Jump to content
IGNORERAD

Taxameter


Batting

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev Batting:

När jag var i Bangkok nu sist så upptäckte jag att jag tydligen bodde så pass centralt till så att jag i stort sett aldrig
behövde betala mycket mer än 80 B för att ta mig någonstans
om taxichaffisen gick med på att slå på sin taxameter. 
Men om de propsade på att köra mot ett fast pris så skulle dom oftast ha 300.
Ibland tjatade jag till mig taxameterresor, andra gånger så orkade jag liksom inte utan betalade de där pengarna.

Så här efteråt så har jag funderat på de här långresorna, typ flygplatsen - Pattaya.
Är det likadant med de resorna?
Där är det ju aldrig tal om någon taxameter.
Nu är de väl inte så blodigt dyra, men jag blev bara lite nyfiken.
Skulle de resorna också bli billigare med taxameter?  

Och vilken taxisnubbe tror du skulle köra utan att vara säker på att en resa med fast pris är betydligt dyrare än taxameter? Ingen eller ett dumhuvud möjligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    15

  • SatanG

    10

  • Batting

    8

  • UglyFarang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

broder tuk tuk
11 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Du ger väll för djävulen inte en taxi driver dricks

 

Har ofta råkat ut för chaufförer som ska ha 200-400 baht extra på grund av traffic jam och jag har naturligtvis alltid låtsats som om jag inte förstår vad dom menar.

 

En gång satt jag fast från Suvan till Ekamai bussstation och resan tog tre timmar då var det jävla suckande och tiggande från en äldre chaufför.

 

Jag ger varken dricks i barer, på restauranger eller till taxichaufförer.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
11 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Har ofta råkat ut för chaufförer som ska ha 200-400 baht extra på grund av traffic jam och jag har naturligtvis alltid låtsats som om jag inte förstår vad dom menar.

 

En gång satt jag fast från Suvan till Ekamai bussstation och resan tog tre timmar då var det jävla suckande och tiggande från en äldre chaufför.

 

Jag ger varken dricks i barer, på restauranger eller till taxichaufförer.

 

BTT

Det gick väl inte fortare för att han suckade

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Har ofta råkat ut för chaufförer som ska ha 200-400 baht extra på grund av traffic jam och jag har naturligtvis alltid låtsats som om jag inte förstår vad dom menar.

 

En gång satt jag fast från Suvan till Ekamai bussstation och resan tog tre timmar då var det jävla suckande och tiggande från en äldre chaufför.

 

Jag ger varken dricks i barer, på restauranger eller till taxichaufförer.

 

BTT

 

Jaså det händer dig ofta, har du ställt dig frågan varför det ofta händer dig men inte någon annan av de som bor eller är här mycket mer än vad du är?

Isf, vad kommer du fram till?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Har ofta råkat ut för chaufförer som ska ha 200-400 baht extra på grund av traffic jam och jag har naturligtvis alltid låtsats som om jag inte förstår vad dom menar.

 

En gång satt jag fast från Suvan till Ekamai bussstation och resan tog tre timmar då var det jävla suckande och tiggande från en äldre chaufför.

 

Jag ger varken dricks i barer, på restauranger eller till taxichaufförer.

 

BTT

 

Hahaha det där blir svårgooglat.

 

Han har naturligtvis aldrig varit i Bkk, var enda person som läser här vet ju att han trollar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Har ofta råkat ut för chaufförer som ska ha 200-400 baht extra på grund av traffic jam och jag har naturligtvis alltid låtsats som om jag inte förstår vad dom menar.

 

En gång satt jag fast från Suvan till Ekamai bussstation och resan tog tre timmar då var det jävla suckande och tiggande från en äldre chaufför.

 

Jag ger varken dricks i barer, på restauranger eller till taxichaufförer.

 

BTT

 

Du har skrivit mycket korkade lögner här, men det vettifan om inte det ovan kliver in på topplista.

 

Jag har åkt mycket taxi i Bkk och har aldrig hört talas om något liknande ,än mindre råkat ut för det själv.

 

Och dig händer det ofta:)

 

Att vissa vill ha ett fast pris INNAN, är en sak, men resten har bara utspelats i din något felinställda knopp.

