Jump to content
IGNORERAD

Vattentank hur funkar det?


Gustav

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Här är sugande pumpar som är ännu värre.

http://www.lenntech.com/uploads/grundfos/96513367/Grundfos_CR-5-15-A-A-A-E-HQQE.pdf

 

 

Tja, jag har programmerat anläggningar med liknande pumpar som försåg ett vattentorn med vatten, dom pumparna tryckte upp vattnet i tornet, dvs lyfte vattnet dit. Hade dom provat montera pumpen i tornet så hade det gått åt helskotta anar jag då vattenytan troligen låg lägre ner än 9 meter. Såg aldrig själva vattentornet men jag gissar att den var högre än 10m eller placerad på ett berg.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    44

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    27

  • gst

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Det verkar som om du blandar ihop lyfthöjd och sughöjd. Det jag hävdar är att man inte kan suga upp vatten ur nåt där vattenytan överstiger g i meter som är 9.81m/s2 fast då lär det bara droppa ut vatten i alla fall. 8m är vettigare för då får man ut lite Q dvs flöde åxå. Försöker man så skall man skapa nåt högre tryck i brunnen än det normaltrycket vi har, visst låter det sig göras men då är det enklare att skicka ner en pump som trycker upp vatten istället (lyfthöjden kan vara över 9.8m såklart).

 

Det verkar som du anser att vi gått emot fysikens lagar när vi monterat SUGANDE pumpar där brunnen är mer än 50 meter.

Det du kallar sughöjd är lyfthöjd. det vill säga samma sak.

Sen kan naturligtvis detta begränsas av en lång sidodragning på ledningen.

Me den vertikala höjden på ledningen man sticker ner mäts i lyft höjd.

Inget konstigt med det.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Det verkar som om du blandar ihop lyfthöjd och sughöjd. Det jag hävdar är att man inte kan suga upp vatten ur nåt där vattenytan överstiger g i meter som är 9.81m/s2 fast då lär det bara droppa ut vatten i alla fall. 8m är vettigare för då får man ut lite Q dvs flöde åxå. Försöker man så skall man skapa nåt högre tryck i brunnen än det normaltrycket vi har, visst låter det sig göras men då är det enklare att skicka ner en pump som trycker upp vatten istället (lyfthöjden kan vara över 9.8m såklart).

 

Du är för härlig du? Jag har 36 års professionell erfarenhet på området. Och har bytt massor av pumpar på det djupet som är sugande. Ändå påstår du att du har rätt och jag fel efter att du googlat lite. :)

Jag visar dig länkar som styrker det jag skriver. Men ändå så är du envis och vill inte erkänna att du är ute och cyklar. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Du är för härlig du? Jag har 36 års professionell erfarenhet på området. Och har bytt massor av pumpar på det djupet som är sugande. Ändå påstår du att du har rätt och jag fel efter att du googlat lite. :)

Jag visar dig länkar som styrker det jag skriver. Men ändå så är du envis och vill inte erkänna att du är ute och cyklar. :)

Då skall vi se, kollade lite på wikipedia om hur mycket man kan sänka trycket (vilket behövs för att man skall kunna suga upp nåt)

 

Citat

Precis som kompressorer är det ej möjligt att bygga vakuumpumpar för hur stora tryckförhållanden som helst. Väl utförda vakuumpumpar klarar dock att sänka trycket till 1/100 och i tvåstegsutförande med två sådana pumpar i kaskad kan ett gott "industrivakuum" om 99,99 % (motsvarar 0,1 mbar) erhållas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pump

 

Så vill du suga vatten 50-60mvp som du hävdar att det går att göra så fattar jag inte hur det fysiskt är möjligt. Men jag är väl korkad som vanligt. Lägger ner diskussionen, du verkar prata om nåt annat än jag gör i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Då skall vi se, kollade lite på wikipedia om hur mycket man kan sänka trycket (vilket behövs för att man skall kunna suga upp nåt)

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pump

 

Så vill du suga vatten 50-60mvp som du hävdar att det går att göra så fattar jag inte hur det fysiskt är möjligt. Men jag är väl korkad som vanligt. Lägger ner diskussionen, du verkar prata om nåt annat än jag gör i alla fall.

 

Problemet är att du googlar och tror. Och vet ingenting bevisligen om hur dessa pumpar fungerar men vill ändå lämna "expertutlåtande" om omöjligheten i funktionen på saker som faktiskt fungerar i verkligheten och dessutom är specade och tillverkade för funktionen för vissa djup från fabriken.

Det blir ju nästan löjeväckande. :) när du hänvisar till wikipedia utan att förstå innebörden i det du läser.

