Jump to content
IGNORERAD

Vattentank hur funkar det?


Gustav

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev janne_h:

Ja vad ska man med professionell erfarenhet till när man har MPR,s teoretiska expertis som vet bättre.

 

Om man som exempel har en sugbil(som bygger upp vacuum för att kunna suga ute som ska suga en tank i ett hus  som ligger 25 meter lägre vertikalt nedanför där bilen kan parkera. Så är detta fysiskt omöjligt enligt expertisen på forumet, då 9 meter är maxgränsen fysiskt att suga nånting?

det är ju fantastiskt vad man kan lära sig på MPR som tydligen är omöjligt fast man praktiserat det i verkligheten.

 

 

Ja, inte bygger den upp ett vacuum i alla fall, ett rejält undertryck i alla fall. Sugbilen är väl som en dammsugare som klarar vätskor.

Då vi slamtömmer brunnar här brukar man få lyfta upp slangen då och då för den klarar inte av hela mängden som finns i slangen.

Man hjälper pumpen på traven genom att släppa in luft.

 

Var hittar du tankar att tömma som ligger 25m lägre i nivå? 100m eller mera sugslang? Hos oss är maxgränsen satt till 25m sugslang horisontellt och man för betala extra efter 15m.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    44

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    27

  • gst

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vetenskaplig metod: Här har vi fakta, vad kan vi dra för slutsatser av dessa?
Vidskeplig metod: Här har vi slutsatser, vilka fakta kan vi hitta som stödjer dessa?

 

Det blandas mellan päron och äpplen här så det står härliga till. Men som nån skrev så behövs inte teori om det fungerar i praktiken.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev leifen:

Ja, inte bygger den upp ett vacuum i alla fall, ett rejält undertryck i alla fall. Sugbilen är väl som en dammsugare som klarar vätskor.

Då vi slamtömmer brunnar här brukar man få lyfta upp slangen då och då för den klarar inte av hela mängden som finns i slangen.

Man hjälper pumpen på traven genom att släppa in luft.

 

Var hittar du tankar att tömma som ligger 25m lägre i nivå? 100m eller mera sugslang? Hos oss är maxgränsen satt till 25m sugslang horisontellt och man för betala extra efter 15m.

Sugbilarna brukar ha drygt 100 meter slang på bilen.

Så det är helt möjligt. Och naturligtvis är det undertryck då vacuum är ett utrymme som inte innehåller nånting.

Vad jag ville belysa med exemplet med spolbilen är att det inte alls är omöjligt att suga på lägre höjder.

Att du emellanåt får lyfta på slangen är ju för att när man får in vatten så utjämnas ju trycket snabbare i tanken än vad pumpen hänger med. Vilket gör att man låter den suga det den har i slangen så hinner den öka sugtrycket igen i slangen. Men det får man ju oftast göra oavsett sughöjd.

När det gäller sugande pumpar så på sensommaren om den varit torr kan det hända att grundvatten nivån sjunker så man får ibland borra ett djupare hål för att nå vattnet. Hur kan detta vara möjligt om det bygger på att vattenytan ligger högre upp.

Då är det ju teoretiskt omöjligt att få det att fungera igen. Sen föredrar jag nersänkta pumpar ändå. Då det är minst meckelimang med dom.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

www

Ändrades av Tommy
Mitt internet gav uupp, detta inlägg blev ofullständigt...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tommy:

Nja, vi menar vatten.

Bindor, bajs och toapapper har andra fysikaliska egenskaper.

 

MVH Tommy

 

Fortfarande så pratar vi rent vatten som i mitt exempel för ett gäng år sedan. Gick alldeles utmärkt. Inte förångades något där inte.

Dessutom så innehåller en bajstank till största delen vatten, om än kontaminerat sådant.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 

Suga går alltid, men man bör ha ganska kraftigt rör. Gummislang skulle nog strypa sig själv.

 

Man använder pemslang som är styv.

Kan även i äldre fall vara galvrör.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Om man som exempel har en sugbil(som bygger upp vacuum för att kunna suga ute som ska suga en tank i ett hus  som ligger 25 meter lägre vertikalt nedanför där bilen kan parkera. Så är detta fysiskt omöjligt enligt expertisen på forumet, då 9 meter är maxgränsen fysiskt att suga nånting?

det är ju fantastiskt vad man kan lära sig på MPR som tydligen är omöjligt fast man praktiserat det i verkligheten.

