Jump to content
IGNORERAD

Ni som bosatt er i värmen


Batting

Recommended Posts

När det börjas kännas varmt så sätter jag på AC.

Jobba ute när jag är pensionär finns inte på min karta.

Lilla trädgården skall jag klara av.

Det är oftast behaglig väder när solen går upp.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Burken

    18

  • Benjamas

    15

  • Alarik

    11

  • Persistant

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Galten:

När det börjas kännas varmt så sätter jag på AC.

Jobba ute när jag är pensionär finns inte på min karta.

Lilla trädgården skall jag klara av.

Det är oftast behaglig väder när solen går upp.

Hej

 

Visst kan man som utlänning med hjälp av AC välja att leva i en Svensk temperatur även i Thailand, det är ju så många väljer att göra trots att dom säger sig gilla värmen.

 

Många har ju AC i bilen, huset, frekvent besöker restauranger, varuhus och barer med AC, men själv blir jag nästan alltid förkyld av AC och undviker om möjligt såna platser.

 

Själv har vi valt att inte skaffa AC, vi sover utan och kroppen ställer om och anpassar sig på några veckor med hårt kroppsarbete under brännande sol, när man då blir riktigt varm och svetten rinner längs kroppen så känns bara skuggan under ett träd känns oerhört skön och sval trots att temperaturen är över 30 grader även där.

 

Tar man sen ett bad i närmaste damm eller vattendrag så är man snart avkyld igen, efter det att kroppen har ställt om fryser man om tempen går ned till 25 grader på kvällen, då åker långbyxor och jacka på, blir det ändå kallare behövs även en mössa.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv börjar man bli gammal och blivit utkörd från fälten då de trodde jag skulle dö.

Som pensionär skall jag ha det gott om jag kommer dit hoppas jag ta i trä.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

 

Det vanliga Thailand är de platser där man inte lärt sig att luras så mycket det går.

Det vanliga Thailand är de platser där man fortfarande är trevlig och hövlig mot medmänniskor.

Det vanliga Thailand är de platser där man kan se det genuina och inte bara en påklistrad fasad (för under ytan är det samma).

Det vanliga Thailand är de platser där man träffar hjälpsamma och inbjudande thailändare utan att handen kommer fram och förväntas fyllas med 100-bahtare.

 

Bland annat...

Den platsen finns inte i Thailand möjligen i det närliggande Laos med samma språk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Gusse:

Den platsen finns inte i Thailand möjligen i det närliggande Laos med samma språk.

Hej

Du har rätt där, men enligt mig gäller det även dom områden i Thailand som bebos av över 20 miljoner Isaanbor med rötterna i just Laos.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du har rätt där, men enligt mig gäller det även dom områden i Thailand som bebos av över 20 miljoner Isaanbor med rötterna i just Laos.

Mvh isan lover

Behöver väl inte bara vara Isan,även norra och västra Thailand är det lite mer laidback

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev kenneth073:

Behöver väl inte bara vara Isan,även norra och västra Thailand är det lite mer laidback

Hej

Håller med där, även där lever befolkningen ett liv som är likt det i Isaan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ligger lite i det där vad Seaserpent skriver, men att flytta till halvt om halvt arab landet Sverige Nej tack

Finns ju Danmark, öl och vin överallt, nära till Västgöta träffen e det åxå! Och trevliga klubbar med lagliga hmmmm,,,,, utställningar på vackra damer finns åxå! :lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev audirs2:

Finns ju Danmark, öl och vin överallt, nära till Västgöta träffen e det åxå! Och trevliga klubbar med lagliga hmmmm,,,,, utställningar på vackra damer finns åxå! :lipa:

Hej

Var i Danmark denna veckan och det är helt klart ett land som jag skulle trivas att bo i.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ligger lite i det där vad Seaserpent skriver, men att flytta till halvt om halvt arab landet Sverige Nej tack

Tyvärr så håller väl de på att ta över, de är ju befriade från Svensk lag... Sorgligt.

 

Men en fråga till dig som bor permanent där nere, tycker du det har försämrats de senaste åren i hur man som farang kan leva i landet.

Nu tänker jag mer seriöst leverna och inte hur livet är i krogområdena mm, för du har väl en bra inblick i det dagliga livet i vardaglig miljö.

 

Själv upplever jag inte någon direkt förändring åt det negativa hållet i Bkk där jag mest huserar när jag är i Thailand.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det har blivit bättre med juntan, men dom krånglar till med med visum och liknande hela tiden

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det har blivit bättre med juntan, men dom krånglar till med med visum och liknande hela tiden

valutan var bättre förr :( 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
12 minuter sedan, skrev leifen:

valutan var bättre förr :( 

Ja och räntan i banken också  fran 14% och ner 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎20 at 12:41, skrev Jive:

Jag blir 77 nästa månad. Har bott i Pattaya i 14 år, är lat och bekväm sedan födseln och trivs utmärkt med livet här. Har tidigare bott 28 år på Värmdö och Ingarö med fru, båt och hus och har alltså levt mitt i Stockholms fantastiska skärgård och jag trivdes alldeles utmärkt med det livet.

