längre.

Vattenlandet är iofs bra och funkar nån gång/år men bada är inte lika kul som det en gång var.

Med surfing så måste du mena Kite Surfing? Kan nog vara kul och har faktiskt funderat lite på det men man måste gå kurser och investera i dyr utrustning mm så vetefasen, men visst det ser kul ut, men samma där, bada...

Bowling finns men är ingen vidare kvalitet på bana och klot.

Bion är ju helt kass med dubbade filmer, har iofs projektor hemma så inget direkt sug på bio men iaf, hatar dubbade filmer.

Gym finns ett fåtal och går dagligen på ett men det är ju rena leksaks gym mot dom vi har i Sverige.

Go Karten i stan är svindyr och helt kass bana så den skulle jag aldrig gynna.

Visst stan kryllar av Svenskar vilket jag uppskattar mycket och det som återstår är biljard med poolarna på stan vilket är skitkul, men kan bli lite mycke dricka för att vara nyttigt för hälsan i längden om en säger..

 

Så summerat då så visst finns det som du säger en del men kvaliten på det mesta är typ "turist fälla" och man ska nog va lite halvpackad hela tiden för att uppskatta allt.

Finns ju inte ens en vettig park att promenera i typ Slottskogen och gå ut i buschen för att plocka bär eller svamp kan man ju fetglömma om man inte vill fajtas med kobror å dyl.

 

Men det finns även saker man inte tröttnar på här och på vintern när alla goa gubbar e samlade är det riktigt nice, då blir det div utflykter, moppeturer och en å annan bar runda och då trivs jag helt ok :dance1::drinks:

Men nu handlade ju tråden om vad man tröttnar på och jag tröttnar på hela Thailand så det är jäkligt skönt att få ett brejk i Sverige på sommaren, nu har jag dessutom fått kläm på hur vi löser längre vistelse än 3 mån för tjejen så nästa år blir det minst 4. I år åkte vi lite husbil nere i Europa vilket var helt ok så det tål att upprepas, sen gillar jag båtlivet i Sverige, en fin sommar slår det precis allt men även en dålig är det rätt nice. Dock jvligt dyrt men men..

 

Men först blir det ännu en vinter med värme och party med goa gubbar för det finns det iaf här precis som i Sverige.

Partyt är tom mycket bättre än i Sverige så avslutar vi lite positivt :dance:

Kanske tom dyker upp i Pattaya vad det lider, får se om gubbarna är sugna på en liten avstickare dit trots ryssen..

Annars syns vi nog i Udon till Jul, tänker inte missa det i år.

 

Det är olika om en säger...

u

Så mao så är allt för dyrt för dig? Kanske är så att du inte har råd att bo i Thailand för att kunna hitta på samma saker som i Sverige? Eller är du bara snål? Dricka LIIT på marknaden säger väl det mesta! :) Dubbade filmer på bio? Ja, det finns också. Själv går vi på bio flera gånger under vår vistelse i Thailand, men vi glor inte på dubbade filmer dock är det thaitext och det stör inte mig nämnvärt.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 331
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    39

  • Boa52

    16

  • Knasen

    16

  • Soengsang

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 timmar sedan, skrev samet:

 

Inga problem, första gången 90 dagar + förlängning i Sverige

Nästa år söker man 6 månaders direkt. Görs på ambassaden, tar ca 4-5 veckor och kostar lite mer.

Jo lyckades läsa mig till idag att det är uppehållstillstånd för besök man ska ha och inte besöks visa så det blir det framöver och tjejen är tok glad, hon älskar Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det var tanken.....

 

Blir så trött på alla alkoholister som ska fördöma...



Ok, då förstår jag. Ja, bara för att andra super till det för fyllans skull så är man alkis. Då är jag också alkis dock har jag inte tagit en dropp på tre veckor. Men jag är enig med måne, super jag till det så är jag ute efter ruset.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Som så många gubbar finns det bara två intressen i Thailand vad det verkar. Flickor med tandställning och supa. Tyvärr orkar man inte så många år i det tempot då blir plötsligt bowling intressant.[emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Som så många gubbar finns det bara två intressen i Thailand vad det verkar. Flickor med tandställning och supa. Tyvärr orkar man inte så många år i det tempot då blir plötsligt bowling intressant.[emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk



Bowling och pimpla öl är kanonskoj.. Det blir dubbelt så kul!

