Jump to content
Naam kaeng

Vilka högtalare skall man ha

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Ska inte sälja något till audiofiler.

Bara litet tidsfördriv i Thailand.

"bilstereo"

Telefon > Bluetooth > DSP > D-klass > element.

Just for fun.

Ja, fast det var inte riktigt så du framställde det.
Som hobbyprojekt så är det självklart en lösning som är rolig och smidig. En bil i sig är ju från början ganska hopplös då man har ogynnsam kupé och väldigt olika avstånd till de olika elementen.

Gammalt knep är dsp med mätmikrofon på förarplats, vilket man använde sig redan på 90-talet och kanske tidigare.
Klass D är nog ett bra alternativ då dom är väldigt effektiva och man inte har obegränsat med ström i en bil.

Så, i detta fall så gör du säkert väldigt rätt...och dessutom verkar du ju ha kul med det.

Kör på och kom gärna med en rapport.
  • Ge karma 3

Nicholas

Mycket filter är det.
b24cd53cd1eb68636ca065136d64b46c.jpg

• Ge karma 1

Naam kaeng

Går det att på ett enkelt sätt förklara skillnaden på ex klass AB och D förstärkare? Är det typ AB är  "äldre teknik", stor i storleken, tung, kan bli varm, drar mer ström, varmt ljud emedan D är modernare, mindre, mer "teknik/digital" , inte samma värmeutveckling, men mer distortion....?

• Ge karma 1

Nicholas
Går det att på ett enkelt sätt förklara skillnaden på ex klass AB och D förstärkare? Är det typ AB är  "äldre teknik", stor i storleken, tung, kan bli varm, drar mer ström, varmt ljud emedan D är modernare, mindre, mer "teknik/digital" , inte samma värmeutveckling, men mer distortion....?
Nej.

Allt som rör audio är 99% religion och 1% teknik.

Class D är switchad teknik med spolar / inductor.

Varav själva högtalar-spolen är 1 av dom.

Men vi sparar det till på lördag och Stockholms-träffen.

:-)
  • Ge karma 6

Ducati

Lite Audiofil kanske men god ljudkvalitet. Digitaldelen högpresterande ( har själv ägt hemstereo delar)Meridian.

Om man söker " high output" på slutsteget skall man kanske kika på McIntosh, äger hemdelar men sett tester som får mig att fundera på de kommit runt Ohms lag på bil elektronik?

Meridian kan vara ett alternativ " kostsamt" men troligen väl fungerande?

https://www.meridian-audio.com/en/in-car-audio/

Högtalare får man kika på vad som rekommenderas av det som finns i tester, elektronik leverantörer, fordonstillverkare och handlare.

MVH / Åke

• Ge karma 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Naam kaeng
7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Nej.

Allt som rör audio är 99% religion och 1% teknik.

Class D är switchad teknik med spolar / inductor.

Varav själva högtalar-spolen är 1 av dom.

Men vi sparar det till på lördag och Stockholms-träffen.

:-)

Ser mycket fram till detta!   :-)

• Ge karma 1

Ducati

Undrar vad detta prompt utryckta Nej! kommer ifrån?

Har testat D Amp. teknologi men avstod då ljudbilden inte stämde med mina preferenser, alltid spelat genom BW högtalare.

Har ägt AB konstruktioner med både låg ( normal bias Meridian ) och hög bias ( Advantage ) och nu halvledar driven McIntosh, ej rör!

AB( förstärkare ) konstruktioner är byggda så att negativ halva/positiv halva på sinus vågen ( ljudvågen) switchar mellan PNP/NPN transistorerna på utgångs steget.

Om man inte har en hög bias ( tomgångsspänning som börjar likna klass A drift där en transistor tar hela spänning svinget slipper man det " hack" kurvan som AB ger = dist.

Klass A blir varmt och dyrt om du inte inkluderar värmen i villans uppvärmning;-)

MVH Ducati

• Ge karma 2

andrejsdenruskige
Undrar vad detta prompt utryckta Nej! kommer ifrån?

Har testat D Amp. teknologi men avstod då ljudbilden inte stämde med mina preferenser, alltid spelat genom BW högtalare.
Har ägt AB konstruktioner med både låg ( normal bias Meridian ) och hög bias ( Advantage ) och nu halvledar driven McIntosh, ej rör!

AB( förstärkare ) konstruktioner är byggda så att negativ halva/positiv halva på sinus vågen ( ljudvågen) switchar mellan PNP/NPN transistorerna på utgångs steget.
Om man inte har en hög bias ( tomgångsspänning som börjar likna klass A drift där en transistor tar hela spänning svinget slipper man det " hack" kurvan som AB ger = dist.
Klass A blir varmt och dyrt om du inte inkluderar värmen i villans uppvärmning;-)

MVH Ducati

Fast Nicholas har rätt.
Det är bara det att han lever i framtiden med svaren.

Visst, inom Hi-Fi är det mycket ”religion”.
Det finns en del Class D förstärkare som är vettiga, men dom är nog få.

Så som Nicholas resonerar så är det alltså ingen skillnad på vad man än köper, eller så kan man säga att den där sista procenten som återstod efter religionen, är väldigt viktig.

Class A ser jag nog inte så mycket fördelar med. Kanske om man har extremt lättdrivna högtalare och gillar värmen förstärkarna avger.

Class D. Ja, om man behöver mycket effekt och vill spara ström.

Class AB är en vettig kompromiss. Men att köpa ett AB steg från Konsum är dock inte samma som att köpa ett McIntosh bara för att siffrorna ser likadana ut.
  • Ge karma 1

Nicholas
2 hours ago, andrejsdenruskige said:

Fast Nicholas har rätt.
Det är bara det att han lever i framtiden med svaren.

