Jump to content
IGNORERAD

Varför tar många till sig av thailändskt levende?


stefan5300

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev leadbelly:

Ok det förklarar ju varför du är som du är.

 

Med vänlig hälsning Leadbelly

Den var en mycket dålig kommentar, fy

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    26

  • kitungmakmak

    19

  • Boa52

    19

  • Alarik

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev leifen:

I Sverige äter jag bara svensk mat som pizza, kebab och hamburgare.

 

I Thailand äter jag thaislafs som pizza, kebab och hamburgare. :D

 

Det går utmärkt att anpassa sig. ;) 

Är det svensk husmans kost, pizza, kebab och Hamburgare, huva

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Håller med dig, Men det är den regering som vi valde själva.

Angående anpassning i Thailand så gör jag som du anpassar mig och som du säger det uppskattas väldigt mycket av thailändarna.

Det underlättar också i kontakter med vanligt folk och myndigheter som ser inte en som en översittare utan som en vanligt människa.

 

Det är väl inte den nuvarande regeringen som har bestämt reglerna. Håller med dej om att man ska anpassa sej så mycket som det går i det landet man befinner sej i

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Seaserpent said:

Man har stött på ett flertal under åren som anmanat allt thai, umgås bara med thailändare. Men när de väl kommer i kontakt med en landsman eller annan västerlänning så går truten oavbrutet, ganska ensamma varelser.

Själv har jag väl tagit med en del svenskt och tagit till mig en del thai, har aldrig varit intresserad av risby livet utan velat ha mångfalden i Pattaya, med shopping, biografer, sjukvård, importerad mat och restauranger från alla världens hörn. Med en fru som kommer 30 minuter utanför Pattaya så har ju aldrig risby eller ljummen Chang varit ett tema.





Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Det finns säkert en eller annan tjomme i någon by i Nakorn Nowhere som gått helt native men utan att ha något statistiskt underlag så tror jag de är en försvinnande liten del av de utlänningar som bor i eller vistas längre tider i Thailand. Jag är också helt säker på att andelen utlänningar som trivs "sämre än optimalt" i Thailand är betydligt högre i gruppen människor som "anpassat sig för lite" än i gruppen som "anpassat sig för mycket". 

 

Jag hade bott i Thailand i drygt 10 år innan jag egentligen hade några utländska bekanta eller regelbundet köpte västerländska matvaror. Det var inte något jag hade planerat eller eftersträvade men det bara blev så. Jag jobbar dock för ett svenskt företag och besöker Sverige ett par gånger om året så det innebar ju inte att jag på något sätt slutade vara svensk. Sedans vi 2009 flyttade tillbaka till Bangkok och dottern började i internationell skola så har jag givetvis fler utländska bekanta och den jag numera umgås mest med i Bangkok är icke-thailändare, dock Taiwanes.

 

Jag har heller inget intresse av att bo i en risby men jag trivs alldeles utmärkt i vår by, där det för övrigt också odlas en hel del ris. Den ligger dock bara 1.5 timme från Bangkok så det är på alla sätt landsbygd-light och vi äter varken råttor eller gräshoppor även om svärfar nog inte skulle banga på endera.

 

Vi har mycket att lära av thailändarna när det handlar om att umgås och trivas men på det stora hela är givetvis Sverige ett betydligt mer civiliserat samhälle än Thailand; var gärna en thailändare utåt men förbli mestadels svensk är nog inget dumt ledord.     

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Seaserpent:

Man har stött på ett flertal under åren som anmanat allt thai, umgås bara med thailändare. Men när de väl kommer i kontakt med en landsman eller annan västerlänning så går truten oavbrutet, ganska ensamma varelser.

Själv har jag väl tagit med en del svenskt och tagit till mig en del thai, har aldrig varit intresserad av risby livet utan velat ha mångfalden i Pattaya, med shopping, biografer, sjukvård, importerad mat och restauranger från alla världens hörn. Med en fru som kommer 30 minuter utanför Pattaya så har ju aldrig risby eller ljummen Chang varit ett tema.





Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mångfalden i Pattaya, du menar det är Thailand, Har du en fru om är från Pattaya eller nära så förstår jag dina tankar eller jag förstår inte hon kan vara jätte bra men har hon varit i Pattaya länge så OJ oj. Du är väl som jag läst i ett annat forum en asfaltgubbe och måste ha 20 m till puben

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår åt jag köttbullar. 

 

Men jag har provat råtta, orm, småfåglar, groda, möjligen/förmodligen hund, skorpion, massa olika småkryp med blandat resultat (gräshoppor godast och Maeng Dan blir supergod som fiskdip). 

 

Vad gäller skor, så tar jag väldigt ogärna av mig skorna när jag går på butik, oavsett butik.

Men man ser ju ganska tydligt om det är ett myller av skor utanför dörren, så kan det hända att de åker av. 

 

Gillar att anpassa mig till livet och sederna här, har till och med låtit svärmor bo hos oss tills för ett par dagar sen. Då fick hon sparken som inneboende. Vi får se hur övriga släkten reagerar... 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

 

Gillar att anpassa mig till livet och sederna här, har till och med låtit svärmor bo hos oss tills för ett par dagar sen. Då fick hon sparken som inneboende. Vi får se hur övriga släkten reagerar... 

Ha ha, hos oss var det svärfar med " new mama " ( hustruns riktiga mamma avled tyvärr innan vi träffades ) som kom på besök  och efter nästan en vecka ombads vänligt men bestämt av min hustru att lämna lokalen. Hustruns syskon har full sympati för hennes agerande och jag instämmer :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipset om att köpa en ugn (till, har redan köpt en mikro) men jag tar det lite piano på den fronten än så länge.

 

Visst hade det varit bra, men jag kan ju för sjutton inte fylla upp hennes lägenhet med prylar som jag vill ha. Eller kan och kan... jag får ta det lite försiktigt bara. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju tråden spårat rätt ordentligt. Bara personangrepp och tyckande om politik.

 

Åter till ämnet!

 

Man kan ju egentligen fråga sig varför inte fler/alla tar till sig det thailändska levernet?

Vi har ju ändå valt att vara i landet för att vi antagligen gillar det och vad det har att erbjuda.

Varför flytta till ett annat land och leva i en Svenskbubbla?

 

Jag förstår inte dem som bosätter sig i Svenskbyar och inte interagerar med samhället i övrigt.

Finns det några sådana här? Kan ni förklara för mig hur det funkar och hur ni resonerade kring ert val?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev samet:

Nu har ju tråden spårat rätt ordentligt. Bara personangrepp och tyckande om politik.

 

Åter till ämnet!

 

Man kan ju egentligen fråga sig varför inte fler/alla tar till sig det thailändska levernet?

Vi har ju ändå valt att vara i landet för att vi antagligen gillar det och vad det har att erbjuda.

Varför flytta till ett annat land och leva i en Svenskbubbla?

 

Jag förstår inte dem som bosätter sig i Svenskbyar och inte interagerar med samhället i övrigt.

Finns det några sådana här? Kan ni förklara för mig hur det funkar och hur ni resonerade kring ert val?

Helt rätt det du skriver, vi begär att dom som kommer till sverige ska göra som vi Svenskar gör, Flytta till Thai eller ett annat land och leva i en " svensk bubbla " gör väl många Som jag läser också här är det inte många som har släppt asfaltkanten, och har dom gjort det så förstår dom inte Thaikultur eller vill inte. Pattaya är bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Boa52:

Helt rätt det du skriver, vi begär att dom som kommer till sverige ska göra som vi Svenskar gör, Flytta till Thai eller ett annat land och leva i en " svensk bubbla " gör väl många Som jag läser också här är det inte många som har släppt asfaltkanten, och har dom gjort det så förstår dom inte Thaikultur eller vill inte. Pattaya är bäst

Va go du är ,puss på dig din stolle.