 

Tror fan att du inte ger dricks, i fantasitripparna ingår väl dricksen med.

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Och vilken taxisnubbe tror du skulle köra utan att vara säker på att en resa med fast pris är betydligt dyrare än taxameter? Ingen eller ett dumhuvud möjligtvis.

Eller kanske någon som vill konkurrera med andra, vad vet jag? Det jag vet är att det aldrig varit frågan om någon taxameterresa från flyget till Pattaya, eller t.ex. Jomtien.
I Phuket finns det ju t.o.m. speciella diskar där de säljer fastprisresor. Som nyanländ kommer man inte ens på tanken att fråga om någon taxameter.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev M33:

Är bara att kliva in i bilen och säga vart man skall så sätter de igång taxametern i de flesta fallen. 

 

Ja och ibland startar den då på 60 B.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev hamnoi:

 

Du har skrivit mycket korkade lögner här, men det vettifan om inte det ovan kliver in på topplista.

 

Jag har åkt mycket taxi i Bkk och har aldrig hört talas om något liknande ,än mindre råkat ut för det själv.

 

Och dig händer det ofta:)

 

Att vissa vill ha ett fast pris INNAN, är en sak, men resten har bara utspelats i din något felinställda knopp.

 

Tror fan att du inte ger dricks, i fantasitripparna ingår väl dricksen med.

 

 

Ja, och fan så irriterande med dessa hutlösa fantasipriser dessa sammangaddade taxiförare allt för ofta kräver för att köra från till exempelvis busstationer och affärscentra.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jaså det händer dig ofta, har du ställt dig frågan varför det ofta händer dig men inte någon annan av de som bor eller är här mycket mer än vad du är?

Isf, vad kommer du fram till?

 

/ SatanG

 

Om han ser ut eller beter sig som en turist som just klev av flyget, så skulle jag kunna tänka mig att man kan råka ut för lurendrejeriförsök som detta. Inte för att jag tror han åker taxi ofta i Bangkok, men det skulle kunna vara sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Om han ser ut eller beter sig som en turist som just klev av flyget, så skulle jag kunna tänka mig att man kan råka ut för lurendrejeriförsök som detta. Inte för att jag tror han åker taxi ofta i Bangkok, men det skulle kunna vara sant.

 

Visst skulle det kunna vara sant.

 

Vilket då som är allra bäst av

att artigt och vänligt, på thai, be vederbörande ta sig i brasan

eller som BTT se ut som en fågelholk

är jag inte säker på.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att den ekonomiskt svage brodern skulle slösa pengar på taxiresor tror jag inte på, när han har billigare alternativ i Bkk. Man åker väldigt långt för 15b med buss :)

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Ja och ibland startar den då på 60 B.

Har jag aldrig varit med om, har åkt taxi många gånger och har aldrig varit med om att startavgiften inte varit korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev wUThai:

 

 

Uber, finns inte i Thailand. Dom blev bannade för ett tag sen.

 

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

 

Är det så alltså. Det var ju surt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev M33:

Har jag aldrig varit med om, har åkt taxi många gånger och har aldrig varit med om att startavgiften inte varit korrekt.

 

Samma här det var väl 30bht tidigare nu är det 35bht om jag inte minns fel. Men som sagt moppe-taxi och BTS/MRT eller benen så mycket det går så slipper man tjafset. 

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Broskan:

 

Samma här det var väl 30bht tidigare nu är det 35bht om jag inte minns fel. Men som sagt moppe-taxi och BTS/MRT eller benen så mycket det går så slipper man tjafset. 

 

//Broskan

 

Kanske är en del som går omkring med midjeväska, reseparlör och uppvikt karta. Då är det klart att taxichaffisen försöker en fuling ;) 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev M33:

 

Kanske är en del som går omkring med midjeväska, reseparlör och uppvikt karta. Då är det klart att taxichaffisen försöker en fuling ;) 

Glom inte vita tubsockar i Birkenstocksandaler och skjortan hårt nedstoppad i shortsen med en hårt åtdragen livrem under pungväskan!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4 augusti 2016 at 15:47, skrev broder tuk tuk:

 

Numera kostar det 300 baht i Bangkok oavsett sträckan.