105663aa6514b6d6f920875c97ba9e6a.jpg

Gin o tonic, funka lika bra som öl! [emoji16]

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

med allt negativt som finns i "paradiset" hur i hela h...vi,,te kan man åka hit på sem och även bo här permanent 

 

jag fattar ingen ting (som vanligt )

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev wUThai:

u

Så mao så är allt för dyrt för dig? Kanske är så att du inte har råd att bo i Thailand för att kunna hitta på samma saker som i Sverige? Eller är du bara snål? Dricka LIIT på marknaden säger väl det mesta! :) Dubbade filmer på bio? Ja, det finns också. Själv går vi på bio flera gånger under vår vistelse i Thailand, men vi glor inte på dubbade filmer dock är det thaitext och det stör inte mig nämnvärt.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Antingen så ides du inte läsa hela mitt inlägg eller så förstod du inte så jag avstår vänligt vidare kommentar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen så ides du inte läsa hela mitt inlägg eller så förstod du inte så jag avstår vänligt vidare kommentar.



Nej, såg bara att du tyckte allt var dyrt och att du sa att alla filmer är dubbade vilket är fel, iaf på alla biografer jag går på. Du kanske skulle byta ställe att bo i?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

med allt negativt som finns i "paradiset" hur i hela h...vi,,te kan man åka hit på sem och även bo här permanent 

 

jag fattar ingen ting (som vanligt )



Semester funkar bra i Thailand. Nu är ju frugan från Thailand så då är det ju ganska logiskt att vi reser dit.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev thaiola:

med allt negativt som finns i "paradiset" hur i hela h...vi,,te kan man åka hit på sem och även bo här permanent 

 

jag fattar ingen ting (som vanligt )

Om nån skulle be dig göra en lista på saker du inte gillar med Sverige, kommer du inte på nånting alls då?

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Benjamas:

Håller inte med riktigt.

Varning för negativitet nu men är ju lite trådens inriktning, jag trivs bra här på vintern, inget snack om det men det är inte lika nice som det var första året..

 

Ang din lista så visst finns alla de saker du räknar upp men är ju på en helt annan nivå än det vi har i Götet och runt om i Sverige.

Ex Iron Maiden och Bruce Springsteen på Ullevi och skulle gärna gå och se Rock Of 80´s som kommer till Scandinavium i Oktober.

Enda konserten av intresse här är väl Stone Head Band som kör metal covers på El Toro Loco varje kväll men mer än ett par ggr/år ids jag inte gå dit.

Golf är svindyrt här och tar lite väl mycket tid och sen gillar jag inte att spela i 35° hetta.

Marknader är jag tokless på, fn dom har ju tom höjt priset och snålat in på spriten i den annars så obligatoriska LITen på nattmarknaden på lördagar så inte ens den e särskilt kul längre.

Vattenlandet är iofs bra och funkar nån gång/år men bada är inte lika kul som det en gång var.

Med surfing så måste du mena Kite Surfing? Kan nog vara kul och har faktiskt funderat lite på det men man måste gå kurser och investera i dyr utrustning mm så vetefasen, men visst det ser kul ut, men samma där, bada...

Bowling finns men är ingen vidare kvalitet på bana och klot.

Bion är ju helt kass med dubbade filmer, har iofs projektor hemma så inget direkt sug på bio men iaf, hatar dubbade filmer.

Gym finns ett fåtal och går dagligen på ett men det är ju rena leksaks gym mot dom vi har i Sverige.

Go Karten i stan är svindyr och helt kass bana så den skulle jag aldrig gynna.

Visst stan kryllar av Svenskar vilket jag uppskattar mycket och det som återstår är biljard med poolarna på stan vilket är skitkul, men kan bli lite mycke dricka för att vara nyttigt för hälsan i längden om en säger..

 

Så summerat då så visst finns det som du säger en del men kvaliten på det mesta är typ "turist fälla" och man ska nog va lite halvpackad hela tiden för att uppskatta allt.

Finns ju inte ens en vettig park att promenera i typ Slottskogen och gå ut i buschen för att plocka bär eller svamp kan man ju fetglömma om man inte vill fajtas med kobror å dyl.

