Jump to content
IGNORERAD

Vattentank hur funkar det?


Gustav

Recommended Posts

Precis nyss, skrev gst:


Låter mycket troligt det du skriver, kommer vatten ur luftnippeln när man öppnar den

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

Då är bälgen sönder, byt trycktanken.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    44

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    27

  • gst

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om det är som i Sverige så är det en utvändig gänga och mycket lätt att byta, men stäng av strömmen till pumpen först.

 

ladda ned.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:

Låter mycket troligt det du skriver, kommer vatten ur luftnippeln när man öppnar den.

Hur gör man då?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Om du har tur så går det att byta gummiblåsan.

När du bytt blåsa eller tank så låt pumpen vara avstängd och öppna en vattenkran och kolla lufttrycket. Bör stå någonstans vilket tryck det ska vara. Vill minnas runt 1,5 kg. Sen stänger du vattenkranen och startar pumpen. Då ska den gå en liten stund och sen stanna. Klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Då är bälgen sönder, byt trycktanken.


Egentligen inte gilla, men tack för svaret. Frågan är ju bara om det går att få tag i en sådan, eller om det blir att köpa en ny pump. Får åka in till Ubon i morgon så får vi se vad vi hittar. Pumpen är bara 1,5 år, men tror aldrig någon pumpade in luft när den monterades.

Tack för hjälpen. Som någon skrev tidigare, MPR när det är som bäst :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:


Egentligen inte gilla, men tack för svaret. Frågan är ju bara om det går att få tag i en sådan, eller om det blir att köpa en ny pump. Får åka in till Ubon i morgon så får vi se vad vi hittar. Pumpen är bara 1,5 år, men tror aldrig någon pumpade in luft när den monterades.

Tack för hjälpen. Som någon skrev tidigare, MPR när det är som bäst :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

Det ska vara tryck i bälgen när den är ny men det skadar ju inte att kolla.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är som i Sverige så är det en utvändig gänga och mycket lätt att byta, men stäng av strömmen till pumpen först.

 

ladda ned.jpg


Ser ut att vara lätt att byta, men frågan är ju om man kan hitta någon. Köpt på Do Home, men där finns väl knappast reservdelar

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev gst:


Egentligen inte gilla, men tack för svaret. Frågan är ju bara om det går att få tag i en sådan, eller om det blir att köpa en ny pump. Får åka in till Ubon i morgon så får vi se vad vi hittar. Pumpen är bara 1,5 år, men tror aldrig någon pumpade in luft när den monterades.

Tack för hjälpen. Som någon skrev tidigare, MPR när det är som bäst :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

6 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Det ska vara tryck i bälgen när den är ny men det skadar ju inte att kolla.

Går bra att pumpa med en vanlig fotpump. Men man behöver en tryckmätare åxå. 

Jag får fylla min blåsa ettpar gånger per år.

 

Sen kan du ju använda dessa grejer till moppen åxå och spara 5 baht per pumpning :-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara byter gummi bälgen , kolla noga inuti tanken i min var där en svetsloppa som förstörde bälgen 2 gånger innan jag fattade vad som var orsaken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är gamla trycktanken borta. Går inte att bara byta gummiblåsa, trycktanken går inte att öppna, är helsvetsad. Nu är det bara att hoppas att vi hittar en utbytesdel iUbon

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Nu är gamla trycktanken borta. Går inte att bara byta gummiblåsa, trycktanken går inte att öppna, är helsvetsad. Nu är det bara att hoppas att vi hittar en utbytesdel iUbon

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

Vi har såna på Global House och Thai Watsadu... kostar runt 1400

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Thomas.

 vi bor ju nästgårds så tackar för din info.

 

men på frågan vad vilka pumpar

 

Gällande pump så finns det ju olika typer.

Constant pump, Auto pump samt pump.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vi har såna på Global House och Thai Watsadu... kostar runt 1400


Hittade en ny trycktank för 650 baht, men det avhjälpte tyvärr inte problemet. Nu är en systerson ute och letar ny regulator, han tror det är den det är fel på. Hjälper inte det heller, blir det ny pump.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev gst:


Hittade en ny trycktank för 650 baht, men det avhjälpte tyvärr inte problemet. Nu är en systerson ute och letar ny regulator, han tror det är den det är fel på. Hjälper inte det heller, blir det ny pump.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Nu är jag ingen expert på detta område så ta det med en nypa salt men är inte hydroforen (den lilla röda på bilden) lite väl liten? Kan det inte vara därför pumpen startat för ofta. En större hydrofor borde väl göra att pumpen inte går lika ofta.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev gst:


Hittade en ny trycktank för 650 baht, men det avhjälpte tyvärr inte problemet. Nu är en systerson ute och letar ny regulator, han tror det är den det är fel på. Hjälper inte det heller, blir det ny pump.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Jag monterade en liknade pump med hydrofor hos mitt ex. Vill minnas att man var tvungen att montera en fjäder som följde med för att det skulle fungera korrekt. Någon typ av backventil som man tydligen inte alltid skall ha därav är inte fjädern monterad vid leverans. Fungerar inte backventilen rinner vattnet tillbaka mot tanken genom pumpen vilket medför att trycket tappas och pumpen startar igen. Men som sagt jag kan ha fel

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:


Hittade en ny trycktank för 650 baht, men det avhjälpte tyvärr inte problemet. Nu är en systerson ute och letar ny regulator, han tror det är den det är fel på. Hjälper inte det heller, blir det ny pump.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

Det var ju tråkigt, har du kollat så att det är lyfttryck i trycktanken.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det var ju tråkigt, har du kollat så att det är lyfttryck i trycktanken.


Ja, kollade trycket. Var ca 1 bar nör den var ny, så jag fyllde på lite till 1,3. Hjälpte inte :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev en ny pump, då inget annat hjälpte. En Hitachi den här gången så hoppas vi den håller

110349b8b6f78d8aff9de1731cf80261.jpg

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev gst:

Blev en ny pump, då inget annat hjälpte. En Hitachi den här gången så hoppas vi den håller

110349b8b6f78d8aff9de1731cf80261.jpg

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Ett kanonkop! lovar att ni blir nojda. Har en exakt likadan. Har fungerat klanderfritt i flera år till våra två hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen expert på detta område så ta det med en nypa salt men är inte hydroforen (den lilla röda på bilden) lite väl liten? Kan det inte vara därför pumpen startat för ofta. En större hydrofor borde väl göra att pumpen inte går lika ofta.


Den ska ju ändå inte starta hela tiden när vi inte tar något vatten :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag monterade en liknade pump med hydrofor hos mitt ex. Vill minnas att man var tvungen att montera en fjäder som följde med för att det skulle fungera korrekt. Någon typ av backventil som man tydligen inte alltid skall ha därav är inte fjädern monterad vid leverans. Fungerar inte backventilen rinner vattnet tillbaka mot tanken genom pumpen vilket medför att trycket tappas och pumpen startar igen. Men som sagt jag kan ha fel


Vet ej. Nu har jag i alla fall löpt en ny pump

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kanonkop! lovar att ni blir nojda. Har en exakt likadan. Har fungerat klanderfritt i flera år till våra två hus.


Jag hoppas du har rätt :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...