Jump to content
IGNORERAD

Vattentank hur funkar det?


Gustav

Recommended Posts

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Det är du som inte klarar av att förstå begreppen i det du läser. Och ska försöka tala om för mig som jobbar med detta att det betyder nånting annat.

Lyfthöjden i dessa sammanhang betyder hur djupt den orkar suga. Detta ska inte blandas ihop med tryck som är något helt annat.

 

Om det är som du försöker påskina. Så har vi stoppat in en massa pumpar som inte ska kunna fungera enligt dig?

Detta till trots får kunden vatten som dom ska.

Senast förra veckan så var en av mina montörer ute och bytte en sugande pump som hade ett hål på 45 meter.

Du kan teoretiskt påstå vad du vill. Jag vet att det jag säger är riktigt eftersom jag med egna ögon sett att det fungerar i strid med det du påstår.

 

Det är ju självaste internet som påstår det kmm m.fl. visar.

Ännu har jag inte lyckats hitta en bra beskrivning av tekniska termer i pump teknik. Vad som menas med lyfthöjd ex.

Jag letar vidare på internet via Google. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    44

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    27

  • gst

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det är ju självaste internet som påstår det kmm m.fl. visar.

Ännu har jag inte lyckats hitta en bra beskrivning av tekniska termer i pump teknik. Vad som menas med lyfthöjd ex.

Jag letar vidare på internet via Google. 

 

Om du kollar in dom olika beskrivngarna så står det i vissa sughöjd och i andra lyfthöjd. men ingen innehåller båda samtidigt.

det är en djungel detta hur olika pumpbeskrivningar utrycker sig i ord.

Men vad som är helt klart är att det går att få dessa pumpar att suga pa bra mycket lägre djup än vad KMM anger.

Och om du tanker dig logiskt så "lyft"höjd är ju nånting man lyfter och inte trycker upp. På andra sidan blir det då tryck höjd. Eller tryck. Som mäts i Bar kilo eller meter vattenpelare.

Dock minskar ju antal liter vatten man får upp enligt dom tabeller som anges ju lägre ner man suger upp vattnet.

Nu har inte jag tid att hålla mer lektion ur verkligheten med er grabbar. Nu ska jag åka och spola ett köksavlopp.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det är ju självaste internet som påstår det kmm m.fl. visar.

Ännu har jag inte lyckats hitta en bra beskrivning av tekniska termer i pump teknik. Vad som menas med lyfthöjd ex.

Jag letar vidare på internet via Google. 

Det är ju en pump som skickar ner en del vatten och bygger upp ett tryck nere i ,30 m, som pumpen uppe på marken får tag i, ejektor pump

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Det är ju en pump som skickar ner en del vatten och bygger upp ett tryck nere i ,30 m, som pumpen uppe på marken får tag i, ejektor pump

Dessa pumpar skickar ej ner något vatten.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Dock minskar ju antal liter vatten man får upp enligt dom tabeller som anges ju lägre ner man suger upp vattnet.

Nu har inte jag tid att hålla mer lektion ur verkligheten med er grabbar. Nu ska jag åka och spola ett köksavlopp.

Ska du gå på toaletten? 

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Boa52:

En pump som suger vatten från 45 meter ner, Wow

Ja senast förra veckan drog en anställd upp slangen på 45 meter. Då vi var tvungna att spola hålet. Då det var helt slamfyllt. Och drog in skit i filtret hela tiden.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev janne_h:

Det är du som inte klarar av att förstå begreppen i det du läser. Och ska försöka tala om för mig som jobbar med detta att det betyder nånting annat.

Lyfthöjden i dessa sammanhang betyder hur djupt den orkar suga. Detta ska inte blandas ihop med tryck som är något helt annat.

 

Om det är som du försöker påskina. Så har vi stoppat in en massa pumpar som inte ska kunna fungera enligt dig?

Detta till trots får kunden vatten som dom ska.

Senast förra veckan så var en av mina montörer ute och bytte en sugande pump som hade ett hål på 45 meter.

Du kan teoretiskt påstå vad du vill. Jag vet att det jag säger är riktigt eftersom jag med egna ögon sett att det fungerar i strid med det du påstår.

 

Nu är du ute på djupt vatten, sug på den du :) 

 

Lyfthöjd mäts i meter vattenpelare, ganska enkel logik och allmän fysik. Skippa tryck etc.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur djupt hålet är och hur lång slangen är, det är oväsentligt det viktiga är var vattennivån i hålet är.

Är hålet 50 m djupt och slangen nästan lika lång men vattennivån är 1-2 m under markytan blir sughöjden 1-2 m.

 

L

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev lenne:

Hur djupt hålet är och hur lång slangen är, det är oväsentligt det viktiga är var vattennivån i hålet är.

