janne_h Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 45 minuter sedan, skrev kitungmakmak: Om man nu är så petig med legionella i Sverige varför har inte alla i Asien dött av det redan? Om du läser texten nedan så ligger dom flesta tappställena i Thailand utan risk för legionella. ”Legionellabakterier kan föröka sig i vatten vid temperaturer mellan 20°C och 45°C. Den optimala temperaturen är 30- 40°C. Vid temperaturer under 20°C är bakterierna vilande. De överlever men förökar sig inte. Vid höga temperaturerdör bakterierna. De har svårt att överleva i vatten som konstant ligger över 50°C och den dör på kort tid när temperaturen når 70°C.” "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 4 minuter sedan, skrev kitungmakmak: Tänkte mer på blå tankarna som står ute i 30-40grC, duschen förstår jag att det inte hinner bli mycket till bakterietillväxt i på den sekund eller så som vattnet är i den mackapären. Men det kanske är mer så att legionellan inte är ett stort problem jämfört med andra sjukdomar som du säger. Dom flesta tankar ligger väl lägre i temp än så. Men jag har i alla fall inte hört att det är något stort problem. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 (ändrad) Våran tank är inkopplad på betfintilg vattenledning in i huset. Användr en backventil för att inte trycka vattnet bakåt ut i komunala ledningen igen. Nivån i tanket justeras av en flåtör som sköter nivån i tanken. Tank volymen är på 1000L och räcker till oss 4. Men för det mesta använder vi kommunalt, pumpen går igång när kommunala vattnet är borta. Mvh. Ändrades Augusti 24, 2016 av Dolle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 (ändrad) Jag kollade för skojs skull tempen på vattnet som kommer ur kranen hemma hos oss och den var 32 C. Inte så överraskande eftersom jag inte haft vattenvärmaren påslagen vid duschning på flera månader ( och jag är hyperkänslig, gillar inte alls kallvatten ). Hos oss står vattentanken i ständig skugga men hos grannen rakt över och hos många andra står den på taket vilket borde innebära ännu högre temp. När man sedan ser dom enorma vattentankar som dom stora hotellen har på sina tak så blir jag liksom kkm fundersam på varför inte var och varannan i Pattaya drabbats av Legionella. Fritz.. Ändrades Augusti 24, 2016 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 9 minuter sedan, skrev Dolle: Våran tank är inkopplad på betfintilg vattenledning in i huset. Användr en backventil för att inte trycka vattnet bakåt ut i komunala ledningen igen. Nivån i tanket justeras av en flåtör som sköter nivån i tanken. Tank volymen är på 1000L och räcker till oss 4. Men för det mesta använder vi kommunalt, pumpen går igång när kommunala vattnet är borta. Mvh. Problemet med detta är att det samlas bakterier i tanken om vattnet inte rör på sig så ofta. Därför är det ytterligare en anledning att föredra att inte köra direkt från det kommunala. Alternativt har jag missuppfattat dig? Och att du beskriver att du har en vedertagen lösning där pumpen från tanken går hela tiden? "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 5 minuter sedan, skrev janne_h: Problemet med detta är att det samlas bakterier i tanken om vattnet inte rör på sig så ofta. Därför är det ytterligare en anledning att föredra att inte köra direkt från det kommunala. Alternativt har jag missuppfattat dig? Och att du beskriver att du har en vedertagen lösning där pumpen från tanken går hela tiden? Vattnet används ofta så några bakterier i vattnet är jag inte orolig för. Vi dricker det komunala vattnet vi kör det via ett filter för att få bort "grus" och sånt som kan följa med i vattnet Pumpen går vid behov, när det kommunala vattnet är avstängt eller dåligt tryck. Det är en liten trycktank men inte mycket till tank på pumpen. Mvh. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 17 minuter sedan, skrev Fritz: Jag kollade för skojs skull tempen på vattnet som kommer ur kranen hemma hos oss och den var 32 C. Inte så överraskande eftersom jag inte haft vattenvärmaren påslagen vid duschning på flera månader ( och jag är hyperkänslig, gillar inte alls kallvatten ). Hos oss står vattentanken i ständig skugga men hos grannen rakt över och hos många andra står den på taket vilket borde innebära ännu högre temp. När man sedan ser dom enorma vattentankar som dom stora hotellen har på sina tak så blir jag liksom kkm fundersam på varför inte var och varannan i Pattaya drabbats av Legionella. Fritz.. Handlar nog även om hur mycket vattnet rör på sig. Eftersom Thailändare är kända för att göra av med mycket vatten så minskar ju risken för bakterier. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
j43 Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 Gustav. Kan det låga trycket bero på igensatt filter före vattanmätaren? Eller har man inget filter före mätaren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 Ganska enkelt. Då vattnet från vattenverket har ett ganska dåligt inflöde och tryck, Vilket dels resulterar i ett dåligt tryck om man direktansluter det till kranarna. Så har man en tank som buffrar upp en större mängd vatten tillräckligt för vad en pump drar. Sen i pumpen fins det en tryck tank som har till syfte att hålla trycket uppe, så man får jämnare tryck i rörsystemet, och gör att pumpen inte startar så fort man öppnar kranen. När sen trycket sjunker under en viss nivå efter några sekunder. Så startar en strömbrytare som känner av trycket pumpen. Som då trycker upp trycket till inställd nivå innan vattnet stängs av. På detta sätt får man önskat tryck och flöde i kranarna vilket är högre än det som vattenverket levererar in i huset. Som exempel om man har egen brunn eller om man har tank och pump. Och vattnet pulserar i kranen med ojämt tryck och pumpen startar så fort man öppnar en kran så är det tecken på att blåsan i trycktanken(hydropressen) har gått hål och behöver bytas.Nej. Pumparna kan luftasDom flesta saknar gumiblåsa och man tömmer dom på vatten och återställer luftbubblan. Finns instruktioner under huven / kåpan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 Tja, du har mer erfarenhet än jag, men snackar vi inte om en ejektor eller en dränkbar pump utan nåt som sänker trycket i en vattenfylld slang (med backventil i botten) uppe på marken för att tranansportera vatten dit så fattar jag inte hur man kan komma under 0bar. och då hamnar vi på g, dvs 9.8mvp som det borde vara vid markytan på dom flesta ställena. Eller så har mina lektioner i fysik varit bortkastade. Men jag tänker inte diskutera detta med dig, du verkar inte förstå vad jag menar.Dina lektioner är rätt. Hantverkare får åka ut och montera det som ingenjörer har konstruerat. Ändå vet hantverkare alltid bäst. Märkligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 8 minuter sedan, skrev Nicholas: Nej. Pumparna kan luftas Dom flesta saknar gumiblåsa och man tömmer dom på vatten och återställer luftbubblan. Finns instruktioner under huven / kåpan. Kan du utveckla det där snälla du ? Jag fattar noll, vilken luftbubbla ska jag återställa ? Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 1 minut sedan, skrev Nicholas: Dina lektioner är rätt. Hantverkare får åka ut och montera det som ingenjörer har konstruerat. Ändå vet hantverkare alltid bäst. Märkligt. Jag tror att trycket var det som bestämde så det var inte g (9.81) även om den är med i formeln utan runt 10.3m som var absolut max, fast man får ta bort nån meter i alla fall om det skall komma mer än nån droppe. Om jag slipper läsa en rad till om pumpar, undertryck, vakkum och formler rörande detta resten av livet så är det ingen som är gladare än jag. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 Kan du utveckla det där snälla du ? Jag fattar noll, vilken luftbubbla ska jag återställa ? Fritz..Luften bildar en fjäder. En luftkudde. Men i dom vanliga hydroforer som är sammanbyggda med en pump. Eller även dom som inte är sammanbyggda för den delen, så finnes ingen gummiboll. Luften ska ligga i taket av tanken som en bubbla. Med tiden kommer luften dras med ut med vattnet ut i dina kranar. Du stänger då till-lopp och från-lopp till pumpen och tömmer den på vatten via en dränerings plugg. Voila. Pumpen får ny luftkula och kan gå 1år till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 Hydrofor eller hydropress förklaring. http://sv.rilpedia.org/wiki/Hydropress På hydropressen vi har i stugan så sitter ventilen i toppen under en svart plastkåpa. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 2 minuter sedan, skrev Nicholas: Luften bildar en fjäder. En luftkudde. Men i dom vanliga hydroforer som är sammanbyggda med en pump. Eller även dom som inte är sammanbyggda för den delen, så finnes ingen gummiboll. Luften ska ligga i taket av tanken som en bubbla. Med tiden kommer luften dras med ut med vattnet ut i dina kranar. Du stänger då till-lopp och från-lopp till pumpen och tömmer den på vatten via en dränerings plugg. Voila. Pumpen får ny luftkula och kan gå 1år till. Nu tror jag minsann att du yrar och inte så lite heller ! Tråden handlar väl om hur Gustav ska få vatten med tryck till huset som han hyr i Jomtien och hur du kan dribbla in dina luftbubblor i detta är för mig en gåta. Men man får sig ett gott skratt i alla fall. Go on Nicholas med dina anslyser Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 14 minuter sedan, skrev Fritz: Nu tror jag minsann att du yrar och inte så lite heller ! Tråden handlar väl om hur Gustav ska få vatten med tryck till huset som han hyr i Jomtien och hur du kan dribbla in dina luftbubblor i detta är för mig en gåta. Men man får sig ett gott skratt i alla fall. Go on Nicholas med dina anslyser Fritz.. Man har ju hydropressen för att pumpen inte skall behöva starta/stoppa hela tiden utan när den går så bygger man upp lite tryck och sen kan pumpen slå av en liten längre stund än om man inte hade denna. Hydropressen brukar vara ihopbyggd med pumpen och sen ut som en röd lite större vattenmelon. Går att köra utan, men då blir pumpstart/stoppen betydligt fler än med den mojängen. Det går med en utan gummibälg åxå, men den blir mycket större volym på en lösning med en hydrofor. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 Nu tror jag minsann att du yrar och inte så lite heller ! Tråden handlar väl om hur Gustav ska få vatten med tryck till huset som han hyr i Jomtien och hur du kan dribbla in dina luftbubblor i detta är för mig en gåta. Men man får sig ett gott skratt i alla fall. Go on Nicholas med dina anslyser Fritz.. Frågan var uppe tidigare i tråden. Därav mitt inlägg. Vi kan gå igenom allmäna gaslagen också. Den som gör att vattnet kaviterar/ kokar och leder till oftare start stop på pumpar etc etc. Pv=rnt. Som naturvetare svamlar jag inte om naturlagarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 24, 2016 Dela Inlagd Augusti 24, 2016 För att reda ut detta med hydropress vs hydrofor. En hydropress har en förtryckt gummibälg i sig likt ett bildäck som är mottryck mot vattnet. Eftersom luften ligger isolerad från vattnet så ligger luften kvar så till vida inte gummit går sönder och luften läcker ur. En hydrofor användes mera förr och är större. Och är karakteristisk på det att den brukar vara synligt galvaniserad. Funktionen på den är snarlik medelst att den skiljer inte vatten och luft åt. Luften hålls kvar för att hydroforen blir som en dykarklocka där luften är uppe och vattnet nere. På dom moderna punpautomater som säljs i Thailand likt den Fritz visade i tråden är det hydropress. Det skulle aldrig fungera med hydrofor på en sådan så tillvida man inte skulle fördubbla storleken. Då en hydrofor kräver större volym än en hydropress för att fungera. Skickat från min SM-N910F via Tapatalk "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrChana Inlagd Augusti 26, 2016 Dela Inlagd Augusti 26, 2016 (ändrad) Väcker en halvgammal tråd till liv. En helt fantastisk tråd , där man utan minsta tvekan sätter naturlagar ur spel. Gör det med argument som "...jag har minsann jobbat..", "...kraftiga slangar...", "...vakuum är starkt...", osv.... Väntar på århundradets pudel från Janne, speciellt med tanke på hans signatur. Ändrades Augusti 26, 2016 av MrChana stavar kasst Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 26, 2016 Dela Inlagd Augusti 26, 2016 12 minuter sedan, skrev MrChana: Väcker en halvgammal tråd till liv. En helt fantastisk tråd , där man utan minsta tvekan sätter naturlagar ur spel. Gör det med argument som "...jag har minsann jobbat..", "...kraftiga slangar...", "...vakuum är starkt...", osv.... Väntar på århundradets pudel från Janne, speciellt med tanke på hans signatur. Har du inte tänkt på att du kan ha fel, eller Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrChana Inlagd Augusti 26, 2016 Dela Inlagd Augusti 26, 2016 (ändrad) 5 minuter sedan, skrev Boa52: Har du inte tänkt på att du kan ha fel, eller Just den tanken har jag inte haft, därför att det Janne påstår han har gjort är omöjligt. PUNKT. Högstadie fysik ? Ändrades Augusti 26, 2016 av MrChana Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 26, 2016 Dela Inlagd Augusti 26, 2016 12 minuter sedan, skrev MrChana: Just den tanken har jag inte haft, därför att det Janne påstår han har gjort är omöjligt. PUNKT. Högstadie fysik ? Bara maskin ing fysik men mycket praktiskt i mitt liv vad är det som går och inte går, många lagar inom fysiken går att " lura " med hjälp av teknik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrChana Inlagd Augusti 26, 2016 Dela Inlagd Augusti 26, 2016 (ändrad) 6 minuter sedan, skrev Boa52: Bara maskin ing fysik men mycket praktiskt i mitt liv vad är det som går och inte går, många lagar inom fysiken går att " lura " med hjälp av teknik Trist för dig att du inte fattar, prova att gå på vatten, lika troligt att det fungerar som det Janne påstår om att suga vatten från 60 meter. Lura naturlagar är en fascinerande tanke, det tråkiga är att det inte fungerar. Ändrades Augusti 26, 2016 av MrChana Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Augusti 26, 2016 Dela Inlagd Augusti 26, 2016 2 minuter sedan, skrev MrChana: Trist för dig att du inte fattar, prova att gå på vatten, lika troligt att det fungerar som det Janne påstår om att suga vatten från 60 meter. Vi " suger" vatten från vår brunn i Thai som är ca 25 m djup Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrChana Inlagd Augusti 26, 2016 Dela Inlagd Augusti 26, 2016 (ändrad) 16 minuter sedan, skrev Boa52: Vi " suger" vatten från vår brunn i Thai som är ca 25 m djup Det gör du inte med en sugande pump, därför att det är omöjligt. Du har en annan typ av pump. Eller är det så att brunnen kanske är 25 meter djup men du suger inte upp från 25 meter. FATTA att det inte går att suga vatten mer än ca: 10 meter med en sugande pump. Ändrades Augusti 26, 2016 av MrChana Förtydligande Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu