Jump to content
IGNORERAD

Vattentank hur funkar det?


Gustav

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev stefan5300:

 

Nu har inte jag läst hela tråden men man har väl en bottenventil på sugledningen längst ner. En backventil sätter man väl  mellan pump och tryckströmbrytaren till tanken för att inte vattentrycket från tanken  ska ligga och trycka på bottenventilen, så gjorde jag när jag höll på med rörmokeri.

Vet inte, ingen röris expert, jag har en backventil i botten precis som Janne skriver, här fungerar det utmärkt.

 

Chan2014

Ändrades av Chan2014
fel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    44

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    27

  • gst

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Har du en eller två slangar som går ner i hålet, och var i höjdled ligger vattenytan i förhållande till pumpen. Det är det som är intressant. En ejektor (2 slangar) eller för den delen en dränkt brunnpump (kabel åxå) trycker upp vatten, och hur långt ner du har slangen är inte intressant heller utan var vattenytan är i förhållande till pumpen vertikalt.

 

Men jag tror att jag ger upp på detta, i Thailand kan man tydligen bryta mot fysiska lagar. Kanske skapa -100Pa tex vilket normalt sett är omöjligt men kan gå om man har tillräckligt stor pump och motor enligt en expert på MPR.

 

Jag ger mig fan på att ni är bättre än mig på att programmera åxå, jag har bara jobbat med det i 23år och pysslat med datorer sen jag var 13år gammal.

 

På MPR skall man tydligen hålla käften.

Har ett rör ner, med backventil i ändan, är inte så insatt i dom fysikaliska teorierna men hemma hos mej funkar det utmärkt, nej för tusan är fullständigt värdelös på datorer och programmering kan jag knappt stava till, en fjäder i hatten till dej eftersom det tydligen är ditt gebit.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis backventil nere i ändan på ett sugande rör i brunn.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att veta nåt om rör eller ventiler i hål, så känns det som bottenventil och backventil är samma sak funktionsmässigt, förutom att det sitter rör i båda ändar av en backventil medan det sitter ett filter i ena änden av en bottenventil. Skruvar man bort filtret och sätter dit ett rör på bottenventilens båda sidor, så blir det automatiskt en backventil.

 

Tänker på engelskans foot valve som blir bottenventil och check valve för backventil.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Chan2014:

Vet inte, ingen röris expert, jag har en backventil i botten precis som Janne skriver, här fungerar det utmärkt.

 

Chan2014

 

 Så du har alltså en sådan här backventil monterad

images.jpg

 

Och inte en sådan här bottenventil

ladda ned.jpg

 

Eller en ejektor om brunnen är djupborrad.

5851241_1.jpg

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis backventil nere i ändan på ett sugande rör i brunn.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

38 minuter sedan, skrev Surin P3:

Utan att veta nåt om rör eller ventiler i hål, så känns det som bottenventil och back ventil är samma sak funktionsmässigt, förutom att det sitter rör i båda ändra av en backventil medan det sitter ett filter i ena änden av en bottenventil. Skruvar man bort filtret och sätter dit ett rör på bottenventilens båda sidor, så blir det automatiskt en backventil.

 

Tänker på engelskans foot valve som blir bottenventil och check valve för backventil.

 

Ja back och bottenventil fungerar på samma sätt.

 

men jag tror inte att denna skulle fungera att ha i botten på en brunn.

images.jpg

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

 

Ja back och bottenventil fungerar på samma sätt.

 

men jag tror inte att denna skulle fungera att ha i botten på en brunn.

images.jpg

 

 

Teoretiskt så funkar den väl, men den har en opraktisk form för att passa som bottenventil.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Teoretiskt så funkar den väl, men den har en opraktisk form för att passa som bottenventil.

 

Tror inte att det sitter någon fjäderbelastning som stänger i den ventilen eller om det nu är en gummikula i den.

