Jump to content
IGNORERAD

Varför tar många till sig av thailändskt levende?


stefan5300

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev samet:

Nu har ju tråden spårat rätt ordentligt. Bara personangrepp och tyckande om politik.

 

Åter till ämnet!

 

Man kan ju egentligen fråga sig varför inte fler/alla tar till sig det thailändska levernet?

Vi har ju ändå valt att vara i landet för att vi antagligen gillar det och vad det har att erbjuda.

Varför flytta till ett annat land och leva i en Svenskbubbla?

 

Jag förstår inte dem som bosätter sig i Svenskbyar och inte interagerar med samhället i övrigt.

Finns det några sådana här? Kan ni förklara för mig hur det funkar och hur ni resonerade kring ert val?

 

Frun kommer från landet med ett bättre klimat, sedan kan man nog inte leva i en svenskbubbla i obygden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    26

  • kitungmakmak

    19

  • Boa52

    19

  • Alarik

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Frun kommer från landet med ett bättre klimat, sedan kan man nog inte leva i en svenskbubbla i obygden.

Jag kan inte ens förstå begreppet Svenskbubbla, jag är ju solo med en thaitjej och bara det är lite märkligt, men att jag skulle kunna köra svenska normer i Th verkar lite konstigt. Jag tar seden dit jag råkar hamna.

Blir ivägsläpad till wattar, dittar och duttar men det får jag stå ut med. Brukar dock hålla mig i bakgrunden då jag inte är buddhist.

 

Efter ett tag med benen i kors på ett cementgolv så funderar jag mer på hur jag skall ta mig upp än vad munkarna jamsar om. Några varv med stearin rinnande ner efter handen runt tempel eländet och jag säger att nästa gång så följer jag fan inte med.

 

Jag kommer inte att bli mer Thai än att jag får en stämpel i passet - thats it.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev samet:

Jag lever efter filosofin att jag inte skall dö nyfiken.

Så jag har provat det mesta i matväg, skalbaggar, orm, krokodil, råtta osv...

Men inte fan äter jag något bara för att det är seden eller vad man äter på den platsen.

Är det gott kan jag äta det, oavsett vad det är, är det inte gott så äter jag det inte, oavsett vad det är.

Enkel logik!

 

För egen del älskar jag thaimaten, så det blir det 5-6 dagar i veckan. Men ibland är det gott med pannbiff och potatis, pizza, hamburgare osv...

Variation förnöjer! 

 

Har en mycket god vän som också lever efter den filisofin men det blev rätt så kostsamt för honom så är väl inte alltid så bra med.

 

Han tog kontakt med ett visst mc-gäng och gick med i en undergrupp. Efter ett tag fick han order om att resa till Tyskland och utföra något men då backade han, Det kostade honom 1 Harley och x antal tusenlappar i månaden i 3 år att dra sig ur från gänget. Detta var väl cirka 10 år sen men det tog flera år att han vände sig om och tittade bakåt när han var ute och gick.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Har en mycket god vän som också lever efter den filisofin men det blev rätt så kostsamt för honom så är väl inte alltid så bra med.

 

Han tog kontakt med ett visst mc-gäng och gick med i en undergrupp. Efter ett tag fick han order om att resa till Tyskland och utföra något men då backade han, Det kostade honom 1 Harley och x antal tusenlappar i månaden i 3 år att dra sig ur från gänget. Detta var väl cirka 10 år sen men det tog flera år att han vände sig om och tittade bakåt när han var ute och gick.

Så länge det gäller käk så tror jag man kan vara ganska säker. Potatisar kommer inte att jaga dig hur illa du än behandlat deras släktingar.

 

Thai vet jag faktiskt inte, kan vara jäkligt långsinta eller så är det vips borta nästa dag. Jag fattar inte varför men jag föredrar den korta varianten.