Flyttar du till Thailand så är du troligtvis så ekonomisk stark att du inte behöver leva på dom  thailändska skattebetalarna utan du kan leva det liv du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blir det pajkastning i alla trådar efter 10 till 15 inlägg, eller är det också ett bevis på typiskt  thailändskt levende?

Bör nog vara så eftersom alla inlägg kommer från personer med mer eller mindre stark anknytning till just Thailand:D.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Boa52:

Helt rätt det du skriver, vi begär att dom som kommer till sverige ska göra som vi Svenskar gör, Flytta till Thai eller ett annat land och leva i en " svensk bubbla " gör väl många Som jag läser också här är det inte många som har släppt asfaltkanten, och har dom gjort det så förstår dom inte Thaikultur eller vill inte. Pattaya är bäst

Som gammal Patong-veteran borde du hålla på att Phuket är bäst :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev thomas001:

Jag anpassar mig till i princip alla seder och bruk där jag bor. Vailar ,bugar mig for munkar,blir jag bjuden på något märkligt i min ogon att äta så tackar jag vänligen men bestämt nej.

Vilket både uppskattas och respekteras av alla. 

Sen är det en jävla skillnad på att vara invandrare här i Thailand och i Sverige.

Här måste jag visa upp kontanta medel. Allt mellan 400.000 Baht till 800.000 Baht på banken. Eller en månatlig pension som duger åt Thailändska myndigheter.

Tandvård och sjukhusvård måste jag bekosta ur egen ficka eller vara forsäkrad upp till tänderna.

Vilken invandrare som kommer till Sverige har dessa krav!??

 

Kontentan: Undrar vilken invandrare som har det lättast? 

 

 

Fundera istället lite på hur flyktingarna har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev samet:

Nu har ju tråden spårat rätt ordentligt. Bara personangrepp och tyckande om politik.

 

Åter till ämnet!

 

Man kan ju egentligen fråga sig varför inte fler/alla tar till sig det thailändska levernet?

Vi har ju ändå valt att vara i landet för att vi antagligen gillar det och vad det har att erbjuda.

Varför flytta till ett annat land och leva i en Svenskbubbla?

 

Jag förstår inte dem som bosätter sig i Svenskbyar och inte interagerar med samhället i övrigt.

Finns det några sådana här? Kan ni förklara för mig hur det funkar och hur ni resonerade kring ert val?

 

Kanske för att man får ta del av Thailands många fördelar och slipper många av nackdelarna? 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Krille:

 

Kanske för att man får ta del av Thailands många fördelar och slipper många av nackdelarna? 

 

/Krille

Om du bor i en " svensk by " hur kan du ta del av thailands för och nackdelar. Du har ju inte nåt med Thai att göra bara med en massa semesterfolk, Du kan lika väl vara i grekland, spanien eller vart som helst där svenskar tycker att dom är utomlands, I en svensk by

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev samet:

Nu har ju tråden spårat rätt ordentligt. Bara personangrepp och tyckande om politik.

 

Åter till ämnet!

 

Man kan ju egentligen fråga sig varför inte fler/alla tar till sig det thailändska levernet?

Vi har ju ändå valt att vara i landet för att vi antagligen gillar det och vad det har att erbjuda.

Varför flytta till ett annat land och leva i en Svenskbubbla?

 

Jag förstår inte dem som bosätter sig i Svenskbyar och inte interagerar med samhället i övrigt.

Finns det några sådana här? Kan ni förklara för mig hur det funkar och hur ni resonerade kring ert val?

Det är väl egentligen upp till var och en var man vill bo. De flesta som flyttar till Thailand är väl ute efter ett varmare klimat. Problemet är väl när folk ska tala om för andra vad som är bäst för dom andra. 