 

Men det finns även saker man inte tröttnar på här och på vintern när alla goa gubbar e samlade är det riktigt nice, då blir det div utflykter, moppeturer och en å annan bar runda och då trivs jag helt ok :dance1::drinks:

Men nu handlade ju tråden om vad man tröttnar på och jag tröttnar på hela Thailand så det är jäkligt skönt att få ett brejk i Sverige på sommaren, nu har jag dessutom fått kläm på hur vi löser längre vistelse än 3 mån för tjejen så nästa år blir det minst 4. I år åkte vi lite husbil nere i Europa vilket var helt ok så det tål att upprepas, sen gillar jag båtlivet i Sverige, en fin sommar slår det precis allt men även en dålig är det rätt nice. Dock jvligt dyrt men men..

 

Men först blir det ännu en vinter med värme och party med goa gubbar för det finns det iaf här precis som i Sverige.

Partyt är tom mycket bättre än i Sverige så avslutar vi lite positivt :dance:

Kanske tom dyker upp i Pattaya vad det lider, får se om gubbarna är sugna på en liten avstickare dit trots ryssen..

Annars syns vi nog i Udon till Jul, tänker inte missa det i år.

 

Det är olika om en säger...

Kan hålla med att vissa saker är kul ett första besök, även att det är dyrt  med många saker. 5000b för en dags fiske i en damm är ok för en enda gång, bada och betala ett inträde på en vattenpark med mera än 1000b per person har ett värde en enda gång. Golf har aldrig spelat på en bana men tror att det är dyrt.

 

Styrkan med Hua Hin är att det trots allt är relativt billigt för västerlänningar att bo och leva där om man skippar några kvarter. Jag uppskattar dock stränderna söder om stan mest och bergen västerut, dessutom gratis.

Vändorna till plattan för att lösa världsproblemen i partyform är ändå en vinnare. Där finns alltid någon att språka med.

 

Läget om man vill dra till övriga Thailand är bra.

 

Tröttnar gör jag mest på de glada tillropen som ”welcome” och ”handsome” :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Benjamas:

Men om du nu är så lycklig, varför är du då alltid så negativ och elak hela tiden?

Har väl aldrig varit negativ om min egen tillvaro, det vore samma som att idi*t förklara sig själv och sina närmaste, elak vet jag inte utan kör på parollen "behandlar andra som du blir behandlad själv" eller som Fantomen brukar säga ................, även om jag tycker du är en dåre så säger jag inte det utan anledning, möjligen är jag ett undantag som tycker att allt är kanon vilket tycks reta en hel del, men så är det ju för mej, tycker jag har en dröm tillvaro så här på pensionen höst, visst finns det detaljer som kan bli bättre men det är bara att gilla läget för man kan ändå inte förändra systemet oavsätt hur man gnäller e.g värmen går ju inte att påverka om du förstår vad jag menar, och det är förhoppningsvis ingen som bor här Thailand mot sin vilja, skulle så vara fallet måste det vara något som är allvarligt fel.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag har blandade känslor om är Thais intelligens nivå, ibland jäkligt irriterande men som precis nyss förbannat roligt. Är på gymmet och till saken hör att jag alltid dricker soda vatten, gillar inte vanlig vatten. Då kommer det fram en Thaikille i 20 års åldern som tränar en del och frågar tjejen på fullt jvla allvar varför jag alltid dricker soda och om det är bra för musklerna. Ibland e tjejen lite kvick så hon sa ja det ser du väl på honom.. [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28]


Få se om han dricker soda i mon [emoji123] [emoji123] [emoji1] [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Nu är jag trött på det helkassa brödutbudet i butikerna i nordöstra Isaan, närmare bestämt Loei. I förrgår besöktes en stor Tesco Lotus där jag förtvivlat sökte efter nåt lämpligt bröd till frukostmackorna men vad fanns att välja på ? Jo skivad formfranska, same same men i olika storlek på förpackningarna. Även om man nu råkar komma ihåg att ta ut smörgåsmargarinet ur kylen i god tid så är brödet så jäkla mjukt och skört att det rasar samman när man ska försöka dutta på en smörklick, att det dessutom är helt smaklöst gör inte saken bättre. Däremot så fanns det femtielva olika sorters sötsliskiga fikabröd att välja på, inte undra på att Thailand ligger i världstopp när det gäller diabetes. I dag besöktes Big C och resultatet där var lika nedslående. Tur att man åker tillbaka till Pattaya i morgon och kan glida in på Friendship och köpa sig en hederlig råglimpa. :)

 

Fritz..

