Jump to content
IGNORERAD

Varför tar många till sig av thailändskt levende?


stefan5300

Recommended Posts

28 minutes ago, kitungmakmak said:

Behöver väl inte vara antingen eller, kan ju vara både och. Dvs ta det bästa av båda kulturerna tex när det gäller mat.
Visst saknar jag en riktig ugn, men många rätter som jag vill laga går ju att lösa med stekpanna, gryta och mikro. Det blir inte riktigt samma men tillräckligt nära.

 

Varma mackor blir tex inte perfekta utan ugnen men tillräckligt bra i mikron.

Vi köpte en ugn för 3v sedan, vilken grej! Kyckling! Pommes! Varma mackor! Potatisgratäng! Vi betalde 10 000 bath inkl hemkörning och installation, absolut värt priset!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    26

  • kitungmakmak

    19

  • Boa52

    19

  • Alarik

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Svenskar är nog rätt så bra på att ta seden dit man kommer, så även jag. Sedan tycker jag att det ska serveras griskött 4 gånger i vecka på förskolor, skolor och flyktingboende och duger inte den maten så får man helt enkelt vara utan

 

Tycker också att griskött ska serveras på nämnda inrättningar, men inte fan har jag mage till att i samma mening klaga på en svensk som vill käka skalbaggar eller dricka regnvatten när denne vistas i ett område där det är kutym att göra så. 

 

Får man fråga på vilket sätt du tar seden dit du kommer? Du har väl haft invändningar mot vissa självklarheter i Thailand om jag inte minns fel, som att man tex av ren hövlighet tar av sig sina skitiga sandaler när man går in på byaffärens klinkers golv.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Sangwal:

Förstår inte problemet..

Har aldrig sett någon thai äta råtta, så har svårt att tro att det är en vanlig rätt på matbordet.

Men vad vet jag, har ju bara varit i Thailand 16 eller 17 ggr... ?

 

Rock on!

 

Har blivit bjuden på råtta flertalet gånger hos grannen så det beror nog på ditt umgänge. Råtta är en vanlig maträtt i Isaan

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser man i andra trådar så krävs det att invandrare anpassar sig till Sverige antar våra seder, kultur, värderingar och äter surströmming och annat äckligt .

Så vad tycker ni? Borde vi också anpassa oss till Thailand, Thailändare och deras kultur och seder om vi ändå vill vistas där?

Eller så är det bara trams ni håller på med beroende på vem och vad det gäller?.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev JJC:

Så vad tycker ni? Borde vi också anpassa oss till Thailand, Thailändare och deras kultur och seder om vi ändå vill vistas där?

Eller så är det bara trams ni håller på med beroende på vem och vad det gäller?.

Jag tycker att man gör som man vill !!  Jag är evinnerligt trött på att andra ska tala om för mig vad jag ska äta, var jag ska bo, hur jag ska uppträda osv här i Thailand. Jag är väl för tusan vuxen nog att fatta mina egna beslut och det angår faktiskt ingen annan än mig och min hustru, nu vet ni det !

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 19 augusti 2016 at 03:32, skrev stefan5300:

Nu dricker en del skitigt regnvatten när vatten är så billigt att köpa, det ska ätas ormar, råttor, insekter och andra lustiga saker.

 

Ni som gör det gör ni även det i Sverige, om inte varför?

 

 

En del faranger blir så desperata med att "passa in" att de tar till vilka stolligheter som helst för att smälta in i yxbyn och livet där.

 

Vatten finns det ju tillgängligt på flaska nästan överallt, när jag var på mina mer äventyrliga expeditioner hade jag med mig en liten vattenrenare i ryggan som man kunde rena vatten i bäckar och liknande med.

 

Ormar, råttor och liknande äter jag inte. Iallafall inte som jag vet om. Hund har jag nog ätit i Vietnam.