 

Lite kul med tjejen som skulle leka tysta leken med mig - hon har tydligen inte träffat en norrbottning tidigare. ;)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev haan:

Hej och god morgon 05:47 thai-tid Jag försöker att följa de thailänka sederna, traditioner och lagarna efter som jag tycker att de som kommer till Sverige skall också göra detta. Jag hälsar enligt thai-vis  till äldre personer, nya personer som jag möter och munkar. Jag tar alltid av mig hatten  och skorna när jag går in i ett tempel eller skorna när jag går in i en annans hus Jag respekterar thailändarnas tro på buddismen och hur de tolkar den. Jag tror thailändarna uppskattar det. mvh

Hej glömde en sak. Jag respekterar att de spelar Nationalsången 08:00 och 18:00 mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
15 minuter sedan, skrev haan:

Hej glömde en sak. Jag respekterar att de spelar Nationalsången 08:00 och 18:00 mvh

Står du upp pckså

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Boa52:

Helt rätt det du skriver, vi begär att dom som kommer till sverige ska göra som vi Svenskar gör, Flytta till Thai eller ett annat land och leva i en " svensk bubbla " gör väl många Som jag läser också här är det inte många som har släppt asfaltkanten, och har dom gjort det så förstår dom inte Thaikultur eller vill inte. Pattaya är bäst

 

Är inte så säker på det alltid stämmer. Turister som försörjer sig själva har nog ganska stora möjligheter att välja vad de vill hitta på så länge de följer lagarna. Kastar man sitt pass, påstår att man flyr en säker död och sedan får fristad och livslång försörjning kan man inte bara ha rättigheter utan också skyldigheter. Något som tyvärr verkar värre än den säkra döden många uppger sig fly ifrån.

Själv har jag nog anammat en viss del Thailand och lever till en viss del västerländskt, bor bekvämt i en moobaan i utkanten av Bkk men har även hus utanför Buriram. Äter det jag vill utan att reflektera över var maträtten kommer ifrån, svensk husmanskost någon enstaka gång per år. Jobbar internationellt med folk från olika kulturer, frugan detsamma, vilket naturligtvis har påverkat oss. Thailand är inte enda landet på jorden som det går att leva i men vi trivs bra och frugans karriär håller oss i min favoritstad så jag är nöjd.

Flyttar troligen aldrig tillbaka till Sverige då jag anser alldeles för många politiker, och väljare, är inte bara naiva utan sanslöst korkade. Den skitkorven lägger jag på din tallrik Boa52. 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev haan:

Hej glömde en sak. Jag respekterar att de spelar Nationalsången 08:00 och 18:00 mvh

 

Ja det enklaste är ju att acceptera/nonchalera småsaker som inte skapar några problem eller man ändå inte kan ändra på.

Själv kör jag ofta bil när den kommer på och då åker handen automatiskt ut och nollar volymen för någon minut.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja det enklaste är ju att acceptera/nonchalera småsaker som inte skapar några problem eller man ändå inte kan ändra på.

Själv kör jag ofta bil när den kommer på och då åker handen automatiskt ut och nollar volymen för någon minut.

 

/ SatanG

tja här i byn så är det svårt att stänga av efter som den spelas i det högtalarsystem som finns i byn så att alla kan höra. Men det är tur för dej att du har avstängningsknappen på radion mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Står du upp pckså

 

Om man är ute nånstans och alla andra ställer sig upp, så naturligtvis står jag också upp. Skulle ju se konstigt ut annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
26 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Om man är ute nånstans och alla andra ställer sig upp, så naturligtvis står jag också upp. Skulle ju se konstigt ut annars.

Idag är det väl bara i biograferna man står upp

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Idag är det väl bara i biograferna man står upp

 

Skolan också väl.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Scandinaviancorner:

Idag är det väl bara i biograferna man står upp

 

Tror jag inte. På många Thailändska utskänkningsställen som ligger vid lokala marknader och liknande, brukar de ställa sig upp vid nationalsången.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Krille:

 

Så för att ta del av Thailands fördelar måste man absolut bo i en by Isan och äta risråttor? Ungefär lika konstigt som att påstå att man måste bo i någon utdöende by i norrlands inland och leva på surströmming för att kunna ta del av Sveriges fördelar. 

 

/krille

 

Finns viktigare saker än mat :-)

Snuskylen.JPG

 

SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
7 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Tror jag inte. På många Thailändska utskänkningsställen som ligger vid lokala marknader och liknande, brukar de ställa sig upp vid nationalsången.

har jag inte lagt märke till

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
8 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Skolan också väl.

ja men där går inte vi::

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Scandinaviancorner:

ja men där går inte vi::

 

Går inte på bio heller.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Går inte på bio heller.


Bio är nice, brukar gå då och då.
Nog kan jag stå upp en stund, det e inte farligt.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
4 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Går inte på bio heller.