 

 

Så du menar alltså att du har personligen gjort det du beskriver här?

Och det var alltså vatten du sög ur den där tanken? Titta på Tommys svar här ovan ang kokpunkt och ångfas.

Och HuaHindinnges länk till Wilopumpar, såna har du säkert monterat en hel del av under din långa yrkeskarriär.

Annars är det där ju ett bra och intressant exempel, man har alltså en vakumpump för att tömma en vakumklocka ner till ett tryck nära vakum. I praktiken kan man då komma ner till ett absoluttryck runt 0,1 bar inuti klockan om man inte har ett mycket avancerad (och dyr) laboratoriepump.

 

Lite vinkling från ämnet:

För att klockan skall vara kapabel att suga ur en tank bör den ju ha en viss volym. Låt säga 2m i diameter. Vilket ger en volym på 4,18 m3.

Den kommer då att utsättas för ett yttre atmosfäriskt tryck på 125,6 ton. Ja, minus då ca 12 ton från det kvarvarande inre trycket.

Det är därför alla större vakumtankar alltid är klotformade (och kallas för klockor) de skulle annars implodera om de inte har en orimligt tjock materialtjocklek..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt internet har kackat, mitt förra inlägg skulle sett ut som följer:

 

Nja, vi menar vatten.

Bindor, bajs och toapapper har andra fysikaliska egenskaper.

Sen vet jag faktiskt  att det funkar när man kör med vakuumsug, pumpen "sörplar" och kan dra med sej saker med hjälp av luftflödet, men det är inte samma sak som att pumpa upp vatten ur en brunn.

 

Jag har jobbat en del med Vacuum-toaletter på fartyg, så jag har en aning om hur de fungerar.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Sakhon:

Så du menar alltså att du har personligen gjort det du beskriver här?

Och det var alltså vatten du sög ur den där tanken? Titta på Tommys svar här ovan ang kokpunkt och ångfas.

Och HuaHindinnges länk till Wilopumpar, såna har du säkert monterat en hel del av under din långa yrkeskarriär.

Annars är det där ju ett bra och intressant exempel, man har alltså en vakumpump för att tömma en vakumklocka ner till ett tryck nära vakum. I praktiken kan man då komma ner till ett absoluttryck runt 0,1 bar inuti klockan om man inte har ett mycket avancerad (och dyr) laboratoriepump.

 

Lite vinkling från ämnet:

För att klockan skall vara kapabel att suga ur en tank bör den ju ha en viss volym. Låt säga 2m i diameter. Vilket ger en volym på 4,18 m3.

Den kommer då att utsättas för ett yttre atmosfäriskt tryck på 125,6 ton. Ja, minus då ca 12 ton från det kvarvarande inre trycket.

Det är därför alla större vakumtankar alltid är klotformade (och kallas för klockor) de skulle annars implodera om de inte har en orimligt tjock materialtjocklek..

Svar Ja!

Det var ett läckage som pumpade upp ur en grund i källaren i ett hyreshus vilkat motsvarade ca 25 meter ner vertikalt från vägen (slangdragningen vart längre naturligtvis men flera våningar genom trapphusen.)där ragn sells bil stod och hjälpte mig hålla undan vattnet. Tills vi kunde hitta orsaken till läckaget. Som tillslut visade sig vara läckag i gatan som sipprade ner fint på berget till lägsta punkt där vattnet steg.

Detta då husen var byggda i ettapper nedanför varandra. Det var det nedre huset. Har ju inte specarna på sugbilarna. Men dom är nog byggda för att klara tillräckligt tryck för att suga enligt mitt exempel ur verkligheten. 

9 meter motsvarar ju bara 2 våningar. Låt oss säga ett 3 våningshus som i det här fallet  är byggt i en slänt. med ingång på översta våningen då vägen ligger där (trots att det är ovanligt).

Så skulle dessa 9 meter omöjliggöra att sugbilen kan suga från källaren eller som i detta fallet nästa hus källare?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Om du kollar in dom olika beskrivngarna så står det i vissa sughöjd och i andra lyfthöjd. men ingen innehåller båda samtidigt.

det är en djungel detta hur olika pumpbeskrivningar utrycker sig i ord.