 

När det gäller insekter så är väl ett av de allvarliga problem giftet de dödar insekten med innan de rostar/grillar dem? Det är ju saker man inte gärna vill ha i sig...

 

Min kost brukar vara en thailunch på gatan och sedan kvällsmat på något mer västerländskt stukat stället. Fast är man i yxbyn kan det ju bli lite komplicerat.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev JJC:

Läser man i andra trådar så krävs det att invandrare anpassar sig till Sverige antar våra seder, kultur, värderingar och äter surströmming och annat äckligt .

Så vad tycker ni? Borde vi också anpassa oss till Thailand, Thailändare och deras kultur och seder om vi ändå vill vistas där?

Eller så är det bara trams ni håller på med beroende på vem och vad det gäller?.

Jag anpassar mig till i princip alla seder och bruk där jag bor. Vailar ,bugar mig for munkar,blir jag bjuden på något märkligt i min ogon att äta så tackar jag vänligen men bestämt nej.

Vilket både uppskattas och respekteras av alla. 

Sen är det en jävla skillnad på att vara invandrare här i Thailand och i Sverige.

Här måste jag visa upp kontanta medel. Allt mellan 400.000 Baht till 800.000 Baht på banken. Eller en månatlig pension som duger åt Thailändska myndigheter.

Tandvård och sjukhusvård måste jag bekosta ur egen ficka eller vara forsäkrad upp till tänderna.

Vilken invandrare som kommer till Sverige har dessa krav!??

 

Kontentan: Undrar vilken invandrare som har det lättast? 

 

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag tycker att man gör som man vill !!  Jag är evinnerligt trött på att andra ska tala om för mig vad jag ska äta, var jag ska bo, hur jag ska uppträda osv här i Thailand. Jag är väl för tusan vuxen nog att fatta mina egna beslut och det angår faktiskt ingen annan än mig och min hustru, nu vet ni det !

 

Fritz..

 

Håller helt med och lägger till umgås med de man vill.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Tycker också att griskött ska serveras på nämnda inrättningar, men inte fan har jag mage till att i samma mening klaga på en svensk som vill käka skalbaggar eller dricka regnvatten när denne vistas i ett område där det är kutym att göra så. 

 

Får man fråga på vilket sätt du tar seden dit du kommer? Du har väl haft invändningar mot vissa självklarheter i Thailand om jag inte minns fel, som att man tex av ren hövlighet tar av sig sina skitiga sandaler när man går in på byaffärens klinkers golv.

 

Tror inte att det är en vana att dricka regnvatten eller käka skalbaggar här i byn, ser att folk köper flaskvatten, har inte sett någon käka skalbaggar i byn heller men jag har sett faranger stoppa i sig de där krypen både i Udon och Pattaya.                                                    

Sedan finns det ju saker man inte tummar på, som att inte klappa folk på huvudet, visa fotsulor eller använda foten som pekfinger. Nu var ju inte mina sandaler skitiga men jag skulle aldrig ta av mig mina sandaler när kärringen i kassan som handskas med matvaror och pengar sitter och gör rent sina tånaglar, sedan har butiksägaren lagt fram pappskivor att torka av sandalerna om det regnar eller är skitiga så det är nog fler jag som inte tar av mig sandalerna.

 

Sen kan man ju undra varför folk med stövlar eller andra skor inte tar av dem när de går in i bybutiken men det kanske du vet.ööööö

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, thomas001 said:

Jag anpassar mig till i princip alla seder och bruk där jag bor. Vailar ,bugar mig for munkar,blir jag bjuden på något märkligt i min ogon att äta så tackar jag vänligen men bestämt nej.

Vilket både uppskattas och respekteras av alla. 

Sen är det en jävla skillnad på att vara invandrare här i Thailand och i Sverige.

Här måste jag visa upp kontanta medel. Allt mellan 400.000 Baht till 800.000 Baht på banken. Eller en månatlig pension som duger åt Thailändska myndigheter.

