Jump to content
IGNORERAD

Vattentank hur funkar det?


Gustav

Recommended Posts

Vet inte vem som har rätt, och det spelar egentligen inte så stor roll. Huvudsaken att det fungerar :)

 

Förra året borrade vi efter vatten pga osäkerheten med det kommunala vattnet. Kommer inte ihåg exakt hur djupt det var, men har för mig att det rörde sig om drygt 10 meter. Killarna som sedan fixade punpar rör mm har jag lite bilder på, borrningen gjordes innan vi kom ner.

 

Här ser man röret som satt längst ner, med en bottenventil på.

P1030318.jpg

 

Det sattes ner två rör, och vad jag kommer ihåg satt det ingen ventil på det andra röret. Har för mig att de satte ner ca 15 m rör dock. Båda rören gick till pumpen, som alltså stod uppe på marken.

P1030326.jpg

 

P1030329.jpg

 

Pumpen vid borrhålet pumpar vatten till en tank med en flottör i toppen som avbryter pumpningen när tanken är full.

 

Efter tanken sitter en till pump (hydroforpump?) som pumpar in vattnet till huset vid behov, dvs pumpen går när vatten används.

 

P1030333.jpg

 

Allt fungerar i alla fall kanon, oavsett hur djupt nu borrhålet var :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    44

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    27

  • gst

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev gst:

Vet inte vem som har rätt, och det spelar egentligen inte så stor roll. Huvudsaken att det fungerar :)

 

Förra året borrade vi efter vatten pga osäkerheten med det kommunala vattnet. Kommer inte ihåg exakt hur djupt det var, men har för mig att det rörde sig om drygt 10 meter. Killarna som sedan fixade punpar rör mm har jag lite bilder på, borrningen gjordes innan vi kom ner.

 

Här ser man röret som satt längst ner, med en bottenventil på.

P1030318.jpg

 

Det sattes ner två rör, och vad jag kommer ihåg satt det ingen ventil på det andra röret. Har för mig att de satte ner ca 15 m rör dock. Båda rören gick till pumpen, som alltså stod uppe på marken.

P1030326.jpg

 

P1030329.jpg

 

Pumpen vid borrhålet pumpar vatten till en tank med en flottör i toppen som avbryter pumpningen när tanken är full.

 

Efter tanken sitter en till pump (hydroforpump?) som pumpar in vattnet till huset vid behov, dvs pumpen går när vatten används.

 

P1030333.jpg

 

Allt fungerar i alla fall kanon, oavsett hur djupt nu borrhålet var :)

 

Hej. Men hur långt är det mellan pumpen och vattenytan i höjd?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Hej. Men hur långt är det mellan pumpen och vattenytan i höjd?

 

Som jag skrev, jag kommer inte ihåg. Kommer bara ihåg att de mätte med snöre hur långt det var till vattnet, men kommer som sagt inte ihåg hur långt det var. Det var i alla fall aldrig något snack om att det skulle bli problem om det var mer än 10 m, men jag kan ju ha missat den diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev gst:

Vet inte vem som har rätt, och det spelar egentligen inte så stor roll. Huvudsaken att det fungerar :)

 

Förra året borrade vi efter vatten pga osäkerheten med det kommunala vattnet. Kommer inte ihåg exakt hur djupt det var, men har för mig att det rörde sig om drygt 10 meter. Killarna som sedan fixade punpar rör mm har jag lite bilder på, borrningen gjordes innan vi kom ner.

 

Här ser man röret som satt längst ner, med en bottenventil på.

P1030318.jpg

 

Det sattes ner två rör, och vad jag kommer ihåg satt det ingen ventil på det andra röret. Har för mig att de satte ner ca 15 m rör dock. Båda rören gick till pumpen, som alltså stod uppe på marken.

P1030326.jpg

 

P1030329.jpg

 

Pumpen vid borrhålet pumpar vatten till en tank med en flottör i toppen som avbryter pumpningen när tanken är full.

 

Efter tanken sitter en till pump (hydroforpump?) som pumpar in vattnet till huset vid behov, dvs pumpen går när vatten används.

 

P1030333.jpg

 

Allt fungerar i alla fall kanon, oavsett hur djupt nu borrhålet var :)

 

Att det är två rör ner i hålet beror på att ett är för kallvatten och det andra för varmvatten  ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Att det är två rör ner i hålet beror på att ett är för kallvatten och det andra för varmvatten  ;)

Eller så är ena tillvatten och det andra avlopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎19 at 06:08, skrev kitungmakmak:

Är nyfiken på hur man kan bryta mot fysikens lagar bara. Om du skulle göra ditt vin på 100 dagar med lagring och så hävdar jag att jag kan göra samma på en dag med samma resultat så skulle du väl åxå undra.

 

Studerar datakommunikation för närvarande, har redan en universitetsutbildning och är examinerad som systemvetare så jag fräschar bara upp den på områden där det rört sig lite. Androidprogramering tex fanns inte ens då jag läste förra gången. Och datakommunikation har det åxå hänt en del på. Händer mycket på 10 år verkar det som. går tydligen att lyfta vatten 50m med en sugpump nu.

 

Men kommer janne ner till 0Pa så har han gjort det jävligt bra i alla fall, under det så skall han ha ett nobelpris. I labbmiljö kommer dom inte ens ner i 0Pa.

Det undrar jag åxå, sist någon lyckades bryta mot fysikens lagar på det sätt man kan läsa om här var nog när Jesus tog en promenad på vattnet för mer än 2000 år sen. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis går det inte att suga djupare än 9,8 m.


Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt roligt att läsa denna tråden.

Vetenskap vs. erfarenhet och troende.

Båda har rätt men det är ju för att man inte diskuterar samma sak!

 

Att suga en konstant vattenpelare kan man bara göra ca 10m beroende på absoluttryck.

Att suga en tank eller avlopp 25m ner handlar inte om sug och absoluttryck utan om flöde. Snabbt strömmande luft "transporterar" materialet.

Så länge man har ett högre luftflöde än 9,82m/s så motverkar man gravitationen och "sakerna" flyger med till sugbilen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev samet:

Fantastiskt roligt att läsa denna tråden.

Vetenskap vs. erfarenhet och troende.

Båda har rätt men det är ju för att man inte diskuterar samma sak!

 

Att suga en konstant vattenpelare kan man bara göra ca 10m beroende på absoluttryck.

Att suga en tank eller avlopp 25m ner handlar inte om sug och absoluttryck utan om flöde. Snabbt strömmande luft "transporterar" materialet.

Så länge man har ett högre luftflöde än 9,82m/s så motverkar man gravitationen och "sakerna" flyger med till sugbilen.

 

Därav två rör.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Galten:

Därav två rör.

Vilda teoretiska diskussioner, eftersom jag inte är någon expert på, ämnet kan väl för helvete någon av alla dessa experter förklara hur det kan fungera hos mej, som nämnt enstånk och ett 3/4 " rör ner.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollat lite och lite över 10m skall gå så min tidigare vetskap om G som styrande var faktiskt lite fel - det har att göra med trycket, rå (densiteten för vatten)*g är konstant men trycket kan förändras.  Om På dvs ångtrycket för vätskan inte överskrids så kan man suga ungefär 10.3m tydligen vilket jag är förvånad över. Men 40m lyft kan jag fortfarande inte få in i formlerna hur än jag försöker. Fanstyget blir inte i vätskeform ens då om jag fattat det rätt.

 

Jag har alltid trott att det var 9.8m som var max då vatten väger 1kg/l och trycket motsvarar 1atm eller 101,325 kPa. Men med lite trollande med siffror och antagande om temperaturer så blir det lite över 10m. Dock inte 40m änsålänge - då måste jag nog ta en sväng förbi systemet för att få lite snurr på siffrorna.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att rör Janne har ett dräpande svar på hur man får upp vatten djupare än 9,8.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Chan2014:

Vilda teoretiska diskussioner, eftersom jag inte är någon expert på, ämnet kan väl för helvete någon av alla dessa experter förklara hur det kan fungera hos mej, som nämnt enstånk och ett 3/4 " rör ner.

Chan2014

På vilken nivå sitter bottenventilen? Ett borrat hål till 40m kan ha vattenytan 4-5m under marknivå och bottenventilen där. Är väl ganska vanligt med djupa borrhål för att säkra tillräcklig vattenmängd som klarar ens förbrukning.

 

Där jag bor har en stugägare som bor utanför kommunens vattennät, djupborrat för vatten och han behöver inte ens en pump, det kommer med lite tryck själv upp ur hålet.

