Jump to content
IGNORERAD

Vattentank hur funkar det?


Gustav

Recommended Posts

31 minuter sedan, skrev janne_h:


Hmmm varför har du tanken på taket?
 

 

 

Kanske för att det ska finnas vatten även om det blir strömavbrott?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    44

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    27

  • gst

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Grannen rakt över har placerat sin vattentank på taket, jag gissar att det är pga platsbrist. Vi har en stor uteplats med gott om utrymme så där står våran tank.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Hmmm varför har du tanken på taket?
Den lilla pumpen har väl en liten trycktank inbyggd?
Då är det ju bättre att placera tanken i marknivå. Låta det kommunala vattnet strömma in i tanken så du har en buffert. Sen låter du pumpen suga från tanken och trycka rakt ut i rörsystemet. På detta sätt kan du få upp ett mera normalt tryck i rörsystemet som du ställer in själv eller är förinställt på pumpen exempel 3,5 bar.
Om du har tanken på taket. Så är det höjden den är placerad på som bestämmer trycket. Och att få upp den på 35 meter (0,1 "bar per meter) verkar lite överkurs. Stadsvatten i Sverige håller för övrigt ca 6 till 8 bar.

Eget vatten brukar normalt ligga mellan 3 till 5 bar.

Det fungerar även om du låter tanken stå kvar att koppla om det. Då Stadsvattnet borde normalt orka upp till din takhöjd.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Framfor allt for platsbrist men tanken var att självtrycket skulle funka utan pump. Men icke...det knappt skavlade ur vår kranar.  Så nästa steg var att montera en pump på utgående från tanken.

Blev ju kanon men oftast blev tanken tom pga av att vattnet från tanken används till hushållet,skethus,duschar samt att vattna trådgården morgon och kväll under torrperioden. Och dåligt tryck

från stadsvattnet.

Så då monterade jag en pump mellan inkommande vatten från kommun och tanken. HÄR där vi bor räcker sällan stadsvattnets tryck for att orka upp till tanken!!!

Isåfall HADE jag väl ALDRIG monterat den lilla pumpen. Elementär även for en icke utbildad hemmarorkrokare!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med en tank på 2000l är väl att man har vatten för några dygn när det kommunala stängs av lite då och då.

 

Thomas har ju två pumpar, tippar den ena för att fylla tanken och den andra för att få rätt tryck i huset.

Där jag bodde förut var stadsvattnets tryck tidigt på morgonen och ett tag på kvällen så lågt att det inte ens kom ur duschen.

 

För många förbrukare samtidigt........



Ja tank är ju bra, och meningen med den är ju just buffringen. Och har han 2 pumpar så fungerar det ju, även om det är lite att springa över ån efter vatten. Och isåfall finns det ju ingen anledning att ändra något. Jag fick intrycket att han hade tanken på taket som sen gav självfalls tryck (vattentorn) som många thai har enligt gammal princip.
If it ain't broken, don't fix it.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Framfor allt for platsbrist men tanken var att självtrycket skulle funka utan pump. Men icke...det knappt skavlade ur vår kranar.  Så nästa steg var att montera en pump på utgående från tanken.

Blev ju kanon men oftast blev tanken tom pga av att vattnet från tanken används till hushållet,skethus,duschar samt att vattna trådgården morgon och kväll under torrperioden. Och dåligt tryck

från stadsvattnet.

Så då monterade jag en pump mellan inkommande vatten från kommun och tanken. HÄR där vi bor räcker sällan stadsvattnets tryck for att orka upp till tanken!!!

Isåfall HADE jag väl ALDRIG monterat den lilla pumpen. Elementär även for en icke utbildad hemmarorkrokare!!





Inte alls elementärt eftersom jag inte vet om intrycket annat än att det normalt här i Bangkok i alla fall räcker för att fylla en motsvarande tank. Som placeras i gatunivå. Dock förstår jag att trycket blir lägre när du höjer upp tanken.
Dock är det desto vanligare ute på landet att Thailändare laborerar med vattentorn, typ äldre teknik, för att man inte förstår hur en modern pump fungerar.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

 

 

 


Inte alls elementärt eftersom jag inte vet om intrycket annat än att det normalt här i Bangkok i alla fall räcker för att fylla en motsvarande tank. Som placeras i gatunivå. Dock förstår jag att trycket blir lägre när du höjer upp tanken.
Dock är det desto vanligare ute på landet att Thailändare laborerar med vattentorn, typ äldre teknik, för att man inte förstår hur en modern pump fungerar.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

 

 

Hej Janne

Kan du ge mig ett gott råd hur jag ska göra med mitt 2 vånings townhouse. Har ingen pump ingen tank i dagsläget. Tänkte köpa en liten tank och en pump. Vad ska jag ha för att få bra vattentryck i ledningarna. Idag rinner det knappt i kranen på övervåningen och röv duschen går inte använda. Obs nya prylar så silarna är inte igen täppta.Har kollat. Tänkte också installera ett enkelt filter för att förhindra igentäppta silar och sånt.

