Jump to content
IGNORERAD

Hälsosam restaurangmat i Thailand?


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Jag är sockerberoende och käkar sedan ett år tillbaka så lite socker som möjligt. Jag önskar tips på vad man kan beställa på restaurang i Thailand isf vitt ris och nudlar till maten? Har de tex svart ris eller quinoa på vanliga hak med plaststolar?  Eller kan man be om extra grönsaker istället för ris?

 

Och hur är det tex med den torkade frukten som säljs i påsar? Är den konserverad i socker?

 

Alla tips i ärendet är välkomna.

 

(Jag är inte totalt hängiven detta på min semester i LOS, jag tar mig en öl då och då osv. Men när det är möjligt så försöker jag att hitta alternativ )

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    4

  • Krafta

    4

  • frason

    2

  • Knasen

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hoppa över riset helt istället så äter du mindre också.

Torkade frukter är väl bara socker kvar i då vätskan är borta.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Lagun:

Jag är sockerberoende och käkar sedan ett år tillbaka så lite socker som möjligt. Jag önskar tips på vad man kan beställa på restaurang i Thailand isf vitt ris och nudlar till maten? Har de tex svart ris eller quinoa på vanliga hak med plaststolar?  Eller kan man be om extra grönsaker istället för ris?

 

Och hur är det tex med den torkade frukten som säljs i påsar? Är den konserverad i socker?

 

Alla tips i ärendet är välkomna.

 

(Jag är inte totalt hängiven detta på min semester i LOS, jag tar mig en öl då och då osv. Men när det är möjligt så försöker jag att hitta alternativ )

 

Normalt sett så ingår ju inte ris i rätterna, det får man ju beställa extra - lägg till en grönsaksrätt i stället t.ex i ostronsås, morning glory eller någon av de andra varianterna,brukar dessutom vara riktigt gott!

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjömat,kycling, pork och beef med spenat blad Pak khom, jag har hört flera namn för det.

Finns en hel del grönsaker att blanda med.

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Räkna med att de flesta torkade frukter har tillsatt socker. Särskilt de i påsar. (Mango 32% socker och allt är inte fruktsocker)

Sockret är ett konserveringsmedel, en smakförbättrare och höjer vikten dessutom.

 

Grönsaker istället för ris är inget problem att beställa, jag brukar dessutom köpa nudelsoppa utan nudlar och ta grönsaker och groddar istället. Ibland svårt att förklara detta, men med min dialekt brukar det bli rätt till slut. :) 

 

Nästa gång så minns dom den udda beställningen av farangen .

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Krafta:

Normalt sett så ingår ju inte ris i rätterna, det får man ju beställa extra - lägg till en grönsaksrätt i stället t.ex i ostronsås, morning glory eller någon av de andra varianterna,brukar dessutom vara riktigt gott!

 

Morning glory med ostronsås blir ju Pak Bong fai Daeng och i det snålar dom inte med sockret. Men gott är det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Morning glory med ostronsås blir ju Pak Bong fai Daeng och i det snålar dom inte med sockret. Men gott är det...

Smaken är som baken. Den borde heta glory hole med vassrugge.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev leifen:

Räkna med att de flesta torkade frukter har tillsatt socker. Särskilt de i påsar. (Mango 32% socker och allt är inte fruktsocker)

Sockret är ett konserveringsmedel, en smakförbättrare och höjer vikten dessutom.

 

Grönsaker istället för ris är inget problem att beställa, jag brukar dessutom köpa nudelsoppa utan nudlar och ta grönsaker och groddar istället. Ibland svårt att förklara detta, men med min dialekt brukar det bli rätt till slut. :) 

 

Nästa gång så minns dom den udda beställningen av farangen .

 

Din dialekt så får du nog allt och dj mycke till, Efterrätt

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Din dialekt så får du nog allt och dj mycke till, Efterrätt

Stämmer, efterrätten brukar följa med hem ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Morning glory med ostronsås blir ju Pak Bong fai Daeng och i det snålar dom inte med sockret. Men gott är det...

Nu blev det visst ett kommatecken i stället för eller.. Jag gillar ju grönsaker i ostronsås eller morning glory som komplement till något kött, har inte kollat om det innehåller en stor del socker, däremot så sockras det ju ordentligt på dom sura thairätterna (annars blir det ju oätligt!).

