Jump to content
IGNORERAD

Vilsna turister räddade från Koh Changs djungel


MPR Nyheter

Recommended Posts

23 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Uppland, du vet alldeles i närheten av de där sörlänningarna :crazy: 

Sörlandet, ät inte av den svampen koka den i vodka först

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    28

  • Knasen

    18

  • Tallviking

    13

  • Alarik

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Sörlandet, ät inte av den svampen koka den i vodka först

"Vodka" är det hemgjord i dunk?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

"Vodka" är det hemgjord i dunk?

 

Jag är förvånad och imponerad över att han kunde stava till vodka.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Det händer ju några ggr om året att Thai går vilse i skogen, Koh Chang 3 * 1 mil, vilhellmina fjällen, vet inte men 20 * 30 mil är det då minst. Thaifolket brukar vara bra på att ta hand om varandra i skogen, visslar, hoar så dom har kontakt

 

Det är just det som jag är inne på, det är ju inga jätteavstånd det handlar om även om man måste gå det dubbla eller tredubbla avståndet på grund av jobbig terräng så är det ändå inte omöjligt. Jag skulle hellre vara vilsen på en ö med Koh Changs dimensioner än i någon svensk urskog med tiotals mils avstånd mellan diverse grusvägar som man inte ens vet var eller om de bär någonstans. Hittar man en väg längsmed strandkanten på en ö så torde den ju leda någonstans vilket inte alltid är fallet med svenska skogsvägar om man går åt fel håll..

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

"Vodka" är det hemgjord i dunk?

All alkohol med den sörlänning svampen är en bonus och inga besök på sjukan

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Det är just det som jag är inne på, det är ju inga jätteavstånd det handlar om även om man måste gå det dubbla eller tredubbla avståndet på grund av jobbig terräng så är det ändå inte omöjligt. Jag skulle hellre vara vilsen på en ö med Koh Changs dimensioner än i någon svensk urskog med tiotals mils avstånd mellan diverse grusvägar som man inte ens vet var eller om de bär någonstans. Hittar man en väg längsmed strandkanten på en ö så torde den ju leda någonstans vilket inte alltid är fallet med svenska skogsvägar om man går åt fel håll..

Du har ju så dj-la rätt, fan du är min kompis nu, nja nu tog jag väl i. Du har rätt små ytor och jobbiga men du hör säkert trafiken uppe på en kulle på Koh Chang

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Du har ju så dj-la rätt, fan du är min kompis nu, nja nu tog jag väl i. Du har rätt små ytor och jobbiga men du hör säkert trafiken uppe på en kulle på Koh Chang

"Du hör säkert trafiken uppe på en kulle"

 

Märks att du aldrig varit in i en djungel i Thailand

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

"Du hör säkert trafiken uppe på en kulle"

 

Märks att du aldrig varit in i en djungel i Thailand

Det är det jag varit på Koh Chang ingen stor ö, du kan i stort sett gå åt vilket håll som helst så kommer du fram till bebyggelse, prova det i vilhelmina eller storuman skogarna då får du problem om du inte är en van skogsgubbe, kan ändå gå åt pipsvängen men då får man krypa ihop under en gran och göra ett nytt försök nästa dag

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är det jag varit på Koh Chang ingen stor ö, du kan i stort sett gå åt vilket håll som helst så kommer du fram till bebyggelse, prova det i vilhelmina eller storuman skogarna då får du problem om du inte är en van skogsgubbe, kan ändå gå åt pipsvängen men då får man krypa ihop under en gran och göra ett nytt försök nästa dag

Det faktum att du fyllsovit under en gran i Storuman gör dig inte till den vildmarksexpert som du själv vill framstå som.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev GreenValley:

Det faktum att du fyllsovit under en gran i Storuman gör dig inte till den vildmarksexpert som du själv vill framstå som.

Du dricker inte när du går med bössa men det förstår ni inte, Är ingen vildmarksexpert men ni sörlänningar vet nada om skog

God natt på er tomte nissar

Link to comment
Dela på andra sajter

En MPR sammankomst på Koh Chang i regi av Boa52 kan kanske intressera.

Behöver Boa lite hjälp med planeringen så hjälper nog gärna BTT till.

På programmet kan ju lämpligen changhävning, orientering och bergsklättring, i nämnd ordning, ingå.

Herr Chang kan hålla koll på eskapaderna. Blir nog stoff bra historier.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

"Du hör säkert trafiken uppe på en kulle"

 

Märks att du aldrig varit in i en djungel i Thailand

 

Sitter man i bilen och fotar medans frugan plockar svamp i de svenska skogarna ska man nog inte uttala sig som någon vildmarksexpert :crazy: 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Sitter man i bilen och fotar medans frugan plockar svamp i de svenska skogarna ska man nog inte uttala sig som någon vildmarksexpert :crazy: 

Jag har iallafall varit in i både regnskog och djungel i Thailand vilket storviltsjägaren från norr troligtvis inte har.