Men vad som är helt klart är att det går att få dessa pumpar att suga pa bra mycket lägre djup än vad KMM anger.

Och om du tanker dig logiskt så "lyft"höjd är ju nånting man lyfter och inte trycker upp. På andra sidan blir det då tryck höjd. Eller tryck. Som mäts i Bar kilo eller meter vattenpelare.

Dock minskar ju antal liter vatten man får upp enligt dom tabeller som anges ju lägre ner man suger upp vattnet.

Nu har inte jag tid att hålla mer lektion ur verkligheten med er grabbar. Nu ska jag åka och spola ett köksavlopp.

Ja, spola avlopp du, där behövs inte så mycket fysikaliska kunskaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev rolba:

Ja, spola avlopp du, där behövs inte så mycket fysikaliska kunskaper.

 

Ja inte blir man ju rik på att sitta och käbbla med kunskapseliten på MPR. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev janne_h:

Svar Ja!

Det var ett läckage som pumpade upp ur en grund i källaren i ett hyreshus vilkat motsvarade ca 25 meter ner vertikalt från vägen (slangdragningen vart längre naturligtvis men flera våningar genom trapphusen.)där ragn sells bil stod och hjälpte mig hålla undan vattnet. Tills vi kunde hitta orsaken till läckaget. Som tillslut visade sig vara läckag i gatan som sipprade ner fint på berget till lägsta punkt där vattnet steg.

Detta då husen var byggda i ettapper nedanför varandra. Det var det nedre huset. Har ju inte specarna på sugbilarna. Men dom är nog byggda för att klara tillräckligt tryck för att suga enligt mitt exempel ur verkligheten. 

9 meter motsvarar ju bara 2 våningar. Låt oss säga ett 3 våningshus som i det här fallet  är byggt i en slänt. med ingång på översta våningen då vägen ligger där (trots att det är ovanligt).

Så skulle dessa 9 meter omöjliggöra att sugbilen kan suga från källaren eller som i detta fallet nästa hus källare?

Jag får ju naturligtvis tro dig på ditt ord.

Men, det finns ju minst en faktor som du måste förbisett. Kanske (som Tommy beskriver) att de utnyttjade det faktum att slangen låg utsträckt och i flera etage och detta gjorde att luftströmmen drog/sörplade med sig vattnet. Kräver ju då naturligtvis en vakuumpump med stor kapacitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tommy:

Mitt internet har kackat, mitt förra inlägg skulle sett ut som följer:

 

Nja, vi menar vatten.

Bindor, bajs och toapapper har andra fysikaliska egenskaper.

Sen vet jag faktiskt  att det funkar när man kör med vakuumsug, pumpen "sörplar" och kan dra med sej saker med hjälp av luftflödet, men det är inte samma sak som att pumpa upp vatten ur en brunn.

 

Jag har jobbat en del med Vacuum-toaletter på fartyg, så jag har en aning om hur de fungerar.

 

 

MVH Tommy

 

Även jag har jobbat med vacuum toaletter. Och dessa system är rena leksakerna jämfört med sugbilarna som rullar på stan i sugförmåga. Då man naturligtvis inte kan ligga med samma sugtryck där som en sugbil som matar i sig större mängder vatten på kortare tid på en vacuumtoalett.

Vacuumtoalettar har ju dessutom sm lådor som styr när vacuumet ska suga beroende på när man trycker på spolknappen eller automatiskt i en dusch.

Dock precis som leif skriver så får man ibland lyfta slangen (oavsett lyfthöjd). Eftersom pumpen när man suger rent vatten i dom mängderna som kommer in inte hänger med (slangens storlek det kommer för mycket vatten på en gång precis som en vanlig liten vattensug) . Och tappar då sugförmågan en stund.

Dock vad jag vet kan man lika bra låta den ligga kvar. Då den efter en stund får tillbaka sug förmågan. Men oftast går det fortare att lyfta den och låta den slurap ren slangen.

 

Dock i exemplet ur verkligheten som du kan läsa ovan så var det rent vatten och inget bajsvatten som vi sög.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också hört om den magiska gränsen 9,82 meter för en sugande pump, men har aldrig egentligen intresserat mig för den delen av fysik.