 

Man har en backventil längst ner. Sen vattenfyller man ledningen hela vägen. Du får således sugförmågan genom undertrycket i som uppstår i vattnet i ledningen, att dra upp vattnet i brunnen genom pumpen. Likt hydralkraft fast omvänt om man ska använda enkla termer för att du ska förstå. Detta fungerar eftersom vatten har en annan densitet än luft. Vilket gör att vattnet följer med upp när man börjar pumpa lättare utan att komprimeras på samma sätt som luftvaccum gör.

Dom är alltså inte som en dammsugare som drar vacuum undertryck med luft som du verkar tro?

 

Det som är fantastiskt i detta är att jag vet utifrån verkligheten att dessa pumpar fungerar, Jag talar om för dig att pumparna finns och fungerar i verkligheten, och länkar dessutom till fabrikörers produktblad som styrker det jag säger. och är dessutom utbildad för detta! Och jag behöver således inte googla och kolla med wikipedia för att få rätt.

Just i detta känns det rent komiskt att du försöker tillrättavisa mig, då jag har detta som profession sen många år att beräkna och byta dessa pumpar.

Jag kan dessutom nästan svära på att det finns säkert någon medlem här som har en sugande (jetpump) pump hemma hos sig med det djupet som anges(40-50m)?

Här har du ytterligare en länk från en annan tillverkare som heter Beulco som är någorlunda stor i branchen. I denna PDF så har den största pumpen en max lyfthöjd på 63 meter.

http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/PROD 06 Jetpump gjutjarn.pdf

Vilket i klara ordalag betyder att man kan skicka ner pemslangen som suger upp vattnet max 63 meter(för just denna pump) i teorin (vilket i och för sig knappt skulle ge något tryck och flöde om man la slangen med backventilen på max djup).

 

Om vi nu ska prata om sughöjder så är det individuellt för pumptyper. Som till exempel pumpen i min spolbil klarar typ max en sughöjd på kanske en halvmeter i bästa fall, för att fungera bra. men å andra sidan så trycker den 200 bar 75 minut liter.

När vi diskuterar sugande pumpar för brunn (jetpump vilket denna tråd handlar om) så har dessa betydligt högre lyfthöjd än andra sugande pumpar. Men är även konstruerade för att klara av detta från fabrik.

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev janne_h:

När vi diskuterar sugande pumpar för brunn (jetpump vilket denna tråd handlar om)

Nä men nu har du fel igen rörmokkarn !  Rubriken på tråden är ju " Vattentank hur funkar det " var fick du jetpump ifrån ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Problemet är att du googlar och tror. Och vet ingenting bevisligen om hur dessa pumpar fungerar men vill ändå lämna "expertutlåtande" om omöjligheten i funktionen på saker som faktiskt fungerar i verkligheten och dessutom är specade och tillverkade för funktionen för vissa djup från fabriken.

Det blir ju nästan löjeväckande. :) när du hänvisar till wikipedia utan att förstå innebörden i det du läser.

 

Man har en backventil längst ner. Sen vattenfyller man ledningen hela vägen. Du får således sugförmågan genom undertrycket i som uppstår i vattnet i ledningen, att dra upp vattnet i brunnen genom pumpen. Likt hydralkraft fast omvänt om man ska använda enkla termer för att du ska förstå. Detta fungerar eftersom vatten har en annan densitet än luft. Vilket gör att vattnet följer med upp när man börjar pumpa lättare utan att komprimeras på samma sätt som luftvaccum gör.

Dom är alltså inte som en dammsugare som drar vacuum undertryck med luft som du verkar tro?

 

Det som är fantastiskt i detta är att jag vet utifrån verkligheten att dessa pumpar fungerar, Jag talar om för dig att pumparna finns och fungerar i verkligheten, och länkar dessutom till fabrikörers produktblad som styrker det jag säger. och är dessutom utbildad för detta! Och jag behöver således inte googla och kolla med wikipedia för att få rätt.

Just i detta känns det rent komiskt att du försöker tillrättavisa mig, då jag har detta som profession sen många år att beräkna och byta dessa pumpar.

Jag kan dessutom nästan svära på att det finns säkert någon medlem här som har en sugande (jetpump) pump hemma hos sig med det djupet som anges(40-50m)?

Här har du ytterligare en länk från en annan tillverkare som heter Beulco som är någorlunda stor i branchen. I denna PDF så har den största pumpen en max lyfthöjd på 63 meter.

http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/PROD 06 Jetpump gjutjarn.pdf

Vilket i klara ordalag betyder att man kan skicka ner pemslangen som suger upp vattnet max 63 meter(för just denna pump) i teorin (vilket i och för sig knappt skulle ge något tryck och flöde om man la slangen med backventilen på max djup).

 

Om vi nu ska prata om sughöjder så är det individuellt för pumptyper. Som till exempel pumpen i min spolbil klarar typ max en sughöjd på kanske en halvmeter i bästa fall, för att fungera bra. men å andra sidan så trycker den 200 bar 75 minut liter.