Nej men där får du stå upp 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket man bör anpassa sig beror väl lite på varför man flyttar. För egen del var det jobbet som gjorde att jag behövde en fast punkt mitt emellan Mellanöstern och Korea/Japan, eftersom jag nästan alltid var på resande fot i området och var kanske 25% av tiden i Sverige. På den tiden hade jag noll affärer med Thailand, så det var mest de goda internationella reseförbindelserna och kostnadsnivån som avgjorde. Singapore hade varit optimalt, men för dyrt. Malaysia hade varit sämre flygmässigt, plus att jag skulle bott i Kuala Lumpur. Jag valde Pattaya för att det var enklast, och faktiskt, minst behov av anpassning. En turiststad är bekväm, för allt är tillrättalagt för utlänningar och att staden låg vid kusten med det kortaste avståndet från (den då blivande) flygplatsen avgjorde. Behovet av anpassning ökade förstås när jag började göra affärer lokalt och skaffade familj. När jag kom hit var jag en bit över 40 och hade gett upp hela familjebiten, men träffade snart min blivande fru och sen blev det som det blev.

 

Familjen är nog det största skälet till anpassning för min del och jag anpassar mig så mycket jag behöver. Jag avskyr att åka upp till risbyn bland damm och koskit. Byar är väl olika, men "vår" by är så jävla trist att jag inte pallar mer än 4-5 dar vartannat år eller så. Det skall mycket till ätt jag "bor in mig" där och börjar uppskatta det som många här tydligen uppskattar. Det passar inte mig och lyckligtvis slipper jag. Skjut mig hellre än att jag skulle tillbringa min ålderdom där. Thaimat tillhör mina favoriter men försök inte bjuda mig på isaanmat. Jag tål inte ens att vara i närheten av det när dom äter. Jag fixar mitt eget och det håller en del av tristessen borta. För den som tror att jag inte "vågar testa" eller så kan jag säga att jag nog har större bredd på min internationella kost än de flesta. Jag har jobbat i 37 länder på sex kontinenter och ätit den lokala maten överallt. Isaanmat är det enda jag vägrar. Så jag gifte mig inte med min fru för isaanmatens skull, om jag säger så...

 

Som jag nämnt förut på MPR har vi flyttat hem familjen när det blev dags för glinen att börja ettan och äldsta (adopterade) dottern slutade nian här i Thailand. Skolan är helt enkelt för dålig om den skall vara överkomlig i pris, för mig i alla fall. Är man utsänd av ett svenskt företag gissar jag att man kan ställa vissa krav från arbetsgivaren, men för oss blir kalkylen kass att bo i Thailand med barn. Svensk skola har fått mycket stryk på senaste tid, men den är mycket bättre än thaiskolorna jag skulle ha råd med. Ungarna uppfostras också till en annan attityd, mer jämlik, mindre Hi-So versus Lo-So och all denna stratifiering av folk dom alltid sysslar med. Trafiksäkerheten och livsmedelssäkerheten är ytterligare skäl att Sverige är bättre för familjen just nu.

 

Hur mycket man skall anpassa sig beror väl också till mycket stor del på vad man får i retur! Den som flyttar till Sverige, oavsett skäl, får omgående eller så småningom alla tänkbara rättigheter, inklusive medborgarskap. Det borde medföra vissa skyldigheter. I Thailand kan jag inte äga mark eller mitt företag, jag måste förnya mitt visum varje år, kan aldrig bli medborgare och rösta eller äga något väsentligt, måste anmäla sig till myndigheterna med jämna mellanrum (om man inte reser ut och i landet så ofta att man aldrig behöver, som i mitt fall). Det är ett helvetes krångel med Work Permit allt sådant, jämt och ständigt. Med det välkomnandet kan ni glömma att jag tänker ta mer ansvar för landet än det absolut minsta möjliga. Thailand kommer aldrig att bli det land som jag känner är mitt hemland, inte ens mitt "nya" hemland. Till det är landet alltför avvisande mot utlänningar.

 

Jag anser alltså att det finns en obalans som gör att Thailand inte kan kräva av oss detsamma som Sverige borde kunna kräva av sina invandrare. Jag anser också att Thailand, såsom varande ett U-land, har mer att lära på en hel del punkter. Det finns helt enkelt mer som är bättre i modernare länder, inget konstigt med det egentligen.

 

Alla dumheter som dom hittar på här, i mina ögon alltså, varför skall jag anpassa mig till det mer än jag måste? Trafiken är nog ett av de områden där jag ändrat min stil mest. Skulle jag köra som i Thailand i Sverige gick det åt helvete tror jag. Skulle jag köra som i Sverige här i Thailand skulle jag sitta och vara frustrerad över alla dumheter folk gör och inte komma någon vart. (Och nu är det inte höger- och vänstertrafik jag snackar om!) Så man tar efter det man måste, lägger till lite opportunism och drar ifrån de värsta dumheterna, dom som är farligast, och kommer till en slags mellanting. Det funkar, men efter en tid i svensk trafik åker blodtrycket upp lite när man åker ut från Swampy.

 

Annat exempel på anpassningsvägran, som jag tror är rätt vanligt bland utlänningar, är songkran. Jag undviker att vara i Thailand och är jag i Pattaya den tiden bunkrar jag mat och går i ide hemma.

 

Jag kommer nog aldrig mer att skriva ut mig från Sverige för egen del. Heltidspensionär i Thailand? Näe, skulle inte tro det. Halvårsvis blir nog modellen för min del. Skulle jag inte haft thaifamilj blev det nog bara turistresor, men nu är det som det är och då duger Thailand lika bra som Portugal eller något annat av de populära pensionärsländerna.

 

Skulle jag flytta mer permanent skulle jag nog se till att ha en reträttväg till Sverige ändå, om allvarlig sjukdom eller invaliditet skulle tillstöta. Ordentliga försäkringar är ett absolut måste för den som skriver ut sig! Den biten får man inte slarva med och man måste inkludera den i kalkylen. Som svensk singel eller svenskt äldre par skulle jag nog inte köpa mitt boende heller, utan hyra. Hus kan man ändå inte äga marken till och när avtalet går ut kan man se sig blåst på arrendet, det måste man förutsätta från början. Men det där beror ju på vilken ekonomisk situation man har.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Att ta seden dit man kommer på olika sätt är väl något som förväntas av en människa som tänker vistas en stor del av sitt liv i en annan kultur med andra vanor, det underlättar nog livet där, skapar relationer och gör att man lättare blir accepterad.

 

Det gäller ju inte bara mat utan även språk, seder och bruk, visst innebär detta en viss påfrestning ibland, kräver en viss träning och omställning, men jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna.

 

Själv skulle jag säkerligen inte ha dom kontakter, vänner och behållning av mina vistelser i Thailand om jag inte bodde, levde, åt och betedde mig och kunde prata med övriga bybor, jag tror att detta är en förutsättning för en lyckad integration i en by.

 

Visst drack vi regnvatten i Isaan på 80 talet men då mest för att det knappt fanns något vatten på flaska ute på landet, vilken bybo skulle komma på tanken att köpa vatten, när det finns gratis överallt?

 

Men numera köper vi vatten och det gör faktiskt även många bybor numera, nu finns ju vatten att köpa i både små och stora butiker, dessutom finns det ju lastbilar som levererar vatten på flaska direkt till husen.

 

Att lära sig äta lokal mat tycker jag är viktigt av flera anledningar, t.ex i sällskap med släkt och vänner, på festligheter, skolor och i kontakt med olika myndigheter, att äta och dricka tillsammans skapar en gemenskap, underlättar tillvaron eftersom man inte behöver annan mat än övriga vid bordet, det verkar även som om Thailändare (precis som andra nationaliteter) gillar och blir glada om man som utlänning lär sig språket och uppskattar deras mat, samt respekterar deras kultur och traditioner.

 

Men själv är jag t.ex inte förtjust i insekter och grodor, men det finns ju alltid andra alternativ som passar mig.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 19 augusti 2016 at 12:53, skrev Alarik:

 

Ja, i och för sig.

Men det är stor skillnad på thaimat i Sverige och thaimat i Thailand. För att nu inte prata om Isaanmat.

Hej

Håller med dig, all Thaimat är väl i princip godare i Thailand, kanske p.g.a färska råvaror, tillgång till allt och miljön runt omkring.

Isaanmat är underskattad, både god, nyttig och näringsrik, men det tar väl lite längre tid att lära sig älska den än Thaimat.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med dig, all Thaimat är väl i princip godare i Thailand, kanske p.g.a färska råvaror, tillgång till allt och miljön runt omkring.

Isaanmat är underskattad, både god, nyttig och näringsrik, men det tar väl lite längre tid att lära sig älska den än Thaimat.

Mvh isan lover

Det är väl därför thaiändarna i Isaan dör i cancer och då speciellt magcancer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...