För mig är 9,82 = Newton/m2, men det kan även skrivas som m/s, tack SI-systemet! Detta kallas med vardagliga termer "gravitation". Detta fenomen
kommer vi inte undan på jorden, visst vissa variationer är det, men i sammanhanget försumbara. Även i ett skapat "vakum" på jorden gäller detta, man kommer liksom inte undan!

En gång för länge sedan fanns det en vetenskapsman som hette Isac Newton som satt och klurade på detta. år 1687 publicerade han sina 3 rörelselagar, dessa lagar gäller även idag (typ inte i kvantfysik och i rörmokarbranschen).
I detta fallet gäller Newtons 3:e lag, förenklat: "varje kraft har en lika stor motkraft" eller typ, som vid armbrytning då ingen av armarna rör sig.
Här är en bra länk som förklarar bättre än jag:http://vattnat.blogspot.se/2011/06/vattenpelare-och-vakuum.html

Nu vill jag absolut inte förringa Janne på något vis, då jag tror ni pratar om olika saker! Men att komma undan de 9,82 på jorden, nix!

//S

  

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Sakhon:

Jag får ju naturligtvis tro dig på ditt ord.

Men, det finns ju minst en faktor som du måste förbisett. Kanske (som Tommy beskriver) att de utnyttjade det faktum att slangen låg utsträckt och i flera etage och detta gjorde att luftströmmen drog/sörplade med sig vattnet. Kräver ju då naturligtvis en vakuumpump med stor kapacitet.

Jo naturligtvis är det ju så.

men då finns det ena annan faktor som ni förbiser. Skulle man byta ut slangen mot en mindre slang. Så skulle ´den inte behöva surpla. Då kapaciteten i förhållande till storleken på slangen är avgörande i detta fall.

Men det går ju naturligtvis inte på en sugbil. Då den måste ha en viss storlek på slang för att fungera och suga skit.

Skulle man stoppa på en för stor slang i förhållande till en pump så skulle man naturligtvis få samma problem.

Hade för övrigt oljeservice åt BP på den tiden det begav sig. Varav man på BP i vaxholm hade dragit sugledningen till oljebrännaren med 22 koppar (normalt drar man dessa med 10 mm kopparrör eller max 12mm). Vilket skapade väldigt stora problem att få pumpen att suga upp oljan som låg i backen efter att dom kört torrt på olja.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev janne_h:

Det finns både sugande och tryckande pumpar. I Thailand är det vanligare med sugande pumpar, eftersom man ofta inte behöver borra så djupt.

I Sverige är et många gånger tvärtom.

Och precis som KMM skriver så blir naturligtvis dom nersänkta tystare. Där man bara hör klicket från tryckströmbrytaren när den slår till och från.

Ja men för tusan vi pratar om två helt olika pump typer, jag beskrev vad jag har, en sådan där enstånk i gjutjärn, anledningen till att jag har en sådan är att mitt rör är bara 2 1/2 " , vad jag vet är dom minst 3", och för skeptikerna kan jag nämna att den pumpar bra som tusan, oavsätt kmm teoretiska kalkyler.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Chan2014:

Ja men för tusan vi pratar om två helt olika pump typer, jag beskrev vad jag har, en sådan där enstånk i gjutjärn, anledningen till att jag har en sådan är att mitt rör är bara 2 1/2 " , vad jag vet är dom minst 3", och för skeptikerna kan jag nämna att den pumpar bra som tusan, oavsätt kmm teoretiska kalkyler.

Chan2014

Jag har inte ifrågasatt vad din pump gör vad jag vet, jag har bara ifrågasatt om man som janne gör gällande att man kan suga vatten mer än G vilket är 9.81 eller som det nu verkar 10.33mvp

Så dig har jag inga problem med att förstå, det är jannes påståenden om att han kan suga/lyfta 50m räknat från vattenytan vid normaltryck  (inte trycka) som jag har problem med att förstå.

 

Kräv nån typ av antitryck som är starkare än ångbildningstrycket för vatten.

 

Man räknar bara på Pa-På/rå*g där Pa är atmosfärstrycket, På är ångbildningstrycket, rå (ides inte leta reda på krumeluren) är densiteten och g är gravitationen som ligger runt 9.8

 

Densiteten för vatten räknar jag till 1 så nämnaren är 9.8 och då kan täljaren med bästa vilja inte få vattnet att lyfta högre än g dvs 9.81m. Dock lär det inte komma många droppar ur pumpen då.

