Jump to content
IGNORERAD

Taxameter


Batting

Recommended Posts

19 timmar sedan, skrev M33:

Har jag aldrig varit med om, har åkt taxi många gånger och har aldrig varit med om att startavgiften inte varit korrekt.

 

Aldrig hänt mig heller.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    15

  • SatanG

    10

  • Batting

    8

  • UglyFarang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Hahahahahaha...

 

Jag var nere i december-januari och gjorde mellan 50-70 taxiresor i Bangkok och den dyraste gick på 231 battingar, KSR - Nontanburi - Ratchada Soi 10 vid 03 på natten. Tog en 45 minuter och inte ett knyst om dricks, fast pris eller annat krångel från chauffören-

 

Nu ska jag ge dig några råd som den Bangkok räv jag är... Iallafall i jämförelse med dig.

 

1: Ta aldrig en bil som står parkerad utanför ett ställe - ta en som rullar längs med gatan istället.

 

2: Börja inte med att sticka in huvudet och förhandla om pris, hoppa in i bilen och säg vart du skall åka istället.

 

3: Hissar bilen du flaggar in ner framrutan för att höra vart du ska hän - vinka förbi honom direkt utan att snacka med honom. Han vill ändå inte köra på taxameter men bilen bakom vill kanske?

 

4: Mätaren skall stå på 35 baht när den startar, gör den inte det så fråga varför och vill han inte starta därifrån så be honom stanna så att du kan byta till en annan taxi.

 

5: Slår han inte på mätaren så säg till honom "Pörrt meter na kap" gör han inte det, be honom stanna så att du kan ta en annan bil. Det är ju inte så att det är ont om taxi bilar i Bangkok.

 

6: När du väl sitter i bilen, var vänlig och småprata med chauffören för de är ofta trevliga och intressanta människor. När färden är avslutad och mätaren står på 73 baht säg gärna till chauffören "Yii-sip baht phoo laew" när du sträcker fram en hundring. Det verkar visserligen gå emot din natur men 7 baht kan du väl offra på en hårt arbetande knegare som sliter för att få ihop till brödfödan?

 

Bra tips. Vill bara tillägga att är klockan runt 1600-tiden så hissar de i de flesta fallen ner rutan för att kolla med en att man ska åt ett hyffsat håll då det börjar bli dags att lämna tillbaka bilen så de vill se om de kan ta dig på vägen sas. Metern på ändå naturligtvis.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-05 at 08:33, skrev broder tuk tuk:

 

Har ofta råkat ut för chaufförer som ska ha 200-400 baht extra på grund av traffic jam och jag har naturligtvis alltid låtsats som om jag inte förstår vad dom menar.

 

En gång satt jag fast från Suvan till Ekamai bussstation och resan tog tre timmar då var det jävla suckande och tiggande från en äldre chaufför.

 

Jag ger varken dricks i barer, på restauranger eller till taxichaufförer.

 

BTT

 

För att inte trasha dig totalt så kan jag hålla med om att ibland suckas i framsätet. Bara att nonchalera, chaffisar i det läget kan vara ganska obalanserade.

Fråga vad han kommer ifrån eller be han sätta på lite Luuk thung/Morlam music så har han snart lugnat ner sig :-)

Jag har själv träffat på några psykos, enda att göra är att inte ge dom någon anledning att bli mer förbannade eller att säga till dom att stanna för du måste av och köpa cigg eller något, betala och byt taxi. Kan finnas någon stressad yaba-skalle, oftast runt turistområden som lower sukhumvit/Silom t.ex. 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och ibland startar den då på 60 B.

Aldrig hänt mig

Har jag aldrig varit med om, har åkt taxi många gånger och har aldrig varit med om att startavgiften inte varit korrekt.

 

Samma här det var väl 30bht tidigare nu är det 35bht om jag inte minns fel. Men som sagt moppe-taxi och BTS/MRT eller benen så mycket det går så slipper man tjafset. 