Visst, inom Hi-Fi är det mycket ”religion”.
Det finns en del Class D förstärkare som är vettiga, men dom är nog få.

Så som Nicholas resonerar så är det alltså ingen skillnad på vad man än köper, eller så kan man säga att den där sista procenten som återstod efter religionen, är väldigt viktig.

Class A ser jag nog inte så mycket fördelar med. Kanske om man har extremt lättdrivna högtalare och gillar värmen förstärkarna avger.

Class D. Ja, om man behöver mycket effekt och vill spara ström.

Class AB är en vettig kompromiss. Men att köpa ett AB steg från Konsum är dock inte samma som att köpa ett McIntosh bara för att siffrorna ser likadana ut.

Om man köper en viss förstärkare för att man tycker den ger "varmt" ljud så färgar man ljudet på fel ställe.
2018 får man fixa det i sin DSP

Stärkare ska inte färga ljudet.

Bara för att ni fått igång mig så bygger/konstruerar jag nu en DSP med digitala D förstärkare.

modul-labb-planka

fick blodad tand då jag lekte lite med min köpe dsp på nationaldagen, det var kul.

http://www.analog.com/en/products/audio-video/audio-signal-processors/sigmadsp-audio-processors/adau1467.html

http://www.analog.com/en/products/audio-video/audio-amplifiers/class-d-audio-amplifiers/ssm3582.html

SPDIF -> DSP -> STÄRKARE -> ELEMENT

det är analogt bara sista ">" till elementet.

andrejsdenruskige

Om man köper en viss förstärkare för att man tycker den ger "varmt" ljud så färgar man ljudet på fel ställe.
2018 får man fixa det i sin DSP

Stärkare ska inte färga ljudet.

Bara för att ni fått igång mig så bygger/konstruerar jag nu en DSP med digitala D förstärkare.
modul-labb-planka

fick blodad tand då jag lekte lite med min köpe dsp på nationaldagen, det var kul.

http://www.analog.com/en/products/audio-video/audio-signal-processors/sigmadsp-audio-processors/adau1467.html
http://www.analog.com/en/products/audio-video/audio-amplifiers/class-d-audio-amplifiers/ssm3582.html

SPDIF -> DSP -> STÄRKARE -> ELEMENT

det är analogt bara sista ">" till elementet.

Det är svårt att ”avfärga” ljudet.
Men då det är så fantastiskt med Klass D, så ser jag inte varför man ska behöva ratta in så jäkla mycket. Är dom alltså inte bra från fabrik?

Som ljudtekniker så kanske det kan vara en rolig hobby, men att sitta med en massa komponenter och dessutom ska väl de flesta förstärkare ha strömmatning.

Nåja, till bil så hade jag nog gjort som du. Hemma...tveksamt, innan jag lyssnat på något vettigt.
  • Ge karma 1

Naam kaeng
On 2018-06-08 at 10:14, skrev Nicholas:

modul-labb-planka

Kanske lite av det du är inne på.

Här säljer en kille ett hemmabygge.

https://www.blocket.se/Goteborg/Denon_AVR_X4100W___2x210_Watt_Hypex_slutsteg_79278186.htm

(sista bilden)

Delarna tycks komma från HYPEX (Nederländerna) och SVALANDER (Sverige).

Sedan "bara" att sätta ihop. Man kan tydligen dessutom köpa färdiga DIY (Do It Yourself) paket. Det sägs att det inte krävs att man är ett geni för att löda ihop det.

Kvalitén (på komponenterna) är det säkert inget fel på, likaså är det nog bra med drag under galoscherna, frågan är hur det egentligen låter......? Fast som du skriver "Stärkare skall inte färga ljudet".

Man kan ju ha en equalizer innan slutsteget.  

https://www.rehifi.se/equalizer

Nicholas
14 minutes ago, Naam kaeng said:

Kanske lite av det du är inne på.

Här säljer en kille ett hemmabygge.

https://www.blocket.se/Goteborg/Denon_AVR_X4100W___2x210_Watt_Hypex_slutsteg_79278186.htm

(sista bilden)

Delarna tycks komma från HYPEX (Nederländerna) och SVALANDER (Sverige).

Sedan "bara" att sätta ihop. Man kan tydligen dessutom köpa färdiga DIY (Do It Yourself) paket. Det sägs att det inte krävs att man är ett geni för att löda ihop det.

Kvalitén (på komponenterna) är det säkert inget fel på, likaså är det nog bra med drag under galoscherna, frågan är hur det egentligen låter......? Fast som du skriver "Stärkare skall inte färga ljudet".

Man kan ju ha en equalizer innan slutsteget.  

https://www.rehifi.se/equalizer

"bara" ett slutsteg

min dsp är nu färdig.

men eftersom jag är på semester så är det ingen poäng att skicka detta i produktion ännu, augusti får den i i produktion.

adau1467.png

Nicholas

skillnaden mellan denna dsp och dessa equalizers är milsvidd

denna gör allt detta på den digitala signalen.

finns ingen tillförsel av brus öht

det är en helt annan värld, här anbefalles lite google

Edited by Nicholas

Naam kaeng

Ingen som är här idag?

http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

602ef9eee70b0896517a622e48e0fa2c_f526.jpg.3f49caa0a4b601ff4cbb07d0e78f8791.jpg

Själv har jag ett högtflygande Hi-Fi projekt på gång, men det blir nog inga bilder förrän nästa vecka........

• Ge karma 4