Jump to content
IGNORERAD

speciella simkort utlänningar spåras lättare


Oregistrerad

Recommended Posts

kitungmakmak

Fattar inte vitsen, dom ser på vilken basstation jag är kopplad till var jag är. Tja, eftersom kortet är reggat på damen så ser dom var hon är i alla fall.

Om dom tvingar igång GPSen så ser dom lite tydligare var telefonen är om jag nu inte befinner mig inomhus under plåttak för då funkar i alla fall inte min GPS.

 

@lauri kan ju ha rätt angående spekulationen om att återvinna nummer och kvarvarande pott kvickare. Det kan vara en baktanke i alla fall. Tvinga alla faranger att byta SIM-kort varje gång kan ju vara lönsamt.

 

Men det känns som att dom slår in öppna dörrar om man enbart vill kolla position på ett ungefär, om dom nu inte lyckas med tvingande GPS så har dom ju redan all info om jag reggat koret på mig. Inte exakt på metern var telefonen är men är detta intressant ens. Finns väl inget som tvingar mig att ha batteriet i telefonen, jag blir aldrig uppringd utan använder till 99% telefonen inomhus för internet och då funkar inte GPSen som sagt. Sista %en är för att hitta igen damen när jag tappat bort henne hon tappat bort mig.

 

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    20

  • Tallviking

    7

  • Nemo

    7

  • kitungmakmak

    6

Mest aktiva i denna tråd

Nu verkar detta inte vara ett Thailändskt påhitt, ide´n kommer visst från ett möte mellan de 10 AESAN ländernas telekom tillsynsmyndigheter som hölls tidigare denna månad i Phuket.

 

Singapore och Malaysia har visst detta på gång sen tidigare.

 

Finns att läsa om i Huahinexpatsnews.com

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det inte räcka med att sätta en koskälla på alla faranger som vill besöka Thailand.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev leifen:

Nu verkar detta inte vara ett Thailändskt påhitt, ide´n kommer visst från ett möte mellan de 10 AESAN ländernas telekom tillsynsmyndigheter som hölls tidigare denna månad i Phuket.

 

Singapore och Malaysia har visst detta på gång sen tidigare.

 

Finns att läsa om i Huahinexpatsnews.com

 

Var tvungen att googla lite på det där, och nej, det verkar inte vara i gång i Singapore och Malaysia, däremot så får du langa fram passet om du ska ha lokalt sim-kort enl. reglerna och så har det varit åtminstone i Malaysia flera år nu, någon spårning av alla utlänningar 24/7 görs däremot inte. 

 

Det verkar desto värre vara så att den här Takorn Tantasith liknar Donald Trump i det avseendet att han "hör" saker och tar dem sedan som sanna, citat från Khao Sods artikel:

 

The plan was first announced Aug. 2 following a meeting between telecommunication regulators from 10 ASEAN countries in Phuket, where Takorn claimed he learned about the same plan from Malaysian and Singaporean officials."

 

http://www.khaosodenglish.com/news/2016/08/09/plan-track-foreigners-not-just-tourists-sim-cards-moves-forward/

 

 

 

 

 

Ändrades av lauri
Link to comment
Dela på andra sajter

" he said that the visitors would be traced more easily in case some of them might engage in illegal activities. "

 

Och Thailändare begår givetvis aaaalldrig några brott! :fool:  Vill man hitta brottslingar i allmänhet och inte bara visa-overstay bör man nog registrera och följa ALLA simkort. Man kanske har den avsikten och kommer med ändamålsglidningen sedan, när ju "tekniken ändå finns där redan". Men då finns det ändå vägar runt det om man vill göra ofog, t ex att "glömma" telefonen på en buss och lura iväg snuten åt fel håll. Eller lämna den hemma så har man "nästan alibi".

 

Sedan måste man ju först konstatera att ett brott begåtts. Att bara spåra folk kors och tvärs hela tiden ger knappast något. Det verkar ju som det ska vara domstolsbeslut på det också och då kunde det ju räcka om man tömmer mobiloperatörernas data i efterhand och triangulerar. Att bara spåra folk konstant och i realtid skulle man ju inte få göra, om nu domstolen skall involveras i varje enskilt fall. Från den andra tråden om det här: " Takorn tillade dock att myndigheter endast kommer få spåra turister om de fått ett domstolsbeslut om detta. " (Där stod det för övrigt bara "turister", vilket borde undanta åtminstone oss som har arbetstillstånd.