Vad skulle du köpa för pump tank och filter. Mycket tacksam för svar

//G

 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 

 


Inte alls elementärt eftersom jag inte vet om intrycket annat än att det normalt här i Bangkok i alla fall räcker för att fylla en motsvarande tank. Som placeras i gatunivå. Dock förstår jag att trycket blir lägre när du höjer upp tanken.
Dock är det desto vanligare ute på landet att Thailändare laborerar med vattentorn, typ äldre teknik, för att man inte förstår hur en modern pump fungerar.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

 

 

Är t.o.m mycket elemäntärt! Är min tank ofta tom p.g.a av dåligt tryck på inkommande vatten så går man väl och koper en pump for att avhjälpa problemet!!! Kan det bli mer elementärt???

Kan även informera dig om att vi har grannar som har tanken i gatuplan och har samma problem med att tanken inte fylls p.g.a dåligt tryck.

Vart vill du komma?

Och vad har laborerande Thai på landsbygden med mig att gora??

Ska jag tyda det mellan radera som att du tycker jag är inkompetent på något vis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska passa på att ställa en fråga även jag. Vi har borrat efter vatten, och har en pump som fyller vår vattentank.

Efter vattentanken sitter en pump som pumpar in vatten, och ska gå när vi öppnar någon kran.

df84b59229f3abee854bbfd42ebdc5a2.jpg

a02fcec3bb31916211bda0e87f55ee20.jpg

Nu är det så att pumpen står och "häckar" precis hela tiden, vilket inte känns ok. En som ska begripa något sägeratt orsaken är en liten vattenläcka vi har inne i huset, men jag tycker det låter märkligt.

Sätter vi på lite vatten inne i huset pulserar vattnet i kranen, sätter vi på fullt är det ok, då går pumpen som den ska. T ex om man sätter på lite vatten i handfatet, så pulserar det. Spolar man då i toaletten, så kommer vattnet jämt (hoppas ni förstår). Känns inte som att det borde vara såhär, men just att pumpen startar och stängs av en gång i sekunden är mest irriterande. Kan ju varken vara bra för pump eller elräkning.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Lufta pumpen!

 

Det svarta stora skruven på toppen av själva pumpen.

 

Hade samma fel själv förut. Vet lösningen, men börja med detta.

 

Återkom...

Ändrades av Jiipee
Link to comment
Dela på andra sajter

Lufta pumpen!

 

Det svarta stora skruven på toppen av själva pumpen.

 

Hade samma fel själv förut. Vet lösningen, men börja med detta.

 

Återkom...


Blev sämre, nu startaroch stoppar den precis kontinuerligt :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev gst:


Blev sämre, nu startaroch stoppar den precis kontinuerligt :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Vad händer när du lossar på skruven, det ska spruta vatten men ingen luft om det är OK.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer när du lossar på skruven, det ska spruta vatten men ingen luft om det är OK.

 

Fritz..

Kommer bara vatten. Problemetbär att efter att jag lossat på den svarta skruven startar och stoppar pumpen 10 gånger per sekund i stället förc1 gång :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna en krana nånstans och lufta när pumpen snurrar.

 

Annars...

 

Nu måste du skruva i själva regulatorn. Öppna den runda svarta plastkopan. Där inne på toppen sitter en seglad skruv.

 

Öppna detta långsamt, räcker kanske ett halvt varv.

Du hör vad händer med pumpen.

 

Fjäder i den blir "trött" efter några år.

 

Återkom...

Link to comment
Dela på andra sajter


Bilden säger mig inte då mycket. Min fru är ute och letar efter nån som ksn, just nu blir det bara sämre och sämre :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna den gråa plastkopan brevid den röda pumpen. Där har du regulatorn och skruven.

 

Vill slå om vad att någon vill sälja dig en nu pump alldeles strax?

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna den gråa plastkopan brevid den röda pumpen. Där har du regulatorn och skruven.

 

Vill slå om vad att någon vill sälja dig en nu pump alldeles strax?


I den grå plast kåpan var det bara elkopplingar

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev gst:


Bilden säger mig inte då mycket. Min fru är ute och letar efter nån som ksn, just nu blir det bara sämre och sämre :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

I den röda lilla behållaren finns väl en gummibälg som det ska vara lufttryck i, är de det, sitter väl en luftnippel på gaveln.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

I den röda lilla behållaren finns väl en gummibälg som det ska vara lufttryck i, är de det, sitter väl en luftnippel på gaveln.


Helt riktigt, är en nippel som på en bil. Hur mycket lufttryck ska det vara? Sen gäller det att få tag i en pump också, men det ska väl lösa sig

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstorade bilden.

 

Vad stor det på den röda på sidan?


Slå testa med luft, som Stefan föreslog, så får vi se om det hjälper innan jag gör något annat.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:


Helt riktigt, är en nippel som på en bil. Hur mycket lufttryck ska det vara? Sen gäller det att få tag i en pump också, men det ska väl lösa sig

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

Det du skriver tyder på att trycktanken (behållaren) är full med vatten,  det är 16 år sedan jag höll på med rörmokeri så jag har glömt men jag har för mig att trycket i bälgen ska vara 2 hekto under pumpens tillslagstryck och det ska vara en vattenkran öppen då det pumpas i luft.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det du skriver tyder på att trycktanken (behållaren) är full med vatten,  det är 16 år sedan jag höll på med rörmokeri så jag har glömt men jag har för mig att trycket i bälgen ska vara 2 hekto under pumpens tillslagstryck och det ska vara en vattenkran öppen då det pumpas i luft.

Låter mycket troligt det du skriver, kommer vatten ur luftnippeln när man öppnar den.

Hur gör man då?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...