Har haft tur med hälsan. Glider runt lite på mc:n och när det blir för varmt drar jag hemåt till huset och sätter på AC:n och ibland frugan, sedan käkar jag fruns svenska husmanskost - om vi inte väljer att gå på krog, vilket vi gör ganska ofta.

Skulle iofs kunna tänka mej att bo nånstans vid medelhavet, men nu är det nog lite sent att flytta på nytt. Thailand är dock inget dåligt alternativ för mej och min fru.

Har vårat en månad per år i Bang Sare.

Nu kanske det blir en nödvändig resa igen då svärmor är krasslig.

Vore roligt och träffa en Thailandsräv över en öl på en bar eller något.

Vi är ju flitiga på maipenrai så :matrix:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du har rätt där, men enligt mig gäller det även dom områden i Thailand som bebos av över 20 miljoner Isaanbor med rötterna i just Laos.

Mvh isan lover

Men dom har inte thai som vardagsspråk och vill helst inte tillhöra Thailand.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Gusse:

Men dom har inte thai som vardagsspråk och vill helst inte tillhöra Thailand.

.

Hej

Att dom fortfarande inte talar Thai till vardags efter all indoktrinering och tvång att lära sig Thai i skolan är väl en bragd i sig och något som påvisar hur djupt rötterna och arvet ifrån förfäderna sitter kvar.

Men om en majoritet av dom verkligen inte vill tillhöra Thaiöand tvivlar jag nog lite på, men det är helt klart så att dom inte ger mycket för vad som sker och beslutas i Bangkok, dom lever vidare med sina egna traditioner, vanor och regler.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars finns alla svar hos superbloggaren i Chaiyaphum....... 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev leifen:

Annars finns alla svar hos superbloggaren i Chaiyaphum....... 

Ja den gubben ljuger bättre än en häst travar,och ve den som vågar kritisera honom och hans undersåtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

På nåt vis känns det som de gamla argumenten från förr inte håller längre. Om inte helt så förändras det rätt fort nu. Några exempel:

Thailand är så billigt! Nej, inte om man vill köpa kvalitet som bilar, märkeskläder och bra västerländsk mat, vin, öl m.m.

Klimatet är underbart! Kanske inte när man passerar 70 år och det är 41 grader i skuggan i April. Eller i Oktober när det är översvämningar och vattennivån går upp till motorhuven på bilen.

Alla är så vänliga! Som västerlänning blir man alltid blåst och måste betala mer än thai.
Våldet eskalerar för varje år. Misshandel, mord och skottlossning är vardag numera.

Nu påstår jag inte att Sverige är bättre men Thailand är inte längre det paradis det var för bara 25 år sen.




Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Burken:

På nåt vis känns det som de gamla argumenten från förr inte håller längre. Om inte helt så förändras det rätt fort nu. Några exempel:

Thailand är så billigt! Nej, inte om man vill köpa kvalitet som bilar, märkeskläder och bra västerländsk mat, vin, öl m.m.

Klimatet är underbart! Kanske inte när man passerar 70 år och det är 41 grader i skuggan i April. Eller i Oktober när det är översvämningar och vattennivån går upp till motorhuven på bilen.

Alla är så vänliga! Som västerlänning blir man alltid blåst och måste betala mer än thai.
Våldet eskalerar för varje år. Misshandel, mord och skottlossning är vardag numera.

Nu påstår jag inte att Sverige är bättre men Thailand är inte längre det paradis det var för bara 25 år sen.




Sent from my iPad using Tapatalk

 

Mina tankar om dina tankar...

 

Tycker det fortfarande är billigt.

Bilar kostar ungefär som de alltid gjort.

Märkeskläder som de alltid gjort.

Västerländsk mat är klart godkänt billigt. 650 Baht för en av världens godaste plankstekar... Inget att orda om.

Vin däremot är dyrt.

Öl, nä... 12 kr för en liten Heineken på restaurang. Inte så farligt.

 

Klimatet var lite jobbigt i år när den kallaste dagen på några månader var 37 grader.

Men jag är inte 70, så det var bara lite jobbigt.

 

Översvämningar har vi ibland, men man behöver ju inte köra ner i meterdjupt vatten om man inte har bil som klarar det.

 

De flesta är fortfarande normalt vänliga, tycker jag.

Blir väldigt sällan "blåst". 

 

Våldet kanske eskalerar på sina ställen, men tycker nog det var värre när jag kom hit för många år sen.

Mera vapen, mera galningar, mera vilda västern. Ser inget sånt numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbringar ju bara några månader i Th så jag kanske inte skall svara, men det jag retar mig lite på är faktiskt att jag inte känner mig välkommen där längre som turist.

Jämför jag med tex Kambodja där jag betalar lite och sen är det fritt fram att stanna, vill jag förlänga vistelsen så är inte det heller nåt problem så länge jag har lite $$$.