Är hålet 50 m djupt och slangen nästan lika lång men vattennivån är 1-2 m under markytan blir sughöjden 1-2 m.

 

L

Då måste du skicka ner ett tryck som lyfter vattnet upp till 7 - 8 met så att pumpen orkar ta tag i det. Du borrar väl inte 50 m om vattennivån är 1 - 2 m under marken

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu har jag inte varken läst....eller förstått någonting.

 

Lyfthöjd/ sughöjd.

Enbart en pump kan inte avgöra detta. Det måste vara hela systemen.

Om röret som vattnet sugs upp genom har en Ø på 2m, så krävs det en sjujävlars pump.

Är det ett sugrör så blir det enklare.

 

What ever. Bryr mig inte det minsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
6 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Tja, jag fattar inte hur man kan suga nåt över 9.81m (gravitationen) pga att då blir det vacum och pumpfan börjar kavitera, det går liksom inte i min sinnevärld. Däremot kan man trycka upp vatten högre än så.  

Rek ligger väl på max 8mvp (meter vattenpelare) för att suga nåt med en pump, 9.81 är mer en teoretisk gräns. 

 

Men som sagt, språkförbistringen var total när jag snackade med henne om detta.

 

 

Suga går alltid, men man bör ha ganska kraftigt rör. Gummislang skulle nog strypa sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Boa52:

Då måste du skicka ner ett tryck som lyfter vattnet upp till 7 - 8 met så att pumpen orkar ta tag i det. Du borrar väl inte 50 m om vattennivån är 1 - 2 m under marken

Man borrar tills man når vattenådern och sedan trycks det ofta själv upp.

Min svåger borrade 87 m och där står vattnet strax under markytan, dock har han slang till botten av hålet för att undvika föroreningar.

 

Första gången man startar pumpen fyller man den manuellt med vatten sedan sköter en lämpligt placerad backventil att pumpen alltid är full med vatten.

 

Varför skall det tryckas 7-8 m när sughöjden är 1-2 m?

 

L

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h, du är bara för mycket!

Det som KMM och andra invänder mot dig är ju helt korrekt.

Du hänvisar till si och så lång erfarenhet i branchen, men har fortfarande inte lärt dig vad för slags materiel du monterar! Genant!

Jag orkar inte (just nu) argumentera mot dig eftersom jag vet att du aldrig ger dig. Du är t.o.m. envisare än TV. Han tar ju åtminstone ibland emot argument.

Få se om jag orkar hitta några fysiska grundlagar åt dig lite senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Nu har jag inte varken läst....eller förstått någonting.

 

Lyfthöjd/ sughöjd.

Enbart en pump kan inte avgöra detta. Det måste vara hela systemen.

Om röret som vattnet sugs upp genom har en Ø på 2m, så krävs det en sjujävlars pump.

Är det ett sugrör så blir det enklare.

 

What ever. Bryr mig inte det minsta.

Sov gott för det tänker jag göra. Vi lyfter oss till oändliga höjder i drömmarnas värld

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne är min gode vän, men har man fel så har man, och Janne har inte rätt i detta fallet...

En pump, vilken som helst kan aldrig suga vatten högre än teoretiskt 10meter, i själva verket inte ens så högt beroende på förluster i rörsystem och ventiler osv... Kanske 7-8 meter är en rimlig max gräns... Det har att göra med att vattnet förångas vid låga tryck, som 0 Bar vid 10 meters sughöjd.

 

Behöver man få upp vatten från större djup (räknas som nån skrev från vattenytan), så får man trycka upp vattnet.

En ejektorpump borde funka, men de djupborrade brunnar jag pysslat med hade helt enkelt en dränkbar pump, nere i borrhålet.

 

Plockade upp en pump från 90meters djup i en Kustartilleri-anläggning en gång, den hade alltså 90 meter lång slang ner till pumpen, slit, speciellt som den bångstyriga slangen fick hissas upp 5 våningar i ett trapphus och sen dras hela vägen upp till markytan, och sen en bra bit till, Borrhålet låg väl 30 meter under marknivå.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar alla utom janne fatta (eller har fattat hela tiden) att man kan stoppa ner en slang i marianergraven och suga vatten, det är skillnaden mellan vattenytan och pumpen som räkanas - inte hur lång som slangen är för att bestämma sughöjden. Sen finns det en friktionskoefficient i en lång slang som kan göra att pumpen ändå inte orkar suga vatten ur slangen men det blir nästan överkurs.

 

För den vetgirige kan http://www.energihandbok.se/pumpar-berakningar vara givande, där avhandlas tex sughöjd och NPSH ur mer teoretiska aspekter.

