Jump to content
IGNORERAD

Varför tar många till sig av thailändskt levende?


stefan5300

Recommended Posts

21 minuter sedan, skrev Wangthong:

Är det isaanmat? Sticky rice hur nyttigt är det? Nu har ju inte det med smaken att göra men vissa andra har talat om hur nyttig isaanmaten är.

Som tam thai är definitivt inte isaanmat. 

 

Den vise ormen, @Boa52, har upplyst oss om vad som är thaimat och falangmat.

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    26

  • kitungmakmak

    19

  • Boa52

    19

  • Alarik

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Dem vise ormen, @Boa52, har upplyst oss om vad som är thai mat och falang mat.

Han kanske kan upplysa oss om vad som är isaanmat respektive thaimat också. 

Fast tillämpar man samma koncept så behöver man ju inte längre fundera och fråga den vise ormen. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har bott i Isaan hela livet förutom 6 år i Sverige, och har aldrig ätit orm.....tycker det generaliseras rätt mycket i denna tråd. Hon äter knappt aldrig insekter heller.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Du påstod ju så präktigt att du minsann tar seden dit du kommer men det enda du gör är att gnälla över thais levnadssätt. Du tar minsann inte av dig sandalerna när du går in i en butik där det är kutym att göra så, du gnäller om att vissa vill dricka regnvatten eller äta ormar eller insekter. Jag vet inte riktigt på vilket sett du tar seden dit du kommer när du bara gnäller på alla "korkade" ting thaiarna hittar på?

 

Detta få bli mitt sista inlägg i skrift om skodon:sure:, har ingen lust att tävla om att få sista "ordet", det är ni så många andra som gör:big_smile:.

Har väl inte gnällt så mycket på thailändarnas levnadssätt. Jag skrev i ett inlägg att vissa seder och regler tummar man inte på men det har du väl missat, att du sedan tycker att alla thai är korkade får väl stå för dig.

 

Du kan väl skriva en avhandling om skodon av, på, när och var i Thailand för det verkar du att kunna bra.

 

Här i byn så ska det alltså vara kutym för mig att ta av mig mina skodon i butikenf48d878cd49968734b77c8b119c8e17c.jpg.

IMG_0386.JPG

 

Men det gäller tydligen inte thailändare, jäkligt konstigt alltsåimages (1).jpg.

IMG_0387.JPG

 

 

Var i Nakhon Phanom igår och då passade ja på att kolla hur det var med skodon av eller på.

Big C inga skor utanförthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.

IMG_0376.JPG

 

Skodon på, trotts det fina klinkergolvetkiKBG78qT.png.

IMG_0377.JPG

 

7/Eleven skodon påthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.

IMG_0378.JPG

 

Likaså på Tesco Lotus och Makroimag.jpg.

IMG_0380.JPGIMG_0382.JPG

 

Hade ju fungerat jättebra att ha förvaringsskåp utanför butikerna att stoppa in sina skodon iimag.jpg.

oppb2_popup.jpg

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Detta få bli mitt sista inlägg i skrift om skodon:sure:, har ingen lust att tävla om att få sista "ordet", det är ni så många andra som gör:big_smile:.

Har väl inte gnällt så mycket på thailändarnas levnadssätt. Jag skrev i ett inlägg att vissa seder och regler tummar man inte på men det har du väl missat, att du sedan tycker att alla thai är korkade får väl stå för dig.

 

Du kan väl skriva en avhandling om skodon av, på, när och var i Thailand för det verkar du att kunna bra.

 

Här i byn så ska det alltså vara kutym för mig att ta av mig mina skodon i butikenf48d878cd49968734b77c8b119c8e17c.jpg.

IMG_0386.JPG

 

Men det gäller tydligen inte thailändare, jäkligt konstigt alltsåimages (1).jpg.

IMG_0387.JPG

 

 

Var i Nakhon Phanom igår och då passade ja på att kolla hur det var med skodon av eller på.

Big C inga skor utanförthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.

IMG_0376.JPG

 

Skodon på, trotts det fina klinkergolvetkiKBG78qT.png.

IMG_0377.JPG

 

7/Eleven skodon påthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.

IMG_0378.JPG

 

Likaså på Tesco Lotus och Makroimag.jpg.

IMG_0380.JPGIMG_0382.JPG

 

Hade ju fungerat jättebra att ha förvaringsskåp utanför butikerna att stoppa in sina skodon iimag.jpg.

oppb2_popup.jpg

 

 

 

Det verkar ju trots allt vara ett problem för dig eftersom du var tvungen att starta en tråd om det förra året.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

 

Man behöver väl inte gräva i chipsskålen, det gör jag inte ens om jag har en egen påse, brukar att använda tummen och pekfingret, det fungerar utmärkt.

 

Ja du är så förträfflig du, tänk om alla var lika duktiga som du!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Det verkar ju trots allt vara ett problem för dig eftersom du var tvungen att starta en tråd om det förra året.

ladda ned (1).jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Ja du är så förträfflig du, tänk om alla var lika duktiga som du!

depositphotos_11570437-Satisfied-smiley.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter vad jag hittar.

Hemma ris med god sås går ner.

Promenerar förbi falangställe så blir det mål med bärs.

En grillpinne vid gatuköket går alltid ner.

Har märkt att det är stor skillnad på smaken på olika ställen fast det är likadan grillpinne.

Regnvatten nej. Oftast är det samma skål som används av hela byn och sitt smak har det väl fått från taket med alla djur som bajsar där.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför dricker många Öl och annan alkohol till maten?

Alkoholen tar bort smaken på maten. Nä, drick Vatten eller Mjölk till Maten.

SPAR ALKOHOLEN TILL DIN HELGFYLLA ISTÄLLET FÖR DET TYCKER ERA FRUAR OM, ELLER HUR.

Gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför dricker många Öl och annan alkohol till maten?

Alkoholen tar bort smaken på maten. Nä, drick Vatten eller Mjölk till Maten.

SPAR ALKOHOLEN TILL DIN HELGFYLLA ISTÄLLET FÖR DET TYCKER ERA FRUAR OM, ELLER HUR.

Gubben


Kanske pga att öl är gott, och de flesta kan hantera det?
Mjölk gå förresten helt bort.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev gubben4906:

Varför dricker många Öl och annan alkohol till maten?

Alkoholen tar bort smaken på maten. Nä, drick Vatten eller Mjölk till Maten.

SPAR ALKOHOLEN TILL DIN HELGFYLLA ISTÄLLET FÖR DET TYCKER ERA FRUAR OM, ELLER HUR.

Gubben

Vem dricker mjölk? Är du en kalv?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Soengsang:


Kanske pga att öl är gott, och de flesta kan hantera det?
Mjölk gå förresten helt bort.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Märks inte på fredagar, då kan man tro att man hamnat på Flashbacks tonårsavdelning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

 

Märks inte på fredagar, då kan man tro att man hamnat på Flashbacks tonårsavdelning...

Verkar du känna till, har du länken dit?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frason:

Verkar du känna till, har du länken dit?

 

Bara antog att de hade en sån avdelning...  Hurså, kände du dig träffad?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Bara antog att de hade en sån avdelning...  Hurså, kände du dig träffad?


Du ska inte anta så mycket 5555555

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Bara antog att de hade en sån avdelning...  Hurså, kände du dig träffad?

Antar du det med?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att anta Thailändskt leverne är ju naturligtvis upp till var och en.

Jag kan inte påstå att jag lever så speciellt Thailändskt i Thailand trots att jag är där hälften av min tid.

Men just trådar som denna är ju levande beviset varför jag ofta tycker det är skönare (ur personlig vinkel) mest umgås med Thailändare för det mesta.

Då många ska vända och vrida på andras leverne.

Hade föresten en polare för många år sedan. Han bodde i Pattaya och körde ¤hjulsdriven pickis. En annan granne till honom körde BMW. Varvid min kompis i princip hånade honom då han menade på att dom som inte förstod att man skulle ha 4 Wheel drive

Många flyttar till Thailand och lever västerländskt (inget fel i det). Dock ska ´densamme näst intill många gånger nästan idi*tförklara faranger som bor ute på landet  som att det är något påtvingat ont.

Jag skulle personligen inte trivas med att bosätta mig i någon by uppe i Norrbotten. Men jag får respektera att det faktiskt finns dom som bor där och trivs med det. Och har ungefär lika lite förståelse för hur man kan trivas och bo i en storstad.

Visst kan det vara så för många att dom älskar frun mer än byn. Och av kärlek anpassar sig till situationen.

Dock är detta själv valt och jag tror nog att många av dessa inte skulle trivas med storstaden eller turistorten.

Troligtvis har man nog lättare att anpassa sig till livet i någon byhåla i Isaan om man är uppväxt i en byhåla i Sverige?

Vad gäller maten så finns det precis som i Sverige mat som är god. Och mat som är mindre god. Dock var det många år sedan som jag åt chili för att visa att jag klarade av det och hade anpassat mig. Tvärtom ibland om jag äter Thailändsk mat så kan det många gånger vara så att jag vill ha Chili för att få rätt smak på maten. Då många Thailändska rätter helt enkelt inte smakar gott utan att det är starkt.

Men efter alla år brukar min fru ofta göra västerländsk mat till mig. Då jag är någorlunda trött på Thaimat.

Precis som vissa svenska rätter inte faller mig i smaken ibland.

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Mjölk är ett säkert sätt att få i sig kvinnliga könshormoner och annat onyttigt.

Om man nu bara tänker på homo sapiens så måste jag tillstå att jag gillar förpackningen i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte permanent bosatt i LOS, utan besöker landet som turist, men man kanske får ha synpunkter i alla fall.

Jag är nyfiken av naturen och hyser nog en ganska stor respekt för andra kulturer och seder (så länge de inte innefattar grova övertramp på vissa grundvärderingar jag bär på)

Så jag provar gärna käk av olika sorter, exempelvis, men det skulle aldrig falla mig in att fortsätta att käka något som inte är gott - bara för att visa att man kan - eller för att kunna säga att jag minsann har levt som en äkta Sakon Nakhon bo i flera månader. 

Följa med till tempel, inga bekymmer alls.

Gåvor till munkar, dryck till andehus, no problem.

Att wai'a och visa ödmjuk respekt för äldre, javisst.

Men gränsen går ibland när det handlar om "inte tappa ansiktet" beteende, sk. tysta leken lekar, har även svårt för "av staten godkända" turistpriser.

Så, det blir väl att ge och ta, lite grand.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...