 

Antingen är det ett ogenomtänkt förslag eller virrig rapportering, eller både och. Om det är på allvar handlar det nog bara om immigrationgrejer. Där kan det fungera. Alltså, du borde lämnat landet enligt deras dator, men det har du inte gjort. Passnummer kopplas till telefonnummer, domstolsutslag inhämtas, din telefon spåras och upphittas förhoppningsvis med dig i närheten. Lösning: Klara dig utan telefon vid overstay.

 

Men av allt sådant här får jag Stasi/Orwellvibbar väldigt lätt...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-06 at 03:58, skrev Soengsang:

Tror inte detta kommer att hända......

 

Förresten köpte jag ett nytt häromdagen (extra nr) behövde inte visa pass eller något?

Bra att man inte behöver visa pass när man köper extranummer. Kan ju bli lite känsligt om det kommer till damens kännedom. ;-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Numer så använder ju alla LINE, Viber, Tango, What`s up osv. för att

ringa varandra så varför överhuvudtaget köpa ett Thai-Sim kort.

Använd det svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 minuter sedan, skrev jordvarme:

Numer så använder ju alla LINE, Viber, Tango, What`s up osv. för att

ringa varandra så varför överhuvudtaget köpa ett Thai-Sim kort.

Använd det svenska

Är väl beroende på vad det kostar med datatrafik på ditt kort i Thailand. Sen glömde du skype som är min favorit. Line kan brinna i helvetet, det var inte enkelt att regga och pilla igång på datorn utan en telefon. Så jag fick pilla in det i en telefon - och nu vill den att jag skall verifiera koden, men jag har ju tagit bort ohyran ur telefonen igen.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju gratis Wi-Fi på de flesta ställen så

datatrafiken är inget problem. Datatrafiken

inkluderas i det svenska abonnemanget

LINE är suveränt tycker jag

Ändrades av jordvarme
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev jordvarme:

Det är ju gratis Wi-Fi på de flesta ställen så

datatrafiken är inget problem. Datatrafiken

inkluderas i det svenska abonnemanget

LINE är suveränt tycker jag

Då tycker vi olika om LINE mot tex skype, jag kör ju från datorn så det kanske skiljer lite.

Inte vågat slå igång datatafik på telian i utlandet... läst för mycket om mastodonträkningar.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en telefon som bara går att ringa och skicka sms med så mig kan dom bara spåra till en viss basstation om jag förstått saken rätt.

Gamla telefoner utan gps kommer att bli hårdvaluta ?.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev born41:

Jag har en telefon som bara går att ringa och skicka sms med så mig kan dom bara spåra till en viss basstation om jag förstått saken rätt.

Gamla telefoner utan gps kommer att bli hårdvaluta ?.

Born41

Då är det ju bara att stänga av GPS.:D

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Då tycker vi olika om LINE mot tex skype, jag kör ju från datorn så det kanske skiljer lite.

Inte vågat slå igång datatafik på telian i utlandet... läst för mycket om mastodonträkningar.

 

Du behöver ju inte slå på datatrafik när du använder dig av all gratis wi-fi som finns att tillgå där nere. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev B747:

Skulle det inte räcka med att sätta en koskälla på alla faranger som vill besöka Thailand.

I bland tänker du till, koskälla då har man med sej grogg glaset hela tiden och kan skramla med den när man har slut grogg:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Du behöver ju inte slå på datatrafik när du använder dig av all gratis wi-fi som finns att tillgå där nere. 

 

Man kan till och med använda en smartphone till mycket helt utan SIM-kort i alls om man använder Wifi, skype, line, whatsapp etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Raggmunken:

 

Du behöver ju inte slå på datatrafik när du använder dig av all gratis wi-fi som finns att tillgå där nere. 