 

Skulle anta att de flesta som bor i svenskbyar är svenska familjer, kanske en eller annan ensamstående och möjligtvis någon svensk/thai familj. För den svenska familjen är det väl ganska uppenbart varför man satsar på en svenskby, för en ensamstående är det väl mera tveksamt. Vore jag ensamstående skulle jag nog välja att hyra något som jag snabbt kunde lämna för ett nytt ställe. För att som ensamstående välja en svenskby måste man nog ha svårt att släppa taget, ha dåliga rådgivare eller vilja bo i ett annat land och umgås med svenskar. 

 

Lite antaganden från en som inte vet. Jag kommer med dessa antaganden för att jag inte tror att så många boenden i svenskbyarna kommer att lätta på förlåten. Få se om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag kompromissar, tjejen gör samma sak. När hon kikar ner i min plånbok (som hon såklart har tagit hand om) och sorgset tittar upp och säger "inga pengar" på Svenska (hennes kompromiss) så tar jag mitt ansvar och travar iväg till en ATM och fyller på lädret med 15.000B (min kompromiss). Funkar jättebra än så länge i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Wangthong:

Det är väl egentligen upp till var och en var man vill bo. De flesta som flyttar till Thailand är väl ute efter ett varmare klimat. Problemet är väl när folk ska tala om för andra vad som är bäst för dom andra. 

 

Skulle anta att de flesta som bor i svenskbyar är svenska familjer, kanske en eller annan ensamstående och möjligtvis någon svensk/thai familj. För den svenska familjen är det väl ganska uppenbart varför man satsar på en svenskby, för en ensamstående är det väl mera tveksamt. Vore jag ensamstående skulle jag nog välja att hyra något som jag snabbt kunde lämna för ett nytt ställe. För att som ensamstående välja en svenskby måste man nog ha svårt att släppa taget, ha dåliga rådgivare eller vilja bo i ett annat land och umgås med svenskar. 

 

Lite antaganden från en som inte vet. Jag kommer med dessa antaganden för att jag inte tror att så många boenden i svenskbyarna kommer att lätta på förlåten. Få se om jag har fel.

Klimatet är helt klart lockande, i 5 månader i alla fall. Dränkt eller sönderkokt undviker jag helst dock. Men sen var man befinner sig är ju åxå lite intressant, i risbyn där 3 personer (4 med mig) pratar engelska och jag har utvecklat en förmåga att snacka teckenspråk istället för att försöka lära mig Thailändska eller i Pattis/Jomtien där varenda kotte snackar engelska.

 

Jäkligt trevligt att kunna prata med folk, men inte fasiken åker jag till Thailand för att träffa Svenskar.

 

Ang boende så är att hyra en condo för en månad helt rätt som singel. Så jäkla skönt att kunna dra vart man vill och när man vill. Men har man skaffat tjej därnere osv så blir det helt plötsligt lite annat att fundera på. Då får man liksom börja ta seden dit man kommer. Behöver inte försöka bli Thai (kommer inte att gå i alla fall) men respektera lite mer seder och högtidsdagar som jag inte ens visste om fanns tidigare. Tja, finns gör dom ju i Sverige till viss del men mothers day var mycket viktig för exet - prompt skulle vi tillbaka till tjotaheiti nånstans och det skulle tydligen alla andra åxå. Knökfullt på planet. Morsdag i Sverige är i mina ögon inte alls lika viktigt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Om du bor i en " svensk by " hur kan du ta del av thailands för och nackdelar. Du har ju inte nåt med Thai att göra bara med en massa semesterfolk, Du kan lika väl vara i grekland, spanien eller vart som helst där svenskar tycker att dom är utomlands, I en svensk by

 

Så för att ta del av Thailands fördelar måste man absolut bo i en by Isan och äta risråttor? Ungefär lika konstigt som att påstå att man måste bo i någon utdöende by i norrlands inland och leva på surströmming för att kunna ta del av Sveriges fördelar. 

 

/krille

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Wangthong:

Det är väl egentligen upp till var och en var man vill bo. De flesta som flyttar till Thailand är väl ute efter ett varmare klimat. Problemet är väl när folk ska tala om för andra vad som är bäst för dom andra. 

 

Skulle anta att de flesta som bor i svenskbyar är svenska familjer, kanske en eller annan ensamstående och möjligtvis någon svensk/thai familj. För den svenska familjen är det väl ganska uppenbart varför man satsar på en svenskby, för en ensamstående är det väl mera tveksamt. Vore jag ensamstående skulle jag nog välja att hyra något som jag snabbt kunde lämna för ett nytt ställe. För att som ensamstående välja en svenskby måste man nog ha svårt att släppa taget, ha dåliga rådgivare eller vilja bo i ett annat land och umgås med svenskar. 

 

Lite antaganden från en som inte vet. Jag kommer med dessa antaganden för att jag inte tror att så många boenden i svenskbyarna kommer att lätta på förlåten. Få se om jag har fel.

Känner några som bor i "svenskbyar" och det är pensionerade gifta svenska par, dom gillar umgås med likasinnade par, spelar kort och tar en drink ibland.  

Inga singlar eller swe/thai där, i den svenskbyn. Däremot norska och danska gifta pensionärspar.

 

Tror inte alls att dessa hamnar som medlemmar på MPR.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev leifen:

Känner några som bor i "svenskbyar" och det är pensionerade gifta svenska par, dom gillar umgås med likasinnade par, spelar kort och tar en drink ibland.  

Inga singlar eller swe/thai där, i den svenskbyn. Däremot norska och danska gifta pensionärspar.

 

Tror inte alls att dessa hamnar som medlemmar på MPR.

 

 

Jag har också mina aningar åt det hållet, lutar nog mera åt fb. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och god morgon 05:47 thai-tid Jag försöker att följa de thailänka sederna, traditioner och lagarna efter som jag tycker att de som kommer till Sverige skall också göra detta. Jag hälsar enligt thai-vis  till äldre personer, nya personer som jag möter och munkar. Jag tar alltid av mig hatten  och skorna när jag går in i ett tempel eller skorna när jag går in i en annans hus Jag respekterar thailändarnas tro på buddismen och hur de tolkar den. Jag tror thailändarna uppskattar det. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev haan:

Hej och god morgon 05:47 thai-tid Jag försöker att följa de thailänka sederna, traditioner och lagarna efter som jag tycker att de som kommer till Sverige skall också göra detta. Jag hälsar enligt thai-vis  till äldre personer, nya personer som jag möter och munkar. Jag tar alltid av mig hatten  och skorna när jag går in i ett tempel eller skorna när jag går in i en annans hus Jag respekterar thailändarnas tro på buddismen och hur de tolkar den. Jag tror thailändarna uppskattar det. mvh

Ett bra förhållningssätt, jag försöker med samma. Men att dom nu vill kasta vatten på alla överallt i pattis är tex inte thai-style egentligen. Utan det är lite skvättande med en risvisp (ser det ut som) av vatten som fångats upp efter man tvättat statyerna.

 

Så kastar dom vatten på mig så blir jag faktiskt lite sur. Sprätter dom nån droppe så tål jag det däremot. Det är en jäkla skillnad.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Ja det är inte lätt när man slår sig på bröstet och menar att man tar seden dit man kommer men ändå inte klarar av en så banal sak som att ta av sig sandalerna när man knatar in på byaffärens fina klinkers. 

 

Har väl inte slagit mig på bröstet men du verkar att göra det för att vara präktig.

 

Det var inga problem att inte ta av sig skodonen i Ek´s butik, bara de är rena som han sa och jag har ju sandaler på mig16470136-emoticon-visar-tummen-upp.jpg

IMG_0373.JPG

 

 

Sedan kan det ju vara dumt att gå barfota i hans järnhandelavdelning, man kan ju trampa på något olämpligt.

IMG_0374.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...