När vi diskuterar sugande pumpar för brunn (jetpump vilket denna tråd handlar om) så har dessa betydligt högre lyfthöjd än andra sugande pumpar. Men är även konstruerade för att klara av detta från fabrik.

 

 

 

Tja, du har mer erfarenhet än jag, men snackar vi inte om en ejektor eller en dränkbar pump utan nåt som sänker trycket i en vattenfylld slang (med backventil i botten) uppe på marken för att tranansportera vatten dit så fattar jag inte hur man kan komma under 0bar. och då hamnar vi på g, dvs 9.8mvp som det borde vara vid markytan på dom flesta ställena.

 

Eller så har mina lektioner i fysik varit bortkastade. Men jag tänker inte diskutera detta med dig, du verkar inte förstå vad jag menar.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Nä men nu har du fel igen rörmokkarn !  Rubriken på tråden är ju " Vattentank hur funkar det " var fick du jetpump ifrån ?

 

Fritz..

Ha ha, Du kanske borde läsa TS första inlägg innan du uttalar dig. :)

Jetpump är en sådan som sitter bredvid tankarna även i Thailand.

Men man kan skriva sugande pump så förstår dom flesta (förutom KMM) vad det handlar om. :)

 

https://www.google.se/search?q=jetpump&biw=1920&bih=906&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjvw5emnMvOAhWKKCwKHetGAbAQ7AkIVw

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Ha ha, Du kanske borde läsa TS första inlägg innan du uttalar dig. :)

Jetpump är en sådan som sitter bredvid tankarna även i Thailand.

Men man kan skriva sugande pump så förstår dom flesta (förutom KMM) vad det handlar om. :)

 

https://www.google.se/search?q=jetpump&biw=1920&bih=906&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjvw5emnMvOAhWKKCwKHetGAbAQ7AkIVw

 

Och du hamnar fortfarande på en sughöjd under 10m http://www.nimaab.se/se/art/jetpump-ja-200t.php

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Tja, du har mer erfarenhet än jag, men snackar vi inte om en ejektor eller en dränkbar pump utan nåt som sänker trycket i en vattenfylld slang (med backventil i botten) uppe på marken för att tranansportera vatten dit så fattar jag inte hur man kan komma under 0bar. och då hanar vi på g, dvs 9.8mvp som det borde vara vid markytan på dom flesta ställena.

 

Eller så har mina lektioner i fysik varit bortkastade. Men jag tänker inte diskutera detta med dig, du verkar inte förstå vad jag menar.

 

Bevisligen så verkar det som du kastat bort en del år i fysik. eftersom den fysik du hänvisar till inte är latent med verkligheten.

På sugsidan så ligger man ju på undertryck och på andra sidan pumpen så hamnar man ju på tryck.

Varför menar du att man inte kan komma på undertryck? det vill säga som du skriver under noll bar. Det är ju en pump med motor som jobbar upp detta undertryck.

Blir ju samma sak som om du tar ett sugrör. När du suger så hamnar det på undertryck. och om du blåser så får du ett tryck i sugröret. Mycket enkelt.

 

och dessutom i teorin så finns det ju nästan inga begränsningar hur djupt man kan suga upp vatten. bara storlek på pump och motor är tillräckligt stor så.

Dock finns det ingen ekonomi att ha sugande pumpar för ännu djupare brunnar än 100 meter. Därför använder man sig av nedsänkbara tryckande pumpar när man får lite djup.

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev janne_h:

Ha ha, Du kanske borde läsa TS första inlägg innan du uttalar dig. :)

Jetpump är en sådan som sitter bredvid tankarna även i Thailand.

Men man kan skriva sugande pump så förstår dom flesta (förutom KMM) vad det handlar om. :)

 

https://www.google.se/search?q=jetpump&biw=1920&bih=906&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjvw5emnMvOAhWKKCwKHetGAbAQ7AkIVw

 

Haha, du borde komma på studiebesök nån gång till Thailand så skulle du få se att det är inte sugpumpar som var och envar har inkopplade till sin vattenförsörjning. Jag har hyrt hus i runt 8 år här i Pattaya men Jetpumpar har jag aldrig hört talas om..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var är TV, här behövs han :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Och du hamnar fortfarande på en sughöjd under 10m http://www.nimaab.se/se/art/jetpump-ja-200t.php

 

Nu börjar jag undra om du inmundigat rusdrycker.

Du tar fram en egen länk till en pump som inte har högre lyfthöjd än 10 meter och stöder hela din teori på detta, för att bevisa att jag har fel. Trots att jag redan har givit dig flera länkar till pumpar med större kapacitet tidigare som klarar dom djupen jag angivit..