Hmm, försökte svara på jordvärmes påstående "Datatrafiken inkluderas i det svenska abonnemanget" och jag anar att det kan bli dyrt.

Sen finns det inte wifi i obygden där jag hamnar ibland. Därför har jag ett SIM-kort så jag kan fixa till lite Internet. Kör tethering via telefonen när jag hamnat vilse.

Vad är det... jo http://mobileoffice.about.com/od/phonesformobileworkers/f/what-is-tethering.htm

 

Tja, vad dom nu gör med SIM-korten så blir det ingen större skillnad för mig, men känslan av att vara välkommen till Thailand försvinner bit för bit när dom håller på såhär.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Man kan till och med använda en smartphone till mycket helt utan SIM-kort i alls om man använder Wifi, skype, line, whatsapp etc etc

Helt sant, men vad gör man när det inte finns wifi och vill ha datorn uppkopplad i alla fall... det är det jag använder telefonen till.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Takorn: Tracking SIMs not for expatriate foreigners

The requirement that foreign tourists must use special SIM cards that enable tracking of their movements will not apply to expatriates living in Thailand, NBTC secretary-general Takorn Tantasith said.

Telecom regulators on Tuesday approval in principle of the requirement that foreigners use the special card in their phones after a meeting on Tuesday.

The announcement  drew immediate criticism from foreigners working or living legally in Thailand, and concerns that they would be included in the scheme.

1924089.jpg

NBTC secretary-general Takorn Tantasith

Mr Takorn's later comments clarified the issue, as reported by Post Today.

The "tourist SIM" cards were intended to improve visitors' safety and help track down overstayers, he said.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1057913/takorn-tracking-sims-not-for-expatriate-foreigners

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎04 at 06:48, skrev Tallviking:

ALLA SIM-kort kan spåras

 

Operatörerna har alltid all information om alla SIM-kort som rör sig, operarar etc i deras nät. Annars skulle dom inte fungera.

 

Så vill juntan spåra någon, oavsett vilket SIM-kort det är beordrar dom bara ut det dom behöver från operatören

 

Och numera, eftersom alla SIM-kort måste ha en registrerad ägare kan man därmed spåra "ägaren"

 

Skall man sedan spåra den som är "brukaren" (som kan vara någon helt annan än den registrerade ägaren) krävs avancerad analys av trafik, avlyssning av samtal etc etc

Nu vet jag inte vad du fick det ifrån, för att för fyra veckor sedan köpte vi SIM- kort på flygplatsen i Chiang Mai  utan att någon registrerade något.

De säljer SIM direkt bredvid bagagebandet 150 bath samtal och 10 Gb internet i 30 dagar för 700 bath. senare kan man köpa på 7/11 mera samtal eller internet

 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev JJC:

Nu vet jag inte vad du fick det ifrån, för att för fyra veckor sedan köpte vi SIM- kort på flygplatsen i Chiang Mai  utan att någon registrerade något.

De säljer SIM direkt bredvid bagagebandet 150 bath samtal och 10 Gb internet i 30 dagar för 700 bath. senare kan man köpa på 7/11 mera samtal eller internet

 

 

Det är inte alltid som Thai följer de regler som finns. Knappast en nyhet eller ?

 

http://tech.thaivisa.com/sim-card-registration-starts-today/3627/

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev JJC:

Nu vet jag inte vad du fick det ifrån, för att för fyra veckor sedan köpte vi SIM- kort på flygplatsen i Chiang Mai  utan att någon registrerade något.

De säljer SIM direkt bredvid bagagebandet 150 bath samtal och 10 Gb internet i 30 dagar för 700 bath. senare kan man köpa på 7/11 mera samtal eller internet

 

Träffade en i Hua Hin som köpt på flygplatsen ett liknande SIM. Det gick inte att använda förrän han gick och registrerade det efter några dagar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3 August 2016 at 06:21, skrev Jive:

Ja, ytterligare en grej som läggs i antithailandvågskålen. Så jävla oförskämt att, som ickethailändare, bli betraktad som en potentiell gangster.

Det börjar bli mycke nu.

Det finns väl div. ryska företeelser som gör att man kanske ska ha lite förståelse, kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...