 

//Broskan

 

Aldrig hänt mig heller.

 

/ SatanG

Som sagt aldrig hänt mig heller.

Tror inte ens chauffören kan mixtra med startavgiften själv.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Aldrig hänt mig

 

 

 

Som sagt aldrig hänt mig heller.

Tror inte ens chauffören kan mixtra med startavgiften själv.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

Tidigare, troligen nu med, var de tvungna att bryta sigill eller vad det heter för att kunna mixtra. Det gick inte att fixa tillbaka själv och fick de klagomål/blev kollade av bylingen blev de straffade. Kostar mer än det smakar skulle jag tro för det verkar vara mycket sällsynt med ändrad startavgift eller mätare som tickar för fort t.ex. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Aldrig hänt mig

 

 

 

Som sagt aldrig hänt mig heller.

Tror inte ens chauffören kan mixtra med startavgiften själv.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

Eftersom BTT åkte på en luring så hade väl taxin släppt av någon och bara pausat metern sen kört igång den från 300 ;)

Tror inte någon vågar mixtra med metern, säkert stränga straff och indragna licenser mm för han som äger bilarna.

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-04 at 16:14, skrev Boa52:

När var du där sist, i år eller när

Eller när. Med allra högsta sannolikhet 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har träffat på en del märkliga Taxidrivers genom åren.

En gång,skulle tro det var ca 10 år sedan tog jag en taxi från silom till busstationen mochit .

Drivern var väldigt pratglad och trevlig och ville veta allt om mig ,talade om att jag skulle vidare till en by utanför Saraburi där min familj var.

Taxameter hade väl tickat upp en bit över 100 bath när han frågade om han kunde skjutsa mig dit ,svarade att det blir för dyrt.

500 bath sa han ,för 12 mil  !!!!!!!!!!.

Jamenvisst kör då sa jag,han var genomtrevlig och kom uppifrån Issaan ,hade hemlängtan och hatade körningar i Bangkok.

När vi kom hem till byn följde han med ut och blev kvar i 3 timmar ,dom satt och åt på thai vis slumrade pratade och åt mer.

Innan han åkte fick han en slant så han inte gick back på resan för han var nog en av dom trevligaste personer jag någonsin träffat på.

Han hade varit väldigt intresserad av mig och frågat ut frugan om mig.

Efteråt har jag tänkt på hur han resonerat med denna körning,har han varit så iskall och räknat med att han skulle få bra betalt av en farang om han var inställsam och trevlig eller var han bara förbaskat trött och ville komma bort från stressen i Bkk en stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Bra tips. Vill bara tillägga att är klockan runt 1600-tiden så hissar de i de flesta fallen ner rutan för att kolla med en att man ska åt ett hyffsat håll då det börjar bli dags att lämna tillbaka bilen så de vill se om de kan ta dig på vägen sas. Metern på ändå naturligtvis.

 

/ SatanG 

 

Korrekt, det kan vara så vid 15-16 tiden så ingen regel utan undantag.

 

Ett annat tips jag kan dela med mig är att ladda ner appen Grabtaxi. Då kan man från sin smartphone beställa taxi till exempel inifrån sin bostad så att man slipper stå vid vägen och vinka in bilar. Man anger även sin destination så blir det aldrig något dividerande om vart man ska åka. Kostar 20 eller 25 battingar extra att beställa över Grabtaxi.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Korrekt, det kan vara så vid 15-16 tiden så ingen regel utan undantag.

 

Ett annat tips jag kan dela med mig är att ladda ner appen Grabtaxi. Då kan man från sin smartphone beställa taxi till exempel inifrån sin bostad så att man slipper stå vid vägen och vinka in bilar. Man anger även sin destination så blir det aldrig något dividerande om vart man ska åka. Kostar 20 eller 25 battingar extra att beställa över Grabtaxi.

 

Jag ska testa, var i stort behov av den igår. Var klar med massagen på Healthland ekkamai och regnet hade börjat, bara att sitta snällt och vänta därinne. Efter en najs middag på lilla "Sit and wonder" Thonglor och skytrain till Baering så var det minst en halvtimmes väntan på nästa taxi igen. Tack för tipset.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kenneth073:

Har träffat på en del märkliga Taxidrivers genom åren.

En gång,skulle tro det var ca 10 år sedan tog jag en taxi från silom till busstationen mochit .

Drivern var väldigt pratglad och trevlig och ville veta allt om mig ,talade om att jag skulle vidare till en by utanför Saraburi där min familj var.

Taxameter hade väl tickat upp en bit över 100 bath när han frågade om han kunde skjutsa mig dit ,svarade att det blir för dyrt.

500 bath sa han ,för 12 mil  !!!!!!!!!!.

Jamenvisst kör då sa jag,han var genomtrevlig och kom uppifrån Issaan ,hade hemlängtan och hatade körningar i Bangkok.

När vi kom hem till byn följde han med ut och blev kvar i 3 timmar ,dom satt och åt på thai vis slumrade pratade och åt mer.

Innan han åkte fick han en slant så han inte gick back på resan för han var nog en av dom trevligaste personer jag någonsin träffat på.

Han hade varit väldigt intresserad av mig och frågat ut frugan om mig.

Efteråt har jag tänkt på hur han resonerat med denna körning,har han varit så iskall och räknat med att han skulle få bra betalt av en farang om han var inställsam och trevlig eller var han bara förbaskat trött och ville komma bort från stressen i Bkk en stund.

Förmodlingen både ock. 

Han hade säkert hemlängtan och tog en rövare att han skulle få bättre betalt än 500 baht. Fast samtidigt så var han nog beredd att ta förlusten. Var det hans egen bil? Låter inte riktigt som att det var en hyrtaxi.

 

Har också träffat många trevliga chaffisar och visst blir man mera givmild med dricksen när de är trevliga.

Fast ibland kan det vara otrevligt att ta dom på orden. Har aldrig råkat ut för det när det gäller taxichaffisar men i övrigt är det ju ganska vanligt att man råkar ut för folk som säljer något eller erbjuder en någon tjänst och säger betala vad du tycker det är värt. Det har nog hänt en del gånger att jag varit mindre intresserad och inte velat ha varan/tjänsten. För att testa har jag ändå tagit erbjudandet om ett lågt pris. Efteråt när jag betalat det låga priset har de blivit sura i något fall riktigt sura. Det är bättre att avstå än att ta ett riktigt lågt pris anser jag för det mesta. Man ska vara bered på att man kan få skit för det.

 

De gånger jag har fått bekymmer har det nog alltid varit med kringströvande försäljare. Tycker det är ett helt annat tänk när man kommer överens om ett pris med någon när man är ute på shopingrunda. Om det beror på att man själv är på bättre humör när man är på jakt efter något speciellt och att man är lite småsur när man blir pådyvlad något som man egentligen inte vill ha men ändå tar det pga ett lågt pris. När jag prutar brukar jag skoja och vara trevlig mot försäljaren. Det är knappast så när någon vill sälja mig något jag egentligen inte vill ha.

 

När det gäller taxichaffisar har det nog aldrig varit trevliga och glada chaffisar man haft bekymmer med. Utan det har nog framkommit under färdens gång att de inte är några trevliga prickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
On 2016-08-05 at 07:55, skrev Nemo:

 

Om han ser ut eller beter sig som en turist som just klev av flyget, så skulle jag kunna tänka mig att man kan råka ut för lurendrejeriförsök som detta. Inte för att jag tror han åker taxi ofta i Bangkok, men det skulle kunna vara sant.

 

Det är sant. Är man Bangkokveteran känner man givetvis till bussnätet.

 

Inga problem att åka gratis på bussarna om dom är fullsatta.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

On 5 August 2016 at 09:49, skrev M33:

 

Kanske är en del som går omkring med midjeväska, reseparlör och uppvikt karta. Då är det klart att taxichaffisen försöker en fuling ;) 

Kanske inte en midjeväska, men väl släpandes på resväska. Det kan ju vara liiite avslöjande. 
Sedan det faktum att jag reser på egen hand kan väl kanske också fresta en och annan skojare.
Nu hade jag läst på nätet om att man skulle se upp med startavgiften så den "Gubben" gick inte.

När jag så småningom sammanstrålar med min Thailändska vän så försvinner alla sådana här problem.
Sist tyckte jag hon blev väldigt stridslysten och bad TucTuc killarna fara och flyga åt både höger och vänster.

Hon jobbar hårt på ett zoo och när hon lyckas få ledigt, och framför allt råd att göra något är när jag kommer och hälsar på.
Så Bangkok var en ny upplevelse inte bara för mig utan även för henne.
Det blev konstigt nog snarare jag som fick visa henne denna fantastiska mångmiljonstad, än hon som visade mig den men hon kan ju språket.
Hon lärde sig snabbt vilka som försökte ta överpriser m.m. och avspisade dem omedelbart med både ord och skitiga blickar.

För övrigt så verkade hennes blotta närvaro borga för ett ärligare bemötande, så visst är det lättare att bli utsatt för div. fulspel som ensam nykomling.
En gång höll en taxiresa sluta riktigt illa på en mörk p-plats vid sidan av motorvägen mot Pattaya, men det är en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
13 timmar sedan, skrev Wangthong:

Brodern har säkert en hel del massa tips om hur man kan åka mycket billigare än så!

 

Välj dom bussar som där är mycket folk på och gå på vid en hållplats där det är massor av thaiare som ska på sen kommer man lätt undan betalningen.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Tidigare, troligen nu med, var de tvungna att bryta sigill eller vad det heter för att kunna mixtra. Det gick inte att fixa tillbaka själv och fick de klagomål/blev kollade av bylingen blev de straffade. Kostar mer än det smakar skulle jag tro för det verkar vara mycket sällsynt med ändrad startavgift eller mätare som tickar för fort t.ex. 

 

/ SatanG

Det var inga problem för denne chaffis. Efter två påpekanden från mig så ändrade han tillbaka taxametern med ett enkelt tryck på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Välj dom bussar som där är mycket folk på och gå på vid en hållplats där det är massor av thaiare som ska på sen kommer man lätt undan betalningen.

 

BTT

 

Ja möjligtvis men troligen inte, hinner du komma en hållplats innan hon som tar betalt har lyckats åla sig emellan. Betalningen släpper de väldigt få med. Borde ju t.o.m. för dig kännas lite unket att behöva hoppa på 10 bussar för att komma 10-15 hållplatser, du får tänka på tidsperspektivet också som inte blir så kul.

Måste du absolut minimera till sista bahten skulle jag istället rekommendera att du säger att du ska till en hållplats som ligger på vägen till dit du ska men du inte hoppar av där så har du lyckats snyta åt dig några baht från fullt pris. Risken att försäljerskan kommer ihåg alla passagerares hållplatser är nog mycket små, klart större dock om du är farang.  

Om du därtill lyckats få ett säte så kan du för all del också låtsas sova och skulle du mot förmodan ändå ertappas/tillsagd kan du bara låtsas att du missade din hållplats och sedan kasta dig av bussen, naturligtvis är du lite småsur över ditt misstag för att upprätthålla fasaden.

Lycka till!

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Batting:

Det var inga problem för denne chaffis. Efter två påpekanden från mig så ändrade han tillbaka taxametern med ett enkelt tryck på den.

 

Den skulle sannolikt inte klara en inspektion av byligen, därmed inte sagt att det inte händer. Det händer en massa skit men slår man ut det så är risken mycket mycket liten.

Stod möjligtvis taxin parkerad och du blev tillfrågad om du behövde taxi?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SatanG:

 

Den skulle sannolikt inte klara en inspektion av byligen, därmed inte sagt att det inte händer. Det händer en massa skit men slår man ut det så är risken mycket mycket liten.