Håller med. Utbudet i Buriram är inget att hurra för heller.

Jag löser det dock med att baka själv:big_smile:. Det kanske inte är din grej, men då kan du säkert lära upp kökspersonalen.

Det är skitenkelt, kul och man får det bröd man vill. Jag har tom fått en del thailändare att gilla bröd (riktigt bröd).

Som sagt, kanske inte en lösning för alla. Men det löser problemet samtidigt som man får nåt att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev thaiola:

Med allt negativt som finns i "paradiset" hur i hela h...vi,,te kan man åka hit på semester och även bo här permanent ?

 

Jag fattar ingen ting (som vanligt )

 

Jag får väl bidra med lite gnäll till tråden också.  Att åka till Thailand och bo på något fint hotell med pool i ett turistområde som Hua-Hin med det utbud som finns där göres lätt, men att åka och sätta sig i en " hydda " på landet hos svärföräldrarna utan aircondition och bli serverad " skogsmat" med okänt innehåll är inget som jag längtar efter. Tvingas då varje vecka försöka låna en MC för att ta mig till någon restaurang för att överleva. Att dag efter annan sitta och lyssna hur thaikärringar sitter på golvet och pratar strunt blir med tiden också lite mastigt. Efter två - tre veckor tröttnar jag, inte på den thailändska naturen, utan mera på hur thailändarna lever och tänker - eller kanske bristen på det. Och sedan är det också suget efter pengar som jag inte gillar. På något sätt är det alltid brist på pengar. Hur mycket det än kommer in till familjen / familjerna så försvinner det lika snabbt; bidrag till templet, laga en MC, någon har avlidit ( begravning ) o.s.v.

Att åka till Thailand och få höra om allt ekonomiskt man skulle kunna hjälpa till med är väldigt tröttande även om ingen säger det till mig personligen, utan går genom min fru på olika sätt. Exempel. Jag och min fru har varit hos en granne en liten stund. Kommer hem och ser en trasig plasthink innanför ytterdörren. På golvet ligger en bror och tar det lugnt. Min fru frågar varför han inte är ute och arbetar. - Hinken är trasig, men om du ger mig pengar så kan jag åka och köpa en ny, och så behöver jag pengar till bensin säger brodern, medan han klämmer på det tomma cigarett-paketet. Senast fick frugan åka ensam till Thailand. Sitta instängd några veckor på landsbygden är ingen höjdare, när nästan all tid för min fru går åt till att serva föräldrar med flera.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benjamas:

En sak jag har blandade känslor om är Thais intelligens nivå, ibland jäkligt irriterande men som precis nyss förbannat roligt. Är på gymmet och till saken hör att jag alltid dricker soda vatten, gillar inte vanlig vatten. Då kommer det fram en Thaikille i 20 års åldern som tränar en del och frågar tjejen på fullt jvla allvar varför jag alltid dricker soda och om det är bra för musklerna. Ibland e tjejen lite kvick så hon sa ja det ser du väl på honom.. emoji28.pngemoji28.pngemoji28.pngemoji28.pngemoji28.pngemoji28.png


Få se om han dricker soda i mon emoji123.pngemoji123.pngemoji1.pngemoji1.png

Du får väl skoja till det lite. Kom dit men en Hong tong flaska och berätta att du precis fick reda på att det är bättre än soda. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Man riskerar ju att få det klassiska "Up to you" svaret om man föreslår att dinera på en exklusiv takbar - det är första tecknet på att hon egentligen inte vill det och kommer att sura/vara missnöjd under hela besöket. Har de sen inte ens thaifood att bjuda på så får man stanna på vägen hem så hon kan få köpa en skål nudlar i frigolitkartong...

 

Brukar då istället för att asa med någon som egentligen inte vill till en takbar boka bord på Ruen Malika på Soi 22, det brukar vara klart mer populärt.

 

Fast med mer "urbaniserade" thaitjejer kan ju det funka med både takbar och västerländsk mat - men som sagt får man "Up to you" som svar på frågan så vet man att hon inte vill...

Vad är det för kvinnor du umgås med?

Har aldrig haft problem att ta med mig en thailändsk kvinna på ett exklusivt ställe för att käka lite västerländsk mat

ta en drink och snacka lite, kolla på folk och ha det allmänt bra.

Väldig uppskattad i mina kretsar och de kvinnor jag umgås med.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Benjamas:

 

Men en bra sak med Thailand är att man får lite distans till Lövet och alla tiggare utanför Ica..

 

General Prayut och tiggarna utanför MBK då?  :slow:

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Burken:

Då vet du redan vad alkoholism innebär. Hjälp finns men du måste förstås bestämma dig. De flesta gör som du, skyller på andra/annat som orsak till att du dricker. För en alkoholist finns alltid en orsak att dricka. Hoppas du har styrkan att ta tag i ditt missbruk. Lycka till!

Skyller på andra?Nu svamlar du mer än du vet,jag är bl.a. sponsor åt några med den problematiken så jag vet mycket väl vad jag pratar om.PS jag har druckit 10 öl i år DS

 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv åker jag bara ner kortare perioder varje resa, så jag har egentligen ingenting att klaga på, men om jag gräver djupt ner i minnesbanken så är det nog dom där förbaskade dörrpipen inne på 7-11 som jag stör mig mest på, plus att påsarna ska fram varje gång man handlar något, om så bara en dricka som man håller i handen.

 

Som sagt, värre kunde det vara:^^:

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev haan:

Hej måne jag säger inte att du är alkoholist men att inte kunna tacka nej kan vara ett tecken. Att (Gränsen är hårfin mellan att socialdricka eller tillgodose ett beroende). som Burken säger är också sann. EN som har erfarenhet mvh

 

Varför får du 0 karma på inägg efter inlägg. Har du nånsin funderat över det? Varför är det ingen som gillar dej eller vad du skriver, har du funderat över det?

Lilla troll fortsätt bomba oss med dina inkvisations-liknande ordspyor... Det verkar inte som om det är någon som bryr sej..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skyller på andra?Nu svamlar du mer än du vet,jag är bl.a. sponsor åt några med den problematiken så jag vet mycket väl vad jag pratar om.PS jag har druckit 10 öl i år DS

 



Du skrev själv detta så jag har bara tolkat vad som stod i ditt inägg enligt nedan:
Jag tröttnar på mig själv och min förbannade dåliga karaktär,även om jag bestämt mig för att ta en vit vecka så är det alltid någon annan som bestämt annorlunda och jag hänger på.Men denna gång ska jag bannemig hålla ut,i vår by med alla trevliga människor ska det väl banne mig finnas annat att göra än att supa hela tiden(så tråkigt är det inte)Nu ska det målas och renoveras lite(igen) och där behövs ett vakande öga(tidsstudieman)som håller reda på närvaro och raster och det passar mig ypperligt.Sen har jag ju moppen och badställen finns ju,om inte så får jag våldgästa Errki och P3 men då blir jag väl påverkad och vilseförd igen.Hejoch hå vilka livsavgörande beslut som måste tas hela tiden,när ska man få lugn och ro.





Sent from my iPad using Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Åter igen så missar du att Isaan är stort, och tror din by är signifikant med resten av Isaan..... 

Hej

Det finns ju faktiskt statistik ifrån Thailands motsvarighet till vår Statistiska Centralbyrå som för ett antal år sedan presenterade statistik som påvisade att Bangkok området och Södra Thailand var landets rikaste delar, med högst genomsnittliga inkomster och förmögenheter, inte helt oväntat var Norra och Nordöstra Thailand dom fattigaste, med lägsta genomsnittliga inkomsterna och förmögenheterna.

Så sett till ekonomi, välstånd, nivå på utveckling och rikedom är det nog inget tvivel om att dom båda norra delarna av landet ligger efter genomsnittligt sett, men det finns säkert några  undantag.

Sen har det ju hänt mycket dom 15 senaste åren som är positivt för dessa dom minst utvecklade och fattigaste delarna av landet, men norr och nordost är säkerligen fortfarande i botten på dom flesta listor och det oavsett vad man mäter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Burken:

 


Du skrev själv detta så jag har bara tolkat vad som stod i ditt inägg enligt nedan:




Sent from my iPad using Tapatalk

 

Och det tolkade du som att jag var alkoholist?Bättre kan du.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Odin:

 

Varför får du 0 karma på inägg efter inlägg. Har du nånsin funderat över det? Varför är det ingen som gillar dej eller vad du skriver, har du funderat över det?

Lilla troll fortsätt bomba oss med dina inkvisations-liknande ordspyor... Det verkar inte som om det är någon som bryr sej..

tja du läser visst mina inlägg! mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...