 

Många träskallar till taxichaufförer försöker dessutom få in både taxameter och dom där 300 bahten.

 

Är det sen traffic jam vilket det ju alltid är ska dom ha dricks med.

 

BTT

 

Hahahahahaha...

 

Jag var nere i december-januari och gjorde mellan 50-70 taxiresor i Bangkok och den dyraste gick på 231 battingar, KSR - Nontanburi - Ratchada Soi 10 vid 03 på natten. Tog en 45 minuter och inte ett knyst om dricks, fast pris eller annat krångel från chauffören-

 

Nu ska jag ge dig några råd som den Bangkok räv jag är... Iallafall i jämförelse med dig.

 

1: Ta aldrig en bil som står parkerad utanför ett ställe - ta en som rullar längs med gatan istället.

 

2: Börja inte med att sticka in huvudet och förhandla om pris, hoppa in i bilen och säg vart du skall åka istället.

 

3: Hissar bilen du flaggar in ner framrutan för att höra vart du ska hän - vinka förbi honom direkt utan att snacka med honom. Han vill ändå inte köra på taxameter men bilen bakom vill kanske?

 

4: Mätaren skall stå på 35 baht när den startar, gör den inte det så fråga varför och vill han inte starta därifrån så be honom stanna så att du kan byta till en annan taxi.

 

5: Slår han inte på mätaren så säg till honom "Pörrt meter na kap" gör han inte det, be honom stanna så att du kan ta en annan bil. Det är ju inte så att det är ont om taxi bilar i Bangkok.

 

6: När du väl sitter i bilen, var vänlig och småprata med chauffören för de är ofta trevliga och intressanta människor. När färden är avslutad och mätaren står på 73 baht säg gärna till chauffören "Yii-sip baht phoo laew" när du sträcker fram en hundring. Det verkar visserligen gå emot din natur men 7 baht kan du väl offra på en hårt arbetande knegare som sliter för att få ihop till brödfödan?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Hahahahahaha...

 

Jag var nere i december-januari och gjorde mellan 50-70 taxiresor i Bangkok och den dyraste gick på 231 battingar, KSR - Nontanburi - Ratchada Soi 10 vid 03 på natten. Tog en 45 minuter och inte ett knyst om dricks, fast pris eller annat krångel från chauffören-

 

Nu ska jag ge dig några råd som den Bangkok räv jag är... Iallafall i jämförelse med dig.

 

1: Ta aldrig en bil som står parkerad utanför ett ställe - ta en som rullar längs med gatan istället.

 

2: Börja inte med att sticka in huvudet och förhandla om pris, hoppa in i bilen och säg vart du skall åka istället.

 

3: Hissar bilen du flaggar in ner framrutan för att höra vart du ska hän - vinka förbi honom direkt utan att snacka med honom. Han vill ändå inte köra på taxameter men bilen bakom vill kanske?

 

4: Mätaren skall stå på 35 baht när den startar, gör den inte det så fråga varför och vill han inte starta därifrån så be honom stanna så att du kan byta till en annan taxi.

 

5: Slår han inte på mätaren så säg till honom "Pörrt meter na kap" gör han inte det, be honom stanna så att du kan ta en annan bil. Det är ju inte så att det är ont om taxi bilar i Bangkok.

 

6: När du väl sitter i bilen, var vänlig och småprata med chauffören för de är ofta trevliga och intressanta människor. När färden är avslutad och mätaren står på 73 baht säg gärna till chauffören "Yii-sip baht phoo laew" när du sträcker fram en hundring. Det verkar visserligen gå emot din natur men 7 baht kan du väl offra på en hårt arbetande knegare som sliter för att få ihop till brödfödan?

Är ditt nick BTT

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Är ditt nick BTT

 

Nej. Mitt nick ser du i posten.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev leifen:

Att den ekonomiskt svage brodern skulle slösa pengar på taxiresor tror jag inte på, när han har billigare alternativ i Bkk. Man åker väldigt långt för 15b med buss :)

 

Brodern har säkert en hel del massa tips om hur man kan åka mycket billigare än så!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

 

Hahahahahaha...