Han går nog bara snitslade jaktstigar ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig orsak att man går vilse är att man går i cirklar när man tror att man knallar på i samma riktning.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Fritz:

Hade dom bara haft med sig en papperskarta över området samt kompass så hade detta aldrig hänt, sanna mina ord. :lol:

 

Präktighetsministern Fritz..

 

Håller med dig helt och hållet (trots att du verkar få det till ett skämt med smileyn).  Fast det troliga är väl att dagens ungdomar inte har en susning om hur man läser en karta eller använder en kompass. Helt förstörda av sina ifånar med stegräknare, gps och all annan skit som de innehåller.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att undvika att gå i cirklar om man går vilse i dom svenska skogarna kan man kolla in grenarna på tallarna. Dom är större på den södra sidan.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Fritz:

För att undvika att gå i cirklar om man går vilse i dom svenska skogarna kan man kolla in grenarna på tallarna. Dom är större på den södra sidan.

 

Fritz..

Myrstackar fungerar åxå, och solen om man har en klocka. Skall fungera med lavar åxå, men jag ser inte nån större skillnad på norr och söder på lavtillväxten.

 

Och i lite tätare skog (djungel) så fungerar kanske en lång pinne (flera meter) som man låter vara vågrät. Tydligen går man rakare då i alla fall enligt nåt TV-program som jag inte hittar just nu. Fast det kan ju vara en skröna åxå.  

 

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Fritz:

För att undvika att gå i cirklar om man går vilse i dom svenska skogarna kan man kolla in grenarna på tallarna. Dom är större på den södra sidan.

 

Fritz..

 

Tallens innerbark kan användas till barkbröd och gröt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Tallviking:

 


Bergen är helt täckta av djup, tät och hög djungel så även om du står på en topp ser du inte mycket

Ön är bara bebyggd till 5% och längs i huvudsak västra stranden. Resten är orörd djungel i ett naturreservat

Är det dessutom stadsbor och det börjar bli mörkt har jag inga som helat problem att förstå hur som kan gå vilse

Det finns väldigt få röjda leder i öns skogar och stora hinder i terrängen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

15 timmar sedan, skrev Tommy:

Tar emot, men jag vet att Tallviking har rätt här, att stå på en bergstopp hjälper inte om skogen är så tät  att du bara ser 20 meter i alla riktningar.

 

Sen tror jag de flesta "Asfaltsbarn" undviker att ge sej ut i en helt okänd djungel, det är värre med glada äventyrare, som tror att de har koll för att de hat jagat hare nån gång i Sverige...

 

Kompisen klättrade i träd, för att få utsikt.

 

MVH Tommy

 

Jaså du Tommy, du vet att Tallviking har rätt. Tänk om det berörda berget i det här fallet ät känt för sin vida utsikt från toppen, har Tallen fortfarande rätt då? :mdr: 

 

http://iamkohchang.com/activities/on-land/khao-laem-trek.html

 

Vidare skulle det vara intressant att veta hur många av alla experter som uttalar sig i tråden som faktiskt lämnat moppen och knallat in i djungeln på Koh Chang? Jag har gjort det så jag sitter inte bara hemma i soffan eller direktörsläderfåtöljen och spekulerar. 

 

 

Ändrades av Raggmunken
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför står vi i den här djungeln? :big_smile:

 

 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag travade runt lite i Khao Sok utan guide, men det räknas väl inte. Jag travade inte iväg alltför långt heller.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jag travade runt lite i Khao Sok utan guide, men det räknas väl inte. Jag travade inte iväg alltför långt heller.

 

Glöm inte ATM-utfärden i Khao Lak.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bott i en skokartong vid motorvägen. Gick upp en timma innan jag gick och lade mig och min far slog mig till söms. Fick betala för att jobba och åt en näve med grus.

Försöker man berätta det för ungdomarna idag så tror dom dig inte.

 

Underhållande läsning i tråden.

 

Om man nu känner för att knalla lite i djungeln, men vill göra det under ordnade förhållanden - ja, då finns det exempelvis en lagom lång ordnad djungelstig som utgår från västra delen av anläggningen Chai Chet vid Klong Prao, Koh Chang. Jag gick där - och kom tillbaka helskinnad.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

 

Jaså du Tommy, du vet att Tallviking har rätt. Tänk om det berörda berget i det här fallet ät känt för sin vida utsikt från toppen, har Tallen fortfarande rätt då? :mdr: 

 

http://iamkohchang.com/activities/on-land/khao-laem-trek.html

 

Vidare skulle det vara intressant att veta hur många av alla experter som uttalar sig i tråden som faktiskt lämnat moppen och knallat in i djungeln på Koh Chang? Jag har gjort det så jag sitter inte bara hemma i soffan eller direktörsläderfåtöljen och spekulerar. 

 

 

Men då gick du nog på en upptrampad stig till ett vattenfall eller utsikt vilket jag också gjort på Koh Chang

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...