 

Men detta kräver ju att vattnet är kallt dessutom, annars blir det värre att räkna på eller gissa. Jag har antagit +4°C

Har aldrig provat programmera nåt verk som pumpar 100°C vatten faktiskt.

ångbildningstryck.jpg

 

Men janne går ju emot alla fysiska lagar så jag har gett upp för länge sen. Stenmark hade nåt visdomsord för sådana, men det skriver jag inte.

Ändrades av kitungmakmak
lite trött tydligen...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jag har inte ifrågasatt vad din pump gör vad jag vet, jag har bara ifrågasatt om man som janne gör gällande att man kan suga vatten mer än G vilket är 9.81 eller som det nu verkar 10.33mvp

Så dig har jag inga problem med att förstå, det är jannes påståenden om att han kan suga/lyfta 50m räknat från vattenytan vid normaltryck  (inte trycka) som jag har problem med att förstå.

 

Kräv nån typ av antitryck som är starkare än ångbildningstrycket för vatten.

 

Man räknar bara på Pa-På/rå*g där Pa är atmosfärstrycket, På är ångbildningstrycket, rå (ides inte leta reda på krumeluren) är densiteten och g är gravitationen som ligger runt 9.8

 

Densiteten för vatten räknar jag till 1 så nämnaren är 9.8 och då kan täljaren med bästa vilja inte få vattnet att lyfta högre än g dvs 9.81m. Dock lär det inte komma många droppar ur pumpen då.

 

Men detta kräver ju att vattnet är kallt dessutom, annars blir det värre att räkna på eller gissa. Jag har antagit +4°C

Har aldrig provat programmera nåt verk som pumpar 100°C vatten faktiskt.

ångbildningstryck.jpg

 

Men janne går ju emot alla fysiska lagar så jag har gett upp för länge sen. Stenmark hade nåt visdomsord för sådana, men det skriver jag inte.

Att du bara orkar, är det något du lärt dej av dina studier, vad studerar du förresten, Janne är ju proffs för tusan och jobbar med det här mer eller mindre dagligen.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Chan2014:

Att du bara orkar, är det något du lärt dej av dina studier, vad studerar du förresten, Janne är ju proffs för tusan och jobbar med det här mer eller mindre dagligen.

Chan2014

Är nyfiken på hur man kan bryta mot fysikens lagar bara. Om du skulle göra ditt vin på 100 dagar med lagring och så hävdar jag att jag kan göra samma på en dag med samma resultat så skulle du väl åxå undra.

 

Studerar datakommunikation för närvarande, har redan en universitetsutbildning och är examinerad som systemvetare så jag fräschar bara upp den på områden där det rört sig lite. Androidprogramering tex fanns inte ens då jag läste förra gången. Och datakommunikation har det åxå hänt en del på. Händer mycket på 10 år verkar det som. går tydligen att lyfta vatten 50m med en sugpump nu.

 

Men kommer janne ner till 0Pa så har han gjort det jävligt bra i alla fall, under det så skall han ha ett nobelpris. I labbmiljö kommer dom inte ens ner i 0Pa.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Är nyfiken på hur man kan bryta mot fysikens lagar bara. Om du skulle göra ditt vin på 100 dagar med lagring och så hävdar jag att jag kan göra samma på en dag med samma resultat så skulle du väl åxå undra.

 

Studerar datakommunikation för närvarande, har redan en universitetsutbildning och är examinerad som systemvetare så jag fräschar bara upp den på områden där det rört sig lite. Androidprogramering tex fanns inte ens då jag läste förra gången. Och datakommunikation har det åxå hänt en del på. Händer mycket på 10 år verkar det som. går tydligen att lyfta vatten 50m med en sugpump nu.

 

Men kommer janne ner till 0Pa så har han gjort det jävligt bra i alla fall, under det så skall han ha ett nobelpris. I labbmiljö kommer dom inte ens ner i 0Pa.

Kmm, vet inte så mycket  om pumpar och teorierna runt det, men i princip är min enstånk en sugpump, pumpar som fan från 40 m djup, står i markplan, vad som är känt är att en sådan där vänlig elpump/bevattningspump  inte funkar.

