Jump to content
IGNORERAD

Vattentank hur funkar det?


Gustav

Recommended Posts

16 minuter sedan, skrev Boa52:

Vi  " suger" vatten från vår brunn i Thai som är ca 25 m djup

 

Det gör du inte med en sugande pump, därför att det är omöjligt. Du har en annan typ av pump.

Eller är det så att brunnen kanske är 25 meter djup men du suger inte upp från 25 meter.

FATTA att det inte går att suga vatten mer än ca: 10 meter med en sugande pump.

Ändrades av MrChana
Förtydligande
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    44

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    27

  • gst

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Vi  " suger" vatten från vår brunn i Thai som är ca 25 m djup

 

Mycket möjligt att ni suger vatten ur en brunn som är 25m djup.

Här kan ingen säga att du har fel.

 

Men sugröret har du inte i botten utan snarare 5-9m ner från markytan. Det fungerar.

Att man har en djupare brunn är för att säkra tillgången/kapaciteten på vatten i brunnen.

 

Så blanda vi inte ihop begreppen!

Ändrades av samet
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev samet:

 

Mycket möjligt att ni suger vatten ur en brunn som är 25m djup.

Här kan ingen säga att du har fel.

 

Men sugröret har du inte i botten utan snarare 5-9m ner från markytan. Det fungerar.

Att man har en djupare brunn är för att säkra tillgången/kapaciteten på vatten i brunnen.

 

Så blanda vi inte ihop begreppen!

Det är ju det jag menar pumpen " suger" inte upp vatten från 25 m men olika pumpar har den egenskapen att den kan ta upp vatten från 25 m, googla

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är ju det jag menar pumpen " suger" inte upp vatten från 25 m men olika pumpar har den egenskapen att den kan ta upp vatten från 25 m, googla

Du kanske börjar fatta !

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är ju det jag menar pumpen " suger" inte upp vatten från 25 m men olika pumpar har den egenskapen att den kan ta upp vatten från 25 m, googla

 

Gogglat:

En teoretisk max. sughöjd är 10.33 m och varierar

med lufttrycket (1013 hPa = normalt).

Av tekniska skäl kan en sughöjd på max. 7-8

m uppnås. Detta värde innehåller inte bara

höjdskillnaden från lägsta möjliga vattenyta till

pumpens sugöppning, utan även motståndsförluster

i anslutningsledningar, pump och armaturer.

 

Som jag sa tidigare och många andra tidigare sagt så går det inte suga mer. Vill du lyfta vatten 25 i en brunn behöver du tryck från en tryckande pump alltså en dränkbar pump som trycker/lyfter vatten inte en som suger vatten.

 

Att du menar att du får vatten från 25m genom att det självmant stiger till en högre vattennivå i brunnen har ju absolut ingenting med diskussionen i tråden att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag att Thomas pump är en hjälppump som håller upp trycket, om den inte startar så är det samma tryck som alla andra får.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev scorpio63:

Nu tror jag att Thomas pump är en hjälppump som håller upp trycket, om den inte startar så är det samma tryck som alla andra får.

 

Du har alldeles rätt. Hans fråga blev besvarad direkt på ett mycket kompetent sätt av @Tallviking

Därefter har ju tråden spårat ur åt lite olika håll som har med vatten, pumpar, brunnar och fysik att göra :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev samet:

 

Gogglat:

En teoretisk max. sughöjd är 10.33 m och varierar

med lufttrycket (1013 hPa = normalt).

Av tekniska skäl kan en sughöjd på max. 7-8

m uppnås. Detta värde innehåller inte bara

höjdskillnaden från lägsta möjliga vattenyta till

pumpens sugöppning, utan även motståndsförluster

i anslutningsledningar, pump och armaturer.

 

Som jag sa tidigare och många andra tidigare sagt så går det inte suga mer. Vill du lyfta vatten 25 i en brunn behöver du tryck från en tryckande pump alltså en dränkbar pump som trycker/lyfter vatten inte en som suger vatten.

 

Att du menar att du får vatten från 25m genom att det självmant stiger till en högre vattennivå i brunnen har ju absolut ingenting med diskussionen i tråden att göra.

Den teoretiska max sughöjden vet väl en 7 klassare

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Den teoretiska max sughöjden vet väl en 7 klassare

 

Självklart! Är ju det jag och flera andra sagt under lång tid.

Tydligen har det inte gått hem hos alla ännu.

En del kanske hoppade av i sjätte klass?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Den teoretiska max sughöjden vet väl en 7 klassare

 

Och varför argumenterar du emot då, men tydligen vet inte Janne den teoretiska sughöjden.

Och kom nu inte med att jag suger djupare med en sugpump för det argumentet ställer dig i nivå med de som säger att jorden är platt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MrChana:

Väcker en halvgammal tråd till liv.

En helt fantastisk tråd , där man utan minsta tvekan sätter naturlagar ur spel.

Gör det med argument som "...jag har minsann jobbat..", "...kraftiga slangar...", "...vakuum är starkt...", osv....

Väntar på århundradets pudel från Janne, speciellt med tanke på hans signatur.

 

 

Lär du aldrig få upplevaf48d878cd49968734b77c8b119c8e17c.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Vi  " suger" vatten från vår brunn i Thai som är ca 25 m djup

 

1 timme sedan, skrev MrChana:

 

Det gör du inte med en sugande pump, därför att det är omöjligt. Du har en annan typ av pump.

Eller är det så att brunnen kanske är 25 meter djup men du suger inte upp från 25 meter.

FATTA att det inte går att suga vatten mer än ca: 10 meter med en sugande pump.

 

46 minuter sedan, skrev samet:

 

Gogglat:

En teoretisk max. sughöjd är 10.33 m och varierar

med lufttrycket (1013 hPa = normalt).

Av tekniska skäl kan en sughöjd på max. 7-8

m uppnås. Detta värde innehåller inte bara

höjdskillnaden från lägsta möjliga vattenyta till

pumpens sugöppning, utan även motståndsförluster

i anslutningsledningar, pump och armaturer.

 

Som jag sa tidigare och många andra tidigare sagt så går det inte suga mer. Vill du lyfta vatten 25 i en brunn behöver du tryck från en tryckande pump alltså en dränkbar pump som trycker/lyfter vatten inte en som suger vatten.

 

Att du menar att du får vatten från 25m genom att det självmant stiger till en högre vattennivå i brunnen har ju absolut ingenting med diskussionen i tråden att göra.

 

Min brunn är 28 meter djup och ejektorn sitter på 22 meter, så man får helt enkelt sätta dit en ejektorpump med en sug och en tryckledning så fungerar det utmärkt.

showproductimage.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Lär du aldrig få upplevaf48d878cd49968734b77c8b119c8e17c.jpg.

 

Du har säkert rätt.

Men i det här fallet hoppades jag på det, kan inte fatta hur man som rörmokare kan komma undan med att påstå att "..vi suger vatten från 60 meter.. "

Plus att man totalt gör ner de som säger att det är omöjligt, KMM kämpade bra men förgäves

Ändrades av MrChana
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

 

 

Min brunn är 28 meter djup och ejektorn sitter på 22 meter, så man får helt enkelt sätta dit en ejektorpump med en sug och en tryckledning så fungerar det utmärkt.

 

 

Så enkelt och bra, strider inte heller mot några naturlagar !

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

 

 

Min brunn är 28 meter djup och ejektorn sitter på 22 meter, så man får helt enkelt sätta dit en ejektorpump med en sug och en tryckledning så fungerar det utmärkt.

showproductimage.jpg

 

Strålande! (Ursäkta ordvitsen, är ju Göteborgare)

Nu så är vi tydliga med att använda rätt begrepp och pratar om rätt typ av utrustning. Bra @stefan5300 !

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev samet:

 

Strålande! (Ursäkta ordvitsen, är ju Göteborgare)

Nu så är vi tydliga med att använda rätt begrepp och pratar om rätt typ av utrustning. Bra @stefan5300 !

 

Jobbade som rörmokare 1971-2000, så lite minns jag.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev samet:

 

Strålande! (Ursäkta ordvitsen, är ju Göteborgare)

Nu så är vi tydliga med att använda rätt begrepp och pratar om rätt typ av utrustning. Bra @stefan5300 !

 

Går ju även att stoppa ner en sådan här djupvattenpump i borrhålet med 1 slang som trycker upp vattnet till hdrofortanken.

4505990603.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Går ju även att stoppa ner en sådan här djupvattenpump i borrhålet med 1 slang som trycker upp vattnet till hdrofortanken.

4505990603.jpg

 

Intressant... 

Skulle det gå att skippa boosterpumpen och bara använda en hydropress och sådan dränkbar pump? 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Intressant... 

Skulle det gå att skippa boosterpumpen och bara använda en hydropress och sådan dränkbar pump? 

 

Ja, men man får ju montera tryckströmbrytare och backventil vid hydropressen eller hydroforen.

Och en wire som sitter fast i pumpen och uppe i marknivån så inte belastningen från pumpen ligger på tryckslangen.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Ja, men man får ju montera tryckströmbrytare och backventil vid hydropressen eller hydroforen.

Och en wire som sitter fast i pumpen och uppe i marknivån så inte belastningen från pumpen ligger på tryckslangen.

 

Vi har en Franklin 6m3/h dränkt pump som fyller vår tank under mark.

Från tanken suger en boosterpump och matar våra kranar runt om på tomten.

 

Boosterpumpen har visat sig ha lite sämre kvalitet, nån italiensk sak, som låter och krånglar en del.

 

Det går rent fysiskt lätt att koppla om allt så dränkbara pumpen fyller en hydropress istället med sensorer och annat som krävs, men frågan är väl om den gillar/klarar mottrycket ifrån hydropressen?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

 

Vi har en Franklin 6m3/h dränkt pump som fyller vår tank under mark.

Från tanken suger en boosterpump och matar våra kranar runt om på tomten.

 

Boosterpumpen har visat sig ha lite sämre kvalitet, nån italiensk sak, som låter och krånglar en del.

 

Det går rent fysiskt lätt att koppla om allt så dränkbara pumpen fyller en hydropress istället med sensorer och annat som krävs, men frågan är väl om den gillar/klarar mottrycket ifrån hydropressen?

 

Du måste ju montera en backventil mellan hydropressen och pumpen så att inte vattentrycket på pumpen utan på backventilen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Du måste ju montera en backventil mellan hydropressen och pumpen så att inte vattentrycket på pumpen utan på backventilen.

 

Hur hjälper en backventil till vid uppbyggnad av trycket i hydropressen? 

Det är ju då extra trycket uppkommer i första led.

 

Att backventilen hjälper till efter att trycket är uppbyggt, är jag med på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite googling, så verkar det inte vara något större problem. Pumpen matar ju redan från 26 meters djup, så några kilo till från en hydropress är tydligen inget jätteproblem. 

 

Vad tror ni? 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Surin P3:

Efter lite googling, så verkar det inte vara något större problem. Pumpen matar ju redan från 26 meters djup, så några kilo till från en hydropress är tydligen inget jätteproblem. 

 

Vad tror ni? 

Utan att veta vad brorsan slängt ner i brunnen våran så har vi precis den lösningen. Hydropress och tryckbrytaren i det vi kallar pumphuset (som nu är ganska tomt) och pumpen är nere i vattnet.

Ett par sönderfrusna pumpar gjorde att han ledsnade (och vi andra betalar så glatt, bara vi har vatten). Tar inte många sekunder att trycka vatten ur systemet nu med kompressor - tryckluft - heller bara det står en kran öppen i varje kåk.

 

Kommer han dit och bara kör sin stuga så öppnar han kulkiken (fryssäker) till sin stuga och blåser stugan på ett par minuter innan han vill fara. Tidigare var det ett jäkla pyssel med att mata pumpdjäveln med vatten osv innan den började suga själv. Och sen tömma systemet så det inte fryser sönder.

 

Men just sönderfrysning tror jag inte är ett större problem i Thailand även om det var lite småkallt där i januari om jag inte missminner mig. Men för oss så är denna lösningen fantastisk, vatten när man vill och inga problem att våga öppna upp så länge det är några plusgrader. Tyst är den rackarn åxå - tidigare hörde jag pumpautomaten men nu... Inte ett ljud.

 

Så ja, det fungerar och för djupare brunnar så är det ett krav men även för grundare så finns det fördelar med denna lösning. Nakdelen är att det är dyrt, men för oss så blir det ändå värt det pga just minimerad frysrisk och hantering.

 

 

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Hur hjälper en backventil till vid uppbyggnad av trycket i hydropressen? 

Det är ju då extra trycket uppkommer i första led.

 

Att backventilen hjälper till efter att trycket är uppbyggt, är jag med på.

 

Förstår nog inte vad du menar.

 

Men backventilen hjälper inte till med uppbyggnad av trycket, den hjälper ju till att behålla trycket i hydropressen så inte trycket går bakåt i ledningen mot pumpen, det är ju dumt att sätta dit backventilen när allt annat är monterat och klart. 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...