Bara sätta dit en kran, öppna den och vattnet kommer utan mekanik och el. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-19 at 13:00, skrev Kenneth4618:

Att det är två rör ner i hålet beror på att ett är för kallvatten och det andra för varmvatten  ;)

Ha ha varför har ingen tänkt på det förut även i Sverige, stoppa ned två rör i backen, skriv kallvatten på den ena och varmvatten på den andra, helt suveränt, kan kasta ut varmvattenberedaren

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Ha ha varför har ingen tänkt på det förut även i Sverige, stoppa ned två rör i backen, skriv kallvatten på den ena och varmvatten på den andra, helt suveränt, kan kasta ut varmvattenberedaren

Nej nej. Det ena röret är avlopp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Nej nej. Det ena röret är avlopp. 

Nej Nej jag har ju skrivit kallvatten och varmvatten då kan väl inte nåt av dom vara avlopp, fattar du väl då måste vi skicka ned tre rör, bra ide då värmer avloppet varm vattnet, ju mer du skiter ju varmare vatten Wow

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Boa52:

Nej Nej jag har ju skrivit kallvatten och varmvatten då kan väl inte nåt av dom vara avlopp, fattar du väl då måste vi skicka ned tre rör, bra ide då värmer avloppet varm vattnet, ju mer du skiter ju varmare vatten Wow

?Bra idé. Det blir återvinning och miljövänligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får tacka för alla inlägg. Nu vet jag allt om att suga. 

och

Kommunalt vatten->  tank -> pump- > huset

Måste man ha tank? Funkar det inte bara med en pump för att få upp vattentrycket?

OBS! Jag har ett litet radhus, ingen brunn eller så bara kommunalt vatten in som det är för lite tryck på.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Gustav:

Får tacka för alla inlägg. Nu vet jag allt om att suga. 

och

Kommunalt vatten->  tank -> pump- > huset

Måste man ha tank? Funkar det inte bara med en pump för att få upp vattentrycket?

OBS! Jag har ett litet radhus, ingen brunn eller så bara kommunalt vatten in som det är för lite tryck på.

//G

 

Nja, tankens fördel är ju att man alltid har en buffert.

Grannarna kan ju också bli lite griniga om du "suger bort" deras vatten ifrån matningen. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Gustav:

Får tacka för alla inlägg. Nu vet jag allt om att suga. 

och

Kommunalt vatten->  tank -> pump- > huset

Måste man ha tank? Funkar det inte bara med en pump för att få upp vattentrycket?

OBS! Jag har ett litet radhus, ingen brunn eller så bara kommunalt vatten in som det är för lite tryck på.

//G

 

Du kanske har tur och bor i ett område som inte allt som oftast blir drabbad av ett avbrot i vattentillförseln av diverse orsaker, då behöver du ju ingen tank. På alla ställen jag har bott på så har vattnet blivit avstängt ganska ofta, då kan det vara skönt med en egen tank.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎18 at 19:37, skrev andrejsdenruskige:

.

 

Felpost då någon annans citat kom in än det jag svarade på.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Gustav:

Får tacka för alla inlägg. Nu vet jag allt om att suga. 

och

Kommunalt vatten->  tank -> pump- > huset

Måste man ha tank? Funkar det inte bara med en pump för att få upp vattentrycket?

OBS! Jag har ett litet radhus, ingen brunn eller så bara kommunalt vatten in som det är för lite tryck på.

//G

 

Tror inte grannarna skulle bli så glada. Då din pump skulle sno delar av det redan dåliga tryck som finns i gatan utanför vilket skulle göra att grannen får väldigt dåligt tryck in till sig, när pumpen jobbar.

Det vill säga pumpen skulle vilja ha mera vatten än vad som levereras in.

Inte vidare hälsosamt för pumpen heller.

Därför bör du ha en tank som buffrar upp vattnet. Så det finns i tillräcklig mängd vatten för pumpen.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu är så petig med legionella i Sverige varför har inte alla i Asien dött av det redan?

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så bra med en stor tank, blir inte vattnet på sikt lite jolmigt. Är det inte bättre med en hydrofor på bara 300 liter då hinner inte vattnet bli så gammalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Om man nu är så petig med legionella i Sverige varför har inte alla i Asien dött av det redan?

Av den enkla anledningen att dom dör eller blir sjuka av mycket som inte registreras på samma sätt som i Sverige.

Sen har dom som har varmvatten oftast direktverkande vattenvärmare som inte lagrar vatten på samma sätt och därmed hinner inte bakterierna växa till sig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...