Chan2014

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Chan2014:

Kmm, vet inte så mycket  om pumpar och teorierna runt det, men i princip är min enstånk en sugpump, pumpar som fan från 40 m djup, står i markplan, vad som är känt är att en sådan där vänlig elpump/bevattningspump  inte funkar.

Chan2014

 

 

Har du en eller två slangar som går ner i hålet, och var i höjdled ligger vattenytan i förhållande till pumpen. Det är det som är intressant. En ejektor (2 slangar) eller för den delen en dränkt brunnpump (kabel åxå) trycker upp vatten, och hur långt ner du har slangen är inte intressant heller utan var vattenytan är i förhållande till pumpen vertikalt.

 

Men jag tror att jag ger upp på detta, i Thailand kan man tydligen bryta mot fysiska lagar. Kanske skapa -100Pa tex vilket normalt sett är omöjligt men kan gå om man har tillräckligt stor pump och motor enligt en expert på MPR.

 

Jag ger mig fan på att ni är bättre än mig på att programmera åxå, jag har bara jobbat med det i 23år och pysslat med datorer sen jag var 13år gammal.

 

På MPR skall man tydligen hålla käften.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Problemet är att du googlar och tror. Och vet ingenting bevisligen om hur dessa pumpar fungerar men vill ändå lämna "expertutlåtande" om omöjligheten i funktionen på saker som faktiskt fungerar i verkligheten och dessutom är specade och tillverkade för funktionen för vissa djup från fabriken.

Det blir ju nästan löjeväckande. :) när du hänvisar till wikipedia utan att förstå innebörden i det du läser.

 

Man har en backventil längst ner. Sen vattenfyller man ledningen hela vägen. Du får således sugförmågan genom undertrycket i som uppstår i vattnet i ledningen, att dra upp vattnet i brunnen genom pumpen. Likt hydralkraft fast omvänt om man ska använda enkla termer för att du ska förstå. Detta fungerar eftersom vatten har en annan densitet än luft. Vilket gör att vattnet följer med upp när man börjar pumpa lättare utan att komprimeras på samma sätt som luftvaccum gör.

Dom är alltså inte som en dammsugare som drar vacuum undertryck med luft som du verkar tro?

 

Det som är fantastiskt i detta är att jag vet utifrån verkligheten att dessa pumpar fungerar, Jag talar om för dig att pumparna finns och fungerar i verkligheten, och länkar dessutom till fabrikörers produktblad som styrker det jag säger. och är dessutom utbildad för detta! Och jag behöver således inte googla och kolla med wikipedia för att få rätt.

Just i detta känns det rent komiskt att du försöker tillrättavisa mig, då jag har detta som profession sen många år att beräkna och byta dessa pumpar.

Jag kan dessutom nästan svära på att det finns säkert någon medlem här som har en sugande (jetpump) pump hemma hos sig med det djupet som anges(40-50m)?

Här har du ytterligare en länk från en annan tillverkare som heter Beulco som är någorlunda stor i branchen. I denna PDF så har den största pumpen en max lyfthöjd på 63 meter.

http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/PROD 06 Jetpump gjutjarn.pdf

Vilket i klara ordalag betyder att man kan skicka ner pemslangen som suger upp vattnet max 63 meter(för just denna pump) i teorin (vilket i och för sig knappt skulle ge något tryck och flöde om man la slangen med backventilen på max djup).

 

Om vi nu ska prata om sughöjder så är det individuellt för pumptyper. Som till exempel pumpen i min spolbil klarar typ max en sughöjd på kanske en halvmeter i bästa fall, för att fungera bra. men å andra sidan så trycker den 200 bar 75 minut liter.

När vi diskuterar sugande pumpar för brunn (jetpump vilket denna tråd handlar om) så har dessa betydligt högre lyfthöjd än andra sugande pumpar. Men är även konstruerade för att klara av detta från fabrik.

 

 

 

 

Nu har inte jag läst hela tråden men man har väl en bottenventil på sugledningen längst ner. En backventil sätter man väl  mellan pump och tryckströmbrytaren till tanken för att inte vattentrycket från tanken  ska ligga och trycka på bottenventilen, så gjorde jag när jag höll på med rörmokeri.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja....många missuppfattningar här, så har bara en rörinstruktion.
b494de40d7e911f2c37c3a33e2313e62.jpg

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...