 

Jag var nere i december-januari och gjorde mellan 50-70 taxiresor i Bangkok och den dyraste gick på 231 battingar, KSR - Nontanburi - Ratchada Soi 10 vid 03 på natten. Tog en 45 minuter och inte ett knyst om dricks, fast pris eller annat krångel från chauffören-

 

Nu ska jag ge dig några råd som den Bangkok räv jag är... Iallafall i jämförelse med dig.

 

1: Ta aldrig en bil som står parkerad utanför ett ställe - ta en som rullar längs med gatan istället.

 

2: Börja inte med att sticka in huvudet och förhandla om pris, hoppa in i bilen och säg vart du skall åka istället.

 

3: Hissar bilen du flaggar in ner framrutan för att höra vart du ska hän - vinka förbi honom direkt utan att snacka med honom. Han vill ändå inte köra på taxameter men bilen bakom vill kanske?

 

4: Mätaren skall stå på 35 baht när den startar, gör den inte det så fråga varför och vill han inte starta därifrån så be honom stanna så att du kan byta till en annan taxi.

 

5: Slår han inte på mätaren så säg till honom "Pörrt meter na kap" gör han inte det, be honom stanna så att du kan ta en annan bil. Det är ju inte så att det är ont om taxi bilar i Bangkok.

 

6: När du väl sitter i bilen, var vänlig och småprata med chauffören för de är ofta trevliga och intressanta människor. När färden är avslutad och mätaren står på 73 baht säg gärna till chauffören "Yii-sip baht phoo laew" när du sträcker fram en hundring. Det verkar visserligen gå emot din natur men 7 baht kan du väl offra på en hårt arbetande knegare som sliter för att få ihop till brödfödan?

Många bra tips där!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hur många har lyckats få en taxameter taxi (som kör på taxametern) i Pattaya? Jag lyckas fan aldrig. Blir MC istället, men jag är ju åkrädd så det är lite kris varje gång jag sitter på en sån.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎04 at 15:47, skrev broder tuk tuk:

 

Numera kostar det 300 baht i Bangkok oavsett sträckan.

 

Många träskallar till taxichaufförer försöker dessutom få in både taxameter och dom där 300 bahten.

 

Är det sen traffic jam vilket det ju alltid är ska dom ha dricks med.

 

BTT

Fan vad du är korkad.

Det där kanske kan hända om man ser ut som en idi*t-turist som snubblar ut från hotellet på "Fina gatan" och tar en Taxi som står parkerad där, de betalar nån för att få stå vid hotellet och lura dumskallar...

On ‎2016‎-‎08‎-‎04 at 15:59, skrev Scandinaviancorner:

Du ger väll för djävulen inte en taxi driver dricks

Har jag gjort en massa gånger!

Bra kört! Säkert Kört! Snabbt Kört, när jag bad om det!!!

Tack för ett intressant samtal!

Eller som vanligast, "139 Baht!" "OK, här är 150!"

On ‎2016‎-‎08‎-‎04 at 16:55, skrev Fredman:

Problemet som jag upplevt är att många vägrar köra vissa sträckor. Är ofta i Ekamai  och när man ska till Sukhomvit så brukar man få stoppa flera innan någon nappar. Nu mer tar jag oftast Sky Train går dessutom vansinnigt mycket fortare. 

Det där händer, rätt ofta under rusningstrafik, och vid 17-tiden då de som hyrt Taxi ett dygn, måste lämna tillbaka den, eller betala ett dygns hyra till.

De räknar snabbt ut att de inte hinner in till centrum, och sen till Taxi stationen... Bättre att hoppas på ett par  korta körningar.

 

Det är ju också osmart för föraren att ta en körning som leder till krypkörning på Sukumvit, vad tjänar de på det?

Tidigare var det 0,5 Baht/minut (30 per Timma) för att stå still i trafikkaoset, enligt Taxametern, så dumma är de inte.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Hur många har lyckats få en taxameter taxi (som kör på taxametern) i Pattaya? Jag lyckas fan aldrig. Blir MC istället, men jag är ju åkrädd så det är lite kris varje gång jag sitter på en sån.

Titta efter dom "svenska färgerna" blågula taxi - dom står ofta utanför central festival.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...