 

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du ute på djupt vatten, sug på den du [emoji4] 

 

Lyfthöjd mäts i meter vattenpelare, ganska enkel logik och allmän fysik. Skippa tryck etc.



Visst är det så.
Klart djupare än 9 meter som kmm anger som begränsning.
Vad du tycks missa när du ska försöka tilldela mig en pekpinne, är att meter vatten pelare är bara en en av flera metoder för att mäta tryck.
Meter vattenpelare bygger på att om man staplar ett rör 10 meter vertikalt så motsvarar det 1 kilo eller bars tryck. Eftersom det är meter djup man är ute efter så är det ganska logiskt att mäta i meter vattenpelare. Dock det du besvarade handlade om trycksidan på pumpen. Där man oftast mäter trycket i bar.
63 meter lyfthöjd skulle således motsvara att pumpen ska orka dra 6,3 kilo eller 63 meter vattenpelare. Vilket inte är så väldigt mycket.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu slår praktisk erfarenhet i verkligheten mer än vad manualer och fysikböcker gör.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 


Visst är det så.
Klart djupare än 9 meter som kmm anger som begränsning.
Vad du tycks missa när du ska försöka tilldela mig en pekpinne, är att meter vatten pelare är bara en en av flera metoder för att mäta tryck.
Meter vattenpelare bygger på att om man staplar ett rör 10 meter vertikalt så motsvarar det 1 kilo eller bars tryck. Eftersom det är meter djup man är ute efter så är det ganska logiskt att mäta i meter vattenpelare. Dock det du besvarade handlade om trycksidan på pumpen. Där man oftast mäter trycket i bar.
63 meter lyfthöjd skulle således motsvara att pumpen ska orka dra 6,3 kilo eller 63 meter vattenpelare. Vilket inte är så väldigt mycket.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Rörkrökare haha

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev leifen:

Nu slår praktisk erfarenhet i verkligheten mer än vad manualer och fysikböcker gör.

Nu är vi ju i ett Thailand forum och Thailändare tror ju på tomtar och troll (andar i alla fall) så varför inte tro på pumpar som suger upp vatten 60meter räknat från vattenytan till pumpen (lyfthöjden, inte tryckhöjden som är nåt helt annat).

 

Teori är ju inte nåt man behöver ändå. Fungerar det så fungerar det, ingen vet varför. Men en lite listigare typ kanske kommer på att man borrat ner till 50m djup och sen fylls borrhålet upp med vatten så att vattenytan höjs. Sånt kan man bortse ifrån för man har ju en nästan 50m lång slang ner i brunnen. Alltså suger man upp vatten 50m.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Visst är det så.
Klart djupare än 9 meter som kmm anger som begränsning.
Vad du tycks missa när du ska försöka tilldela mig en pekpinne, är att meter vatten pelare är bara en en av flera metoder för att mäta tryck.
Meter vattenpelare bygger på att om man staplar ett rör 10 meter vertikalt så motsvarar det 1 kilo eller bars tryck. Eftersom det är meter djup man är ute efter så är det ganska logiskt att mäta i meter vattenpelare. Dock det du besvarade handlade om trycksidan på pumpen. Där man oftast mäter trycket i bar.
63 meter lyfthöjd skulle således motsvara att pumpen ska orka dra 6,3 kilo eller 63 meter vattenpelare. Vilket inte är så väldigt mycket.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Du är ju tämligen ensam som använder termen lyfthöjd för sughöjd eller att påstå det är samma.

Många pumpar klarar av att lyfta vatten 63m upp som i ditt exempel men inte att suga 63 meter.

 

Blanda inte in termer som tryck i det hela då det är konsekvens av andra faktorer som flöde och där är effekt och rördiameter viktig.

En pumptyp kan leverera ett tryck på över 200kg med ett flöde på bara 10 liter per minut medan en annan pump bara kommer upp i max 2kg tryck men har ett flöde på 1000liter per minut.

 

 

Roade mig med att titta på den pump jag demonterade på förmiddagen i gästhamnen som används för att skölja/tvätta båtar.

 

Sughöjd 2m

Lyfthöjd 5m  här skiljer tillverkaren på termerna 

125liter/minut med 25mm slang

85liter/minut med 19mm slang

.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad ska man med professionell erfarenhet till när man har MPR,s teoretiska expertis som vet bättre.

 

Om man som exempel har en sugbil(som bygger upp vacuum för att kunna suga ute som ska suga en tank i ett hus  som ligger 25 meter lägre vertikalt nedanför där bilen kan parkera. Så är detta fysiskt omöjligt enligt expertisen på forumet, då 9 meter är maxgränsen fysiskt att suga nånting?

det är ju fantastiskt vad man kan lära sig på MPR som tydligen är omöjligt fast man praktiserat det i verkligheten.

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...