Jump to content
IGNORERAD

Vilsna turister räddade från Koh Changs djungel


MPR Nyheter

Recommended Posts

13 minuter sedan, skrev Stefan:

Hej!

Jag tror att de som inte har varit i en "riktig" djungel kan förstå hur djävliga förhållandena är i en. Är den sedan så kuperad som på Koh Chang är det riktigt fruktansvärt.
En papperskarta är helt värdelös när man väl är vilse, för sikten är bara några meter och djungeln är bara markerad som en enda stor grön massa på kartan. En kompass är självklart bra, men du måste hela tiden korrigera din kurs i sidled för hinder i terrängen, ibland många hundra meter.
Djungeln på Koh Chang är stenig, slipprig, taggig och värmen suger snabbt musten ur dig. Då börjar det bli riktigt farligt, även de bästa vildmarksmänniskorna tappar fokus så småningom i förhållanden som dessa och börjar tänka irrationellt.

Jag har mycket stor erfarenhet av vildmarksliv i de Svenska skogarna och har även varit på en hel del djungel treekingar. Jag skulle dock aldrig ge mig ut i en djungel utan en bra guide, inte ens på Koh Chang!

//S
 

Vist är du en stadsbo, om man man gör en tio utflykter i skogen med guide i sitt liv säger inget, men att en van vildmarksmänniska ska tappa fokus tror jag inte på inte på en sån liten ö som Koh Chang. Har du varit ute en hel dag i skogen i Sverige och sovit över i skogen, som jägare väntar man på spelande Orrar tidigt på morronen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    28

  • Knasen

    18

  • Tallviking

    13

  • Alarik

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Nej. En direktörsläderfåtölj naturligtvis

 

Ett par skärmdumpbilder från videon

 

Skärmklipp.JPG

 

Skärmklipp1.JPG

Bilder ljuger väl lite men det såg inte ut att vara så mycket sly så man inte skulle hitta tillbakas. En bäckravin här år det ju tätare med skog och sly

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Vist är du en stadsbo, om man man gör en tio utflykter i skogen med guide i sitt liv säger inget, men att en van vildmarksmänniska ska tappa fokus tror jag inte på inte på en sån liten ö som Koh Chang. Har du varit ute en hel dag i skogen i Sverige och sovit över i skogen, som jägare väntar man på spelande Orrar tidigt på morronen

https://www.youtube.com/watch?v=16-0zRzkh2g&feature=youtu.be&t=2m39s

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Vist är du en stadsbo, om man man gör en tio utflykter i skogen med guide i sitt liv säger inget, men att en van vildmarksmänniska ska tappa fokus tror jag inte på inte på en sån liten ö som Koh Chang. Har du varit ute en hel dag i skogen i Sverige och sovit över i skogen, som jägare väntar man på spelande Orrar tidigt på morronen

Ja ha då var det dags igen! Vad vet du om mitt liv? Varför har du en sådan dryg och nedlåtande ton? Har du själv övernattat i en djungel efter en heldags vandring och bara tillryggalagt några få kilometer?

Jag har full respekt för att du har varit jägare i större delen av ditt liv och gått på sängen under en gran i skogen. Men hör och häpna, det har jag också. 

De kunskaper du och jag har om vildmarksliv i Sverige är näst intill värdelösa om du är vilse i en djungel.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Nej. Inte från själva vandringen men här är en när vi åker ut från ön mot fartyget igen

 

Skärmklipp3.JPG

 

Ja om ni trodde ni skulle överlev djungeln klädda så där så gör du nog bäst i att fortsätta sitta hemma i direktörsläderfåtöljen och drömma och spekulera :rolleyes: 

Ändrades av Raggmunken
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Stefan:

Ja ha då var det dags igen! Vad vet du om mitt liv? Varför har du en sådan dryg och nedlåtande ton? Har du själv övernattat i en djungel efter en heldags vandring och bara tillryggalagt några få kilometer?

Jag har full respekt för att du har varit jägare i större delen av ditt liv och gått på sängen under en gran i skogen. Men hör och häpna, det har jag också. 

De kunskaper du och jag har om vildmarksliv i Sverige är näst intill värdelösa om du är vilse i en djungel.