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Mr atm:

Smaken är som baken. Den borde heta glory hole med vassrugge.

Morning glory är ju typ - dagens grönsaker så det kan ju variera hur mycket som helst dvs helt upp till kockens smaklökar/kunskaper.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Precis nyss, skrev Krafta:

Morning glory är ju typ - dagens grönsaker så det kan ju variera hur mycket som helst dvs helt upp till kockens smaklökar/kunskaper.

Aaah OK!

Polarn hade tidigare beställt en morning glory och sa att det måste du testa för det skulle vara så gott. 

Jag o en annan kompis provade det o det smakade sur fetta på det stället i alla  fall.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Krafta:

Morning glory är ju typ - dagens grönsaker så det kan ju variera hur mycket som helst dvs helt upp till kockens smaklökar/kunskaper.

Nu håller jag inte med alls.

 

Morning glory är vattenspenat på svenska och inte olika grönsaker.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Mr atm:

Aaah OK!

Polarn hade tidigare beställt en morning glory och sa att det måste du testa för det skulle vara så gott. 

Jag o en annan kompis provade det o det smakade sur fetta på det stället i alla  fall.

.

 

Antingen så är dina smaklökar förstörda eller annars har ni fått nåt annat jäkla ogräs. Morning Glory e fan syndigt gott.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Nu håller jag inte med alls.

 

Morning glory är vattenspenat på svenska och inte olika grönsaker.

Mycket möjligt att det är så, själv har jag bara hört att det är "dagens skörd av sallad/(grönsaker)" men det kanske i själva verket, enbart handlar om dagens skörd av vattenspenat.

 

 

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Krafta:

Mycket möjligt att det är så, själv har jag bara hört att det är "dagens skörd av sallad/(grönsaker)" men det kanske i själva verket, enbart handlar om dagens skörd av vattenspenat.

 

 

Morning glory är vattenspenat och inte dagens skörd av vattenspenat. Vanligast är stjälken som serveras. Påminner om brytbönor. 

Serveras både rå och kokt eller stekt.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev leifen:

Morning glory är vattenspenat och inte dagens skörd av vattenspenat. Vanligast är stjälken som serveras. Påminner om brytbönor. 

Serveras både rå och kokt eller stekt.

Och friterad.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå inget men kanske bra att veta  fann "MAGGI"på Willys idag  19,90kr   gott med det mesta och framför allt vålulle och wokade grönsaker som e lite slim iallafall förutom vålullen

 

 

images.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Mr atm:

Sizzler och deras vegetariska Buffe. Billig och bra speciellt under lunch må-fre.

ursäkta, men sämre mat än de har har jag aldrig ätit.

Dessutom kundunderlag är så dåligt så maten ligger framme för länge.

Billigt?

 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
12 timmar sedan, skrev JJC:

ursäkta, men sämre mat än de har har jag aldrig ätit.

Dessutom kundunderlag är så dåligt så maten ligger framme för länge.

Billigt?

 

Jag vet inte i vilken sizzler du har varit på men i pattis så är det knökfullt på helgerna o rätt mycket under veckan också.

Dyrt??

Soppa, vegetarisk buffe, huvudrätt o efterrätt för cirka 200 baht på lunchen tycker jag inte är dyrt.

Soppa, vegetarisk buffe o efterrätt (äta så mycket man vill på båda) typ 160 baht under lunchen o ett par bahtingar mer övrig tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
6 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jag vet inte i vilken sizzler du har varit på men i pattis så är det knökfullt på helgerna o rätt mycket under veckan också.

Dyrt??

Soppa, vegetarisk buffe, huvudrätt o efterrätt för cirka 200 baht på lunchen tycker jag inte är dyrt.

Soppa, vegetarisk buffe o efterrätt (äta så mycket man vill på båda) typ 160 baht under lunchen o ett par bahtingar mer övrig tid.

 

Vegetariskt?

 

Fånigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
19 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Vegetariskt?

 

Fånigt

Ett onödigt inlägg igen andrejs :boast:på Laguns fråga om hälsosam mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ett onödigt inlägg igen andrejs :boast:på Laguns fråga om hälsosam mat.

Är det ohälsosamt med kött?

Enbart vegetarisk kost är nog mer skadlig än blandad kost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...