 

Har försökt att hitta en sån där backventil på nätet i genomskärning för att visa hur den fungerar, den måste alltid monteras som den visas på bilden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är för härliga mina vänner, jag har sovit ett tag och nu med ny skärpa i sinnet inser jag att jag hellre kikar på matlagningsprogram och käbblar (jab-jab) med kärringen över skype än försöka förklara för någon hur fysik fungerar.

 

Sen får allas pumpar suga/lyfta flera kilometer om dom vill i höjd. Jag struntar i det. :)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

 

Tror inte att det sitter någon fjäderbelastning som stänger i den ventilen eller om det nu är en gummikula i den.

 

Har försökt att hitta en sån där backventil på nätet i genomskärning för att visa hur den fungerar, den måste alltid monteras som den visas på bilden.

 

Jag använder ganska precis bottenventiler av nedanstående modell här hemma.

 

5a6a6195-b8ff-4200-90f2-126c4535c662_Swing Foot Valve - Flanged End.JPG

 

Och den skulle teoretiskt kunna användas som backventil också.

 

Det finns ju så många olika modeller som fungerar som både och.

Och många som fungerar endast som det ena eller det andra.

 

Har till mitt system provat en uppsjö av olika varianter som finns att få tag på här och det fungerar som tänkt nu.

Jag har till och med vänt på flödesriktningen och fyllt en av dessa bottenventiler med pingisbollar för att kunna få olika nivå på överrinningen mellan två tankar som är byggda bredvid varandra, så professionell är jag. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 Så du har alltså en sådan här backventil monterad

images.jpg

 

Och inte en sådan här bottenventil

ladda ned.jpg

 

Eller en ejektor om brunnen är djupborrad.

5851241_1.jpg

 



Det är en sådan som du har på bild i mitten som man monterar. En bottenventil vilket består av backventil och filter.
Anledningen att jag skrev backventil istället för bottenventil, var för att beskriva funktionen som var det viktiga i diskussionen. För att få forumets experter att förstå det på ett pedagogiskt sätt.
Men den riktiga benämningen är bottenventil. Finns att köpa på homepro.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev janne_h:

Ha ha, Du kanske borde läsa TS första inlägg innan du uttalar dig. :)

Jetpump är en sådan som sitter bredvid tankarna även i Thailand.

Men man kan skriva sugande pump så förstår dom flesta (förutom KMM) vad det handlar om. :)

 

https://www.google.se/search?q=jetpump&biw=1920&bih=906&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjvw5emnMvOAhWKKCwKHetGAbAQ7AkIVw

 

 

12 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Ha ha ..... Jag kommer hem till Bangkok nästa månad. Då kan du komma upp på studiebesök och åka med någon av mina rörisar. Så kanske du lär dig nånting.

Jag äger ju rörfirma även i Bangkok. och har ganska god insikt om Thailändska pumpar.

Bara för att du inte kan termen för vad olika pumpar kallas för betyder inte att dom inte finns. :)

Så den pumptyp som jag har på uteplatsen, likadan typ som jag sett i alla andra hus jag besökt i Pattaya är en Jetpump ? Det hade jag faktiskt ingen aaaaning om.

 

Pump 005.JPGTank 001.JPG

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Jag använder ganska precis bottenventiler av nedanstående modell här hemma.

 

5a6a6195-b8ff-4200-90f2-126c4535c662_Swing Foot Valve - Flanged End.JPG

 

Och den skulle teoretiskt kunna användas som backventil också.

 

Det finns ju så många olika modeller som fungerar som både och.

Och många som fungerar endast som det ena eller det andra.

 

Har till mitt system provat en uppsjö av olika varianter som finns att få tag på här och det fungerar som tänkt nu.