//S

Ok, en liten fråga var det ju, vist har du bott i en stad hela ditt liv och nu är jag inte dryg och nedlåtande. Du går inte vilse på Koh chang ok gå fel och det tar längre tid att hitta hem, vilse då vet du inte vilket håll du ska gå hem, vilse när du har bara 1 mil rakt över, nej, nej

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Ja om ni trodde ni skulle överlev djungeln klädda så där så gör du nog bäst i att fortsätta sitta hemma i direktörsläderfåtöljen och drömma och spekulera :rolleyes: 

 

Som jag skrev var vi "käcka gossar" för 27 år sedan och troligen stadsbor allihop d.v.s väldigt liknande förhållanden med dom som gick vilse på Koh Chang

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Vist är du en stadsbo, om man man gör en tio utflykter i skogen med guide i sitt liv säger inget, men att en van vildmarksmänniska ska tappa fokus tror jag inte på inte på en sån liten ö som Koh Chang. Har du varit ute en hel dag i skogen i Sverige och sovit över i skogen, som jägare väntar man på spelande Orrar tidigt på morronen

 

Ja, du är minsann en riktig spelevink :) 

 

och fan vet om du inte har rätt i att du inte hade gått vilse på nämnda ö

men akta dig för storstadsdjungeln

där är det lätt att få en orre

om du nu inte är en typ Crocodile Dundee förstås.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Som jag skrev var vi "käcka gossar" för 27 år sedan och troligen stadsbor allihop d.v.s väldigt liknande förhållanden med dom som gick vilse på Koh Chang

 

Själv skulle jag inte ens få för mig att bege mig ut i djungeln klädd i korta adidas randiga shorts. Men jag sitter ju inte i en direktörsläderfåtölj och spekulerar utan i sketen nersutten soffa :crazy: 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Ja, du är minsann en riktig spelevink :) 

 

och fan vet om du inte har rätt i att du inte hade gått vilse på nämnda ö

men akta dig för storstadsdjungeln

där är det lätt att få en orre

om du nu inte är en typ Crocodile Dundee förstås.

Ha Ha bra där, mera rädd för idi*ter i en storstadsdjungel än i skogen, djuren är inte påtända och oberäknigla

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Själv skulle jag inte ens få för mig att bege mig ut i djungeln klädd i korta adidas randiga shorts. Men jag sitter ju inte i en direktörsläderfåtölj och spekulerar utan i sketen nersutten soffa :crazy: 

 

Don efter person

 

Vad har du själv för erfarenhet att tillföra tråden ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Don efter person

 

Vad har du själv för erfarenhet att tillföra tråden ?

 

Som det verkar ungefär lika mycket som du, spekulationer från soffan :mdr: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Raggmunken:

 

Som det verkar ungefär lika mycket som du, spekulationer från soffan :mdr: 

 

Du har uppenbart för lite att göra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Ha Ha bra där, mera rädd för idi*ter i en storstadsdjungel än i skogen, djuren är inte påtända och oberäknigla

 

Som jägare borde du veta att djur är oberäkneliga

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Du har uppenbart för lite att göra

 

Verkligen inte. Om jag inte jobbar så är jag ute och ränner i skogen med käringa och plockar svamp som hon sedan säljer. Å inte ett öre av förtjänsten får jag ta del av :wacko: 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Som jägare borde du veta att djur är oberäkneliga

Fel av dej, djuren visar ganska tidigt vad dom tänker göra

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Verkligen inte. Om jag inte jobbar så är jag ute och ränner i skogen med käringa och plockar svamp som hon sedan säljer. Å inte ett öre av förtjänsten får jag ta del av :wacko: 

Var och hittar ni bra med svamp, du är så rik sen förut så du behöver inte mera pengar, ut i skogen och gå vilse så har vi en ny tråd

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Fel av dej, djuren visar ganska tidigt vad dom tänker göra

 

Ja, kanske 99 gånger av hundra.

Det är det som gör dem oberäkneliga.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Var och hittar ni bra med svamp, du är så rik sen förut så du behöver inte mera pengar, ut i skogen och gå vilse så har vi en ny tråd

 

Rik är jag inte men jag unnar henne verkligen att hon kan tjäna en slant även om jag får stå för vissa transportkostnader och en del av svampletandet. Dessutom måste jag ju slita mig från soffan och röra på fläsket så det är en ren bonus :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Rik är jag inte men jag unnar henne verkligen att hon kan tjäna en slant även om jag får stå för vissa transportkostnader och en del av svampletandet. Dessutom måste jag ju slita mig från soffan och röra på fläsket så det är en ren bonus :) 

Här har det inte kommit nån svamp ännu därför frågade jag var i Sverige, men nu får vi inte förstöra tråden för alla trappers med asfalltskorna på

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Boa52:

Här har det inte kommit nån svamp ännu därför frågade jag var i Sverige, men nu får vi inte förstöra tråden för alla trappers med asfalltskorna på

 

Uppland, du vet alldeles i närheten av de där sörlänningarna :crazy: 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Ja, kanske 99 gånger av hundra.

Det är det som gör dem oberäkneliga.

Dom påtända statsborna 99 % oberäkniliga

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det händer ju några ggr om året att Thai går vilse i skogen, Koh Chang 3 * 1 mil, vilhellmina fjällen, vet inte men 20 * 30 mil är det då minst. Thaifolket brukar vara bra på att ta hand om varandra i skogen, visslar, hoar så dom har kontakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...