Jump to content
Naam kaeng

Vilka högtalare skall man ha

Recommended Posts

Kitung

Jag kopierar från recensionen

"Det är inte många hifi-tillverkare som använder sig av så stora baselement för att även återge mellanregistret, eftersom det kan orsaka fasproblem och en väldigt snäv spridningskaraktär i det övre mellanregistret. Klipsch löser detta elegant genom att flytta ner delningsfrekvensen mellan dem och diskanten till låga 1 750 Hz. För vanliga diskantelement kan det nästan betraktas som djupbas, men en kompressionsdiskant med ultrakort slaglängd är inte som andra diskanter, och klarar detta fint."

Jag upplever ljudet som sammetslent, inte alls skräniga som Andrejs gör, (har du verkligen lyssnat på denna modell?) När jag drar på volymen så känns inte ljudet som högre, utan bara som mer. Låter konstigt, med jag tolkar det som att det saknas distortion, vilket ju är mycket bra. De har hög känslighet vilket gör att de kan drivas av effektsvaga förstärkare. Jag har provat med en 45W Marantz 6005, och det låter i princip lika bra som med den 150W HK 990 som jag använder dagligen.

Kitung

Ändrades av Kitung
skrev felaktigt 160 istället för 150
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Benjamas
När jag drar på volymen så känns inte ljudet som högre, utan bara som mer.

Precis så med mina gamla Canton Rcl lite vass diskant när dom va nya men nu när dom är ordentligt inspelade så är jag grymt nöjd. Importerade själv från Tyskland för ca 7000 sek vilket var världens klipp jämfört med allt som erbjöds i Sverige för den pengen.
Märker iofs stor skillnad på att driva dom med mitt Vincent steg mot den gamla Yamaha recievern så helt lättdrivna är dom väl inte men låter gör det och sub bas när man kollar film behövs knappt

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
andrejsdenruskige
Jag kopierar från recensionen

"Det är inte många hifi-tillverkare som använder sig av så stora baselement för att även återge mellanregistret, eftersom det kan orsaka fasproblem och en väldigt snäv spridningskaraktär i det övre mellanregistret. Klipsch löser detta elegant genom att flytta ner delningsfrekvensen mellan dem och diskanten till låga 1 750 Hz. För vanliga diskantelement kan det nästan betraktas som djupbas, men en kompressionsdiskant med ultrakort slaglängd är inte som andra diskanter, och klarar detta fint."

Jag upplever ljudet som sammetslent, inte alls skräniga som Andrejs gör, (har du verkligen lyssnat på denna modell?) När jag drar på volymen så känns inte ljudet som högre, utan bara som mer. Låter konstigt, med jag tolkar det som att det saknas distortion, vilket ju är mycket bra. De har hög känslighet vilket gör att de kan drivas av effektsvaga förstärkare. Jag har provat med en 45W Marantz 6005, och det låter i princip lika bra som med den 150W HK 990 som jag använder dagligen.

Kitung

Jag har lyssnat på deras nya reference serie och hade höga förväntningar.
Det är något med horn som jag tydligen inte tycks gilla.
Då det ska vara lite av en rock/metal högtalare så lyssnade jag dessutom på lite sådant.
För mig blev det mest grötigt och skränigt.

Men som sagt, mycket är en smaksak och jag har alltid haft svårt för Klipsch. Det skär lite i öronen på mig.
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Benjamas

Hej!

Tack för att du tar dig tid.

Nää, stämmer inte riktigt som du skriver, men inte så långt från sanningen. Kanske var jag otydlig.

Jag vill ha en anläggning för filmtittande och en annan anläggning för att kunna njuta av musik.

Till filmtittande har jag ny TV, nya yamaha högtalare 5 st samt en ny JBL subwoofer. En Pioneer förstärkare. Fungerar mycket fint.

Till musik har jag precis köpt en ny ONKYO som levererar bra med kraft. Jag har dock gamla JWS högtalare, modell större.

Jag tänker mig att det hänt en del på 20 år, att nya högtalare är optimerade vad gäller teknik, uppbyggnad, material osv osv

Därför funderar jag på att köpa 2 st nya högtalare att ersätta mina gamla JWS. (Ev kan jag ju använda min subwoofer även till denna anläggning och jag önskar extra bas därifrån.) 

Hoppas det rätade ut eventuella frågetecken.

:-)

Men du har alltså köpt en hemmabio reciever för att ha till musik lyssningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Naam kaeng

Jätteskoj med så mycket input.

Blir säkert fler HI FI relaterade frågor och funderingar här kan jag tänka mig.