Tack för dagens asgarv!

Vi kan nog med råge hävda att du verkar ha sovit på fysiklektionerna!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Den här på sidan 21

 

Det var som fan 10.33m det trodde jag inte. Nåja, jag är inte ofelbar. Står det så så verkar det ju gå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Nu börjar jag undra om du inmundigat rusdrycker.

Du tar fram en egen länk till en pump som inte har högre lyfthöjd än 10 meter och stöder hela din teori på detta, för att bevisa att jag har fel. Trots att jag redan har givit dig flera länkar till pumpar med större kapacitet tidigare som klarar dom djupen jag angivit..

Tack för dagens asgarv!

Vi kan nog med råge hävda att du verkar ha sovit på fysiklektionerna!

Suckar... som jag läste databladen på dina länkar så hade dom möjlighet att trycka vatten högre än 10m.

Det jag försöker säga är att om du har en slang ner till vatten som du skapa vakuum i så kommer det omgivande trycket på 1013hPa vid normal temperatur att lyfta vattnet runt 10 meter och inte mer.

9.81 har jag trott var max, men nu hade nån vänlig själ hittat uppgifter om 10.33m vilket jag inte hade en aning om. Men det är långt ifrån dina siffror på 50m i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Fritz:

Haha, du borde komma på studiebesök nån gång till Thailand så skulle du få se att det är inte sugpumpar som var och envar har inkopplade till sin vattenförsörjning. Jag har hyrt hus i runt 8 år här i Pattaya men Jetpumpar har jag aldrig hört talas om..

 

Ha ha ..... Jag kommer hem till Bangkok nästa månad. Då kan du komma upp på studiebesök och åka med någon av mina rörisar. Så kanske du lär dig nånting.

Jag äger ju rörfirma även i Bangkok. och har ganska god insikt om Thailändska pumpar.

Bara för att du inte kan termen för vad olika pumpar kallas för betyder inte att dom inte finns. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev leifen:

Var är TV, här behövs han :) 

 

Han har ju redan skrivit ett inlägg med bilder hur det fungerar som var helt lysande rätt. :)

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan och veta för mycket så känns det som om eventuellt våra debattörer pratar förbi varandra. Kan det vara så att det teoretiska Max sug höjden som KMM pratar om kan vara knäckt av en pump som inte suger i fysikaliskt rätt bemärkelse? Jet pump kanske skvallrar om det?


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog samma lärobok som KMM i fysik.

 

Själv skiljer jag på lyfthöjd och sughöjd. 

 

Lyfthöjd, hur högt pumpen orkar trycka vätskan.
Sughöjd, hur mycket under pumpen vätskenivån kan vara.

 

Men så är jag inte försäljare heller.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Suckar... som jag läste databladen på dina länkar så hade dom möjlighet att trycka vatten högre än 10m.

Det jag försöker säga är att om du har en slang ner till vatten som du skapa vakuum i så kommer det omgivande trycket på 1013hPa vid normal temperatur att lyfta vattnet runt 10 meter och inte mer.

9.81 har jag trott var max, men nu hade nån vänlig själ hittat uppgifter om 10.33m vilket jag inte hade en aning om. Men det är långt ifrån dina siffror på 50m i alla fall.

Det är du som inte klarar av att förstå begreppen i det du läser. Och ska försöka tala om för mig som jobbar med detta att det betyder nånting annat.

Lyfthöjden i dessa sammanhang betyder hur djupt den orkar suga. Detta ska inte blandas ihop med tryck som är något helt annat.

 

Om det är som du försöker påskina. Så har vi stoppat in en massa pumpar som inte ska kunna fungera enligt dig?

Detta till trots får kunden vatten som dom ska.

Senast förra veckan så var en av mina montörer ute och bytte en sugande pump som hade ett hål på 45 meter.

Du kan teoretiskt påstå vad du vill. Jag vet att det jag säger är riktigt eftersom jag med egna ögon sett att det fungerar i strid med det du påstår.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

Det är du som inte klarar av att förstå begreppen i det du läser. Och ska försöka tala om för mig som jobbar med detta att det betyder nånting annat.

Lyfthöjden i dessa sammanhang betyder hur djupt den orkar suga. Detta ska inte blandas ihop med tryck som är något helt annat.

 

Om det är som du försöker påskina. Så har vi stoppat in en massa pumpar som inte ska kunna fungera enligt dig?

Detta till trots får kunden vatten som dom ska.

Senast förra veckan så var en av mina montörer ute och bytte en sugande pump som hade ett hål på 45 meter.

Du kan teoretiskt påstå vad du vill. Jag vet att det jag säger är riktigt eftersom jag med egna ögon sett att det fungerar i strid med det du påstår.

 

En pump som suger vatten från 45 meter ner, Wow

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...