Tandvård och sjukhusvård måste jag bekosta ur egen ficka eller vara forsäkrad upp till tänderna.

Vilken invandrare som kommer till Sverige har dessa krav!??

 

Kontentan: Undrar vilken invandrare som har det lättast? 

 

Och, även om du bor i Thailand i 50 år, lär dig språket, gifter dig, skaffar barn, jobbar etc etc, så  kommer du ALDRIG kunna att kalla dig thailändare och ingen kommer någonsin att kalla dig thailändare.  Men som invandrare till sverige blir man svensk direkt och alla är mer eller mindre tvingade att kalla alla invandrarde som svenskar, även om de ej kan språket, äter maten, är intresserad av kulturen etc. Så lite skillnad är det nog?

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige äter jag bara svensk mat som pizza, kebab och hamburgare.

 

I Thailand äter jag thaislafs som pizza, kebab och hamburgare. :D

 

Det går utmärkt att anpassa sig. ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Tror inte att det är en vana att dricka regnvatten eller käka skalbaggar här i byn, ser att folk köper flaskvatten, har inte sett någon käka skalbaggar i byn heller men jag har sett faranger stoppa i sig de där krypen både i Udon och Pattaya.                                                    

Sedan finns det ju saker man inte tummar på, som att inte klappa folk på huvudet, visa fotsulor eller använda foten som pekfinger. Nu var ju inte mina sandaler skitiga men jag skulle aldrig ta av mig mina sandaler när kärringen i kassan som handskas med matvaror och pengar sitter och gör rent sina tånaglar, sedan har butiksägaren lagt fram pappskivor att torka av sandalerna om det regnar eller är skitiga så det är nog fler jag som inte tar av mig sandalerna.

 

Sen kan man ju undra varför folk med stövlar eller andra skor inte tar av dem när de går in i bybutiken men det kanske du vet.ööööö

 

Jag tar av mig skorna där det förväntas av mig, både i Thailand och Sverige. Ser jag ett butiksbiträde som handskas med matvaror petar tånaglarna så är det ett större problem än att man förväntas ta av sig skorna, eller du kanske tror att alla butiksbiträden som hanterar matvaror i Thailand sitter och gör rent tånaglarna under arbetstid? öööööö

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev thomas001:

Jag anpassar mig till i princip alla seder och bruk där jag bor. Vailar ,bugar mig for munkar,blir jag bjuden på något märkligt i min ogon att äta så tackar jag vänligen men bestämt nej.

Vilket både uppskattas och respekteras av alla. 

Sen är det en jävla skillnad på att vara invandrare här i Thailand och i Sverige.

Här måste jag visa upp kontanta medel. Allt mellan 400.000 Baht till 800.000 Baht på banken. Eller en månatlig pension som duger åt Thailändska myndigheter.

Tandvård och sjukhusvård måste jag bekosta ur egen ficka eller vara forsäkrad upp till tänderna.

Vilken invandrare som kommer till Sverige har dessa krav!??

 

Kontentan: Undrar vilken invandrarae som har det lättast? 

 

Håller med dig, Men det är den regering som vi valde själva.

Angående anpassning i Thailand så gör jag som du anpassar mig och som du säger det uppskattas väldigt mycket av thailändarna.

Det underlättar också i kontakter med vanligt folk och myndigheter som ser inte en som en översittare utan som en vanligt människa.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Jag tar av mig skorna där det förväntas av mig, både i Thailand och Sverige. Ser jag ett butiksbiträde som handskas med matvaror petar tånaglarna så är det ett större problem än att man förväntas ta av sig skorna, eller du kanske tror att alla butiksbiträden som hanterar matvaror i Thailand sitter och gör rent tånaglarna under arbetstid? öööööö

 

Jag ska fråga Ek som äger butiken hur han ståller sig i sandalfrågan, så ska du få svar senare. Nä jag tror inte att alla butiksbiträden gör rent naglarna under arbetstid men det är ju klart, jag har ju inte varit i alla butiker heller.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

 

Jag ska fråga Ek som äger butiken hur han ståller sig i sandalfrågan, så ska du få svar senare. Nä jag tror inte att alla butiksbiträden gör rent naglarna under arbetstid men det är ju klart, jag har ju inte varit i alla butiker heller.

 

Att du inte frågade honom innan du startade din sandaltråd? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Raggmunken:

 

Att du inte frågade honom innan du startade din sandaltråd? 

 

Han var bortrest och jag hade inte tid att vänta.ääääää

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag på besok hemma hos Thaiare: Pissetofflor av!

Är jag och handlar i lokala butiken: Rent och snyggt golv: Pissetofflor av.

Är jag och handlar i lokala butiken och det är ett skitigt golv: Pissetofflor på.

BigC Lotus,GlobalHouse m.m: Pissetofflor på.

Baren i Pattaya: Går på känsla.

På fyllan: Har hänt att jag somnat med pissetofflorna på.

Skulle jag behova pissa utomhus: Pissetofflor av. Lyckas alltid pricka dom med  sista dropparna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Han var bortrest och jag hade inte tid att vänta.ääääää

 

Att du inte frågade berörd ägarinna som petade tånaglarna då? äääää 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev thomas001:

Är jag på besok hemma hos Thaiare: Pissetofflor av!

Är jag och handlar i lokala butiken: Rent och snyggt golv: Pissetofflor av.

Är jag och handlar i lokala butiken och det är ett skitigt golv: Pissetofflor på.

BigC Lotus,GlobalHouse m.m: Pissetofflor på.

Baren i Pattaya: Går på känsla.

På fyllan: Har hänt att jag somnat med pissetofflorna på.

Skulle jag behova pissa utomhus: Pissetofflor av. Lyckas alltid pricka dom med  sista dropparna.

 

 

Vadfan, finns det barer i Pattis där man förväntas ta av sig fotdonen vid entrén? Känns som klädkoden förändrats i den pittoreska lilla fiskebyn...

 

Kan ju köpa det om det är en soapy men då ska ju iofs alla paltor av...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev thomas001:

Är jag på besok hemma hos Thaiare: Pissetofflor av!

Är jag och handlar i lokala butiken: Rent och snyggt golv: Pissetofflor av.

Är jag och handlar i lokala butiken och det är ett skitigt golv: Pissetofflor på.

BigC Lotus,GlobalHouse m.m: Pissetofflor på.

Baren i Pattaya: Går på känsla.

På fyllan: Har hänt att jag somnat med pissetofflorna på.

Skulle jag behova pissa utomhus: Pissetofflor av. Lyckas alltid pricka dom med  sista dropparna.

 

Då hamnar de sista dropparna på tårna som skall in i pissetofflor och därav namnet?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Att du inte frågade berörd ägarinna som petade tånaglarna då? äääää 

 

Hon kan ingen engelska och för dålig thai för att kunna diskutera detta sandaldilemma.yyyyy

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

 

Hon kan ingen engelska och för dålig thai för att kunna diskutera detta sandaldilemma.yyyyy

 

Ja det är inte lätt när man slår sig på bröstet och menar att man tar seden dit man kommer men ändå inte klarar av en så banal sak som att ta av sig sandalerna när man knatar in på byaffärens fina klinkers. 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Ja det är inte lätt när man slår sig på bröstet och menar att man tar seden dit man kommer men ändå inte klarar av en så banal sak som att ta av sig sandalerna när man knatar in på byaffärens fina klinkers. 

Det är inte lätt alltid.

är det skor utanför så är det sko utanför som gäller dock.

Inte så svårt där.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Jag tar aldrig av mig skorna när jag går in i en affär!!!

Jag tog av mig sandalerna i förrgår när jag skulle in hos doktor " hål i väggen " men anmodades att ta på dom igen och då gjorde jag det, sån är jag.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...