Stod möjligtvis taxin parkerad och du blev tillfrågad om du behövde taxi?

 

/ SatanG

Nä det var jag som stod och viftade, och det kan ju inte vara en så udda händelse när de varnar för det på sidor om turism i Thailand här på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Välj dom bussar som där är mycket folk på och gå på vid en hållplats där det är massor av thaiare som ska på sen kommer man lätt undan betalningen.

 

BTT

 

Din snåle f-n.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Broskan:

 

Eftersom BTT åkte på en luring så hade väl taxin släppt av någon och bara pausat metern sen kört igång den från 300 ;)

Tror inte någon vågar mixtra med metern, säkert stränga straff och indragna licenser mm för han som äger bilarna.

 

 

Oftast är det så, han har kört en tur som landat på 60 baht, pausat mätaren för att se om farang snubben utanför 7-11 är så pass dragen vid 11 tiden på förmiddagen att han inte märker aatt taxan redan står på 60 baht. Fast det skulle aldrig hända en rutierad räv som BTT...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Oftast är det så, han har kört en tur som landat på 60 baht, pausat mätaren för att se om farang snubben utanför 7-11 är så pass dragen vid 11 tiden på förmiddagen att han inte märker aatt taxan redan står på 60 baht. Fast det skulle aldrig hända en rutierad räv som BTT...

Såklart inte, han åker ju buss gratis.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Din snåle f-n.

Betalar man normalt sätt minst 300 B för en taxifärd i Bkk+ tip är man väl inte snål :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev conservator:

Betalar man normalt sätt minst 300 B för en taxifärd i Bkk+ tip är man väl inte snål :-) 

Nu har du tydligen missat en del info här i en del trådar! 

Brodern betalar inte dricks till någon, bjuder ej heller på mat. Det är väl bara taxichaffisarna som på något sätt har tumme med BTT eftersom han betalar 300 Baht utflykten till dom. Annars lever Brodern tydligen efter devisen gratis är bra! Som du kanske sett här ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Wangthong:

Nu har du tydligen missat en del info här i en del trådar! 

Brodern betalar inte dricks till någon, bjuder ej heller på mat. Det är väl bara taxichaffisarna som på något sätt har tumme med BTT eftersom han betalar 300 Baht utflykten till dom. Annars lever Brodern tydligen efter devisen gratis är bra! Som du kanske sett här ovan.

Jag ritade dit den där gula gubben av en anledning :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Batting:

Nä det var jag som stod och viftade, och det kan ju inte vara en så udda händelse när de varnar för det på sidor om turism i Thailand här på nätet.

 

Om du säger att han startar taxametern och den då börjar på 60B innebär att den är mixtrad med. Vad det innebär när han blir påkommen tror jag du förstår, inget bra alltså annars hade nog de flesta gjort så. Som flera redan påpekat kan hända, så var den möjligtvis pausad och han testade en rövare på dig.

Kanske talar vi om olika saker här (pausad/börjar på vid start), jag har själv fler än tusen taxiresor i bkk bakom mig och som andra härinne säger har det aldrig hänt någon av oss att en taxameter startar på något annat än vad den ska starta på. Jag frågade frugan om hon visste något om just detta, nä hon har heller aldrig hört talas om detta varken från media eller umgänge. 

Observera att jag inte säger att det inte händer, jag tror dig, och det kan finnas grupper som eventuellt riktar in sig på faranger och i områden vi befinner oss på. En thai eller hyffsat erfaren thairesenär skulle det knappast funkat på, inte utan hot/hotfull stämning iaf.  Jag är heller ingen expert på taxameters, det är ju elektroniskt och det går säkert göra allt möjligt med om man verkligen vill.

Kort sagt, jag ser personligen inget problem med detta hur andra väljer att tycka/veta/tro står naturligtvis fritt.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...