 

I Th så har den känslan försvunnit, känns som att jag ska vara där i ett par veckor och sen dra vidare. Riktigt varför kan jag inte sätta fingret på, det är mer en magkänsla. Och nej det är inte tjejen som vill bli av med mig om nån nu tänker det, även om hon nog funderat på att mörda mig ibland då jag gillar att retas med henne lite då och då.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/21/2016 at 08:14, skrev samet:

 

Det vanliga Thailand är de platser där man inte lärt sig att luras så mycket det går.

Det vanliga Thailand är de platser där man fortfarande är trevlig och hövlig mot medmänniskor.

Det vanliga Thailand är de platser där man kan se det genuina och inte bara en påklistrad fasad (för under ytan är det samma).

Det vanliga Thailand är de platser där man träffar hjälpsamma och inbjudande thailändare utan att handen kommer fram och förväntas fyllas med 100-bahtare.

 

Bland annat...

 

.......de platser där man inte blir antastad och misshandlad av katoyer beväpnade med högklackade skor.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Burken:

På nåt vis känns det som de gamla argumenten från förr inte håller längre. Om inte helt så förändras det rätt fort nu. Några exempel:

Thailand är så billigt! Nej, inte om man vill köpa kvalitet som bilar, märkeskläder och bra västerländsk mat, vin, öl m.m.

Klimatet är underbart! Kanske inte när man passerar 70 år och det är 41 grader i skuggan i April. Eller i Oktober när det är översvämningar och vattennivån går upp till motorhuven på bilen.

Alla är så vänliga! Som västerlänning blir man alltid blåst och måste betala mer än thai.
Våldet eskalerar för varje år. Misshandel, mord och skottlossning är vardag numera.

Nu påstår jag inte att Sverige är bättre men Thailand är inte längre det paradis det var för bara 25 år sen.




Sent from my iPad using Tapatalk

Och du vistas i Thailand?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frason:

Och du vistas i Thailand?

Ja sedan 16 år, till och från. Numera vintertid.

Jag tänker såhär. Vill jag ha samma standard som i Sverige så kostar det.

Bjuder man bekanta på en grillkväll får jag betala över 1000 baht bara för en bra köttbit importerad från Australien. Några flaskor rött vin till maten ca 700 baht/styck.

Slutsumman blir nära vad det kostar i Sverige för det kalaset.

 

Vill jag köpa en lite bättre personbil, typ MB, Audi eller BMW så får man slanta upp två miljoner baht.

 

Vill jag hyra en bra lägenhet med tre rum och utrustat kök med diskmaskin, stor kyl/frys, induktionspis och ugn så lär jag få betala mellan 25 - 40.000 per månad i en stad vid havet.

 

Det blir nästan samma kostnad som i Sverige i slutändan!

Självklart kan man gå i urtvättat changlinne, köra begagnad pick up från 80-talet och käka Som Tam till lunch och bjuda gästerna på stekt ris med fläskkött när jag bjuder på grillparty. Kan också bo i ett townhouse utanför stan med thaikök bakom badrummet men det är ju inte det som jag vill. Alltså, vill jag leva med samma standard som jag har i Sverige så är det inte billigt i Thailand.



Det är billigt att leva billigt i Thailand men det är det väl i Sverige också. Gå i lump, bo i husvagn och käka nudlar.[emoji849]
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Burken:

Ja sedan 16 år, till och från. Numera vintertid.

Jag tänker såhär. Vill jag ha samma standard som i Sverige så kostar det.

Bjuder man bekanta på en grillkväll får jag betala över 1000 baht bara för en bra köttbit importerad från Australien. Några flaskor rött vin till maten ca 700 baht/styck.

Slutsumman blir nära vad det kostar i Sverige för det kalaset.

 

Vill jag köpa en lite bättre personbil, typ MB, Audi eller BMW så får man slanta upp två miljoner baht.

 

Vill jag hyra en bra lägenhet med tre rum och utrustat kök med diskmaskin, stor kyl/frys, induktionspis och ugn så lär jag få betala mellan 25 - 40.000 per månad i en stad vid havet.

 

Det blir nästan samma kostnad som i Sverige i slutändan!

Självklart kan man gå i urtvättat changlinne, köra begagnad pick up från 80-talet och käka Som Tam till lunch och bjuda gästerna på stekt ris med fläskkött när jag bjuder på grillparty. Kan också bo i ett townhouse utanför stan med thaikök bakom badrummet men det är ju inte det som jag vill. Alltså, vill jag leva med samma standard som jag har i Sverige så är det inte billigt i Thailand.

 


Det är billigt att leva billigt i Thailand men det är det väl i Sverige också. Gå i lump, bo i husvagn och käka nudlar.emoji849.png

Så det handlar om dina pengar (som räcker till samma saker i Sverige som i Thailand), att det är för varmt i din ålder och att du alltid blir blåst. Därför undrade jag om du brukar vistas där, men nu vet jag. Hade jag varit dig hade jag inte gjort det om det är så jobbigt.

 

Men vi gör alla olika val. :)

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...