Jag har till och med vänt på flödesriktningen och fyllt en av dessa bottenventiler med pingisbollar för att kunna få olika nivå på överrinningen mellan två tankar som är byggda bredvid varandra, så professionell är jag. :D 

 

Ja just de, klaffbottenventil heter det, klaffen öppnar när det blir sug och stänger när pumpen slår ifrån, samma funktion som en klaffbackventil som bara ska monteras på ett sätt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så den pumptyp som jag har på uteplatsen, likadan typ som jag sett i alla andra hus jag besökt i Pattaya är en Jetpump ? Det hade jag faktiskt ingen aaaaning om.

 

Pump 005.JPGTank 001.JPG



Både ja och nej.
Man skulle kunna kalla den pumpautomat eftersom den innehåller alla delar som hydropress och trycksyrömbrytare.
Men ser man bara till pumpen är det en jetpump.
Sen finns ju om du går till homepro pumparna att köpa lösa. Till exempel om fastigheten har tank på taket som den pumpar upp till, så är ju det överflödigt med hydropress och trycksyrömbrytare.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Det är en sådan som du har på bild i mitten som man monterar. En bottenventil vilket består av backventil och filter.
Anledningen att jag skrev backventil istället för bottenventil, var för att beskriva funktionen som var det viktiga i diskussionen. För att få forumets experter att förstå det på ett pedagogiskt sätt.
Men den riktiga benämningen är bottenventil. Finns att köpa på homepro.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Hej Janne jag tittar på Fritz bilder och undrar om rördimensionen   mellan pump och tank och pump in i huset har någon betydelse. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 Så du har alltså en sådan här backventil monterad

images.jpg

 

Och inte en sådan här bottenventil

ladda ned.jpg

 

Eller en ejektor om brunnen är djupborrad.

5851241_1.jpg

 


Den bottenventilen är det samma som en backventil :)


Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janne jag tittar på Fritz bilder och undrar om rördimensionen   mellan pump och tank och pump in i huset har någon betydelse. mvh



Jo det har den på så sätt att dimensionen från va verket är så klen att pump och tank behövs.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

 

 Så du har alltså en sådan här backventil monterad

images.jpg

 

Och inte en sådan här bottenventil

ladda ned.jpg

 

Eller en ejektor om brunnen är djupborrad.

5851241_1.jpg

 

Ja vet inte om man kallar 40 m för djup borrad, men den ventilen jag har i ändan/botten på röret är en sådan där simpel som finns att köpa i affärer som bl.a säljer bevattningrör, finns i metal samt PVC och har backfunktion, använder samma ventil till min bevattningspump i dammen, som Janne nämnde så får man fylla på systemet med vatten för att få det att funka, nog om detta tar inga mer meningslös diskussioner med er experter, det funkar bra här hemma bevisligen.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Soengsang:


Den bottenventilen är det samma som en backventil :)


Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Nä.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäklar.............denna tråd börjar bli lika intressant som L64`s spistråd :haha:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Nä.

 

Jo, jag monterade en exakt en sådan för några månader sedan, och det är en backventil, den gamla ventilen hade gått sönder i tanken så vi fick inte tag i vattnet.

Men ok, kanske finns dessa utan backventilsfunktion också, bara med ett nätfilter.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Jo, jag monterade en exakt en sådan för några månader sedan, och det är en backventil, den gamla ventilen hade gått sönder i tanken så vi fick inte tag i vattnet.

Men ok, kanske finns dessa utan backventilsfunktion också, bara med ett nätfilter.

 

Fattade inte riktigt vad du menade, gör det inte nu heller men vad exakt vad det du monterade, gå in på en rörfirma och säg att du vill köpa en  bottenventil R 25 så får du en bottenventil och inte en backventil.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

 

Fattade inte riktigt vad du menade, gör det inte nu heller men vad exakt vad det du monterade, gå in på en rörfirma och säg att du vill köpa en  bottenventil R 25 så får du en bottenventil och inte en backventil.

 

Den har ju backventilsfunktion, det kan du inte förneka.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

 

Den har ju backventilsfunktion, det kan du inte förneka.

 

Javisst men det är en bottenventil.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...