Något som jag funderar över är detta med hur man kan se/läsa om högtalare är "svår/tung drivna" eller inte. Hur man kan avgöra om en viss förstärkare klarar av att driva ett visst par högtalare.  Visst, på förstärkaren kan man utläsa nominell/max effekt räknat i Watt, och på elementen kan det stå "rekommenderad förstärkareffekt" - men jag har förstått att det är mer än just detta som spelar roll (läs impedans) 

Tycks bli en hel djungel, ju mer man djupdyker. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Naam kaeng
3 minuter sedan, skrev Benjamas:

Men du har alltså köpt en hemmabio reciever för att ha till musik lyssningen?

Kan man säkert säga. Den hade 175 Watt per kanal (peak) har jag för mig. Tyckte det var alldeles tillräckligt för mig, för detta ändamål.

Kommer ju ha ett antal kanaler som jag inte använder.

Har ingen erfarenhet av försteg, slutsteg - så jag skippade det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Benjamas

Kan man säkert säga. Den hade 175 Watt per kanal (peak) har jag för mig. Tyckte det var alldeles tillräckligt för mig, för detta ändamål.

Kommer ju ha ett antal kanaler som jag inte använder.

Har ingen erfarenhet av försteg, slutsteg - så jag skippade det.

Antal watt säger inte så mycket om hur bra grejerna är, speciellt inte peak watt. Vad är den nominella effekten? Nu är jag inget proffs på detta men för musik lyssning är en 2 kanals stärkare bättre lämpad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Naam kaeng
4 minuter sedan, skrev Benjamas:

Vad är den nominella effekten? 

Power Output All Channels 160 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1% THD, 1 Channel Driven, IEC) 175W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1 Channel Driven, JEITA)

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Benjamas

Power Output All Channels 160 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1% THD, 1 Channel Driven, IEC) 175W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1 Channel Driven, JEITA)

160w vid 6 ohm, är nya högtalare på 6 ohm? Mina är nog 8 ohm och då blir det inga 160w.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
andrejsdenruskige

160w vid 6 ohm, är nya högtalare på 6 ohm? Mina är nog 8 ohm och då blir det inga 160w.

Samtidigt så bör man se på impedansen och svängningarna vid olika frekvenser.

Men det blir överkurs.

Själv har jag 2x30W och det håller fint.
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Enis

HA.jpg

Ändrades av Enis
  • Ge karma 1
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Naam kaeng
On 2016-08-16 at 09:07, skrev Naam kaeng:

Fast stärkaren supportar BI-AMP och det gör även högtalaren jag just provlyssnat. Skall bestämma mig till nästa vecka.

Låter bra, rent, maffigt.

Det är en tysk Canton Chrono:

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=326289&ws_tp1=cp&ref=PLA_HEMELEKTRONIK&subref=326289&utm_source=PLA_HEMELEKTRONIK&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_HEMELEKTRONIK_feed&utm_content=326289&gclid=CjwKEAjwltC9BRDRvMfD2N66nlISJACq85912JzLJ5WLSNOW2qKgvB5xFZG3-mYF6PEvhKxP6KERgRoCu3nw_wcB

(Fast jag köper förstås inte där)

Så någon som har erfarenhet av just detta märke? 

104_2_large.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
andrejsdenruskige

Fast stärkaren supportar BI-AMP och det gör även högtalaren jag just provlyssnat. Skall bestämma mig till nästa vecka.

Låter bra, rent, maffigt.

Det är en tysk Canton Chrono:

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=326289&ws_tp1=cp&ref=PLA_HEMELEKTRONIK&subref=326289&utm_source=PLA_HEMELEKTRONIK&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_HEMELEKTRONIK_feed&utm_content=326289&gclid=CjwKEAjwltC9BRDRvMfD2N66nlISJACq85912JzLJ5WLSNOW2qKgvB5xFZG3-mYF6PEvhKxP6KERgRoCu3nw_wcB

(Fast jag köper förstås inte där)

Så någon som har erfarenhet av just detta märke? 

104_2_large.jpg

Jodå, har lyssnat en hel del på Canton.
Dom är väl helt ok.

Tycker du att det låter bra, så låter det bra.
Får du andra intryck efter 1år så byter du.

Ganska enkelt :)
  • Ge karma 1
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
andrejsdenruskige
Dessa kanske

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3424604

Dynaudio X2

Då behöver du ingen förstärkare, bara streamingutrustning telefon platta etc

Jag funderade själv på att göra så här i Norge.
Fast det blev något helt annat, fast absolut dugligt.
  • Ge karma 1
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy